عوامل درد مفصل لگن

0

مفصل لگن، مفصلی بسیار قوی و پایدار است که توانایی انجام حرکت‌های مختلفی از جمله خم شدن، دراز کشیدن، چرخش داخلی و چرخش خارجی را برای پا فراهم می‌کند. این مفصل دارای بافت‌های تیماپیک، کپسول مفصلی، عضلات اطراف مفصل و استخوان‌هایی است که در این مفصل به یکدیگر متصل می‌شوند. احساس درد در مفصل لگن، علت‌های بسیار مختلفی دارد که شامل بیماری و آسیب‌های مکانیکی مانند کوفتگی، روماتیسم، آسیب در ورزش، آرتروز و… می‌شود. برای تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌های مرتبط با مفصل لگن، لازم است به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

 درد مفصل لگن

مفصل لگن چیست؟

مفصل لگن یا مفصل هیپ، یکی از مفاصل اصلی بدن است که سر ران و لگن را بهم متصل می‌کند. این مفصل دارای ساختار توپی- کاسه‌ای است و در حرکت، پشتیبانی و تحمل وزن بدن نقش بسیار مهمی دارد. اجزای تشکیل دهنده این مفصل شامل سر ران یا سر فمور، لبه مفصلی شکمی که قسمت خارجی و جدار بالای لگن محسوب می‌شود، استخوان لگن که به شکل یک مثلث است و قسمت پایینی بدن را تشکیل می‌دهد، کپسول مفصلی الاستیکی، رباط‌هایی از جمله رباط ظاهری مفصل شکمی، رباط تعلیقی، رباط مفصلی عمودی و بافت‌های تنظیمی مانند بافت سینوویال و مایع سینوویال می‌شود که به منظور عملکرد صحیح مفصل لگن متصل شده‌اند.

علل درد مفصل لگن چیست؟

احساس درد در ناحیه مفصل لگن علت‌های مختلفی دارد. از جمله مهم‌ترین این علت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

التهاب مفصل

التهاب مفصل لگن ممکن است ناشی از عواملی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت جوانان و آرتریت تسکریتونه‌ای باشد که معمولاً با درد، تورم و محدودیت حرکتی همراه است.

درد مفصل لگن

بیماری‌های سیستمیک

ابتلا به برخی بیماری‌های سیستمیک از جمله لوپوس اریتماتوس و فیبرومیالژیا موجب تحریک مفصل لگن و احساس درد در این ناحیه می‌شود.

آرتروز

آرتروز بیماری است که موجب آسیب به بافت‌های مفصلی می‌شود و با درد و سفتی مفصل همراه است.

التهاب ناحیه عضلانی

التهاب بافت‌های محیطی مفصل لگن و عضلات موجب درد در مفصل لگن می‌شود.

آسیب دیدگی یا شکستگی

وارد شدن ضربه‌های قوی و حوادث ممکن است موجب شکستگی و آسیب دیدگی مفصـل لگن و درد در این ناحیه شود.

تشخیص علت درد مفصـل لگن بر عهده پزشک متخصص است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت احساس سفتی در مفصـل، تورم و شنیدن صدا‌های غیر طبیعی از بدن به همراه درد مفصـل لگن حتماً به‌ایشان مراجعه کنید.

مدت زمان بهبودی درد مفصل لگن

مدت زمان بهبود درد مفصـل لگن به علت و شدت درد، روش‌های درمانی مورد استفاده و ویژگی‌های فردی بیمار بستگی دارد. در برخی موارد، درد مفصـل لگن ممکن است در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود یابد؛ در حالی که در موارد دیگر ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری برای تسکین کامل درد باشد. علاوه بر این، در برخی شرایط لازم است چندین روش درمانی با یکدیگر ترکیب شوند تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. درمان اولیه همواره شامل استفاده از روش‌های غیر جراحی است و مدت زمان لازم برای بهبود درد بستگی به پاسخ بدن بیمار به درمان و روش‌های درمانی دارد. در موارد پیچیده‌تر و پس از این که درمان‌های غیر جراحی بی‌اثر بود، متخصص تصمیم به انجام عمل جراحی می‌گیرد. مدت زمان بهبودی پس از جراحی نیز متفاوت است و به نوع جراحی و وضعیت بیمار بستگی دارد. در نتیجه برای تعیین دقیق مدت زمان بهبود درد مفصـل لگن، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و از نظرات و راهنمایی های‌ایشان استفاده کنید.

دکتر آقاعلیخانی بهترین پزشک درمان درد مفصل لگن

درد مفصل لگن

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در روند بهبودی بیماران و درمان آن‌ها تأثیر می‌گذارد، انتخاب پزشک مناسب برای درمان است. پزشکی که برای درمان درد لگن خود انتخاب می‌کنید باید دارای تخصص و تجربه، مهارت جراحی، صبر و حوصله فراوان و اخلاق خوب باشد و از به روز‌ترین و بهترین روش‌های درمانی برای بیماران استفاده کند. دکتر آقاعلیخانی بهترین متخصص در زمینه درمان درد مفصـل لگن است و تمامی این ویژگی‌ها را دارد. از جمله اقداماتی که این پزشک حاذق برای بیماران خود انجام می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بررسی مفصـل لگن، ناحیه درد و دیگر علائم با انجام معاینات فیزیکی دقیق

۲. بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، عوامل تشدید‌کننده و سابقه بیماری‌های مشابه

۳. ارجاع بیماران به رادیوگرافی، سونوگرافی، ‌ام آر آی، سیتی اسکن و دیگر آزمایشات لازم برای تشخیص و ارزیابی دقیق

۴. تجویز دارو‌های مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی در صورت لزوم برای کاهش درد و التهاب

۵. ارجاع به مراکز فیزیوتراپی برای انجام تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری، ماساژدرمانی، الکتروتراپی و…

۶. تزریق مستقیم استروئید‌ها یا محلول‌های ضد التهاب برای کاهش درد و التهاب

۷. انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن که در موارد پیچیده و مقاوم درمانی صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

مفصـل لگن یکی از مهم‌ترین مفصل‌های بدن است که ساختاری گوی و کاسه‌ای دارد. این مفصل به دلایل مختلفی از جمله بیماری و آسیب دیدگی ممکن است دچار درد، التهاب و محدودیت حرکتی شود. تشخیص تمام مشکلات مربوط به مفصـل لگن توسط متخصص ارتوپد صورت می‌گیرد و روش‌های درمانی که برای درمان درد لگن استفاده می‌شود شامل مصرف دارو، فیزیوتراپی، تزریق مستقیم، انجام تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری و جراحی می‌شود./۱۹۲۰۳۴

منبع: وب سایت دکتر آقاعلیخانی

نظرات