چه عواملی بر عملکرد فیلترهای تصفیه آب صنعتی تاثیر می گذارند؟

0

فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی از عناصر اصلی سیستم های تصفیه آب صنعتی در کاربردهای مختلف تصفیه آب می باشند. عوامل زیادی بر عملکرد فیلترهای ممبران در سیستم تاثیر گذار می باشند، که شناخت آنها می تواند تا حد زیادی باعث افزایش بهره وری سیستم شود. اما قبل از هر چیز لازم است که ابتدا با این عوامل آشنا شویم.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

در ادامه این مقاله از وب سایت آبین همراه ما باشید.

 

مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر عملکرد فیلتر ممبران

مهم ترین عواملی که در عملکرد فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی تاثیر گذار هستند، شامل پارامترهایی مثل فشار، دما، درصد بازیابی و میزان شوری آب ورودی به سیستم می باشند. به این موضوع هم توجه کنید که اگر کار طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی را به افراد متخصص در این زمینه سپرده باشید، تمام پارامترهای موثر در عملکرد آنها را بررسی کرده و در نظر می گیرند. این موضوع به شما اطمینان می دهد که دستگاه با بالاترین بازدهی ممکن کار می کند.

مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی شامل موارد زیر می باشد:

۱- فشار

در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، فیلترهای ممبران برای تصفیه آب و حذف آلاینده ها و املاح به فشار بالای آب نیاز دارند. در واقع ورود آب با فشار بالا به فیلترهای ممبران می تواند عملکرد آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بدهد. با توجه به این موضوع هر چقدر فشار آب بیش تر شود، کیفیت آب خروجی بالاتر و مقدار آب تولیدی بیش تر می شود. اما در کنار این توجه کنید که اگر فشار آب از حد مجاز و تعیین شده بیش تر شود، ممکن است باعث وارد شدن آسیب به ساختار ممبران و خرابی آن شود. با توجه به این عامل، فشار آب می تواند تا حد زیادی در عملکرد و طول عمر فیلترهای ممبران تاثیر گذار باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به خرید فیلتر ممبران آبین مراجعه فرمایید.

۲- دما

با افزایش دمای آب ورودی، جریان آب خروجی افزایش پیدا می کند اما سطح کیفی آب کاهش می یابد. در واقع با افزایش دمای آب ورودی، جریان آب تولیدی افزایش پیدا می کند و میزان نمک و املاح آب بالاتر می رود.

می توان دریافت که افزایش دمای آب ورودی، باعث کاهش حذف نمک در فیلترهای ممبران می شود و عملکرد کلی سیستم را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. بر همین اساس دمای آب هم یکی از مهم ترین پارامترهایی است که در حین کار دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید به آن توجه کرد. حداکثر دمای آب در سیستم های تصفیه آب صنعتی می تواند ۴۵ درجه سانتی گراد باشد، اما بهتر است دمای آب را در محدوده ای تنظیم کنید که فیلتر ممبران دارای بهترین عملکرد برای حذف آلاینده ها باشد.

۳- شوری آب ورودی

در دستگاه های تصفیه آب صنعتی هر چقدر میزان شوری آب بیش تر شود، جریان و دبی آب خروجی کاهش پیدا می کند. این موضوع باعث تاثیر در عملکرد ممبران های تصفیه آب صنعتی هم می شود و میزان عبور نمک را در سیستم افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کربن فعال ( کربن اکتیو )

۴- کلر

غشای ممبران های تصفیه آب صنعتی RO در برابر کلر بسیار آسیب پذیر می باشد. در مواردی مشاهده می شود که از کلر به عنوان ماده شیمیایی در پیش تصفیه سیستم تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می کنند، اما حد مجاز کلر در ممبران ها با اندازه کمتر از ۰٫۱ میلی گرم در لیتر می باشد. استفاده بیش تر از کلر می تواند باعث بروز آسیب جدی به فیلتر ممبران شود.

۵- PH آب

PH آب ورودی از دیگر پارامترهایی است که می تواند در عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی تاثیر گذار باشد، محدوده PH مجاز و مناسب برای ممبران ها در سیستم تصفیه آب صنعتی معمولا به اندازه ۲ تا ۱۲ می باشد. در این زمینه بررسی محدوده PH تعیین شده توسط کمپانی تولید کننده ممبران هم راهکار مناسبی است.

 

چگونه می توان عملکرد فیلترهای ممبران را ارزیابی کرد؟

پارامترهای زیر برای عملکرد فیلتر ممبران موثر می باشند:

۱- جریان آب خروجی: یکی از مهم ترین عواملی را که با استفاده از آن می توانید عملکرد فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی را ارزیابی کنید جریان آب تصفیه شده ممبران می باشد. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در ساختار ممبران ها باعث کاهش جریان آب خروجی می شود، فولینگ ممبران تصفیه آب است.

۲- TDS آب خروجی: عملکرد کلی ممبران های تصفیه آب صنعـتی در سیستم، باعث کاهش TDS آب می شود. بنابر این با بررسی دوره ای TDS آب خروجی، می توانید متوجه عملکرد ممبران تصفیه آب صنعتی شوید.

۳- افزایش افت فشار جریان آب: بروز اختلال در ممبران های تصفیه آب صنـعتی می تواند باعث کاهش فشار آب شود.

۴- افزایش پساب سیستم تصفیه آب صنـعتی: یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث افزایش پساب در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنـعتی شود، بروز اختلال در عملکرد ممبران های تصفیه آب RO می باشد.

توصیه می شود برای نگهداری از فیلترهای ممبران و شستشوی آنها حتما از کمک کارشناسان مجرب در این زمینه استفاده کنید، که از آسیب زدن به فیلترهای ممبران جلوگیری شود. کارشناسان تصفیه آب آبین از طریق تماس تلفنی با شماره های زیر پاسخگوی شما هستند.

۰۲۱-۲۲۲۲۸۱۱۶

نظرات