مرگ فروشنده؛ فیلم های سینمایی اقتباس شده از رمان های معروف جهان

0

از زمان شروع صنعت سینما، اقتباس‌های سینمایی از رمان‌های معروف جهان، یکی از شیوه های رایج روی پرده نقره ای بوده است. تصاویر و سکانس های فیلم، چیزهایی را به روند داستان گویی یک کتاب اضافه می‌کند که رمان ها به سادگی نمی توانند آن را به خواننده منتقل کنند. جلوه های بصری قوی، اجراهای ظریف و خلاقانه بازیگران و افزودن یک موسیقی متن خوب از جنبه‌هایی هستند که یک فیلم سینمایی می‌تواند داستان اصلی رمان را به سمت‌هایی جدید سوق دهد و اغلب مخاطبان بیشتری را به دست آورد. تجسم مطالب و شخصیت های یک رمان در غالب فریم های مصور یک فیلم سینمایی، معجزه ای است که می تواند به صفحات یک رمان جان ببخشد.

دی دی فیلم

امروزه تماشای فیلم های سینمایی و به خصوص فیلم هایی که از رمان های معروف جهان اقتباس شده اند، طرفداران زیادی در میان مخاطبان دارد. Didifilm یکی از پلتفرم هایی می باشد که به عنوان مرجعی برای تماشا و دانلود این گونه فیلم های سینمایی محسوب می شود. در این مقاله سعی کرده ایم تا برخی از برترین فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی برگرفته از رمان های محبوب و خاطره انگیز ایران و جهان را بررسی کنیم.

نمونه های ایرانی برگرفته از برترین رمان های جهان

برترین فیلم های سینمایی اقتباسی جهان: برخی از فیلم سازان انتخاب می‌کنند که در اقتباس‌های خود از رمان‌ها حرفی نو بزنند، خطوط داستانی جدیدی را اضافه کنند و شخصیت‌ها را متناسب با دیدگاه خود نسبت به نسخه اصلی داستان تغییر دهند. با این حال، برخی دیگر بازخوانی‌های فیلم سینمایی خود را ادای احترامی به رمان اقتباس شده می‌دانند و بنابراین تا حد امکان به نسخه مورد نظر نویسنده از داستان‌هایی که اقتباس می‌کنند، وفادار می‌مانند. در ادامه به برخی از معروف ترین فیلم های سینمایی اقتباس شده از رمان های معروف مانند فیلم فروشنده اصغر فرهادی که اشاره ای به رمان مرگ فروشنده دارد، می پردازیم.

  1. خواهران غریب: کیومرث پوراحمد

در اولین مورد از بررسی فیلم های اقتباسی در سینمای ایران، خواهران غریب را مورد بررسی قرار می دهیم. خواهران غریب در سال ۱۳۷۵ و به کارگردانی کیومرث پوراحمد بر روی پرده سینماها رفت. این فیلم سینمایی خاطره انگیز، برگرفته از رمان «خواهران غریب» (Lisa and Lottie) اثر اریش کنستر می باشد.

دانلود فیلم سینمایی ایرانی

این فیلم سینمایی در جشنواره چهاردهم فیلم فجر با استقبال داوران رو به رو شد و هم چنین در سینما نیز موفقیت زیادی را به دست آورد. کیومرث پوراحمد در خواهران غریب، قصه ای هم ذات پندارانه را روایت می کند که به ذهن مخاطبان نفوذ کرده است و به یکی از آثار ماندگار در سینمای ایران تبدیل شد. با وجود اینکه خواهران غریب قصه ای کودکانه را روایت می کند؛ اما در میان بزرگسالان نیز تبدیل به خاطره ای شگفت انگیز از یک مجموعه سینمایی ماندگار شده است.

  1. سارا: داریوش مهرجویی

مورد دوم از برترین فیلم های سینمایی اقتباسی، فیلم سینمایی سارا اثر داریوش مهرجویی می باشد. فیلم سینمایی سارا به کارگردانی داریوش مهرجویی و در سال ۱۳۷۱ تولید شده است. سارا که یکی از برترین و محبوب ترین آثار مهرجویی می باشد برگرفته از «رمان خانه عروسک» اثر هنریک ایبسن می باشد. فیلم سینمایی سارا که حتی در شخصیت پردازی ها هم به رمان وفادار بوده است، توانست نظر مخاطبان و منتقدان را جلب کند و جوایز زیادی را از آن خود کند.

سارا از مجموعه فیلم های داریوش مهرجویی با موضوع زن می باشد که تا حدودی در اجرای کامل رمان خانه عروسک نا موفق بود اما به خوبی توانست نگاه ها را به سمت خود بکشاند. قصه گویی مهرجویی در فیلم سارا یکی از علل ماندگاری این فیلم سینمایی در میان مردم شده است.

  1. گاو: داریوش مهرجویی

در ادامه بررسی آثار اقتباسی به فیلم سینمایی گاو دیگر اثر داریوش مهرجویی می رسیم. مهرجویی در این فیلم هم از اقتباسی دیگر بهره برده است و کتاب «عزاداران بیل» اثر غلام حسین ساعدی، منبع الهام فیلم سینمایی گاو بوده است. فیلم سینمایی گاو که از داستان «گاو» در کتاب ساعدی برداشته شده است در سال ۱۳۴۸ ساخته شد.

«گاو» که سعی دارد موضوعی اجتماعی را در قالبی نمادین به تصویر بکشد، یکی از اثر گذارترین آثار مهرجویی که پیش از انقلاب تولید شده است، محسوب می شود. مهرجویی در «گاو» در فضایی روان شناختانه تصویری پر مفهوم را ارائه می دهد که به جامعه ایران اشاره دارد و جنون کشاورز را به خوبی روایت می کند و همین مساله موجب موفقیت فیلم گاو در میان مردم و مخاطبان بوده است.

  1. گاوخونی: بهروز افخمی

گاوخونی دیگر اثر اقتباسی است که در مورد آن صحبت می کنیم. گاوخونی به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۸۲ اکران شده است و برداشتی از رمان «گاوخونی» نوشته جعفر مدرس صادقی می باشد. گاوخونی که یکی دیگر از آثار ماندگار در سینمای ایران می باشد، کابوس های یک جوان از شهر پدری اش اصفهان را تصویر می کند.

رمان گاوخونی یکی از شاهکار های ادبیات ایران می باشد که به زبان های دیگر نیز ترجمه شده است. جوایز بسیار برای فیلم گاوخونی در جشنواره های مختلف، ارمغانی از این رمان مشهور برای فیلم بهروز افخمی بوده است. زاینده رود و باتلاق گاوخونی، دو عنصر مهم در فیلم هستند که باعث می شود مخاطب مرز میان حقیقت و رویا را گم کند. به طور کلی گاوخونی را می توان در زمره آثار ماندگار و خاص سینمای ایران قرار داد.

  1. زخم کاری: محمدحسین مهدویان

در پایان بررسی فیلم های اقتباسی ایرانی، به سریال زخم کاری می رسیم. سریال زخم کاری به کارگردانی محمد حسین مهدویان در سال ۱۴۰۰ و در شبکه نمایش خانگی تولید شده است. سریال زخم کاری الهامی از نمایشنامه مکبث شکسپیر و رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی زاد می باشد.

دانلود سریال ایرانی

زخم کاری به دلیل ژانر نوآورانه خود که مدت ها جای خالی آن در فیلم و سریال های ایرانی مشاهده می شد، مورد توجه عموم قرار گرفت و افراد زیادی این سریال را تماشا کردند و با دانلود سریال زخم کاری، از فرصت دیدن یک سریال جنایی و درام لذت بردند. زخم کاری جنون قدرت را در یک خانواده به نمایش می گذارد و در شخصیت پردازی های داستان به نمایشنامه شکسپیر و هم چنین رمان بیست زخم کاری وفادار می ماند.

نمونه های خارجی

  1. فارست گامپ (۱۹۹۴)

فارست گامپ برنده شش جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم سینمایی شده است. فارست گامپ برای مخاطبانش دو جنبه دارد؛ عده ای فارست گامپ را یک شاهکار هنری می دانند و عده ای دیگر مانند یک فیلم معمولی با آن برخورد می کنند.

فارست گامپ بر اساس رمانی به همین نام اثر وینستون گروم ساخته شده است. رمان وینستون گروم تاریک‌تر و از نظر اخلاقی پیچیده‌تر از شخصیت ساده‌شده‌ای است که تام هنکس به تصویر می‌کشد؛ اما از بین بردن این پیچیدگی به نفع یک سادگی آگاهانه، کلید قدرت و جذابیت این فیلم می باشد.

  1. بانوان کوچک (۲۰۱۹)

زنان کوچک فیلم سینمایی به کارگردانی گرتا گرویگ می باشد که بر اساس رمانی که همین نام را دارد، ساخته شده است. این فیلم درام، زندگی خواهرانی را در ماساچوست به نمایش می گذارد.

  1. پدر خوانده (۱۹۷۲-۱۹۷۴)

فیلم سینمایی پدرخوانده که یکی از شاهکارهای سینمای جهان می باشد نیز بر اساس رمان معروف پدر خوانده اثر ماریو پوزو می باشد. پدرخوانده اثر فرانسیس فورد کاپلا می باشد که با بازی مارلون براندو و آلپاچینو، به اثری ماندگار در ذهن همه مردم جهان تبدیل شد. روایت زندگی یک خانواده مافیایی و بازی قدرت در بستر یک فضای ترس آلود، از جذابیت های فیلم سینمایی پدرخوانده می باشد.

فیلم فروشنده: مرگ فروشنده

فیلم سینمایی فروشنده یا (The Salesman) فیلم ایرانی دیگری است که در لیست فیلم های سینمایی اقتباس شده قرار می گیرد. فروشنده را اصغر فرهادی کارگردانی کرده است که به پایان باز و فیلم های مفهومی در سینمای ایران مشهور است. فروشنده اشاره ای به نمایشنامه «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر دارد و در خود داستان هم رعنا و عماد، دو شخصیت اصلی فیلم در حال اجرای این نمایشنامه هستند.

دانلود فیلم ایرانی جدید

فروشنده که معضلی اجتماعی را در قالب یک داستان پرماجرا پیش چشم مخاطب می گذارد، با استقبال بالای مخاطبان رو به رو شد و عده زیادی فروشنده را در سینما تماشا کردند و عده زیادی هم با دانلود فیلم فروشنده از وب سایت های معتبر، هیجان تماشای یک اثر ماندگار دیگر از اصغر فرهادی را تجربه کردند.

کلام پایانی

به عنوان کلام پایانی در بررسی فیلم های سینمایی اقتباس شده ایرانی و خارجی، باید اشاره کنیم که دانلود این فیلم و سریال ها از سایت های معتبری که لینک های قانونی و کامل این فیلم ها را در اختیار مخاطبان می گذارد، پیشنهاد جذابی برای تماشای این مجموعه ها می باشد. دی دی فیلم به آدرس didifilm.com یکی از این منابع معتبر است که مخاطبان زیادی را به سوی خود جذب کرده است و افراد زیادی با دانلود فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی، از تماشای این آثار لذت برده اند.

نظرات