بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و همسر و فرزندانش + سوابق

0

پروفسور داریوش فرهود کیست؟ و الان کجاست در ادامه به معرفی و بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و همسر و فرزندانش با عکس و سوابق شغلی و خانواده پروفسور داریوش فرهود ویکی پدیا با پیج اینستاگرامش تا ماجرای حواشی و جنجال های اخیر وی می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود کیست

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود

پروفسور داریوش فرهود : زادهٔ ۴ فروردین ۱۳۱۷، بنیانگذار علم ژنتیک در ایران، و پژوهشگر حوزه ژنتیک، روان‌شناسی، انسان‌شناسی و پزشکی ملقب به پدر علم ژنتیک ایران است. او عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران است و در سال ۱۹۹۱ از سوی دانشگاه مونیخ آلمان درجه پروفسوری به ایشان اعطاء گردید. داریوش فرهود گرایش خاصی به موسیقی نیز داشت و نواختن برخی آلات موسیقی چون: آکاردئون، ارگ، فلوت و جاز را آموخت. او در ورزش نیز به رشته های والیبال و دومیدانی علاقمند بود.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود

سوابق

پروفسور داریوش فرهود در سال ۱۳۱۷ در خیابان سیروس تهران متولد شد. او دکترای علوم طبیعی در ژنتیک انسانی و دکترای انسان‌شناسی را از دانشگاه ماینس آلمان (۱۹۷۲–۱۳۵۱ش) و درجه استادی در ژنتیک پزشکی از دانشگاه مونیخ (۱۹۹۱–۱۳۷۰ش) اخذ کرده‌است. او همچنین بنیانگذار و رئیس اولین کلینیک ژنتیک ایران (از ۱۳۵۴ تا کنون) و استاد و مدیر گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۳۵۲ تا ۱۳۸۲) می‌باشد.

پروفسور داریوش فرهود کیست

دکتر فرهود در طول سال های گذشته تحقیقات بسیاری در حوزه ژنتیک ایرانیان انجام داده و درباره احتمال تغییر ژن ایرانی ها در آینده نزدیک می گوید:

«بخشی از ژن ها از پدر و مادر در بدو تولد به ارث می رسند، اما برخی دیگر، زمینه ای در وجود فرد دارند که اگر شرایط مهیا شود، چراغ آن ژن روشن می شود و در رفتار و زندگی فرد بروز پیدا می کند. این پدیده که به نام «اپی ژنتیک» می شناسیم، باعث می شود خصوصیاتی در ماه به وجود بیایند که تا پیش از آن وجود نداشته اند. این خصوصیات را جامعه، رفتار دیگران، وضعیت آب و هوا و خیلی چیزهای دیگر روی ما باقی می گذارند.» مثال ملموس تر دکتر فرهود از «اپی ژنتیک» به زندگی جانوران بر می گردد. «شاید از خودتان پرسیده باشید جانوران چطور یاد می گیرند که با چه شیوه ای و در کجا لانه بسازند. ممکن است بگویید از مادر و پدرشان یاد گرفته اند، اما جوجه های ماشینی که مادر و پدر ندارند چطور؟ آن ها از کجا یاد گرفته اند؟ جواب این است: همه موجودات زنده به مرور از اطرافشان تاثیر گرفته اند و یک کار مشخص را آموخته اند. طی سال های دراز و نسل های مختلف این رفتار وارد ژنشان و تبدیل به بخشی از شخصیت آن ها شده که در طول نسل های بعدی هم انتقال پیدا می کند.»

همسر پروفسور داریوش فرهود کیست

پروفسود داریوش فرهود در سال ۱۳۵۷، در سن ۴۰ سالگی یک خانم پزشک ازدواج کرد. همسر وی که فردی بسیار معنوی و با ایمان است تاثیر بسیار شگرفی در روند زندگی معنوی و فرهنگی وی داشته است.

فرزندان پروفسور داریوش فرهود

از تعداد فرزندان ایشان اطلاعی در دست نیست.

همسر و فرزندان پروفسور داریوش فرهود

موسس اولین کلینیک ژنیتیک در ایران

پروفسور فرهود بعد از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۴ اولین کلینیک ژنیتیک در کشور را تأسیس نمود و از سال ۱۳۵۵ تاکنون به سمت کارشناس ژنتیک انسانی و عضو کمیته اخلاق در ژنتیک پزشکی سازمان بهداشت جهانی منصوب و از سال ۱۳۸۲ به عضویت کمیته ملی اخلاق در علم و فناوری و اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو در آمده است.

او در علم ژنتیک می‌گوید: “بنده اولین کسی بودم که با این تحصیلات و درجات علمی وارد کشور می‌شدم. ۳۳ سال پیش ژنتیک درکشور ما چنین گسترده و شناخته شده نبود. تنها درهمین حد بود که بدانند ترکیب یک گاو سفید با گاو سیاه، نتیجه اش گاو ابلق است!

در کارنامه علمی درخشان این استاد برجسته ژنتیک، بیش از ۱۲۰ مقاله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی و ارائه بیش از ۲۳۰ مقاله در کنگره های علمی داخل و خارج کشور، حاصل خدمات پژوهشی بسیار ارزشمند ایشان به چشم می خورد. همچنین از سال ۱۳۶۰ مدیر مسوول و سردبیر مجله IRANIAN JOURNAL Of PUBLIC HEALTH و سردبیر مجله کودکان استثنایی و مجله اخلاق در علوم و فناوری و چند مجله علمی دیگر است. در سال ۱۳۶۹ جایزه علمی جشنواره بین المللی خوارزمی و در سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۲ لوح افتخار و جایزه علمی جشنواره ابن سینا به ایشان اهداء گردید.

زندگینامه پروفسور داریوش فرهود

خانواده پروفسور داریوش فرهود

فرهود به دلیل منتقل شدن پدرش «ریاست اداره فرهنگ آبادان» به جنوب، دوره ابتدایی خود را در هفتگل و مسجد سلیمان خوزستان گذراند. دوره دبیرستان او نیز در مدارس رهنما، دارالفنون و البرز تهران به پایان رسید. او در سن ۱۹ سالگی برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و در مقطع دکتری در دو رشته پزشکی، انسان‌شناسی و ژنتیک فارغ‌التحصیل شد.

محل کار

داریوش فرهود همچنین در بیش از دویست کلاس درس در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تدریس کرده و بیش از بیست هزار دانشجوی رشته‌های مختلف پزشکی و علوم زیستی را تعلیم داده‌است. دکتر فرهود بعد از بازنشستگی هنوز بیشتر از ۱۲ ساعت کار می کند و چند پروژه مختلف را رهبری می کند. دکتر فرهود می گوید کار می کند چون مردم به او نیاز دارند.

سوابق پروفسور داریوش فرهود

چهره ماندگار

مراسم تکریمی توسط دفتر تکریم و الگوسازی از نخبگان بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۷ با حضور جمعی از اساتید برجسته کشور، روسای دانشگاه‌ها، دانشجویان و مستعدین برتر برای فرهود برگزار شد.

حواشی پروفسور داریوش فرهود

پروفسور فرهود برای یادآوری اهمیت موضوع غربالگری و خطراتی که حذف این موضوع می‌تواند به همراه داشته باشد گفت: «قطعاً مردم و مسئولان از بحث جوان‌سازی و صیانت از جمعیت کشور حمایت می‌کنند؛ اما این موضوع منافاتی با اهمیت انجام غربالگری، اطمینان از سلامت جنین و تشخیص احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند سندرم داون و غیره ندارد و در صورت لزوم با تشخیص پزشک متخصص، صدور مجوز سقط قانونی باید انجام شود.»

پدر علم ژنتیک ایران در آن گفت و گو و در بخشی از صحبت‌های خود همچنین اظهار کرد: «من مخالف ازدیاد جمعیت نیستم، ولی اینها راهش نیست. این کار (غربالگری) به شکل خیلی خوبی حدود ۴۵ سال قبل شروع شد و عده‌ای به محضر امام خمینی (ره) رفتند و من هم در آن جمع بودم و تالاسمی اولین موردی بود که توانستیم اجازه سقط را دریافت کنیم. بعد این کار در دست یک نهاد بسیار کارآمد به نام پزشکی قانونی قرار گرفت؛ یعنی در این ۴۵ سال کار غلطی انجام می‌شد؟! این تعداد بچه عقب‌مانده ذهنی، از کار افتاده، نابینا، ناشنوا، می‌توانیم جلوی همه این موارد را بگیریم؟ کسانی که این طرح را مطرح کردند، آیا با حدود ۵۰۰ انجمن‌های والدین کودکان عقب‌مانده صحبت کردند؟! آیا با پزشکی قانونی صحبت کردند؟! آیا با امثال بنده صحبت کردند؟! چطور من در سازمان بهداشت جهانی برای همه صحبت می‌کنم، اما (در کشورم) با من مشورت نمی‌کنید تا عیب‌های آن را به شما بگویم؟!».

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و همسر و فرزندانش و کجاست

سوابق اجرایی و فعالیت‌ها

  • بنیانگذار و مدیر اولین گروه ژنتیک انسانی در ایران (۱۳۵۱ تاکنون)
  • کارشناس رسمی ژنتیک انسانی سازمان جهانی بهداشت (۱۳۵۵ تاکنون)
  • عضو کمیته «اخلاق در ژنتیک پزشکی» سازمان جهانی بهداشت (۱۳۷۳–۱۳۸۰)
  • عضو کمیته ملی اخلاق زیستی کمیسیون یونسکو در ایران (۱۳۸۲ تاکنون)
  • کشف و گزارش گونه جدیدی از ترانسفرین انسان” (۱۳۶۷)
  • کشف و گزارش یک بیماری جدید ژنتیکی به نام “مولتی پلسینوستوزیس شدید” در یک دودمان بزرگ ایرانی (۱۳۷۸)

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و همسر و فرزندانش و کجاست

آثار و کتاب‌شناسی

اصول ژنتیک پزشکی بر اساس کتاب medicine thompson & thompson Genetics in و ده‌ها منبع دیگر
کتابچه‌ای برای خانواده‌هایی که می‌خواهند دربارهٔ سندرم ترنر بیشتر بدانند

 

نظرات