راهنمای ثبت لوگو و برند

0

این روزها ثبت لوگو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا کسب و کارها و شغل های مشابهی در گوشه و کنار بازار در حال ظهور هستند. بنابراین جهت شناساندن نوع کسب و کار و خدمات خود به مشتریان لازم است لوگوی مخصوص به خود را طراحی و به ثبت رساند.

لوگو چیست؟ 

لوگو چیست؟

لوگو چیست؟

اهمیت داشتن و ثبت لوگو انقدر مهم و ضروری است که لازم است تعریفی کلی از آن داشته باشیم. در واقع لوگو نوعی علامت یا نشان تجاری است که به کمک آن می توان فعالیت، خدمات و نوع کسب و کار خود را به مشتریان شناساند. در واقع لوگو شناسنامه و هویت کسب و کار و شغل افراد است که در قالب تصویر، اعداد و نوشته ها ارائه می شود.

مراحل ثبت علامت تجاری

ثبت لوگو یا علامت تجاری دارای مراحل متعددی است که انجام آنها اجتناب ناپذیر است. این مراحل عبارتند از:

۱: انتخاب طرح

انتخاب طرح اولین مرحله ثبت علامت تجاری است که به نوعی مهم ترین مرحله نیز می باشد. در این مرحله باید طرح مورد نظر را مطابق با نوع کسب و کار خود انتخاب و آن را جهت اجرا به طراح سفارش داد. بعد از آن باید برند مورد نظر مورد استعلام قرار بگیرد. استعلام برند امری حیاتی است.

۲: مراجعه به سامانه اداره ثبت لوگو

در حال حاضر انجام این مرحله از ثبت لوگو به صورت اینترنتی انجام می شود. بنابراین لازم است وارد سامانه اداره  ثبت برند شده و اطلاعات خواسته شده را وارد کرد. اطلاعات بانکی، میزان هزینه های واریزی، مشخصات  فردی از جمله اطلاعاتی هستند که باید در این سامانه به ثبت برسند.

۳: تاییدیه اظهارنامه

تاییدیه اظهارنامه سومین مرحله از انجام این کار است. در این مرحله اگر اظهارنامه فرد متقاضی به ثبت رسیده باشد باید مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری کرد. بعد از بارگذاری اظهارنامه لازم است نسخه ای از آن را نیز تحویل اداره داد تا مدارک ارائه شده مورد بررسی قرار بگیرند. بعد از بررسی های لازم مدارک جهت انجام مراحل بعدی تایید می شوند.

۴: دادن آگهی به روزنامه

این مرحله از ثبت برند زمانی انجام می شود که مدارک ارائه شده به اداره ثبت مورد تائید واقع شوند. در صورت تایید مدارک فرد متقاضی باید اگهی تحت عنوان موافقت با ثبت علامت تجاری خود در روزنامه منتشر کند. در این مرحله لوگوی ثبت شده به آگاهی مردم خواهد رسید و همگان از تایید آن مطلع می شوند.

۵: دریافت تصدیق برند

مرحله پنجم از ثبت برند با دریافت تصدیق برند همراه است و لازم است افراد در جهت دریافت این تصدیق اقدامات لازم را صورت دهند. دریافت این نوع تصدیق بسیار مهم و حیاتی است و در صورت داشتن آن لوگوی انتخابی افراد به مدت ۱۰ سال به نام آنان ثبت می شود. لازم به ذکر است که بعد از ۱۰ سال می توان نسبت به تغییر و یا تمدید برند  اقدام کرد.

مدارک لازم جهت ثبت برند

اهمیت ثبت لوگو

اهمیت ثبت لوگو

تهیه و تدارک مدارک لازم جهت ثبت لوگو حائز اهمیت است. زیرا تنها با در دست داشتن این مدارک است که می توان لوگوی انتخابی را به نام خود ثبت کرد. لازم به ذکر است که می توان لوگوی خود را به صورت حقیقی و یا حقوقی به ثبت رساند. در صورت انتخاب هر کدام از این نوع ثبت، باید مدارک مخصوصی را به اداره ثبت علامت تجاری ارائه داد. مدارک لازم جهت ثبت برند حقیقی عبارتند از:

۱: ارائه کارت ملی و اصل شناسنامه به همراه فتوکپی آن ها.

۲: ارائه مجوزهای کسب و کار و یا جواز کسب.

۳: ارائه کارت بازرگانی به همراه کپی آن.

۴: ارائه تصویری از لوگوی انتخابی خود.

مدارک لازم جهت ثبت لوگو حقوقی عبارتند از:

۱: ارائه کپی کارت ملی و کارت بازرگانی شخص مدیر عامل و یا رئیس شرکت.

۲: ارائه کپی از روزنامه تغییرات شرکت و یا روزنامه افتتاح شرکت یا کسب و کار.

۳: ارائه کپی های متعدد از مجوزها و اجازه نامه های رسمی شرکت.

۴: ارائه پروانه بهره برداری و کپی آن.

۵: ارائه تصویری واضح و شفاف از لوگوی شرکت و یا کسب و کار.

۶: ارائه مهر رسمی شرکت.

اهمیت ثبت لوگو

در باره اهمیت ثبت لوگو باید گفت که لوگو نشانه و علامت رسمی کسب و کار و شغل افراد است. در صورتی که این علامت به نام آنان و کسب و کارشان به ثبت نرسد دیگر در انحصار آنان نخواهد بود. به نحوی که هر شخص حقیقی و یا حقوقی می تواند آن را به نام خود به ثبت برساند. بنابراین لازم است علامت و نشان تجاری خود را به ثبت رساند تا مورد سوء استفاده از طرف دیگران قرار نگیرد. دلیل دیگر اهمیت انجام این کار معروف شدن در بازار رقابت های کسب و کار است. با داشتن یک لوگوی مخصوص به خود می توان به راحتی راه شناخته شدن را طی کرد و در میان سایر برند های دیگر اسم و رسمی بر هم زد.

اهمیت دیگر ثبت لوگو رسیدن به درآمد بیشتر است. به این معنی که ثبت علامت تجاری باعث می شود تا افراد به فروش بالاتر و در نتیجه سود بیشتری دست پیدا کنند.

فاکتورها و عوامل تاثیر گذار بر میزان هزینه های ثبت لوگو

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارک لازم جهت ثبت برند

ثبت لوگو از جمله کارهایی است که لازم است هزینه های جداگانه ای را به آن اختصاص داد. زیرا انتخاب هر نوع نشان و علامت تجاری و ثبت آن با هزینه هایی همراه می باشد. البته نباید فراموش کرد که میزان هزینه های انجام این کار به عوامل متعددی بستگی دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

۱: نوع لوگو.

۲: نوع ثبت لوگو، حقیقی یا حقوقی.

۳: بین المللی بودن و یا داخلی بودن لوگو.

۴: هزینه های قابل پرداخت در اداره ثبت جهت رسمی کردن علامت تجاری.

۵: هزینه های قابل پرداخت روزنامه.

۶: نوع کسب و کار و یا برند مد نظر افراد.

کلام پایانی

ثبت لوگو از جمله اقدامات موثری است که در میزان موفقیت افراد در کسب و کار تاثیر بسزایی دارد. ثبت برند و یا علامت تجاری باعث به رسمیت شناختن نوع کسب و کار و خدماتی است که افراد ارائه می دهند. در نتیجه صاحبان مشاغل و شرکت های بزرگ و کوچک توان رقابت در بازار را پیدا کرده و می توانند از طریق همین بازار به درآمد برسند. جهت اطلاع از نحوه ثبت و مراحل انجام ان می توانید به سایت https://modiranservices.com  مراجعه کنید.

نظرات