نحوه کاشت و تکثیر گل سانسوریا در منزل + نکات مهم نگهداری گل سانسوریا

0

نحوه کاشت گل سانسوریا در منزل : این گل یا گیاه مادرشوهر، یکی از آسان‌ترین و پرطرفدارترین گیاهانی است که در مناطق مختلف جهان برای تزئین فضاهای داخلی استفاده می‌شود و به همین علت استقبال زیادی برای کاشت آن صورت می گیرد.

نحوه کاشت گل سانسوریا در منزل

نحوه کاشت و تکثیر گل سانسوریا در منزل + نکات مهم نگهداری گل سانسوریا

این گیاه که در زبان فارسی به زبان مادر شوهر نیز معروف است، دارای ساقه های زیر زمینی است که برگ ها به صورت مستقیم بر روی آنها رشد می نماید. سانسوریا بومی آفریقا، ماداگاسکار و دارای بیش از ۷۰ نوع گونه های متنوع است. که اندازه هر کدام، از ۱۵ سانتی متر تا ۲ متر متغیر است.

بهترین زمان برای قلمه زدن انواع گیاه سانسوریا فصل بهار است. در این فصل، گیاهان بیشترین انرژی را به دلیل افزایش تابش نور و گرما از محیط پیرامون دریافت می ‌کنند که این شرایط موجب تقویت و رشد سریع ‌تر ریشه ‌ها و شاخه‌ های جدید گیاه می‌ شود. در فصل بهار، دمای محیط به مرور زمان افزایش می ‌یابد و گیاهان در این شرایط بهترین پاسخ را نسبت به عملیات قلمه ‌زدن نشان می ‌دهند. با انتخاب این زمان، احتمال موفقیت در ریشه ‌زنی قلمه ‌ها و ایجاد نهال‌ های جدید افزایش می ‌یابد.قلمه زدن سانسوریا در بهار و تابستان بهترین زمان برای انجام این عملیات است. در این فصل‌ ها، گیاهان به دلیل افزایش تابش نور و افزایش دما، انرژی بیشتری جذب می ‌کنند که به رشد سریع ‌تر ریشه ‌ها و شاخه ‌های جدید کمک می‌ کند. ابتدای بهار و تابستان به عنوان زمان مناسب برای قلمه زدن در نظر گرفته شده است و همچنین، در فصل بهار به دلیل رطوبت هوا، ریشه‌ ها به خوبی رشد می کنند.

نحوه تکثیر گل سانسوریا

روش های تکثیر گل سانسوریا

  • به روش قلمه زدن سانسوریا درخاک
  • تکثیر به روش قلمه زدن سانسوریا در آب
  • از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم
  • به روش پاجوش
  •  از طریق کاشت بذر
  • تکثیر در گلدان

روش قلمه زدن سانسوریا در خاک :

برای قلمه زدن سانسوریا از طریق برگ در خاک، ابتدا یک یا چند برگ بزرگ و سالم را جدا کنید و از پایین ترین قسمتی که می ‌توانید ببرید. سپس آن ها را به قسمت ‌های ۸ تا ۱۰ سانتی متری تقسیم کنید و برگ‌ ها را به مدت یک یا دو روز در جایی نگه دارید تا قسمت برش خورده پینه ببندد. بعد از خشک شدن قسمت بریده ‌شده، برگ‌ ها را به طور عمودی و دقیقا از همانجایی که برش زده‌ اید، داخل بستری از ماسه قرار دهید و دقت کنید که برگ ‌ها را سر و ته نکارید. توجه داشته باشید که گلدان کوچک باشد. سپس، قلمه ‌ها را آبیاری کنید و بعد از آن روی گلدان را با کاور پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت بیشتر شده و سریع ‌تر رشد کنند. بعد از گذشت حدود ۲ هفته، قلمه‌ ها ریشه می ‌دهند و می ‌توانید آن‌ ها را در گلدانی جداگانه بکارید و منتظر رشد پاجوش‌ ها از کنار آن ها بمانید.

قلمه زدن سانسوریا در پرلیت :

قلمه زدن سانسوریا در پرلیت یک روش متداول و موثر برای تکثیر این گیاه است. پرلیت یک ماده خاکی خاص است که از ترکیب ذرات خزه و ماسه به دست می ‌آید که دارای خواص زهکشی مناسب برای رشد ریشه‌ ها می ‌باشد. در ادامه، مراحل قلمه زدن سانسوریا در پرلیت را توضیح می دهیم.

برداشت برگ: از گل سانسوریا یک یا چند برگ سالم و بزرگ جدا کنید.

برش برگ: از چاقو های تیز استفاده کنید و برگ را به‌ طور عمودی ببرید و به قسمت‌ های کوچکتر حدود ۸ تا۱۰ سانتی متر تقسیم کنید.

آماده‌ سازی پرلیت: گلدان را با پرلیت پر کنید و سطح آن را صاف کنید.

کاشت برگ در پرلیت: قسمت بریده شده از برگ را عمیقا در پرلیت قرار دهید.

آبیاری: پرلیت را آبیاری کنید تا رطوبت مناسب در محیط حاصل شود.

محیط نگهداری: گلدان را در محیطی با نور فیلتر شده قرار دهید و از تغییرات دمای شدید جلوگیری کنید.

رشد ریشه: پس از مدتی، ریشه ‌های جدیدی رشد خواهند کرد.

انتقال به گلدان بزرگتر: هنگامی که گیاه به اندازه کافی رشد کرد، می‌ توانید آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید

روش قلمه زدن سانسوریا در خاک

برای تکثیر سانسوریا شمشیری، خاک مناسب یک گزینه بسیار مهم است. مخلوطی از خاک برگ پوسیده و خاک لومی به عنوان خاک مناسب برای کاشت و تکثیر سانسوریا شمشیری، تلقی می‌ شود.

خاک برگ پوسیده: خاک برگ پوسیده حاصل از تجزیه باقیمانده گیاهان است و دارای مواد آلی غنی بسیاری است. این خاک نه تنها مواد غذایی مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم می ‌کند بلکه بافت خاصی دارد که به رطوبت متعادل و زهکشی مناسب کمک می ‌کند.

خاک لومی: خاک لومی دارای ساختاری مناسب برای تهویه خوب ریشه‌ ها و حفظ رطوبت است

قلمه زدن سانسوریا در آب :

  • در ابتدا یک برگ سالم انتخاب کنید، از انتخاب برگ های قدیمی خودداری کنید.
  • برگ انتخابی را با یک قیچی یا چاقو تیز برش دهید.
  • اجازه دهید قلمه ها در محیط خشک شوند.
  • قلمه را از قسمت بریده شده عمودی در آب قرار دهید و منتظر بمانید.
  • محل قرار گیری قلمه ها بعد از ریشه‌ زایی، در خاک است (در خاک بکارید) و منتظر پاجوش ‌ها بمانید

تکثیر سانسوریا از طریق ریزوم

تکثیر سانسوریا از طریق ریزوم یک روش موثر برای تکثیر این گیاه زیبا است. ریزوم یک ساقه زیرزمینی در گیاهان است که به عنوان اندام تکثیر رویشی عمل می‌ کند. این ساقه‌ های زیرزمینی دارای رشد افقی هستند و در بعضی از گیاهان به عنوان منبع تکثیر استفاده می ‌شوند. زمان مناسب در تکثیر گیاه سانسوریا از طریق ریزوم، فصل بهار است که گیاه به دلیل رشد فعال، بلند و پر شده باشد. برای شروع تکثیر از طریق ریزوم، ابتدا گیاه را با دقت از گلدان خارج کرده و پایه مادر را پیدا کرده و قسمت زیر آن که ریزوم قرار دارد را با قیچی تیز به چند قسمت تقسیم ‌کنید. سپس هر قسمتی که جدا کرده ‌اید را در گلدان جدیدی با خاک مناسب قرار دهید. مطمئن شوید که گلدان بسیار بزرگ نباشد و در نهایت گلدان جدید را کمی آبیاری کنید. این روش به شما این امکان را می‌ دهد تا به سادگی و با اطمینان از رشد سانسوریا های جدید برخوردار شوید

قلمه زدن سانسوریا در آب

همراه ما باشید

نظرات