خطرات وحشتناک تهدید کننده در رژیم کتوژنیک

0

رژیم کتوژنیک، از انواع رژیم های غذایی سخت است که باعث لاغری در زمان نسبتا کوتاهی خواهد شد. این رژیم محبوب در سراسر جهان که حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالاست، می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند و حتی برای بهبود برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و اختلال شناختی موثر است. اما با این همه خطرات تهدید کننده ای در این نوع رژیم وجود دارد. در ادامه به توضیح کامل تر خطرات رژیم کتوژنیک به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده این مطلب با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

خطرات وحشتناک تهدید کننده در رژیم کتوژنیک

 

خطرات تهدید کننده در رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتو یک رژیم چربی سوز مشهور است،جایی در بدن که در رگ ها کتون برای افزایش انرژی تولید میشود. محدودیت شدید کربوهیدرات ها در رژیم لاغری کتو و افزایش دریافت میزان چربی ها و در نتیجه وارد شدن بدن به فاز کتوز و تغییر متابولیسم بدن میتواند عوارضی در شما به جای بگذارد، در ادامه به بررسی تک به تک خطرات ناشی از رژیم کتو می پردازیم.

 

آنفولانزای کتوژنیک، اولین خطر در رژیم کتو

دریافت کم کربوهیدرات به میزان کمتر از ۵۰ گرم در روز در رژیم کتو میتواند بدن را وارد شوک کند، از آنجایی که بدن شما در ابتدا از ذخایر کربوهیدرات بدن برای تامین سوخت استفاده میکند و پس از اتمام این ذخایر شروع به استفاده از چربی ها میکند ممکن است شما دچار علایمی مثل آنفولانزا شوید که شامل سردرد، سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و یبوست است که بخشی از این علایم نیز به علت کمبود مایعات و الکترولیت های بدن است. بیشتر افراد در شروع رژیم کتو آنفولانزای کتوژنیک را تجربه میکنند اما پس از مدتی این علایم بهبود پیدا میکند، برای کاهش این علائم مهم است که به میزان کافی مایعات مصرف کنید و الکترولیت های کافی را از طریق مصرف غذاهای پر سدیم، پر پتاسیم و سایر الکترولیت ها دریافت کنید.

عوارض شدید بر کلیه ها

مصرف پروتئین ها و چربی های حیوانی نظیر گوشت، تخم مرغ، پنیر و … در رژیم کتوژنیک بسیار شایع است زیرا این مواد کربوهیدراتی ندارند، مصرف زیاد این مواد میتواند خطر سنگ کلیه را در فرد افزایش دهد.  بروز سنگ کلیه در رژیم کتوژنیک به این دلیل است که مصرف زیاد غذاهای حیوانی میتواند باعث اسیدی شدن خون و ادرار شما شود که در نتیجه میزان کلسیم دفعی از طریق ادرار شما افزایش پیدا میکند.

عوارض رژیم کتوژنیک بر کلیه ها
مطالعات دیگری نشان میدهد که در رژیم کتو میزان سیترات ترشحی به ادرار شما کاهش پیدا میکند، سیترات با اتصال به کلسیم مانع از ایجاد سنگ کلیه در افراد میشود و در نتیجه کمبود سیترات میتواند موجب بروز سنگ کلیه در افرادی که به رژیم کتو مبادرت کرده اند میشود.

تغییر وضعیت گوارشی و باکتری های مفید روده از خطرات دیگر رژیم کتوژنیک

از آنجایی که رژیم کتو دارای محدودیت دریافت کربوهیدرات است بنابر این احتمال دریافت فیبر غذایی که در غذاهایی نظیر میوه ها و حبوبات و سبزیجات وجود دارد در شما کم است، در نتیجه رژیم کتو میتواند سبب یبوست در افراد شود. در یک مطالعه ۱۰ ساله مشخص شد که ۶۵% از کودکانی که به علت صرع تحت درمان با رژیم کتو بوده اند دچار یبوست شده بودند.
از آنجایی که باکتری های مفید روده که نقش مهمی در سلامت بدن دارند نیز از فیبر ها تغذیه میکنند در نتیجه رژیم کتو میتواند بر سلامت سیستم ایمنی و افزایش عفونت پذیری بدن نقش داشته باشد. شما میتوانید از برخی غذاهای پرفیبر مجاز در رژیم کتو مثل نارگیل، دانه چیا، ارزن، گل کلم، بروکلی و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

 

هایپوگلایسمی

رژیم کتو میتواند در افراد دیابتی به کنترل قند خون کمک کند و سطح هموگلوبین a۱c را کاهش دهد. با این حال افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند میتوانند در معرض خطر هایپوگلایسمی قرار بگیرند که با لرزش، خستگی و تعریق مشخص میشود و در صورت عدم درمان میتواند منجر به کما و نهایتا مرگ شود. از لحاظ تئوری این مشکل برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که انسولین دریافت میکنند نیز وجود دارد.

 

کاهش مواد مغذی از خطرات دیگر رژیم کتوژنیک

از آنجایی که برخی غذاها مثل میوه ها و حبوبات در رژیم کتو محدود میشوند بنابر این دریافت ویتامین ها و املاح کاهش پیدا میکند و میتواند سبب کاهش یک سری ویتامین ها و املاح در بدن شود.

خطرات رژیم کتوژنیک

در چندین مطالعه بیان شده که افراد با رژیم کتو دریافت کلسیم، ویتامین D، منیزیوم و فسفر کافی ندارند. مطالعه ی دیگری در این زمینه بیان داشته که رژیم های محدود از کربوهیدرات مثل رژیم کتو تنها ۱۲ ویتامین-مینرال از ۲۷ ویتامین-مینرال مورد نیاز بدن را تامین میکنند. بنابر این توصیه میشود که افرادی که از رژیم کتوژنیک استفاده میکنند حتما زیر نظر متخصص تغذیه از مکمل های غذایی نیز استفاده نمایند.

آسیب استخوانی

رژیم کتو میتواند با اختلال در سلامت استخوان همراه باشد، مطالعات حیوانی زیادی نشان داده که رژیم کتو با کاهش استحکام استخوان ها همراه است. مطالعه ای که بر روی کودکان مبتلا به صرع تحت درمان با رژیم کتو صورت گرفت مشاهده شد که ۶۸% این افراد دارای تراکم استخوانی کمتری نسبت به افراد عادی بودند. مطالعه دیگری که بر روی ۳۰ نفر از افراد مختلف صورت گرفت مشاهده شد که پس از یک ماه پیروی از رژیم کتو شاخص های احتمال شکستگی استخوان در آنها به طور معنی داری نسبت به افرادی که از رژیم غذایی متعادل استفاده میکردند افزایش پیدا کرد. البته در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

مرگ زودرس، ناشی از رژیم کتو؟!

برخی مطالعات نشان میدهد که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات پر چرب مثل رژیم کتو ژنیک که تاکید به مصرف غذاهای جانوری دارد برای سلامتی خیلی مناسب نیستند، در عوض رژیم هایی که تاکید به مصرف غذاهای گیاهی دارند برای سلامتی مفید ترند.

مرگ زودرس ناشی از رژیم کتوژنیک
در یک مطالعه بلند مدت که بر روی ۱۳۰هزار نفر از افرادی که از رژیم های کم کربوهیدرات با پایه غذا های حیوانی استفاده میکرند مشاهده شد میزان مرگ و میر به دلیل بیماری های مزمن در آنها نسبت به افراد با رژیم های غذایی متعادل بیشتر است. در مطالعه دیگری که بر روی ۱۵ هزار نفر از افراد بزرگسال صورت گرفت مشاهده شد که هر دو نوع رژیم کم کربوهیدرات و پرکربوهیدرات موجب افزایش مرگ و میر به علت بیماری های مزمن میشود، در این مطالعه بهترین میزان کربوهیدرات در حدود ۵۰ تا ۵۵% از کالری روزانه بود.

 

منبع: www.ncbi.nlm.nih.gov و www.bmcnephrol.biomedcentral.com

نظرات