۵ انشا در مورد خانه تکانی عید نوروز مناسب پایه سوم تا هشتم (ساده و ادبی)

0

۵ انشا در مورد خانه تکانی عید نوروز مناسب پایه سوم تا هشتم (ساده و ادبی)

انشا درمورد خانه تکانی عید نوروز  یکی از موضوعات انشا که در هر پایه تحصیلی برای دانش آموزان انتخاب میشود. در این مطلب چند انشا درباره خونه تکونی به صورت ساده و ادبی را برای مدرسه و دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی دبستان و ابتدایی از بین بهترین انشا در مورد خانه تکانی با مقدمه و نتیجه را گردآوری کرده ایم. شما می توانید از این انشاهای زیبا و متنوع یک انشای زیبا برای مدرسه و مسابقات بنویسید

انشا در مورد خانه تکانی

انشا درباره خانه تکانی با مقدمه و نتیجه

مقدمه: با نام خدا انشایم را که در مورد خانه تکانی عید نوروز برای سال نو است آغاز می کنم

بدنه: خانه تکانی رسم دیرینه در بین مردم است، جالب است بدانید که فقط در ایران مرسوم نیست و در کشورهای دیگر در برخی ماه ها خانه تکانی انجام می شود.

اصلا بیایید ببینیم خانه تکانی یعنی چه: خانه تکانی به شستو و تمیز کردن منزل و لوازم آن است که معمولا در بیشتر خانواده های ایرانی در اسفند ماه انجام می شود.

گردگیری وسایل و مبلمان و میز و صندلی تا تلویزیون و وسایل آشپزخانه و در و دیوار و …. که همه در مراسم خانه تکانی حسابی تمیز شده و برق می افتد

من اسفند ماه را دوست دارم، زیرا صدای پای بهار می‌آید؛ صدای تغییر و نو شسدن زمین و بیدار شدن درختان، همزمان با نو شدن و بیدار زمین، خانه خپها نیز بوی نویی می گیرند و تمیز میشوند.

شب سال نویی همه سعی در نظافت خانه های خود هستند تا با پاکی به استقبال بهار بروند.بهار همه را به حرکت، جنبش و تحرک وادار می‌سازد و خیلی از مادرها و اعضای خانه، به «خانه‌تکانی!» مشغول هستند.  خانه‌تکانی، از شستن و تمیز کردن شروع می‌شود و تا تغییر دکوراسیون و و تعمیرات و نقاشی در و دیوار… ادامه می‌یابد

دوستان عزیزم اینروزها به دلیل فشار کار زیاد و خانه تکانی، مادرمان خسته است  و ما باید همگی به او کمک کنیم تا همه جا تمیز شود و با یاری خداوند به استقبال بهار و سال جدید برویم.

5 انشا درباره خانه تکانی عید نوروز مناسب پایه سوم تا هشتم (ساده و ادبی)

انشا در مورد خانه تکانی دل

مقدمه:

انشایم را با یاری خداوند و اجازه معلم عزیزم آغاز می کنم

تنه: اینروزها همه در تلاطم خرید و خانه تکانی هستند ، روز های باقی مانده از سال و ماه اسفند یکی از پر جنبو جوش ترین ماه های سال است.
این روزها همه می گویند علاوه بر خانه تکانی دل تکانی هم بکنید ؛ وقتی هم می گویی نمی شود ! می گویند :تو چقدر کینه ای هستی !
وای خدای من ! چه مردمانی داری !!! نه دردت را می فهمند و نه حرفت را ، باز هم با این حال قضاوتت می کنند !!… آخر یکی نیست که بگوید چطور از آدمک دلشکسته ای که همیشه جبر زندگی او را محکوم کرده توقع دل تکانی دارید ؟ چطور از کسی که عادت کرده همیشه حال خودش را تنهایی خوب کند توقع بخشش دارید ؟
هر قدر که می گویم نمی شود ، دست من نیست ! این مردم می گویند : کافیست انار دلت ترک بردارد !
من اما دوست دارم که در جوابشان بگویم : اگر انار دلم ترک بردارد تمام شهر را رسوا خواهم کرد !
همانطور که او به مردمانش یاد داده بدون پیشینه ای از من بگویند : هوای دلت را بهاری کن! عید نوروز که نزدیک می شه وقت خونه تکونی می شه! اما چه خوبه سال جدید دلهامون رو خونه تکونی بکنیم. ما با گفتن جملاتی مانند، ببخشید اگر حرفی زدم که ناراحتتون کرد ، ببخشید اگر گاهی عصبانی بودم، ببخشید اگر گاهی به شوخیهام نخندیدید ، ببخشید اگر گاهی تحملم کردید و خیل از ببخشیدهایی که باید به طرف مقابلمان بزنیم و تا دل تکانی بکنیم.

بسیاری از اوقات برخی از صفات همچون کبر و حسد و نفاق و … یا بعضی از گناهان، سال ها در وجود آدمی نفوذ می کند و مورد غفلت واقع می شود. اگر لطف خدا شامل شود و انسان متوجه این عیب ها شود، اصلاح آنها زحمت و تلاشی ویژه و مستمر می خواهد. همان گونه که در شرح حال بعضی از بزرگان آمده است که برای ریشه کن کردن حسد از دل خود، بیش از بیست سال با نفس خود به مبارزه می پرداختند.

نتیجه: من از همه دوستانم و هم کلاسی ها و پدر و مادر و اشنایان به خاطر همه چیز کرده و نکرده عذرخواهی می کنم و امیدوارم اگر رنجشی از من به دل داشتید به بزرگی خودتان ببخشید

5 انشا درباره خانه تکانی دل

انشا کودکانه درباره خانه تکانی

عید داره میاد. روزهای پایانی هر سال، در بسیاری از خانه ها و خانواده ها، باسنت نیکو و پسندیده خمنه تکونی همراه است.

مامان منم در اسفند ماه شروع به خانه تکانی می کند و همه چیز را می شوید و تمیز می کند. من هم دلم می خواهد به مادرم کمک کنم، اما او اجازه نمی دهد و می گوید خانه تکانی کار سخت و خطرناکی است. پدرم هم هب مادرم کمک می کند. من ماه اسفند را به خاطر شلوغی و کارهای اخر سال برای عید نوروز دوست دارم

اما ما باید علاوه بر خونه تکونی، دلهایمان را نیز بتکانیم تا گرد و غبار از آنها بیرون بیاید. قهر و کینه و دشمنی را کنار بگذاریم تا بتوانیم با همه ادم ها با صلح و اَشتی زندگی کنیم

دوست عزیزم، بزرگترها، توام بیا و دلتو بتکون، از کینه ها،بدی ها و حتی همه ی ناراحتی ها. بیا دلتو آب وجارو کن و با یه دل صاف بوی بهار رو استشمام کن. بیا و ببخش اونایی که دلتو شکستن، بیا و ببخش اونایی ک نامردی کردن در حقت.

خونه ی دلتو تکون بده و خالیش کن از هرچی کینه و بدیِ، نه مثل خونه تکونی های قبلی، خونه تکونی های قبلی واقعی نبودن، بیا و اینبار واقعا خونه ی دلتو بتکون، بیا و ببخش هرکسی رو که تا حالا نبخشیدی، بیا و دشمنی رو فراموش کن، بیا و بخند به روی دشمنت، بیا و لبخند و روی لبای خودت بنشون، البته لبخندای زورکی دردی رو دوا نمی کنن، قهقه بزن،از ته دل بخند و فراموش کن غمای دنیارو.

هوای دل تو هم ابری و سیاه خب ابراشو کنار بزن و یه دنیای جدید برای خودت بساز. یه دنیای رویایی دنیایی پر از خنده و شادی

دنیایی که هیچ جایی واسه کینه و بدی نداره دنیایی که با کینه غریبه است دنیایی که شایسته توئه.

نتیجه: بیا همه ی بدی ها رو فراموش کنیم و امسال با یه دل خوش و یه دنیا آرزوهای قشنگ به استقبال بهار بریم.

انشا در مورد تاریخچه خانه تکانی

خانه تکانی یکی از اداب و رسوم ایرانیان در روزهای نزدیک به عید نوروز و سال جدید است که خانواده به کمک هم به نظافت منزل می پردازند.

خانه تکانی تنها مختص به ما نیست و در کشورهای دیگر هم با عناوین مختلف و روش های متفاوت انجام می شود. مثلا در چین جشن نوروز را با آیینی به نام «نینیابات» آغاز می کنند که یکی از اصول آن زدودن کثیفی و خاک است. چینی ها این کار را نشانه پاک کردن بدشانسی های سال گذشته و ساختن بستری جدید برای خوش شانسی های آینده می دانند.

بسیاری از خانه ها در نگاه اول به نظر می رسد، نیاز چندانی به نظافت ندارند، اما همین که اهل خانه دست به کار شوند و گوشه ای از دیوار را تمیز کنند، تیرگی دیگر قسمت ها خود را نشان می دهد و معلوم می شود کار سنگینی در پیش است.

حتی در خانه هایی که در طول سال و به طور مرتب نظافت می شود، جاهایی وجود دارد که به خاطر دسترسی دشوارتر یا غفلت، کمتر نظافت شده است. تمیز کردن چنین جاهایی هم زحمت بیشتری دارد و هم وقت زیادتری می گیرد.
در خانه تکانی، تمیز کردن هر بخش از منزل، ابزاری ویژه، شوینده ای مخصوص و روشی خاص به خود دارد.
وقتی که همه جای منزل تمیز شد، اگر در گوشه ای کوچک ترین گرد و غبار و لکه ای باقی باشد، به سرعت به چشم می آید و اهل خانه سریع درصدد رفع آن برمی آیند.
خانه تکانی و نظافت منزل معمولاً با کارهای عادی خانه تفاوت دارد و زحمت و تلاش فراوانی را می طلبد، ولی پس از پایان کار و تمیز شدن همهٔ قسمت های منزل با نوعی لذت همراه است که باعث فراموشی زحمت ها می شود.
پس از خانه تکانی، همه اهل منزل، نسبت به حفظ نظافت خانه حساسیت خاصی از خود نشان می دهند، همـراهی و یـــــاری یکـــدیگر در کار خانه تکانی، هم دقت کار را بیشتر می کند و هم بر سرعت آن می افزاید.

رسم و رسوم قدیمی ها

در گذشته برای خانه تکانی تنها شستن فرش ها و قالی ها مهم نبود. یکی از کارهایی که امروزه به ندرت انجام می شود و در گذشته رواج داشته، سفید کردن ظرف های مسی و روحی محسوب می شود. این روزها به علت جایگزین شدن این ظروف با نمونه های جدید، کمتر شاهد چنین فعالیت هایی در خانه تکانی هستیم.

در ایران قدیم، ظروف سفالی که خراب یا ترک خورده شده بودند را می شکستند و جای آن ظروف سفالی نو جایگزین می کردند. جالب است بدانید در ایران قدیم، ۵ روز آخر سال را در تقویم حساب نمی کردند و آن را «پنجه دزدیده شده» می نامیدند. مردم این ۵ روز را زمانی برای زدودن و مبارزه با کثیفی ها و آلودگی ها می دانستند.

خانه تکانی تاثیراتی را هم با خود به همراه می آورد. در این میان، پاکیزگی بیشتر از هر چیز بر روح و روان انسان تاثیر می گذارد؛ به صورتی که این سنت را از دیرباز بر جا نگه داشته اند و از آن به عنوان خانه تکانی سالانه برای نوروز یاد می کنند. انباشتگی و بهم ریختگی وسایل در کمدها، قفسه ها و قسمت های مختلف خانه قطعا حس خوبی را به شما القا نمی کند؛ به همین دلیل نظم بخشیدن به آن ها می تواند احساس خوشایندتری را به شما بدهد.

همچنین اگر وسیله ای نیاز به تعمیر داشته باشد، در خانه تکانی آن را می بینید و یا لوازم کهنه تر و بلااستفاده خود را دور می اندازید.

رسم خوشایند خانه تکانی اگر چه باعث خستگی میشود، اما پایان خوشی دارد. به امید سال خوش و پر از صلح و آرامش برای همه

 

نظرات