زمان مراسم اعتکاف ۱۴۰۱ چه روزی است؟ تاریخ شروع و پایان اعتکاف ۱۴۰۱

0

زمان و تاریخ دقیق شروع و پایان مراسم اعتکاف سال ۱۴۰۱ +اعمال و آداب و شرایط مراسم اعتکاف و تاریخ و روزهای اعتکاف در سال ۱۴۰۱ در ماه رجب را از مجله اینترنتی حرف تازه می خوانید

زمان مراسم اعتکاف ۱۴۰۱ چه روزی است؟ تاریخ شروع و پایان اعتکاف 1401

زمان مراسم اعتکاف ۱۴۰۱ چه روزی است؟ تاریخ شروع و پایان مراسم اعتکاف ۱۴۰۱

مراسم اعتکاف رجبیه امسال (۱۴۰۱) از ۱۵ بهمن الی ۱۷ بهمن ماه برگزار می‌شود. برای ثبت نام مراسم اعتکاف به مساجد محل و مساجد دانشگاه ها و سایت های مربوط مراجعه کنید.

روزهای اعتکاف مخصوص که به ایام البیض معروف است در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب قرار دارد که معمولا در این سه روز مراسم اعتکاف انجام میشود. البته ایام البیض در هر ماه قمری وجود دارد، اما مراسم اعتکاف فقط در ماه رجب و روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب مرجب برگزار میشود و دارای فضیلت بسیار است.

تاریخ شروع و پایان مراسم اعتکاف سال 1401

زمان شروع و پایان مراسم اعتکاف سال ۱۴۰۱ چه تاریخی است؟

تاریخ شروع مراسم اعتکاف در سال ۱۴۰۱ برابر است با شنبه، ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۳ رجب ۱۴۴۴

تاریخ پایان مراسم اعتکاف سال ۱۴۰۱

پایان مراسم اعتکاف ۱۴۰۱ برابر است با دوشنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۵ رجب ۱۴۴۴

علت نامگذاری و برگزاری اعتکاف

کلمه اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن و ماندن در جایی و فردی که در مراسم اعتکاف شرکت می کند، معتکف نامیده میشود. اعتکاف از نظر لغوی مصدر باب افتعال از عکف است ، که به معنی درنگ کردن و ادامه دادن است. اعتکاف یعنی گوشه نشینی و عزلت و در اصطلاح ، بریدن از خلق و نزدیک شدن به حق. در دین مبین اسلام ، منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود. اعتکاف کردن در صورت نذر بر شخص واجب می گردد.

اعتکاف در اصطلاح فقهی نوعی عبادت است که انسان سه روز در مسجد معتکف میشود و هر سه روز روزه بگیرد و اعمال آن را انجام دهد.

فضیلت در دیدگاه بزرگان

مرحوم صاحب جواهر در تعریف لغوی اعتکاف فرمود : هو الاحتباس و منه اللبث الطویل الذی هو احد افراد لزوم الشیء النفس علیه

پس اعتکاف در لغت به معنای حبس کردن است و از همین معنی درنگ و توقف طولانی است.

****

حضرت امام خمینی (ره) فرمود : هو البث فی المسجد بقصر البقصد به

اعتکاف عبارت است ازماندن در مسجد و درنگ درآن به قصداینکه بزرگی خدا نماید.

در قرآن آیه ای درباره حضرت مریم و اعتزال ایشان از مردم و پناه بردن به محراب زکریا در بیت المقدس آمده است :

(واذکر فی الکتاب مریم اذا نتبذت من اهلها مکانا شرقیا)

از مریم یاد کن هنگامی که از اهل و آشنایان خود به گوشه ای پناه گرفت.علامه طباطبائی دوری مریم از مردم و بریدن از آنان ، را روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بیان می کند.

***

درباره اعتکاف حضرت سلیمان روایت شده است :

ان سلیمان کان یعتکف فی المسجد بیت المقدس السنه و السنتین والشهر و الشهرین واقل و اکثر

روش حضرت سلیمان این بود که در مسجد المقدس به مدت یک سال یا دو سال ، یک ماه یا دو ماه و گاهی کمتریا بیشتر اعتکاف می کرد و در همان جا به عبادت می پرداخت.

****

ماندن حضرت موسی چهل شب در کوه طور نوعی اعتکاف و عبادت با خدا بوده است.

و اذ واعدنا موسی اربعین لیله

**

حضرت محمد ص نیز دهه آخر ماه مبارک رمضان را اعتکاف می نمود.امام صادق(ع) می فرماید : ان رسول الله اذا کان العشر الاواخر اعتکف فی المسجد

نبی مکرم اسلام در دهه آخر در مسجدش اعتکاف می نمود.

همسران پیامبر نیز به همراه پیامبر هم اعتکاف می نمودند . امام صـادق(ع) فرمود : اعتکاف المرء مثل ذلک۱۸ . اعتکاف زنان همانند اعتکاف مردان است.

***

امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همراه با پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در کنار خانه خدا و مسجدالنبی(ص) اعتکاف می نمودند.

امام صادق علیه السلام فرمود : کان رسول الله(ص) اذا کان العشرالاواخر اعتکف فی المسجد

همانا رسول خدا (ص) در دهه آخر ماه مبارک در مسجد خودش اعتکاف می کرد و اهمیت اعتکاف در نزد پیامبر(ص) تا آنجاست که در سال دوم هجری که بخاطر جنگ بدر اعتکاف انجام نداد ، سال بعد آن را قضا کرد ۲۲و یکی از ستون های مسجدالنبی به نامه اسطوانه السریر۲۳ که تا به امروز معلوم و معین است ، محل اعتکاف پیامبر(ص) بوده است.

****

امام سجاد (ع) می فرماید :

من اعتکف عشرا فی رمضان کان کحجتین و عمرتین۲۴٫

هرکس در ماه رمضان ده روز معتکف شود ارزش آن معادل دو حج و عمره می باشد.

****

در روایت نبوی مشهور آمده است :

من اعتکف ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

هرکس با ایمان و اعتقاد معتکف شود خداوندگناهان گذشته اش را می آمرزد.

المعتکف یعکف الذنوب و یجری له من الاجر کاجر عامل الحسنات کلها

معتکف همچون کسی است که همه کارهای پسندیده را انجام داده باشد.

****

خداوند صد و بیست در رحمت به روی کعبه باز می کند که شصت در رحمت مربوط به طواف کنندگان و بیست در دیگر به تماشا گران اختصاص دارد.
ویژگی های اعتکاف که نشان دهنده اهمیت و فضیلت آن است :

اعتکاف را نمی توان مانند نماز در هر مکانی به جا آورد و محل اعتکاف باید مسجد و خانه خدا اما نه هر مسجدی ، بلکه مسجد اعظم ، یا مسجد جامعه و یا مسجدالحرام و مسجد النبی (ع) یا مسجدی که معصوم (ع) در آن نماز جمعه و یا جماعت اقامه کرده باشد؛ در آن نماز جمعه و یا یا جماعت برپا شده باشد. بنابراین ، مسجد بودن خود مزیت و اقامه نماز جمعه یا جماعت در آن ، مزیتی دیگر می باشد.در مسجد متروک و مهجور نباید اعتکاف انجام داد.

***

امام رضا (ع) فرمود : من قضی لمومن حاجه کان افضل من صیامه و اعتکافه فی المسجد الحرام

هر کس یک حاجت مومنی را بر آورده سازد برتر از روزه داری و اعتکاف در مسجد الحرام است.

اعمال

از جمله اعمال و آداب اعتکاف، نمازهای مستحبی و روزه و دعاهای مربوط به ماه رجب برای استغفار و توبه از گناهان و تقرب به خداوند متعال است.

محل اعتکاف در مساجد و امامزاده ها و مساجد دانشگاه ها می باشد ، اجازه شوهر نسبت به زن و اجازه پدر نسبت به فرزند لازم بوده و از محل اعتکاف خارج نشود.

نیت اعتکاف چیست

در نیت اعتکاف، قصد وجه شرط نیست، یعنی لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است یا مستحب؛ زمان نیت اعتکاف، وقت شروع اعتکاف است که شروع طلوع فجر است و با استمرار نیت اول شب هم مانعی ندارد.

اعمال حرام و محرمات و مکروهات اعتکاف

پرداختن به امور جنسی به معنای وسیع آن که شامل هر نوع بهره برداری شهوانی است.

بوییدن عطر و هر نوع بوی خوش و گیاهان معطر به قصد لذت بردن

مجادله و مناقشه؛ حرمت جدال مربوط به اموری است که معتکف بخواهد فضل و برتری خود را به دیگران نشان دهد.

محرمات روزه؛ در حال روزه یعنی از طلوع تا غروب خورشید که معتکف روزه می‌گیرد، باید از محرمات روزه نیز اجتناب کند.

بعضی از فقها محرمات احرام را بر معتکف مستحب دانسته اند. ۵- خرید و فروش.

اعمال اعتکاف و ایام البیض

  • دو رکعت نماز بخوانید و در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره‌های یس، ملک و توحید را یک بار بخوانید.
  • روزه گرفتن در روز ۱۳ رجب بسیار توصیه شده است.
  • غسل
  • احیا و شب‌ زنده‌ داری
  • زیارت امام حسین (ع)
  • خواندن ۳۰ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۱۰ مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود. این نماز را سید بن طاووس از پیامبر (ص) نقل کرده است.
  • خواندن ۱۲ رکعت نماز به صورت شش نماز دو رکعتی که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۴ مرتبه هر یک از سوره‌های توحید، فلق، ناس، آیه الکرسی خوانده می‌شود. بعد از سلام نماز ۴ مرتبه بگویید:

«اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَ لا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِیّا»

این نماز را سید بن طاووس از امام صادق (ع) نقل کرده است. بعد از این نماز حاجت خود را از خدا بخواهید.

در کتاب مصباح این نماز به صورت زیر بیان شده است:

  • در هر رکعت از این ۱۲ رکعت باید سوره‌های حمد و توحید خوانده می‌شود و بعد از تمام شدن نماز سوره‌های حمد، معوذتین، توحید و آیه الکرسی ۴ مرتبه و پس از آن باید ذکر زیر گفته شود:

«اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَ ما شاَّءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ»
اعمال ایام البیض در روز ۱۵ ماه رجب

در این روز نیز چند عمل مستحب توصیه شده است:

  • خواندن نماز سلمان که ۱۰ رکعت است و به صورت نماز‌های دو رکعتی خوانده می‌شود. در هر رکعت بعد از سوره حمد ۳ بار سوره توحید و ۳ بارو سوره کافرون را بخوانید و پس از هر سلام نماز بگویید: «لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ إِلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا»
    انجام اعمال ام داوود
  • خواندن چهار رکعت نماز به صورت دو نماز دو رکعتی و بعد از سلام نماز بگویید:«اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کُلِّ جَبّارٍوَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کَهْفى حینَ تُعْیینِى الْمَذاهِبُوَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَةً بى وَ قَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاًوَ لَوْ لا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکینَوَ اَنْتَ مُؤَیِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْداَّئى وَ لَوْ لا نَصْرُکَ

اِیّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها

وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَةِ مِنْ مَواضِعِها

یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یَتَعَزَّزُونَ

وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلى اَعْناقِهِمْ

فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُکَ بِکَیْنُونِیَّتِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِیاَّئِکَ

وَ اَسئَلُکَ بِکِبْرِیاَّئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ

وَ اَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَیْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ

فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِکَ فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ

اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ»

شرایط و نکات مهم برای معتکفین

جهت هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اعتکاف توجه به نکات زیر ضروری می‌باشد.

  • با برنامه‌ریزی مناسب ضمن بهره‌گیری از زمان، حداکثر استفاده از فضای معنوی و عبادی را برای خود مهیا فرمایید.
  • هنگام پذیرش کارت اعتکاف به معتکفین تحویل داده می‌شود.
  • در صورت داشتن بیماری خاص، مسئول اعتکاف را حتماً مطلع نمایید.
  • نگهداری و در دسترس بودن کارت اعتکاف تا پایان مراسم الزامی است.
  • با توجه به محدودیت مکان و جهت رفاه حال معتکفین از نصب پرده، آوردن افراد همراه، اشیاء قیمتی، وسایل صوتی، لپ‌تاپ و پذیرفتن میهمان جداً خودداری فرمایید.
  • رعایت حقوق معتکفان دیگر، نظافت اماکن اسکان و محل وضو و محیط مسجد و همکاری با خادمین مورد انتظار است. همچنین باقیمانده غذا و زباله را جداگانه در سطل­های مخصوص قرار دهید.
  • جهت انجام عبادات فردی در ساعات مربوط به برنامه‌های عمومی و نیز زمان خاموشی، معتکفین می‌توانند از مکان‌های خاصی که در مسجد مشخص گردیده استفاده نمایند.
  • رعایت شئونات و پوشش مناسب در طول مراسم اعتکاف (داخل و خارج شبستان) تأکید می‌گردد.
  • مساعدت و همکاری در انجام کلیه امور خصوصاً برنامه‌های جمعی موجب افزایش معنویت و تقویت روحیه جمعی خواهد بود.
  • به تذکرات، اعلام برنامه­ها و ساعات شرعی توسط خادمین یا در تابلوهای مخصوص توجه فرمایید و در برنامه‌های جانبی (سخنرانی، هیئت، حلقه‌های معرفت و…) شرکت نمایید.
  • وسایل شخصی مورد نیاز: قرآن، مفاتیح، تسبیح، مهر، پتو، بالشت، ملحفه، حوله، مسواک، لیوان، دستمال کاغذی، ضدعفونی، ماسک و…
  • با توجه به شرایط خاص سویه جدید کرونا از معتکفین عزیز تقاضا داریم تمامی نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت نمایند و در طول مدت اعتکاف از ماسک استفاده نمایند.

نظرات