مهاجرت چیست و چگونه می توان مهاجرت کرد؟

0

مهاجرت چیست؟

برای دریافتن این که مهاجرت چیست، تعریف واژگانی آن در فرهنگ میرزا علی‌اکبر خان نفیسی، ناظم الاطباء، می تواند نخستین گام باشد: «ترکِ دوستان و خویشان یا فرار از ظلم و تعدی برای زندگی و اقامت در جای دیگر.» اما اگر از یک حقوقدان بپرسید تعریف سیاسی، حقوقی مهاجرت چیست، پاسخی که خواهید یافت این است که مهاجرت عبارتست از فرایند سفر و کوچ شخصی از یک سرزمین به درون مرزهای سرزمین دیگر برای استقرار دائمی یا موقت و بهره مندی از حقوق و مزایای مربوط به ساکنین قانونی کشور مقصد. مهاجرت اشخاص از کشوری به کشور دیگر آثار قابل توجهی دارد. بیشتر مهاجران برای دستیابی به سطح بالاتر شاخصه های زندگی مثل تحصیلات، شغل، امنیت و آسایش اقدام به مهاجرت می‌نمایند. کشورهای پذیرنده مهاجرت نیز علاوه بر جذب سرمایه مالی و البته نیروی انسانی برای مهاجران بینش، فرهنگ و محصولات خود را عرضه می‌کنند.

 مهاجرت چیست؟

در این نوشتار که توسط مشاوران گروه مهاجرتی کوچ آیین تهیه و نگارش شده توضیحاتی در خصوص این که مهاجرت چیست و انواع راه های مهاجرت کدامند و هزینه های مهاجرت چقدر است به شما مخاطبان گرامی ارائه شده است که امید است مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.

وکیل مهاجرت در تهران

با جستجویی ساده در فضای مجازی و اینترنت می‌توان به تعداد بالایی از اطلاعات تماس با وکیل مهاجرت در تهران دست یافت که در نتیجه تبلیغات گسترده خود در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرند. نکته مهم در انتخاب وکیل، ارزیابی تخصص، دقت و تسلط بر اطلاعات مورد نیاز موکل سابقه فعالیت در زمینه مهاجرت است. وکیل مهاجرت نیز همانند هر وکیل و نماینده قانونی، صلاحیتی تعریف شده برای اقدام از جانب موکل خود در خصوص تهیه، تدارک، ارسال و پیگیری درخواست مهاجرت دارد که در نتیجه قراردادی تحت عنوان وکالت نامه این اختیار را دریافت می‌نماید. یافتن بهترین وکیل مهاجرت در تهران مستلزم آن است که شخص یا اشخاص مورد نظر معیارهای اساسی یعنی داشتن مجوز معتبر، تحصیلات در حوزه تابعیت و اقامت، تسلط به زبان خارجی، سابقه فعالیت در زمینه مهاجرت و تسلط بر مقررات کشورهای مورد نظر موکلین را داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است فرایند درخواست و پیگیری آن با مشکلاتی روبه رو شود.

مهاجرت چیست؟

گروه مهاجرتی کوچ‌آیین

گروه مهاجرتی کوچ‌آیین با ترکیبی از وکلای دادگستری، کارشناسان حقوق بین الملل و مشاوران متخصص در زمینه های تحصیل،‌ کار و سرمایه گذاری خارج از کشور، خدمات مشاوره ای در سطح استانداردهای جهانی در اختیار مراجعین و موکلین خود قرار می‌دهد. مشاوران این مجموعه با داشتن مجوز وکالت دادگستری، تحصیلات در حوزه حقوق بین الملل، سابقه فعالیت در زمینه مهاجرت و تسلط به مقررات کشورهای مختلف یکی از بهترین گزینه ها برای داوطلبین مهاجرت به شمار می آیند.

هدف از فعالیت گروه مهاجرتی کوچ‌آیین، تسهیل راه مهاجرت برای داوطلبان این امر در ایران است. دانشجویانی که با سرمایه ای محدود، قصد تحصیل در دانشگاه های برتر جهان و آشنایی با مکاتب علمی روز دنیا را دارند، متخصصان و تکنسین هایی که قصد دستیابی به مزایای استاندارد و بهره‌مندی از تجربه اشتغال در کشورهای صنعتی برتر دنیا را دارند، سرمایه گذارانی که به دنبال موقعیت های سرمایه گذاری های سودآور و در نتیجه به دست آوردن اقامت کشورهای مورد نظر خود هستند، عمده مخاطبان کوچ‌آیین می باشند.

با وجود پاندمی کرونا و دشواری در برگزاری جلسات مشاوره حضوری، کارشناسان گروه مهاجرتی کوچ‌آیین، امکان برگزاری جلسات مشاوره صوتی و تصویری را برای مراجعین عزیز فراهم نموده اند. برای دریافت وقت مشاوره می‌توانید از راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقررات مهاجرتی

مقررات مهاجرتی به مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها، آیین نامه های داخلی و بین المللی گفته می‌شود که تنظیم کننده روابط میان متقاضیان مهاجرت و دولت های پذیرنده و فرستنده و حقوق و تکالیف هر یک از آنهاست. مقررات مهاجرتی عموما تابع مسائل مختلفی از جمله روابط سیاسی دولت‌ها، انعطاف پذیری قوانین داخلی، نفوذ نهادهای فراملی مانند سازمان ملل و البته میزان ملی‌گرایی/ انطباق پذیری و مهاجرپذیری اجتماعی و فرهنگی کشورها می‌باشد. به طور معمول، مقررات مهاجرتی در نتیجه مذاکرات بین المللی دولت ها، توصیه یا فشار نهادهای حقوق بشری، نشست‌های انجمن‌ها و گروه‌های اقتصادی بین المللی و البته طرح پیشنهاد تصمیم گیرندگان رسمی دولت‌ها ایجاد می‌شوند و ممکن است بسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی، حقوق بشری و سیاسی زمانه تغییراتی داشته باشند.

مهاجرت چیست؟

انواع راه های مهاجرت

در یک دسته بندی کلی می‌توان از مهاجرت قانونی و مهاجرت غیرقانونی یا پناهندگی به عنوان انواع راه های مهاجرت نام برد. اما در یک تقسیم بندی نسبتا دقیق تر می‌توان مهاجرت را به دو نوع موقت و دائم دسته بندی کرد. بنابراین با لحاظ این شاخص انواع راه های مهاجرت عبارت است از:

مهاجرت موقت

مهاجرت تحصیلی یا دانشجویی
مهاجرت کاری موقت

مهاجرت دائم

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
مهاجرت از طریق پیوستن به خانواده یا ازدواج
مهاجرت از طریق پناهندگی
مهاجرت کاری غیر موقت (خود اشتغالی، Express Entry و …)

انتخاب روش مهاجرت بستگی به شرایط متقاضی اعم از سن، تحصیلات، سوابق کار میزان سرمایه از یک سو، و وضعیت کشور پذیرنده مانند ظرفیت های اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیرساختی دارد. بنابراین بررسی و شناخت و تطابق شرایط متقاضی و کشور مقصد نخستین گام در فرایند مهاجرت است.

مهاجرت آسان

مهاجرت به لحاظ تغییر در شیوه زندگی، زبان و فرهنگ خارجی، آب و هوای متفاوت و مسائل مشابه، امری ذاتا دشوار است بنابراین عبارت مهاجرت آسان ، ترکیبی متناقض است. اما با برخی تمهیدات می‌توان تا حدی از دشواری‌های مهاجرت کاست. بسیاری از متقاضیان حضور وکیل مهاجرتی را راهکاری برای مهاجرت آسان می‌دانند، برخی دیگر، فاکتورهای مالی یا زمانی را معیار دشواری یا آسانی در نظر می‌گیرند. شاید بتوان گفت مهاجرت آسان یا سخت، نسبت به شرایط داوطلب مهاجرت و شرایط کشور مورد نظر وی تعیین می‌شود.

هزینه های مهاجرت

هزینه های مهاجرت یکی از موضوعات مهمی است که فرد متقاضی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد. در برخی از انواع راه های مهاجرتی مانند مهاجرت کاری از طریق پیشنهاد شغلی یا جاب آفر Job Offer ، مهاجرت تحصیلی با بورسیه Scholarship/ Fund، پیوستن به اعضای خانواده یا ازدواج و پناهندگی به دلیل اینکه بخش هزینه‌ها توسط حامی مالی یا اسپانسر Sponsor (اعم کارفرما یا نهاد ارائه دهنده بورس تحصیلی و یا عضو خانواده که حمایت مالی را به عهده دارد یا دولت پناه‌دهنده) این موضوع بر عهده خود متقاضی نیست اما در سایر انواع خود متقاضی یا سرپرست قانونی وی مسئول تامین هزینه های مهاجرت خواهد بود.

مهاجرت چیست؟

هزینه های مهاجرت بسته به روش مهاجرتی مورد تقاضا متفاوت خواهد بود. اما به طور کل، مخارج تهیه، ترجمه و ارسال مدارک، پرداخت هزینه های بررسی درخواست، هزینه های بیمه خارجی، هزینه سفر و اسکان و در برخی موارد دستمزد وکیل، معمول ترین موارد هستند. بدیهی است که شهریه دانشگاه یا سرمایه سرمایه گذاران و یا صاحبان کسب و کارها، به موارد ذکر شده اضافه خواهند شد.

با علم به موارد گفته شده می توان گفت با توجه به حساسیت های موجود در مورد پرونده های مهاجران، بهتر است اشخاصی که توانایی مالی دارند فارغ از نوع مهاجرت، گردش حساب ماهیانه خود را به حدود مبلغ ۲۰۰۰ دلار در ماه برسانند و برای هزینه های مهاجرت، به طور میانگین رقمی در حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار در سال را پیش بینی و تامین نمایند. مسلماً عوامل متعددی در تغییر این میزان تاثیرگذارند که باید به صورت موردی و اختصاصی بررسی شوند.

نظرات