تاریخچه کنسول های بازی

0

کنسول های بازی برای رسیدن به جایگاه و محبوبیت فوق‌العاده‌ی امروز خود، راه طولانی و پر فراز و نشیبی را پست سر گذاشته‌اند. زمانی، تجربه بـازی‌های ویدئویی روی کنسول‌ها، با محدودیت‌های فراوانی رو به رو بود. ولی امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی، این کنسول‌های بازی قادرند تا امکانات و گزینه‌های بسیار متنوعی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. بـازی‌های جدید از گرافیک بهتر، گیم پلی پیچیده‌تر و همچنین جزئیات بـه مراتب بیشتری بهره می‌برند. حتی بازی بازان می‌توانند با خرید کنسول‌ بازی در هر زمان و مکانی به تجربه بازی‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازند. واضح است که کنسول‌های بازی، چنین قدرت و کیفیتی را یک شبه به دست نیاورده‌ و پس از گذشت هشت نسل خاطره انگیز، توانسته‌اند به جایگاه امروزی خود دست یابند.

کنسول بازی

نسل هفتم بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۰۵ با انتشار کنسول جدید مایکروسافت یعنی ایکس باکس ۳۶۰ آغاز شد. پس از آن پلی‌استیشن ۳ و کنسول جدید نینتندو نیز معرفی شدند.مایکروسافت همچنین وسایل جانبی زیادی را برای کنسول ایکس ‌باکس ۳۶۰ منتشر کرد که از جمله‌ی آنها می‌توان به دسته‌های بدون سیم، هاردهای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا و حسگر حرکتی کینکت اشاره کرد. ایکس‌باکس ۳۶۰ ششمین کنسول پرفروش تاریخ است. همچنین از طریق سرویس XBOX Live، بازیکن‌ها می‌توانستند به صورت آنلاین بازی‌ کنند و به خرید بازی‌ها یا دموها بپردازند.

کنسول XBOX 360

از سوی دیگر، سونی نسل هفتم را با معرفی پلی استیشن ۳ شروع کرد. سخت‌افزار پیچیده و قدرتمندی که سونی برای پلی‌استیشن جدیدش تدارک دیده بود، باعث شد تا قیمت ۵۰۰ دلاری در زمان عرضه به پلی‌استیشن ۳ چسبیده باشد. بازی‌هایی که با حمایت سونی برای پلی‌استیشن ۳ در نسل هفتم منتشر شدند، در یک کلام تاثیرگذار بودند و جهت‌ها را تغییر می‌دادند. از کنسول پلی‌استیشن ۳  تا زمان توقف تولید در سال ۲۰۱۸، درمجموع بیشتر از ۸۷ میلیون نسخه فروخته شد.

کنسول بازی

پلی استیشن ۴

نسل هشتم کنسول‌های بازی از سال ۲۰۱۲ و با انتشار کنسول خانگی Wii U آغاز شد؛ کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان نیز در سال ۲۰۱۳ عرضه شدند. نینتندو ۳DS و پی‌اس ویتا هم مهم‌ترین کنسول‌های دستی نسل هشتم هستند.در نسل هشتم پلی‌استیشن ۴ یک بازگشت باشکوه رقم زد. پلی‌استیشن ۴ نه تنها در تمام جهات از پلی‌استیشن ۳ درس گرفت، بلکه از همه ‌نظر بهتر و قوی‌تر بود. پلی‌استیشن ۴ با دیسک‌های بلو-ری ارتقا یافته و تغییرات بنیادین در کنترل همراه بود. خرید ps4، قهرمان بلامنازع نسل هشتم، تا ماه مارس ۲۰۲۰، با بیشتر از ۱۰۸ میلیون واحد فروش، نام خود را برای همیشه به عنوان اولین کنسول نسل هشتم ثبت کرده است.

پلی استیشن ۴ پرو، نسخه بهبود یافته و قدرتمندتر کنسول پلی استیشن ۴ است که مزایای زیادی نسبت به برادر کوچک‌تر خود دارد. این کنسول که از پردازش عظیم گرافیکی ۴.۲ ترافلاپس و سرعت بالاتر پردازنده مرکزی استفاده می‌کند، قادر است بازی‌هایی که از قابلیت ۴K پشتیبانی می‌کنند را، در این رزولوشن به نمایش درآورد. همچنین به گفته شرکت سونی، پلی استیشن ۴ پرو گزینه بهتری برای استفاده با هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR خواهد بود. هر چند که مانند بازی‌های معمولی، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند رزولوشن بازی‌ها را بالاتر ببرند، اما می‌توانند تکسچرهایی با کیفیت‌تر، نورپردازی بهتر و بهینه‌سازی‌های دیگری را برروی بازی‌های واقعیت مجازی خود پیاده‌سازی کنند. تمام بازی‌هایی که قرار است برای این کنسول بهینه شوند، چه بازی‌های پلی‌استیشن ۴ چه بازی‌های پلی‌استیشن VR، با دریافت یک بروزرسانی پشتیبانی از این کنسول را به دست می‌آورند.

کنسول بازی پلی استیشن ۴ اسلیم، یکی از پر فروش‌ترین محصولات کمپانی سونی است که در سپتامبر ۲۰۱۶ با اعمال تغییرات ظاهری نسبت به مدل اصلی پلی استیشن ۴، رونمایی شد. از تغییرات ظاهری کنسول پلی استیشن ۴ اسلیم، می‌توان به کاهش ۳۰ درصدی ابعاد کنسول اشاره کرد که در نتیجه‌ی آن، کنسول بازی با وزن کمتری در اختیار گیمر قرار می‌گیرد.  این دستگاه با ابعاد ۲۸۸x39x265 میلیمتر طراحی شده و درایو نوری آن در قسمت جلوی بدنه و در بالای کلید پاور و شاسی‌‌های خروجی قرار گرفته و مجهز به کلیدهای فیزیکی می‌باشد. کمپانی سونی در قسمت جلوی کنسول پلی استیشن ۴ اسلیم، دو پورت USB همراه با فاصله زیاد از هم قرار داده تا کاربر راحت‌تر بتواند از آن استفاده نماید.

کنسول بازی

ایکس باکس سری ایکس

اکنون بیش از نُه ماه از عرضه کنسول‌های نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس می‌گذرد. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، هر دو کنسول بازی سونی و مایکروسافت به شدت در میان کاربران محبوب هستند. به همین ترتیب و با توجه به مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، یافتن این کنسول‌ها چه در خارج و چه در داخل ایران، حداقل با قیمت منطقی و مناسب با دشواری هایی رو به رو شده است. بنابراین اگر به فکر خرید کنسول های بازی نسل نهم هستید، از همین حالا باید تصمیم خود را بگیرید تا زمانی که شرایط فراهم شد، شاهد هیچ تعویق یا سردرگمی نباشید.از عناوین انحصاری نظیر Demon’s Souls و Returnal روی پلی استیشن ۵ تا ویژگی‌های جدیدی مانند Quick Resume و FPS Boost روی ایکس باکس سری ایکس، همه از مواردی به شمار می‌روند که سونی و مایکروسافت به وسیله آن‌ها قصد تصاحب ذهن و قلب بازی‌بازان نسل جدید را دارند. حتی گاهی اوقات به نظر می‌رسد که این دو غول آمریکایی و ژاپنی در تقابل با یکدیگر، هر هفته یک عنوان انحصاری، قرارداد، به‌روزرسانی یا برگ برنده دیگری را برای کنسول جدیدشان معرفی می‌کنند.

نظرات