آموزش تصویری دوخت پرده پشت دری با نحوه اندازه گیری و جمع کردن

0

آموزش تصویری دوخت پرده پشت دری با نحوه اندازه گیری و جمع کردن

یکی از مدلهای پرده پرطرفدار و پر مصرف مدل پشت دری است که از قدیم منازل پشت پنجره ها و درب ها نصب میشود و حالا نیز از مد نیفتاده و با طرح های جدید در آپارتمان در آشپزخانه و اتاق خواب و راهرو و نشیمن مورد استفاده قرار میگیرد ما در این مطلب برای شما آموزش دوخت پرده پشت دری که نام های دیگر آن پرده شنی و یا پرده پروانه ای است را با نحوه اندازه گیری و متراژ پارچه و نکات مهم دوخت و نصب را برای شما قرار دادیم. با ما در مجله حرف تازه همراه باشید

آموزش تصویری دوخت پرده پشت دری برای آشپزخانه و خواب + روش اندازه گیری و جمع کردن

 

نحوه اندازه گیری پنجره برای دوخت پشت دری

مدلهای زیادی برای دوخت این مدل وجود دارد که از جمله پرده پلیسه و ساده و پانچ ، برای دوخت پرده پشت دری ابتدا باید پنجره مورد نظر را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری پرده ابتدا کادر داخلی شیشه پنجره را اندازه زده و سپس از هر طرف ( بالا ، پایین ، چپ ، راست ) ۲٫۵ سانتی متر به متراژ کلی اضافه می‌کنیم.

یعنی پنجره ای با عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۱ متر پس از اندازه گیری به عرض ۵۵ سانتی متر و ارتفاع ۱۰۵ سانتی متر تبدیل می‌شود و حتما هنگام تعیین ارتفاع به اندازه قد پارچه ۲۰ سانتی متر اضافه کنید تا برای لیفه دوزی مورد استفاده قرار بگیرد.

برای دوخت این مدل پرده، پارچه را ۲ الی ۳ برابر عرض پنجره در نظر می‌گیریم تا پرده پس از دوخت و نصب شکیل تر و پرچین تر بر روی پنجره قرار بگیرد. هرچه عرض پارچه کمتر باشد پرده کم چین تر می‌شود.

نکته مهم: نگران بزرگ تر شدن عرض پرده بیشتر از اندازه استاندارد نباشید چون این مدل به صورت لیفه‌ای دوخته شده و به راحتی می‌توان عرض پرده را با چین دادن کم و زیاد کرد.

روش دوخت پرده پشت دری

جنس پرده پشت دری

جنس پرده های شنی یا پشت دری به سلیقه شما بستگی دارد، اما معمولا از تور و حربر یا پارچه های ضخیم تر مانند مخمل و کتان است.

نحوه دوخت پرده پشت دری

این پرده ها بصورت لیفه ای دوخته میشود و کار بسیار راحت و آسانی برای شما حتی اگر خیاطی بلد نیستید، می باشد است. دوخت لیفه یکی از مدل های دوخت پرده محسوب می‌شود که در آن پارچه را به صورت یکسره و مانند آستین لباس می‌دوزند و باید از قسمت بالا و پایین پارچه به عنوان محل تا زدن و دوخت استفاده می‌شود.

برای دوخت پرده پشت دری، مقداری پارچه اضافه را برای عرض و ارتفاع در نظر بگیرید تا برای لبه دوزی و دوخت لیفه استفاده شود. برای لبه دوزی از چپ و راست حدود ۵ سانتی متر و برای دوخت لیفه از بالا و پایین متناسب با مدل میله پرده حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر پارچه اضافه تهیه کنید. اندازه ۱۰ سانتی متر اضافه از بالا و پایین مناسب برای تمامی میله پرده های پشت دری است.

پارچه موردنظر را باید با عرض ۳ برابر اندازه گیری نموده به علاوه ۴ سانتی متر برای قسمت زاپاس و به قسمت بلندی به اضافه ۱۵ سانتی متر برای لیفه و زاپاس برش بزنید.

نحوه دوخت لبه پارچه و لیفه

در ابتدای کار دو لبه کناری را حدود یک سانتی متر و به شکل دوبله به طرف داخل قرار داده و بعد از اتو کشیدن نزدیک به خط تا آن را دوخت بزنید. سپس لبه قسمت بالا و پایین را نیز حدود ۳٫۵ سانتی متر و به شکل دوبله به سمت داخل قرار داده و بعد از اتوکشی نزدیک به خط تا دوخت بزنید. بعد از آن خط دوم دوخت را حدود دو سانتی متر پایین تر از اولین خط دوخت بزنید تا بدین ترتیب لیفه درست گردد.

دوخت پرده پشت دری

طریقه قرار دادن قلاب ها

قلاب بازها را بر روی نقاطی که علامت گذاری شده اند با دقت پیچ کنید. باید اطمینان داشته باشید که چوب قسمت نصب پیچ ها به طور کامل محکم و به قدر کافی ضخامت داشته باشد.

نحوه نصب کردن پرده پشت دری

برای انجام این کار قلاب بسته یکی از سرهای سیم روکش دار یا میله پرده گرد نازک را بر روی یک عدد از قلاب های باز نصب شده روی قسمت پشت در بیاندازید و قسمت دیگر سر سیم یا میله پرده گرد را همچنین به بخش داخلی لیفه دوخته شده در بخش بالای پشت دری بکشید. سپس پشت دری را کمی چین بدهید و قلاب بسته سمت دیگر سیم روکش دار را نیز بر روی قلاب باز سمت دیگر در پشت درب بیاندازید. این عمل را برای قسمت پایین پنجره نیز تکرار نمایید و چین ها را کاملا یکدست و م

برای این پرده به ۳ برابر طول میل پرده و قد پنجره +۲۰ سانتی متر پارچه نیاز داریم

نحوه نصب کردن پرده پشت دری

نحوه جمع کردن پشت دری به شکل شنی و پروانه ای

پس از دوخت پرده پشت دری ، اگر دوست دارید که به صورت ساعت شنی یا پروانه ای قرار بگیرد از وسایل تزیینی مانند پاپیون پشت دری استفاده کنید تا با جمع کردن پرده از وسط نمایی مانند ساعت شنی ایجاد کند که برای کنترل نور طبیعی هم وسیله کاربردی به شمار می‌رود.

نظرات