ویژگی‌های منحصر به فرد تلویزیون های گیمینگ سونی مناسب برای ps5

0

دو سال پیش با خبر معرفی کنسول های نسل نهمی، شرکت های صوتی و تصویری سازنده تلویزیون تلاش کردند با معرفی و تولید تلویزیون های سازگار با این کنسول ها که به تلویزیون گیمینگ معروف هستند، بخشی از بازار این صنعت را به خود اختصاص دهند. پیشرفت های سخت افزاری این کنسول ها به گونه ای است که گرچه با تلویزیون های نسل قبل قابل اجرا هستند، اما آنچه که مشخص است عدم امکان اجرای بازی ها با حداکثر توانایی کنسول های نسل نهمی است. در این مقاله به این نکته می پردازیم که تلویزیون گیمینگ مناسب با کنسول های نسل نهمی، باید چه مشخصاتی داشته باشند تا با بالاترین کیفیت از بازی با کنسول پلی استیشن ۵ خود نهایت لذت را ببرید.

 تلویزیون گیمینگ سونی

اما تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی داشته باشد؟

یک تلویزیون برای اجرای بازی های پلی استیشن ۵ (به عنوان پرفروش ترین کنسول نسل نهم) و یا ایکس باکس ایکس، باید تعدادی قابلیت و تکنولوژی را داشته باشد که یک به یک بدان می پردازیم:

  • پشتیانی از HDMI2.1
    اچ دی ام آی High Definition Multimedia Interface) HDMI ) در حال حاضر یکی از راهکارهای ارتباطی اصلی برای انتقال محتویات صوتی / تصویری میان تلویزیون‌ها، پخش‌کننده‌های بلوری، کنسول‌های بازی، پخش‌کننده‌های آنلاین ویدئویی، ساندبارها، کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی است. قابلیت HDMI2.1 باعث می شود تا از رزولوشنی تا ۱۰K نیز پشتیبانی شود. بنابراین پهنای باند کابل‌های جدید از ۱۸ گیگابیت بر ثانیه (HDMI2.0)  به ۴۸  گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1) ) ارتقاء یافته است. این قابلیت سبب تولید هرتز تصویر تا فریم ریت ۱۲۰ خواهد شد.
  • VRR
    VRR مخفف Variable Refresh Rate و به معنای رفرش ریت متغییر است. VRR به تلویزیون گیمینگ اجازه می دهد تا میزان رفرش ریت خود را در زمان واقعی با فریم ریت خروجی کنسول بازی یا سیستم کامپیوتری تنظیم کند. این ویژگی می تواند تصویری بهتر و روان با تأخیر ورودی کمتر ارائه دهد که این ویژگی مهمی برای علاقمندان به بازی است. نرخ نوسازی در تلویزیون‌های قدیمی، عدد ثابت و مشخصی نظیر ۵۰ یا ۶۰ هرتز بوده است. منظور از ۵۰ هرتز، ۵۰ بار تغییر تصویر در یک ثانیه است. به عبارت دیگر تلویزیون در هر ثانیه ۶۰ تصویر نمایش می‌دهد. هرچه این نرخ نوسازی متغیر، بیشتر باشد تصاویر در این تلویزیون روان تر به نظر خواهد رسید.
  • Input Lag
    اینپوت لگ تأخیری است که میان فشار دادن یک کلید (کنترلر یا کیبرد) و انجام شدن دستور (مشاهده نتیجه در نمایشگر) به وجود می‌آید. این تأخیر یا لگی که در این میان پیش می‌آید در صفحه‌های نمایش و به صورت کلی، سخت افزار‌های متفاوت، متغیر است. برای اینکه کمترین میزان لگ تاخیری را داشته باشید به دنبال تلویزیون هایی بروید که صفحه نمایش آنها از نوع VA هست. این نوع صفحه نمایش ها علاوه بر کیفیت صفحه نمایش، دارای لگ تاخیری بسیار پایینی نسبت به سایر صفحه نمایش ها دارند.
  • HDR
    HDR مخف High Dynamic Range به معنی محدوده دینامیکی بالا، از اصطلاحات جدید در دنیای تکنولوژی است که این قابلیت جهش فوق العاده‌ای در بالا بردن کیفیت تصویر تلویزیون گیمینگ می باشد. تقریباً همه ی تلویزیون های میان رده و پیشرفته که از فرمت HDR یا دامنه پویای بالا پشتیبانی می کنند، تصاویر را درخشان تر، روشن تر و همچنین حجم بیشتری از رنگ های جذاب را ارائه می دهند. به کمک این فناوری، رنگ اشیا به صورت مستقل و جزء به جزء تجزیه و تحلیل شده و کنتراست آنها تعیین می شود. بنابراین عمق و بافت تصاویر افزایش پیدا کرده و تصاویری زنده تر را بیننده به تماشا خواهد نشست.
  • Anti Reflect
    بازی کردن صبح و شب نمیشناسد. فرض کنید در حال بازی کردن آنلاین در یک روز تابستانی هستید که نور خورشید هم به سطح نمایشگر تلویزیون شما برخورد می کند. طبیعتا جزئیات مهم بازی از نظر شما پنهان خواهد شد. تلویزیون گیمینگ باید این امکان را به شما بدهد که در هر زمان از روز که مایل به بازی بودید، نگران بازتاب نور و کاهش کیفیت صفحه نشوید. برخی از تلویزیون ها با داشتن قابلیت ضد انعکاس باعث می شوند تا نور تابیده شده از پشت بیننده بازتابی نداشته باشد.

تلویزیون گیمینگ سونی

انواع تلویزیون گیمینگ سونی برای پلی استیشن ۵

پس از بررسی قابلیت هایی که تلویزیون گیمینگ برای اجرای بهترین کیفیت پلی استیشن ۵ باید داشته باشد، به بررسی دو مدل پیشنهادی سونی برای پلی استیشن ۵ می پردازیم. قیمت تلویزیون سونی به نسبت سایر رقبا کمی بالاتر خواهد بود و دلیل آن نزدیکی حداکثری قابلیت های تلویزیون سونی با پلی استیشن ۵ است. با توجه به اینکه هر دوی این لوازم صوتی تصویری از برند سونی هستند، طبیعتا سازگاری بیشتری نیز برای استفاده در کنار هم خواهند داشت.

برند سونی برای تلویزیون گیمینگ مناسب برای پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۲۱ دو مدل X90J و X95J را معرفی می کند. گرچه مدل سال ۲۰۲۰ این دو نیز مناسب برای گیمینگ هستند اما نوآوری ها و فناوری های به روز شده دو مدل اخیر مناسب برای پلی استیشن ۵ خواهد بود.

تلویزیون گیمینگ سونی

تلویزیون سری ۲۰۲۱ سونی مدل X90J

تلویزیون سونی مدل X90J دارای صفحه نمایش VA  بوده علاوه بر لگ تاخیری بسیار پایین، دارای کیفیت پخش تصاویر مطلوبی است. تلویزیون سونی مدل X90J دارای پردازنده Cognitive Processor XR بوده که از این پردازنده برای آنالیز عکس ها و تصاویر استفاده می کند. همچنین این تلویزیون گیمینگ به کمک فناوری TRILUMINOS PRO™ می تواند کیفیت خارق العاده ای به تصویر نهایی ببخشید. قابلیت TRILUMINOS PRO™ نیز از جدیدترین تکنولوژی‌های مورد استفاده سونی برای تقویت رنگ‌های تصویر است. این تلویزیون دارای ورودی HDMI 2.1 بوده که بالاترین سطح کیفیت تصویر را با قابلیت ۱۲۰ هرتز برای بازی با پلی استیشن ۵ فراهم می کند.

تلویزیون سری ۲۰۲۱ سونی مدل X95J

پنل نمایشگر به کار رفته در این مدل نیز از نوع VA بوده که علاوه بر لگ تاخیری بسیار پایین، دارای کیفیت پخش تصاویر مطلوبی است. قیمت تلویزیون سونی در این مدل کمی بالاتر از مدل پیشنهادی قبلی بوده که دلیل آن پایه های منحصر به فرد تلویزیون و همچنین بهبود جزئی کیفیت تصویر است. همانند مدل قبلی دارای پردازنده Cognitive Processor XR بوده که از این پردازنده برای آنالیز عکس ها و تصاویر استفاده می کند. همچنین این تلویزیون به کمک فناوری TRILUMINOS PRO™ می تواند کیفیت خارق العاده ای به تصویر نهایی ببخشید. این تلویزیون گیمینگ دارای ۴ عدد ورودی HDMI است که یکی از این پورت ها دارای HDMI2.1 بوده که مختص پلی استیشن ۵ بوده و کیفیت صدای این مدل سرآمد تمامی مدل های تلویزیون سونی است. این مدل دارای صفحه نمایش ضد انعکاس بوده که برای بازی کردن شما را محدود به بازی در شب نخواهد کرد.

تلویزیون گیمینگ سونی

خانه سونی، نمایندگی تلویزیون سونی

اگر به دنبال خرید تلویزیون گیمینگ برای بازی با پلی استیشن ۵ هستید باید گفت که تلویزیون سونی مدل X90J و همچنین تلویزیون سونی مدل X95J برای این کار بهترین هستند. با توجه به قیمت تلویزیون سونی باید گفت، اگر بخواهید تلویزیون های سونی را با سایر برندها مقایسه کنید، تفاوت قیمتی که پرداخت می کنید قطعا در زمان پخش بازی های پلی استیشن ۵ خود را نشان خواهد داد. خرید تلویزیون سونی به همراه پلی استیشن ۵ در نمایندگی سونی، لذت بی حد و حصری در تجربه نسل نهم کنسول ها برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نظرات