معرفی واکسن هایی که کودکان باید از بدو تولد تا دو سالگی تزریق کنند

0

هر کودکی از بدو تولد تا دو سالگی نیاز به تزریق واکسن هایی دارد که او را از مبتلا شدن به بیماری سخت و حتی کشنده حفظ می‌کند. درست است که واکسیناسیون می‌تواند کودک دلبند شما را به تب یا بی‌قراری دچار کند و تحمل این تجربه برای شما خیلی سخت باشد، اما باید بدانید که تزریق واکسن‌های کودکان از مهم‌ترین کارهایی است که برای حفظ سلامت فرزندتان می‌توانید انجام دهید.

واکسن نوزاد / مشاوره آنلاین با متخصص کودکان در مشوِرَپ

واکسن چه کار می‌کند؟

واکسیناسیون باعث می‌شود تا بدن ما را در برابر بیماری‌های مختلف ایمن شده و همچنین از سرایت بیماری بین افراد مختلف هم جلوگیری شود. واکسن در واقع یک نسخه مرده یا ضعیف شده یا بخشی از میکروب، ویروس یا هر عامل بیماری‌زای دیگری است که باعث می‌شود بیماری در بدن ما به صورت خفیف و کنترل شده ایجاد شود. وقتی بدن ما (فرقی نمی‌کند فردی که واکسن می‎زند کودک یا بزرگسال باشد) در معرض شکل خفیف بیماری قرار می‎گیرد، سیستم ایمنی بدن‌مان که وظیفه دارد با عوامل بیماری‌زا مبارزه کند، شروع به تولید آنتی بادی می‌کنپ. این آنتی بادی‌ها در بدن می‌مانند و در صورت قرار گرفتن فرد در معرض بیماری واقعی، از ابتلای او به بیماری جلوگیری می‌کنند.

در واقع واکسن، بیماری اصلی را برای سیستم ایمنی بدن شبیه‌سازی می‌کند و به سلول‌های بدن، شکل ویروس، میکروب یا باکتری بیماری‌زا را می‌فهماند. این کار باعث می‌شود تا سیستم ایمنی، تجربه مواجهه با بیماری را داشته باشد و بتواند از بدن در مقابل آن محافظت کند.

واکسن هایی که در بدو تولد باید تزریق شوند

واکسن ب.ث.ژ برای ایمنی در برابر بیماری سل و هپاتیت ب اولین واکسن‌هایی هستند که بعد از تولد نوزاد و پس از معاینه او توسط پزشک متخصص اطفال، تزریق می‌شود. واکسن خوراکی فلج اطفال هم در همین مرحله به نوزاد خورانده می‎شود. مقدار مجاز واکسن هپاتیت ب و ب.ث.ژ برای افراد زیر یک سال، نیم میلی لیتر است که به صورت زیر جلدی تزریق شده و پیش از تزریق در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود.

واکسن های دو ماهگی

در این مرحله نوزاد باید دوزهای جدید واکسن‌های فلج اطفال و هپاتیت ب را دریافت کند تا بدنش در مقابل این بیماری‌ها ایمن شود. واکسن سه گانه هم در این مرحله برای اولین بار به نوزاد تزریق خواهد شد. این واکسن بدن نوزاد را در مقابل ابتلا به ۳ بیماری مهم، یعنی: دیفتری، سیاه سرفه و کزاز مقاوم خواهد کرد. نیم میلی‌لیتر از این واکسن به شکل عضلانی به نوزاد تزریق شده و پیش از تزریق در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود.

واکسن‌های چهار ماهگی

در سن چهار ماهگی، نوزاد دوزهای جدیدی از واکسن فلج اطفال و سه گانه را دریافت خواهد کرد.

واکسن‌های شش ماهگی

در این مرحله برای بار دوم پس از تولد، واکسن هپاتیت ب را به نوزاد تزریق می‌کنند. همچنین واکسن سه گانه و فلج اطفال مجددا در برنامه واکسیناسیون نوزاد قرار خواهند گرفت.

واکسن‌های دوازده ماهگی

در این سن، نوزاد برای اولین بار واکسن ام ام آر (MMR)‌ را دریافت می‎کند. این واکسن می‌تواند از نوزاد در برابر بیماری‌های خطرناک سرخک، سرخجه و اوریون محافظت کند. واکسن ام ام آر هم در دوز نیم میلی‌لیتری و به شکل زیر جلدی به نوزاد تزریق می‌شود. این واکسن پیش از تزریق در دمای دو تا هشت درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود.

واکسن‌های هجده ماهگی

در این مرحله بدن کودک با دوزهای جدید واکسن‌های سه گانه، فلج اطفال و ام ام آر ایمن سازی می‌شود.

آیا واکسن زدن در کودکان عوارضی هم ایجاد می‌کند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، واکسن یک نسخه مرده یا ضعیف شده یا بخشی از میکروب، ویروس یا عوامل بیماری‌زای دیگر است که بدن ما را با شکل خفیف بیماری مواجه می‌کند تا سیستم ایمنی بدن بتواند آنتی بادی تولید کند. این شکل خفیف بیماری، شاید در بزرگسالان عارضه چندانی نداشته باشد اما برای کودکان می‌تواند عوارض جدی‌تری ایجاد کند.

از شایع‌ترین عوارض واکسیناسیون در نوزادان می‌توان به تورم، حساسیت و درد موضعی در محل تزریق اشاره کرد که در مواقعی با تب خفیف (حدود ۳۸ درجه) همراه است. این عوارض معمولا پس از گذشت ۲۴ ساعت از تزریق واکسن در بدن ایجاد می‌شود.

دانستنی های مهم در مورد انواع واکسن کرونا

هر چه فرزند شما کوچک‌تر باشد، عوارضی که بعد از تزریف واکسن در او مشاهده می‎کنید شدیدتر است. مخصوصا تب که می‌تواند فرزند دلبند شما را بی‌حال و بی‌قرار کند. معمولا کارشناسان مراکز بهداشت که کار تزریق واکسن را انجام می‌دهند، به والدین توصیه می‏کنند که در ۲۴ ساعت اول بعد از واکسیناسیون روی محل تزریق واکسـن کمپرس سرد و در ۲۴ ساعت دوم، کمپرس گرم قرار دهند. این کار کمک می‌کند تا درد کودک تسکین یابد. اگر درد، تورم و تب به مدت ۲ تا ۳ روز ادامه یافت، از قطره استامینوفن با دوز مجاز متناسب با وزن کودک و هر شش ساعت یک بار استفاده شود. البته به هیچ وجه مصرف دارو را خودسرانه انجام ندهید و حتما با یک پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

همچنین تعداد خیلی کمی از کودکان بعد از تزریق واکسـن سیاه سرفه دچار آنسفالیت یا التهاب مغزی می‌شوند که علائم آن بی‌قراری، تشنج، اختلالات رفتاری و تغییر سطح هشیاری است. تب شدید، تشنج و گریه‌های شدید و طولانی بیش از سه ساعت بعد از تزریق واکسـن سه گانه نیز از جمله عوارض نادر این واکسـن در کودکان است. در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر فرزندتان در سن تزریق یکی از این واکسن‌ها قرار دارد و شما در مورد عوارض تزریق آن نگران هستید، می‌توانید همین حالا با یک متخصص اطفال در اپلیکیشن مشوِرَپ تماس بگیرید و با آن‌ها مشاوره آنلاین داشته باشید.

نظرات