منوی غذای بیماران کرونایی + اسامی غذاهای مفید و مضر برای بیماران کرونایی

0

منوی غذای بیماران کرونایی + اسامی غذاهای مفید و مضر برای بیماران کرونایی

غذای بیماران کرونایی چیست؟ و چه خوراکی ها و غذاهایی رزا باید مصرف کند تا بهبود پیدا کند ما در این بخش از سالیت حرف تازه اسامی غذاهای مفید و مضر برای بیماران کرونایی و دستور غذای بیماران کرونایی و افراد مبتلا به کووید ۱۹ را برای کودکان و بزرگسالان با هر زمینه بیماری را توضیح دادیم. با ما همراه باشید

منوی غذای بیماران کرونایی + اسامی غذاهای مفید و مضر برای بیماران کرونایی

 

لیست منوی غذای بیماران کرونایی چیست

۱٫ استفاده از نان های بسته بندی سبوس دار به جای نان های تصفیه شده
۲٫ حذف دورچین های خام و جایگزینی دورچین های پخته کنار غذاها شامل سبزیجات رنگی مانند: لبو، کدو حلوایی، هویج، بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، اسفناج، شلغم (حداقل به میزان ۶۰ گرم)
۳٫ استفاده از نارنج، زیتون و گوجه فرنگی خام کنار غذا با نظارت و آموزش نحوه شستشو بلامانع است.
۴٫ حذف کوبیده گوشت و شنیسل و غذاهایی که ممکن است مرکز آنها خوب پخته نشود. (جوجه کباب در صورت تکه های ریز و پخت کامل بلامانع است.)
۵٫ صبحانه متنوع با تخم مرغ آبپز خوب پخته شده، گردو و عدسی
۶٫ بهتر است در وعده صبحانه از شیر پاستوریزه استفاده شود.

۷٫ گنجاندن ماهی در برنامه غذایی بیمارستان بخصوص برای بیماران حداقل یکبار در هفته
۸٫ جایگزین کردن لبنیات پروبیوتیک و کم چرب بجای لبنیات فاقد پروبیوتیک و پرچرب.
۹٫ تهیه سوپ ها مقوی مانند سوپ کدو حلوایی، سوپ شیر و جو، خوراک لوبیا با قارچ، سوپ شیر و خامه و قارچ و… کنار وعده های غذایی
۱۰٫ گنجاندن آش های تهیه شده بر پایه حبوبات و سبزیحات در برنامه غذایی

۱۱٫ اضافه کردن سبوس های بسته بندی و پاستوریزه شده به سوپ، آش، کوکو و کتلت
۱۲٫ تهیه میان وعده برای بیمار و کارکنان: شامل سیب، پرتقال، لیمو شیرین (پس از شستشوی مناسب در سلفون پیچیده شود)، شیر کم چرب، شله زرد(دیرین شده با عسل)
۱۳٫ تهیه غذاهای نرم یا پوره برای بیماران بی اشتها یا ناتوان (دریافت گزارش مستمر از بخش در خصوص میزان دریافت غذایی بیماران)
۱۴٫ حذف غذاهای سرد مانند الویه از منو پرسنل

۱۵٫ تاکید بر دریافت مایعات فراوان و برنامه ریزی و ارسال مایعات از قبیل آب، آبگوشت یا مرغ، آب میوه طبیعی و … برای بیماران و ایجاد تنوع در مایعات ارسالی برای کارکنان با آنتی اکسیدان های طبیعی
۱۶٫ رژیم غذایی بیماران با بیماری زمینه ای (دیابت، سرطان، کلیوی و…) با توجه به دستور غذایی پزشک و کارشناس تغذیه مانند سابق مد نظر قرار خواهد گرفت و نیازهای تغذیه ای بیماران توسط کارشناسان تغذیه ارزیابی و برنامه حمایت تغذیه ای تدوین خواهد شد.

دستور غذایی برای بیماران کرونایی چیست

بیماران کرونایی په غذاهایی باید مصرف کنند + دستور غذای بیماران کرونایی

 

** با توجه اوضاع جهان با شیوع ویروس کرونا و کووید ۱۹ و احتمال ابتلای سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران و بزرگسالان و مردان و زنان در هر سنی وجود دارد حتما برای تغذیه و غذاهای مورد مصرف، حتما تحت یک مشاوره تغذیه قرار بگیرند

** توجه کنید که افراد بستری در منزل و دوران قرنطینه، باید رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی، کلم، کلم بروکلی و کلم بنفش رنگ و نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات و همچنین ماهی و مرغ استفاده کنند.

** مصرف زیاد مایعات را برای رقیق کردن ترشحات مجاری هوایی در بیمار را مفید است و آب‌میوه‌های تازه و طبیعی مانند آب پرتغال، آب سیب، آب هندوانه و آب سبزی‌های تازه مثل آب کرفس، آب هویج، آب گوجه‌فرنگی، چای کمرنگ، آب‌گوشت یا آب مرغ به میزان حداقل هشت لیوان در روز توصیه می‌شود.

** همچنین منابع غذایی سرشار از ویتامین A مانند زرده تخم‌مرغ، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی‌رنگ همچون هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، سبزی‌ها با برگ‌های تیره رنگ مانند کاهو، اسفناج در برنامه غذایی روزانه توسط بیمار استفاده شود.

** مصرف منابع غذایی حاوی کربوهیدرات مانند برنج، سیب‌زمینی و نان سبوس‌دار برای بیمار مفید است و غذاهایی چون عدس پلو و یا لوبیا پلو میل کنند

** شیر منبع خوبی از کلسیم و پروتئین است و هیچ ماده غذایی نداریم که کلسیم آن به خوبی شیر جذب بدن شود

** سوپ، چون یک غذای نرم و آبکی است برای مبتلایان به کرونا بسیار توصیه می‌شود و می‌توان برای درست کردن سوپ از مرغ، انواع کلم‌ها، سیر، پیاز، هویج، زردک، مقداری کدو حلوایی و زنجبیل استفاده کرد که حاوی آنتی اکسیدان هستند

** مواد مغذی موثر که در افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن موثر هستند اسید چرب امگا۳، آهن، روی، سلنیوم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B۶، فولیک اسید، ویتامین B۱۲، پری بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها هستند.

مصرف دمنوش ها

مصرف دمنوش مخصوصا دمنوش لیموترش تازه، عسل، زنجبیل تازه و آب داغ برای بهبود حالت تهوع، کاهش سرفه و بهبود سیستم ایمنی بیمار بسیار مفید است.

غذاهای مضر برای بیماران کرونایی چیست

مصرف غذاهای سنگین مانند آش گوشت غلیظ، ماکارونی، فست فودها و غذاهای آماده و غذاهای چرب و سرخ‌شده برای بیمار کرونایی مضر است و از مصرف نمک و غذاهای کنسروی حاوی نمک زیاد، مواد شیرین و قند و چای غلیظ، قهوه، نسکافه یا شکلات تلخ در دوران نقاهت نیز پرهیز کنند.

نکات مهم سرو غذای بیمار مبتلا به کووید ۱۹

– برنامه شستشوی منظم آشپزخانه، سطوح منتهی به آشپزخانه، سلف سرویس، ترالی های حمل غذا و آبجوش با مواد ضد عفونی کننده، مطابق با دستورالعمل های بهداشتی
– نظارت بر ممنوعیت ورود افراد غیر مرتبط به داخل آشپزخانه
– نظارت بر شستشوی روزانه لباس های کارکنان خدمات غذایی
– تهیه وسایل حفاظت فردی برای کارکنان خدمات غذایی
– کنترل شستشوی منظم دست ها توسط کارکنان خدمات غذایی

گردآوری: مجله اینترنتی حرف تازه و معاونت درمان دانشگاه تهران

نظرات