راهنمای کامل درباره چسب پلی اورتان و کاربردهای آن

0

قبل از هرچیزی بهتر است در ابتدا درباره کشف چسب پلی اورتان و انواع آن صحبت کنیم. این نوع چسب در  سال ۱۹۳۷ توسط فردی به نام اتوبایر که ساکن آلمان بود، کشف شد. چسب پلی اورتان یا چسب PUR، از پلیمرهای اورتان بر پایه گروه ايزوسيانات تشکیل شده است. چسب‌های پلی اورتان انواع متفاوتی دارند که هر نوع آن کاربرد خاصی دارد. شما می‌توانید انواع آن را در تکنوپخش مشاهده و خریداری کنید. البته این چسب برای سازه‌های با مقاومت بالا بسیار مناسب است. چسب پلی اورتان معمولا در سه رنگ اصلی سفید، مشکی و طوسی تولید می‌شود که کاربردهای متفاوتی دارند.

 چسب پلی اورتان

ویژگی‌های چسب پلی اورتان

  • مقاومت بالا در برابر گرما و تابش
  • مقاوم دربرابر شرایط مختلف آب و هوایی و رطوبت
  • ضدآب بودن
  • عدم شره هنگام استفاده
  • قدرت چسبندگی زیاد به مواد مختلف مثل سنگ، شیشه و فلز
  • قابلیت رنگ‌پذیری
  • افزایش مقاومت دربرابر عوامل خورنده

چسب پلی اورتان لازیو جزو بهترین چسب‌های این حوزه است که تمام ویژگی‌های ذکر شده را داراست.

چسب پلی اورتان

کاربردهای چسب پلی اورتان

۱٫صنایع چوب : چسب پلی اورتان به علت ایجاد چسبندگی قوی حتی بین سطوح ناهموار، بسیار مورد استفاده صنعت چوب قرار می‌گیرد. حتی قدرت چسبندگی آن به قدری زیاد است که قبل از خشک شدن می‌توان سایر کارها را بر روی چوب انجام داد. به همین دلیل چسب PUR باعث افزایش سرعت کارها در صنعت چوب می‌شود. علاوه بر این به دلیل مقاومت زیاد در برابر گرما و سرما، قابلیت سنباده خوری و رنگ‌پذیری در این صنعت استفاده می‌شود.

۲٫صنعت ساختمان سازی: چسب‌های پلی‌اورتان کاملا غیرسمی هستند و دربرابر حلال‌ها، حرارت، دما و همچنین انواع آفت‌ها مثل باکتری‌ مقاوم است.

در صنعت ساختمان سازی از چسب‌های پلی‌اورتان برای مواد pvc ، قسمت‌های ضدآب، عایق بندی نماهای شیشه ای، درزگیری لوله‌ها و کانال‌های آبرسانی استفاده می‌شود. فوم و چسب پلی اورتان جی‌مکس یکی از بهترین انتخاب‌ها در این حوزه است.

۳٫صنعت خودروسازی: چسب پلی‌اورتان در صنعت خودروسازی مصارف زیادی دارد. از این چسب‌ها برای ورق‌های قالب‌سازی کامپوزیت، تولید انواع شیشه‌های جلو پنجره و اتصال فیبر شیشه‌ای استفاده می‌شود.

همچنین چون اساس چسب پلی اورتان آب است، در متصل سازی قطعات داخلی خودرو و لوازم جانبی آن کاربرد زیادی دارد.

۴٫صنعت چاپ : شاید استفاده از چسب در صنایع چاپ عجیب باشد اما چسب پلی اورتان نسبت به سایر جوهرها قابلیت‌های بیشتری دارد. مثلا کنترل ویسکوزیته این نوع چسب راحت تر است و با دارا بودن رنگ و لایه روشن، غیرقابل اشتعال بودن، خشکی قابل تنظیم انتخاب بسیاری از افراد در حوزه چاپ است. البته پلی اورتان پلی آکریل در این صنعت با نام گیرنده جوهر آب شناخته می‌شود و  مقاومت چسبندگی بالایی به فیلم‌هایی مثل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، فیلم نایلون و پلی استر می‌بخشد.

چسب پلی اورتان

۵٫صنایع بسته بندی: چسب‌های پلی اورتان در انواع مختلفی مثل پلی اورتان بر پایه آب، بر پایه حلال، بدون حلال در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نوع دیگری از این چسب‌ها که در صنایع بسته بندی طرفدار زیادی دارد، چسب‌های پلی اورتان داغ است که شامل دو دسته پلی اورتان گرما نرم و مفتول الاستومر می‌باشد.

۶٫صنعت کفش : چسب‌های پلی اورتان با داشتن مزیت‌های فراوان وارد بیشتر صنایع و مشاغل شده اند. در صنعت کفش سازی از نوع چسب پلی اورتان بر پایه آب استفاده می‌شود.

 

طرز استفاده چسب پلـی اورتان

  1. در ابتدا باید سطح موردنظر خود را به خوبی تمیز کنید و هیچ اثری از چربی و گرد و غبار بر روی آن نباشد.
  2. حتما از گان مخصوص تزریق برای ریختن چسب استفاده شود.
  3. برای دریافت بهترین نتیجه می‌توانید با کاردک به آرامی بر روی چسـب پلی اورتان بکشید تا صاف و یکدست شود.
  4. در حین انجام کار استفاده از دستکش را فراموش نکنید چون پاک کردن آن از دست بسیار سخت است.

چسب پلی اورتان

معایب چسـب پـلی اورتان

چسب پلی اورتان با وجود داشتن مزایای زیاد اما مثل هر محصول دیگری بی عیب نیست. این چسب با وجود داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت نسبت به چسب‌های اپوکسی استحکام کمتری دارد. اگر چسب‌های پلی اورتان مداوم با پوست در تماس باشند، احتمال ایجاد حساسیت‌های پوستی وجود دارد. حتی بسیاری استنشاق بخار آن را نیز خطرناک می‌دانند. به همین دلیل استفاده از ماسک و دستکش در حین کار ضروری است. چسب‌ پلی اورتان در محیط خشک برخلاف محیط مرطوب گیرایی خوبی ندارد. توجه داشته باشید که پس از باز کردن درب این چسب فقط تا یک سال می‌توانید از آن استفاده نمایید.

نظرات