عمل اسلیو معده چیست و چگونه انجام می شود؟

0

یکی از روش ها جراحی کاهش وزن که برای درمان چاقی و با استفاده از روش و دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود جراحی اسلیو معده دکتر سلیمی است.

در معده بخشی وجود دارد که حدود ۸۰ دصد این عضو را شاما می شود. در این بخش هورمونی به نام گرلین ترشح می شود که به هورمون گرسنگی شهرت دارد. یعنی در هنگام ترشح آن فرد احساس گرسنگی کرده و به غذا نیاز پیدا می کند. طی فرایند عمل اسلیو معده این قسمت را برش داده و جداد می کنند تا عملا هم از ترشح این ماده به مقدار زیاد جلوگیری شود و هم حجم معده به اندازه ۸۰ درصد کاهش یابد که در نتیجه هر دو این عوامل فرد غذای کم تری مصرف کرده و دچار کاهش وزن می شود. علاوه بر آن حتی ممکن است تاثیرات هورمونی بدن برای بهبود فشار خون و بیماری های قلبی نیز مفید باشد.

 اسلیو معده

مطلب دیگری که راجع به عمبل اسلیو معده می توانیم به آن اشاره کنی، این است که؛ اسلیو در انگلیسی به معنای آستین است. اما چرا به این عمل را به این نام می شناسیم؟

جواب این استکه با برداشتن قسمتی از معده، آن مقدار باقی مانده به اندازه یک موز درآمده و شکل آستین پیراهن را به خود می گیرد. برای این را به خاطر بسپارید تا در ادامه مقاله اگر با واژه آستین رو به رو شدید بدانید از چه سخن می گوییم.

در نتیجه مطالب بالا و در یک جمع بندی می توان این گونه توضیح دادکه عمل اسلیو یا آستین، احساس گرسنگی و مقدار غذایی که معده می تواند کنترل کند را کاهش می دهد و با این کار بیمار قادر است با یک برنامه غذایی درست و سبک زندگی مناسب بعد از عمل به وزن ایده آل خود برسد. گفتنی است که معده حالت ارتجاعی دارد و چنانچه بیمار نتواند رژیم صحیص و مناسب عمل را رعایت کند، ممکن است معده کش آمده و دوباره بزرگ شود. البته هرگز به اندازه اولیه خود برنخواهد گشت اما می تواند بزرگ تر از حال بعد از عمل گردد که این اتفاق خوبی نیست.

 

  1. چه کسانی مناسب عمل اسلیو معده هستند؟

از عمل اسلیو معده می توان به عنوان محبوب ترین و پر طرفدار ترین ها در گروه عمل های چاقی نام برد. اما باید به این نکته دقتداشت که عمل آستین به هیچ وجه برای همه مناسب نیست.

هیچکدام از انواع عمل های لاغری برای همه توصیه نمی شوند. به طور کلی ملاک مناسبت یک جراحی برای بیمار، تشخیص پزشک است. او هم با برخی معاینات و آزمایشات و بررسی بدن و عادات غذایی و دارویی تصمیم می گیرد که کدام عمل را برای بیمار تجویز کند. اما ما در این بخش کلیاتی را به شما خواهیم گفت تا بدانید در صورت داشتن کدام ویژگی ها می توانید کاندید انجام عمل اسلیو معده باشید.

اگر کمِ کم ۶ ماه تلاش کردید، تمرینات ورزشی مداوم و هدفمندی انجام دادید و رژیم غذایی و نوع و سبک زندگی تان طبق توصیه های پزشک متخصص بوده اما نتوانستید از وزن خود کم کنید، احتمالا شما یکی از واجدین شرایط برای اسلیو معده هستید.
چاقی مفرط به معنای این است که فرد شاخص توده بدنی بالای ۴۰ را تجربه می کند. در این صورت می توان برای وی عمل اسلیو معده را توصیه کرد.
آن دسته از افرادی که چربی اضافه در بدن آن ها بیشتر از ۴۵ کیلوگرم است و در عین حال بیشتر از ۵ سال است که این مشکل را دارند می توانند برای اسلیو معده اقدام کنند.
در صورتی که نتواند پر خوری خود را کنترل کند، عمل اسلیو برای وی تجویز خواهد شد.
چنانچه فرد به دلیل بیماری های دیگر ملزم به مثرف دارو هایی است که او را گرسنه می کند، میتواند عمل اسلیو انجام دهد.
اگر فردی به بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون، کلسترول، آپنه خواب و … مبتلا برده و همزمان دارای شاخص توده بدنی بین ۳۵ تا ۴۰ باشد، می توان او را برای عمل اسلیو معده مناسب دانست.
اشخاصی که بین ۱۸ تا ۶۵ سال سن داشته باشند می توانند این عمل را انجام دهند.
فرد باید مطمئن باشد که توانایی اصلاح زندگی و تغییر عادات خود را چه از نظر جسمس و چه روحی دارد.
در ادامه مورد بالا باید بگوییم که پزشکی که فرد را به عمل اسلیو معده ترغیب و راهنمایی می کند باید مطمئن باشد که وی از سلامت روحی و روانی کامل برخوردار بوده و مشکل روانی خاصی نداشته باشد.
مورد آخر این که نباید معتاد به مواد مخدر و مشروبات الکی باشد.

اسلیو معده

 

  1. چه کسانی مناسب عمل اسلـیو معده نیستند؟

از گزینه هایی حرف زدیم که می توانند فرد را برای انجام عمل اسلیو معده کاندید کنند. حال بیاییم این شرایط عکس آن را بررسی کنیم و ببینیم در صورت داشتن کدام موارد و شرایط بیمار نمی تواند به عمل اسلیو معده اقدام نماید.

عمل اسلیو معده و یا آستین، برای کسانی که به بیماری صرع مبتلا هستند مناسب نیست و به این افراد توصیه می شود از روش های دیگری برای درمان چاقی خود استفاده کنند.

همین طور کسانی که از بیماری های قلبی رنج می برند نمی توانند به این عمل اقدام کنند.

کسانی که به بیماری های مرتبط با اعصاب و روان مبتلا هستند و اختلالات روانی دارند نیز خارج از محدوده پوشش افراد مناسب برای انجام عمل اسلیو معده هستند.

بیمارانی که بیش از ۶۵ و کمتر از ۱۸ سال سن دارند، برایعمل چاقی اسلیو مناسب نیستند.

کسانی که شاخص توده بدنی آن ها کم تر ازحد معمول است.

کسانی که با اصلاح شیوه زندگی خود و ترک عادات اشتباه و تغذیه و ورزش مناسب و مداوم قادر به کم کردن وزن خود هستند دیگر نیازی به عمل اسلیو معده نخواهند داشت.

منبع:

https://drsalimiclinic.com/

نظرات