تاریخچه آنتی ویروس، قدیمی ترین آنتی ویروس کدام است؟

0

آنتی ویروس ها از همان ابتدا به عنوان ابزاری برای شناسایی و حذف نرم افزار های مخرب (ویروس) طراحی شده اند. با گذشت زمان اینترنت تکامل یافت و مجموعه وسیعی از فناوری ها اختراع شدند. اما این رونق با تمام خوبی ها یک جنبه منفی داشت: بد افزارهای پیشرفته تر!

بهترین آنتی ویروس

بنابراین آنتی ویروس ها هم روز به روز پیشرفته و مدرن تر شدند، آنتی ویروس هایی که کاربر را در برابر ویروس ها، نرم افزار های جاسوسی، باج افزارها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و تروجان ها محافظت کنند. شما هم به احتمال زیاد یک آنتی ویروس روی دستگاه خود نصب کرده اید. یا شاید هم قصد خرید آنتی ویروس داشته باشید. اما آیا میدانیم این نرم افزار ها (آنتی ویروس) چه زمانی و چگونه به وجود آمده اند؟ در این مقاله تاریخچه مختصری از آنتی ویروس را برای شما ارائه می دهیم.

 

اولین ویروس!

شروع به کار اولین آنتی ویروس به سال ۱۹۷۱ بر می گردد، زمانی که اولین بد افزار با نام Creeper ظهور کرد و کامپیوترهای اصلی PSP-10 تولید شده توسط شرکت DEC (Digital Equipment Corporation) را آلوده کرد. هر چند این بد افزار را نمیتوان یک ویروس خطرناک نامید چون کار ویروس اینگونه بود که در کامپیوترها منتقل می شد و پیام “من خزنده هستم: اگر می توانی مرا بگیر” نمایش داده می شد. مانند تصویر زیر:

به منظور مبارزه به ویروس کریپر، ری تاملینسون Reaper را طراحی کرد. اگر چه برنامه طراحی شده توسط ری تاملینسون آنتی ویروس نبود، و خود یک نوع ویروس بود، البته با هدف خیر خواهانه! کار Reaper به صورت بود که مانند یک ویروس تکرار می شد و ویروس Creeper را شناسایی و حذف می کرد.

اولین نرم افزار آنتی ویروس واقعی

اواخر دهه ۸۰ میلادی سال های بسیار مهمی در صنعت تکنولوژی بود، چرا که پایه و اساس آنتی ویروس در این سال ها پایه گذاری شد.

در سال ۱۹۸۷ بود که Bernd Robert Fix متخصص امنیت سایبری اهل آلمان برنامه ای برای خلاص شدن از ویروس Vienna ارائه داد. کار Vienna به این صورت بود که فایل های .com را در سیستم های مبتنی بر DOS آلوده می کرد.

اینکه دقیقاً اولین آنتی ویروس کدام بوده است مشخص نیست. چون در سال ۱۹۸۷ چند شرکت آنتی ویروس کار خود را آغاز کردند. اما نرم افزار نوشته شده توسط Bernd Robert Fix اولین نرم افزاری بود که مانند یک آنتی ویروس یک ویروس را حذف کرد.

تقریبا در همان زمان ۵ شرکت آنتی ویروس های خود را معرفی کردند. شرکت آلمانی G Data Software AG اولین آنتی ویروس های خود را برای دستگاه های Atari ST منتشر کرد. G Data این آنتی ویروس را با نام Ultimate Virus Killer (UVK) 2000 ارائه داد.

کنگره امنیت سایبری McAfee نیز در ۱۹۸۷ تأسیس شد و اولین نسخه VirusScan را تا قبل از پایان سال منتشر کرد.

در همان سال (۱۹۸۷) پیتر پاشکو، میروسلاو ترنکا و رودولف هروبا نیز آنـتی ویروسی را با نام نود ۳۲ ساختند و عرضه کردند.

در اواخر ۱۹۸۷ دو آنتی ویروس دیگر هم معرفی شدند. آنتی ویروس FlushShot Plus توسط Ross Greenberg و آنتی ویروس Anti4us توسط Erwin Lanting معرفی شد. اگر چه این دو آنتی ویروس دیگر وجود ندارند اما میتوان از آنها به عنوان اولین آنتی ویروس ها نام برد.

ظهور صنعتی به نام آنتی ویروس

رشد صنعتی آنـتی ویروس در سال ۱۹۸۸ شروع شد و تا دهه ۹۰ میلادی ادامه داشت. شرکت امنیتی سایبری آلمانی Avira در سال ۱۹۸۶ تأسیس شد اما اولین آنـتی ویروس خود را دو سال بعد با نام Luke Filewalker ارائه داد. در آن زمان یک شرکت امنیت سایبری در کشور چک با نام Avast تأسیس می شود و اولین آنـتی ویروس خود را با نام Avast Antivirus ارائه می دهد.

در سال ۱۹۸۸ دکتر Vesselin Bontchev دکترای علوم کامپیوتر از بلغارستان، یک نرم افزار آنـتی ویروس رایگان ارائه داد. همچنین در پاییز آن سال شخصی با نام Alan Solomon شرکت S&S International را تأسیس کرد و نرم افزار Dr. Solomon’s Anti-Virus Toolkit را برای رقابت یا مکافی ارائه داد.

در دهه ۹۰ میلادی صنعت آنـتی ویروس ها با سرعت بسیار زیادی در حال رشد بود. در سال ۱۹۹۰ شرکت امنیت فناوری Panda Security در اسپانیا تأسیس شد. در همان سال سازمانی با نام تحقیقات آنـتی ویروس رایانه ای (Computer Antivirus Research Organization) با هدف تحقیق و مطالعه تحقیق و مطالعه بدافزارها ایجاد شد. برخی از اعضای سازمان آلن سولومون، وسلین بونچف و یوجین کسپرسکی بودند.

شرکت Symantec که اکنون به نورتون معروف است اولین آنـتی ویروس خود را در سال ۱۹۹۱ با نام Norton Antivirus روانه بازار کرد. شرکت امنیتی سایبری AVG Technologies در همان سال تأسیس شد و AVG AntiVirus را عرضه کردند.

شرکت ESET پنج سال بعد از ساخت اولین آنـتی ویروس NOD32 توسط سازندگان آنـتی ویروس نود ۳۲ در اسلواکی تأسیس شد.

در اواسط تا اواخر دهه ۹۰ نیز چندین شرکت امنیت سایبری دیگر تأسیس شدند که معروفترین آنها بیت دیفندر و کسپرسکی بودند. شرکت Bitdefender در سال ۱۹۹۶ در رومانی و آزمایشگاه کسپرسکی در سال ۱۹۹۷ با نام تجاری Kaspersky lab در روسیه تأسیس شدند. در سال ۱۹۹۸ تنها آنـتی ویروس کسپرسکی قادر به از بین بردن ویروس CIH معروف به Chernobyl یا Spacefiller شد. (ویروسی که در تایوان توسط دانشجویی در دانشگاه این کشور منتشر شد.)

آنتی ویروس ها در هزاره جدید

دهه ۲۰۰۰ زمان پیشرفت آنـتی ویروس ها بود. در سال ۲۰۰۵ شرکت فنلاندی F-Secure یک ابزار ضد روت کیت به نام Blacklight را عرضه کرد. F-Secure اولین شرکتی بود که این ابزار را ارائه میداد.

در سال ۲۰۰۸ مک آفی از روش محافظت مبتنی بر ابر (cloud-based anti-malware function) در محصول McAfee VirusScan رونمایی کرد، شرکت AVG در سال ۲۰۱۱ محافظت مبتنی بر ابر را به محصولات خود اضافه کرد. اکنون cloud-based  به یک اصل در آنـتی ویروس ها تبدیل شده چون باعث می شود سرعت رشد آنـتی ویروس به شدت افزایش داشته باشد.

 

سخن پایانی

مطمئناً همه پیشرفت ها از دهه ۸۰ تا به امروز امنیت سایبری را به صنعت قدرت امروز تبدیل کرده است. همه شرکت هایی که از سال ۱۹۸۷ در این حوزه فعالیت داشته اند در قدرت امروز صنعت امنیت سایبری نقش داشته اند. امنیت سایبری یک صنعت بسیار بزرگ است که سالانه میلیارد ها دلار درآمد دارد و در روند روبه رشد آن هیچ نشانه ای از توقف دیده نمی شود.

وجود ویروس های جدیدتر و خطرناک تر برای بقای عمر آنـتی ویروس ها الزامی می باشد. جالب است بدانید صنعت آنـتی ویروس در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۰ میلیار دلار درآمد داشته، با این حال سوالی که همیشه وجود دارد این است آیا پیشرفت هر روز ویروس ها چه ارتباطی با کسب درآمد آنـتی ویروس ها دارد؟ نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

نظرات