نحوه کار قالیشویی – روش شستشویی قالی در قالیشویی ها

0

روش شستشوی قالی ها در قالیشویی ها چگونه است ؟ یکی از دغدغه هایی که برای بانوان خانه دار وجود دارد ، شستشوی تمیز فرش و موکت های خانه می باشد. چراکه در صورتی که در شستشوی فرش ها نکات و اصول لازم رعایت نشود ، ضمن اینکه آلودگی های آن از بین نمی رود ، ممکن است به فرش و یا موکت آسیب نیز وارد شود. با افزایش زندگی آپارتمان نشینی ، اغلب افراد شستشوی فرش های خود را به قالیشویی ها می سپارند ؛ چراکه امکان شستن فرش ها همانند سابق در خانه مقدور نیست. در ادامه قصد داریم به نحوه کار قالیشویی ها بپردازیم. همراه ما باشید.

 نحوه کار قالیشویی

خدمات قالیشویی ها شامل چه مواردی است ؟

بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز مشکلات برای فرش در هنگام شستشو ، سپردن شستشوی فرش ها به قالیشویی های معتبر است. اینگونه آلودگی موجود در بر روی فرش ها بدون اینکه آسیبی به تار و پود آن وارد شود ، از بین می روند. ضمن اینکه در زمان و همینطور مصرف آب نیز صرفه جوی می شود. چراکه نحوه کار قالیشویی به گونه ای است که فرش ها را بر اساس استانداردها و اصولی که از سوی صنف و اتحادیه به آن ها ابلاغ شده است ، به بهترین نحو انجام می دهند.

اطلاع از نحوه کار قالیشویی ها از آن جهت مهم است که میتوان بر اساس آن قالیشویی های معتبر و آنهایی که عملکرد کیفی بالاتری دارند را انتخاب کنند ، در کشورهای دیگر مردم برای ای امورو پیدا کردن بهترین خدمات منطقه خود به سایت هایی مثل  :  www.expertise.com مراجعه میکنند و البته در ایران نیز میتوان به سایت هایی مثل پاسخ تو https://pasokheto.ir  برای پیدا کردن بهترین خدمات در مناطق و شهرهای مختلف مراجعه کرد .

لازم است اشاره کنیم که نحوه کار قالیشویی ها به گونه ای است که علاوه بر ارائه خدمات شستشوی فرش ها ، خدمات دیگری شامل رفوگری ، رنگ برداری ، ریشه زنی ، شیرازه دوزی ، مبل شویی ، رفع سوختگی ، ترمیم فرش و … را نیز به مشتریان خود ارائه می دهند.

روش شستشن فرش دستبافت

فرش های دستباف از اموال ارزشمند برای افراد به شمار می روند. شستن آن ها با مواد شوینده نامناسب و همینطور با شیوه ای اشتباه ، می تواند جبران ناپذیر باشد. اما نحوه کار قالیشویی به گونه ای است که جهت حفظ این هنر ایرانی ، مراحل شستشوی آن را به شیوه ای اصولی و با مواد شوینده مناسب صورت می گیرد. در واقع برای شستشوی فرش های دستباف از شوینده هایی که قدرت پاک کنندگی کمتری دارند و به رنگ فرش آسیب نمی رسانند ، استفاده می شود.

روش شستشن فرش ماشینی

فرش های ماشینی در طول زمان ، آلودگی های مختلف را به خود جذب می کنند و در بازه های زمانی مشخصی به شستشو نیاز دارند. نحوه کار قالیشویی ها به گونه ای است که از شوینده های مناسب بدون آب آمونیاک یا آب آمونیاک کف دار برای شستن فرش های ماشینی استفاده می شود. اینگونه شستن فرش بدون کوچکترین آسیبی انجام می شود.

نحوه کار قالیشویی

نحوه کار قالیشویی و روش های شستن قالی 

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که در قالیشویی ها چه می گذرد و نحوه شستن فرش در این مکان چگونه است. با توجه به پیشرفت صنعت و همینطور تولید انواع ماشین های قالیشویی ، امروزه از روش های مختلفی برای شستن انواع فرش و قالی استفاده می شود.

فرش های ماشینی ، فرش های دستباق و انواع موکت ها به تناسب جنسی که دارند و همینطور میزان آلودگی با یکی از روش های زیر در فالیشویی ها شسته می شوند.

  • روش شستشوی سنتی قالی در قالیشویی : شستن قالی ها توسط متخصصین قالیشویی با استفاده از تجهیزات دستی
  • روش شستشوی نیمه اتوماتیک قالی در قالیشویی : شستن قالی ها توسط متخصصین قالیشویی با استفاده از تجهیزات اتومایتک
  • روش شستشوی اتوماتیک قالی در قالیشویی : شستن قالی ها توسط انواع دستگاه قالیشویی اتوماتیک با نظارت متخصصین قالیشویی

در واقع با توجه به نوع تجهیزاتی که در یک قالیشویی وجود دارد ، می توان از هر یک از روش های نامبرده برای شستن فرش ها استفاده کرد. هر کدام از روش های نامبرده دارای مزیت ها و معایبی هستند. در ادامه پیرامون هر یک از روش های فوق توضیحاتی را آورده ایم:

روش سنتی

همانگونه از نام این روش مشخص می باشد ، از قدیمی ترین روش های شستشوی فرش در قالیشویی می باشد. همان روشی که مادربزرگ و پدربزرگ های ما برای شستن فرش ها از آن استفاده می کردند ، در قالیشویی های سنتی نیز کارایی دارد. به طوری که پس از غبار روبی از فرش آن را بر روی زمین پهن می کنند و با آب و شوینده به صورت دستی اقدام به شستن آن می کنند.

نحوه کار قالیشویی در شستن قالی ها به روش سنتی ، دقیقا مشابه با مادربزرگ ها و پدربزرگ ها است و امروزه در بسیاری از قالیشویی ها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در این روش به حای پهن کردن فرش ها بر روی دیوار ، معمولا برای خشک کردن ، آن ها را در دستگاه های خشک کن قرار می دهند تا بتوانند در موعد مقرر به مشتری تحویل دهند.

نحوه کار قالیشویی در روش نیمه اتوماتیک 

روش دیگری که برای شستن قالی ها مورد استفاده قرار می گیرد ، روش نیمه اتوماتیک است. در این روش نیروی انسانی با استفاده از ابزار و وسایل خاصی ، اقدام به شستشوی فرش ها در قالیشویی می نماید. نحوه کار قالیشویی در این روش اینگونه است که یک شخص و یا یک اپراتور از ابزارهای گوناگون و اتوماتیک برای فرچه زدن ، شلاق زدن ، آب گیری فرش و … استفاده می کند.

از آنجایی که در این روش نیروی انسانی برای شستن قالی ها از ابزارهای پیشرفته تر استفاده می کند ، تحت عنوان روش نیمه اتوماتیک شناخته می شود که تلفیقی از روش سنتی و روش اتوماتیک است. به گونه ای که در آن هم نیروی انسانی دخیل است و هم از ابزاری برای شستن فرش ها استفاده می شود. در این روش نیز برای شستن فرش ها آن را بر روی زمین پهن می کنند.

روش تمام اتوماتیک

نحوه کار قالیشویی در روش تمام اتوماتیک به گونه ای است که صفر تا صد شستن قالی ها توسط دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود. این دستگاه ها در تنوع و انواع بسیار بالایی در بازار وجود دارند و به صورت صفحه ای و دیسکی عمل شستشوی فرش ها را در قالیشویی ها انجام می دهند.

در این روش نیروی انسانی صرفا برای جا به جایی فرش ها فعالیت می کند و در زمینه شستن فرش ها هیچ دخالتی ندارد. در واقع تمامی مراحل شستن فرش ها شامل شلاق زنی ، فرچه کشی ، آب گیری و … پس از قرار دادن شوینده مناسب در درون دستگاه ، صورت می گیرد.

در پایان و پس از اتمام شستشوی قالی ها در داخل دستگاه ، آن ها را در داخل خشک کن قرار می دهند تا آب آن ها گرفته شود و آماده تحویل به مشتری گردد. قالیشویی ها در تلاش هستند به منظور بهبود نحوه کار قالیشویی از دستگاه ها و تجهیزات به روز و با قابلیت های جدید در این زمینه استفاده کنند.

نحوه کار قالیشویی

نحوه کار قالیشویی و مراحل شستشوی فرش 

برخی مراحل برای شستن قالی ها در قالیشویی ها صورت می گیرد. در صورتی که فرش دارای پوسیدگی و یا پارگی باشد ، ابتدا توسط رفوگران تعمیر می شود و سپس آماده شستشو خواهد بود. در ادامه به عنوان مثال مراحل شستشوی فرش در یک قالیشویی در اسلامشهر اشاره کرده ایم :

۱ . زدودن گرد و خاک از قالی

اولین مرحله از شستن قالی ها در قالیشویی با زدودن گرد و خاک از فرش ها آغاز می شود ؛ به طوری که گرد و خاک آن ها را با استفاده از دستگاه خاک گیر می گیرند. اینکونه در تار و پود فرش نیز هیچ گرد و خاکی باقی نمی ماند. معمولا این فرآیند یک ساعت به طول می انجامد.

۲ . شستن قالی ها با استفاده از مواد شوینده

پس از تمیز کردن قالی ها از هر گونه گرد و خاک ، فرش آماده مرحله دوم می شود. ابتدا فرش را خیس کرده و سپس مواد شوینده فرش را به آن اضافه می کنند. سپس در روش سنتی نیروی انسانی و روش نیمه اتوماتیک نیز دستگاه های شست و شو بر روی فروش حرکت می کنند. در این مرحله تمامی قسمت های تیره و آلوده فرش به طور کامل تمیز می شود.

مرحله شستن قالی ها با استفاده از مواد شوینده با توجه به آلودگی فرش بین یک الی سه ساعت زمان می برد. در اغلب قالیشویی ها این مرحله به صورت سنتی انجام می شود.

۳ . نحوه کار قالیشویی در آب کشی فرش

پس از اینکه فرش به صورت کامل و با مواد شوینده شسته شد ، حال نوبت مرحله آبکشی فرش است که با استفاده از دوش های پخش کننده آب به صورت کامل انجام می شود تا هیچ گونه مواد شوینده ای در داخل فرش باقی نماند. به منظور اطمینان از تمیز شدن فرش ، گاهی این مرحله چندین بار تکرار می شود.

۴ . آبگیری فرش

از مهم ترین مراحل در نحوه کار قالیشویی ، مرحله آبگیری فرش است. این مرحله بسیار مهم است چراکه اگر آب به مدت زیادی در داخل فرش باقی بماند ، منجر به ایجاد پوسیدگی می شود. در این مرحله برای آبگیری قالی های شسته شده از دستگاه مخصوص آبگیری استفاده می شود.

این مرحله آبگیری فرش ، قالی را لوله کرده و در داخل دستگاه قرار می دهند. سپس دستگاه با چرخش و با استفاده از نیروی گریز از مرکز ، آب موجود در داخل فرش را خالی می کند. سپس فرش از داخل دستگاه خارج شده و آماده ارسال به مرحله خشک کردن است.

۵ . نحوه کار قالیشویی در خشک کردن فرش 

در شیوه سنتی ، فرش ها را بر روی زمین پهن می کنند تا به مرور زمان خشک شود. این روش دارای معایب بسیاری است ؛ از جمله اینکه در ماه های سرد سال قابل استفاده نیست و حتی ممکن است فرش در معرض باران و برف نیز قرار بگیرد. ضمن اینکه به دلیل قرار گرفتن فرش در مجاورت هوای آزاد حتی امکان ورود حشرات موذی و جانواران به فرش و آلوده شدن آن نیز وجود دارد.

در برخی از قالیشویی ها نیز فرش را از داربست آویزان می کنند که این موضوع نیز منجر به جمع شدن آب در پایین فرش و ایجاد زردی و پوسیدگی در قسمت انتهایی آن می شود. در بهترین قالیشویی ها از گرم خانه های مخصوص برای خشک کردن قالی ها استفاده شود. به دلیل گرم شدن یکست و مساوی گرمخانه ، فرش ها به طور کامل و در کوتاه ترین زمان ممکن خشک می شوند.

۶ . آماده سازی و ارسال فرش برای مشتری 

در پایان فرش ها آماده شده و به ماموران حمل و نقل تحویل داده می شوند تا فرش ها را به دست مشتریان برسانند. ممکن است نحوه کار قالیشویی ها با یکدیگر متفاوت باش د، اما در حالت کلی شامل مواردی است که به آن ها اشاره کردیم.

نحوه کار قالیشویی

سخن آخر

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که کدام روش و نحوه کار قالیشویی برای شستن فرش ها مناسب است. واقعیت این است که روش مناسب برای شستن فرش ها را جنس فرش شما تعیین می کند.

از روش های تمام اتوماتیک برای شستن قالی های بسیار حساس استفاده می شود تا کمترین آسیب به آن ها وارد شود. اما این موضوع به این معنی نیست که روش های دیگر برای شستشو به بافت فرش آسیب می زند. کیفیت هر کدام از روش های نامبرده برای شستن قالی ها وابسته به قالیشویی که انتخاب می کنید ، می باشد.

نظرات