عصاره عشقه برای چه چیزی خوب است؟

0

عشقه گیاهی است با برگ های کوچک، سبز و قلبی شکل که در صورت نزدیک بودن به درخت، دیوار، داربست یا صخره از آن بالا می رود. در غیر این صورت روی زمین می خزد و به عنوان گیاه پوششی عمل می کند. نام های دیگر این گیاه پیچک پاپیتال و داردوست است. این گیاه به دلیل  دارا بودن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی  به عنوان یک داروی گیاهی برای کمک به درمان پیشنهاد می شود. که در ادامه به مهمترین خواص عصاره عشقه اشاره خواهد شد.

 عصاره عشقه

خواص گیاه عصاره عشقه

برخی از خواص این عصاره گیاهی می توان به : پاکسازی سموم از بدن، جلوگیری از انواع التهابات، از بین برنده ی احتقان، بهبود سرعت التیام زخم، افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، بهبود انواع بیماری های پوستی، درمان آرتروز نقرس و روماتیسم (اگر از این گیاه به عنوان چای استفاده شود) اشاره کرد. همچنین عشقه بر بهبود عملکرد کیسه صفرا، التیام سوختی پوست، کاهش ناراحتی سوزش، پسوریازیس، اگزما و آکنه، تقویت دستگاه تنفسی، جلوگیری از ریزش مو و کچلی و…. شهرت گیاه عشقه در زمان های گذشته به خاطر خاصیت درمانی آن  برای از بین بردن زگیل بوده است.

همچنین یکی از شناخته‌شده‌ ترین فواید استفاده از پیچک یا عشقه مشکلات التهابی در بدن است. پیچک سرشار از پلی فنول ها یا ترکیبات گیاهی به نام ساپونین و فلاونوئید است. این ترکیبات مزایای زیادی برای بدن دارند که مهمترین آن ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی این گیاه است.

عصاره عشقه

تاثیرعصاره عشقه بر درمان بیماری های تنفسی

این گیاه زیر نظر دکتر و دوز کنترل شده خواص بسیار زیادی برای کودکان نیز دارد. خاصیت عصاره عشقه بر عملکرد تنفسی کودکان مبتلا به آسم برونشیت مزمن و فعالیت های ضد توموری آن بسیار برای کودکان قابل اهمیت است. پیچک برای سرفه می تواند به ویژه برای کودکان مفید باشد. زیرا پیچک همچنین می تواند سیستم سیگنالینگ را در بدن فعال کند. که باعث آزاد شدن اپی نفرین می شود. اپی نفرین در میان اثرات متعدد آن، یک برونش گشادکننده است. به این معنی که برونش ها و برونشیول ها (ساختارهای درون ریه ها) را گشاد می کند و جریان هوا را افزایش می دهد.مطالعه دیگری روی بیش از ۵۰۰۰ کودک مبتلا به سرفه که دو بار در روز عصاره برگ پیچک دریافت می کردند؛ صورت گرفت. در این بین والدین آنها گزارش دادند که برگ پیچک به طور قابل توجهی کمک کننده بوده است.  حدود دو سوم والدین اظهار داشتند که از اثر درمانی برگ پیچک بر سرفه کودک خود بسیار راضی هستند . همچنین پیچک به تنهایی یا در ترکیب با گیاهان پامچال و عصاره آویشن می تواند  برای سرفه یا درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی و سرماخوردگی تسکین دهنده باشد.

عصاره عشقه بر سرفه

تاثیر عشقه بر رماتیسم

اگر از آرتریت نقرس یا روماتیسم رنج می برید می توانید عشقه را به صورت چای مصرف کنید. یا برگ ها را مستقیماً روی محل التهاب بمالید. تحقیقات همچنین نشان داده است که گیاه عشقه خاصیت آنتی اکسیدانی و خواص ضد اسپاسم و اثرات ضد حساسیت دارد به همین دلیل خواص گیاه عشقه را نسبت گیاهان دیگر چند برابر میکند. برای افرادی که ناراحتی و درد ناشی از جراحت یا جراحی را تجربه می کنند استفاده موضعی توصیه می شود. همچنین از این گیاه برای درمان آسم و برونشیت و بیماری انسداد ریه نیز استفاده می شود.

عصاره عشقه

خواص عصاره عشقه بر کبد

از دیگر خاصیت این گیاه میشه به خاصیت سم زدایی آن نیز اشاره کرد. مطالعات اولیه ارتباط بین عملکرد کبد و کیسه صفرا و استفاده از برگ پیچک را نشان داد. این موضوع به اندام ها کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و سموم را از بدن به طور موثرتر آزاد کنند. در نتیجه خون را تصفیه کرده و فشار روی این سیستم های حیاتی را کاهش می دهد.

نکات قابل توجه در مورد عصاره عشقه

  • یک مطالعه اشاره کرد که برگ پیچک مزایای قابل مقایسه ای با استیل سیستئین یک آنتی اکسیدان قوی دارد. همچنین در مقالاتی گوش زد شده که افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و دیابت  در مورد مصرف از این گیاه با دکتر خود مشورت بکنن.
  • محققان در جستجوی پیدا کردن درمان جدیدی برای و سرطان با استفاده از گیاه عشقه هستند. زیرا خواص ضدالتهابی این گیاه بسیار زیاد است.

نظرات