آزمایش PCR چیست و چگونه انجام میشود‌؟

0

آزمایش PCR چیست و چگونه انجام میشود‌؟

آزمایش PCR (پی سی آر) آزمایشی است که اینروزها برای تشخیص کرونا برای متفاضیان و بیماران مشکوک به کرونا انجام میشود که برای نخستین بار از طریق تکنیک ویرایش ژن موسوم به کریسپر انجام می‌گیرد می‌تواند برای تشخیص سریع ویروس کرونا در بدنِ افراد به کار گرفته شود که از طریق یافتن تکه‌های پروتئین ویروس در مخاط بینی صورت می‌گیرد و تاکنون با تکه‌برداری از مخاط گلو و آزمایش سلول‌های مدافع بدن (آنتی بادی‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در خون) تشخیص داده می‌شد.

آزمایش PCR برای تشخیص کرونا | آزمایش PCR چیست و نحوه انجام + تفسیر PCR

اگر کسی به ویروس کرونا آلوده باشد انتخاب آزمایش آنتی بادی برای او انتخاب نادرستی است. به جای این آزمایش، پزشکان در حال حاضر از آزمایش PCR استفاده می کنند. پزشک نمونه از مخاط بینی یا حلق را به آزمایشگاه می فرستد ، تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در آنجا حدود سه تا پنج ساعت طول می‌کشد و در آن آزمایشگر به دنبال اجزا ژنتیکی ویروس است.

نحوه انجام آزمایش PCR برای کرونا

تکنسین یک سوآب پنبه ای ۱۵ سانتی متری را درون هر دو طرف بینی شما قرار داده و آن را برای حدود ۱۵ ثانیه حرکت می دهد. این حرکت درد ندارد اما کمی احساس ناراحتی میکنید.
پس از انجام این حرکت ، سوآب را به یک آزمایشگاه جهت آزمایش مواد داخل بینی شما می فرستند.

دیگر تست ها و آزمایش های کووید-۱۹ که شامل سوآب بخش های زیر می باشند: مراحل عادی در این نوع تست عبارتند از:
• پزشک از یک سواب پنبه ای استریل­ شده برای گرفتن نمونه مخاط از حلق یا بینی استفاده می­ کند.

• پزشک سواب پنبه ای را در ظرف استریل­ شده می­ گذارد و در آن را برای آزمایشگاه ارسال می­ کند.
• سواب پنبه ای باید طی این مراحل تحت دمای خاص نگهداری شود تا ویروس زنده بماند و تست دقیق باشد. نمونه باید ظرف ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد.
• تکنیسین آزمایشگاه مواد شیمیایی را با گوش پاک کن مخلوط می­ کند تا مواد ژنتیکی هرگونه ویروس که ممکن است روی سواب پنبه ای باشد، خارج شود.
• اگر سرفه ی همراه با خلط که به آن سرفه ی مرطوب یا پروداکتیو (خلط دار) گفته می شود، داشته باشید، ممکن است پزشکتان بخواهد برخی از محتویات سرفه ی شما را تست کند.

همه چیز درباره آزمایش PCR برای تشخیص کرونا و نحوه انجام و زمان جواب دهی و قیمت

نتیجه آزمایش پی سی آر چند روزه حاضر میشود‌؟

در حال حاضر، دریافت نتایج، از یک ساعت تا چند روز طول می کشد. برخی بیمارستان ها، مانند بیمارستان جان هاپکینز، در محل خود بیمارستان، آزمایشگاهی برای انجام این تست ها دارند. نمونه ها از نظر حضور کروناویروس جدید که کووید-۱۹ را باعث می شود، تست می شوند. پزشک نتایج را به بیمار و در صورت مثبت بودن به مقامات سلامت عمومی، اطلاع می دهد.

ممکن است انجام تست توسط آزمایشگاه ۲۴ ساعت طول بکشد اما شما احتمالا تا چند روز نتایج خود را دریافت نخواهید کرد. تست های آینده ممکن است سریع تر باشند.

تست مثبت کووید-۱۹ به این معناست که شما در حال حاضر یا اخیرا ویروس را داشته اید. علائم خود را پایش کنید و در صورت مشکل در تنفس، گیجی یا کبودی لب و صورت، به سرعت به پزشک فوق تخصص ریه یا متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید.

تفسیر آزمایش PCR

در اکثر کیت‌های مورد استفاده جهت تشخیص ژنوم کرونا ویروس از چند ژنِ این ویروس به منظور غربالگری،کنترل و تأیید عفونت استفاده می‌شود، در این برگه نتیجه آزمایش هر سه ژن ویروس و نتیجه ی PCR آن گزارش شده است

در واقع در این کیت ژن E به همراه کنترل داخلی RNase p یک ران را تشکیل می دهد و ران دیگر N و RdRp است در صورت مثبت شدن E باید ران بعدی جهت تأیید اتفاق بیافتد تا مثبت بودن فرد تأیید شود.

اما گاها در تفسیر این آزمایش عده‌ای گمان می‌کنند اگر هر سه ژن مثبت گزارش شود به معنیِ ابتلای بیمار به فرم شدید کوید۱۹ هست و اگر یک یا دو ژن منفی باشند به نوع خفیف مبتلا شده است، که چنین تفسیری کاملاً اشتباه است.

 

 

تفسیر تست و آزمایش PCR

انواع تست کرونا

دو نوع اصلی از تست کروناویروس وجود دارد. اما به منظور بررسی احتمال ابتلا، میتوانید به تست هوشمند کرونا سر بزنید:

تست PCR: تست تشخیص عفونتی می تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به کروناویروس ایجادکننده ی کوویئ-۱۹ مبتلا هستید یا خیر. این همان تستی است که در صورت ارجاع شما توسط پزشک بر اساس علائم و عوامل دیگر برای تست کووید-۱۹، انجام خواهد شد.

تست آنتی بادی: تست آنتی بادی می تواند نشان دهد که آیا شما قبلا در معرض ویروس ایجادکننده ی کووید-۱۹ بوده اید یا به آن آلوده شده اید و آیا بدنتان در تلاش برای دفاع از خود، آنتی بادی ساخته است. حداقل دوازده روز بعد از مواجهه با ویروس طول می کشد تا مقدار کافی آنتی بادی برای شناسایی در تست، توسط بدن ساخته شود.

این تست به دانشمندان در جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی مبارزه ی سیستم ایمنی با کووید-۱۹ در بیماران بهبودیافته، کمک می کند. ما هنوز نمی دانیم که آیا فردی با تست آنتی بادی مثبت، در برابر عفونت مجدد با ویروس محافظت شده یا خیر و اگر محافظت شده، این محافظت چه مدت دوام دارد.

کدام افراد باید آزمایش کرونا بدهند

بستگی به علائم فرد، سابقه ی مواجهه ی فرد با ویروس و ریسک فاکتورهای زمینه ای برای ایجاد بیماری شدید، دارد.

تمام افرادی که علامت دارند، نیاز به تست ندارند.
بسیاری از افراد علائم خفیف داشته و می توانند در خانه قرنطینه شوند
این افراد ممکن است نیازی به تست نداشته باشند. با این حال، تست ها می توانند برای تشخیص این که علائم مربوط به کرونا است، سودمند باشند.

کجا تست PCR برای کرونا دهم؟

در بسیاری از موارد، تست کووید-۱۹ باید توسط پزشک درخواست شود. پزشک ممکن است شما را تست کرده یا شما را به یک مرکز تست گیری ایجاد شده در شهرتان بفرستد.

تست پی سی آر برای تشخیص کرونا چگونه انجام میشود

میزان دقت تست PCR برای تشخیص کرونا

به عوامل مختلفی بستگی دارد:

معمولا از تست تشخیص عفونی که مواد ژنتیکی خود ویروس را مشخص می ­کند برای تشخیص کووید-۱۹ یا عفونت فعال ویروس کرونا استفاده می شود. اما هیچ تستی همیشه ۱۰۰% دقیق نیست. موارد زیر روی میزان صحت تست تاثیر می­ گذارد:
• ممکن است مبتلا به ویروس باشید اما سواب پنبه ای ویروس را از حلق یا بینی جمع نکند.
• سواب پنبه ای یا نمونه ­ی مخاطی حین جمع ­آوری یا آنالیز تصادفا آلوده شود.
• سواب پنبه ای حلق یا بینی قبل از بررسی در دمای مناسب نگهداری نشود.
• مواد شیمیایی مورد استفاده برای استخراج مواد ژنتیکی ویروس و کپی DNA ویروس درست کار نکند.

جلوگیری از انتشار ویروس

در خانه بمانید، مگر برای دریافت مراقبت های پزشکی.
از سایر افراد منزل دوری کنید.
ظرف، لیوان، قاشق و چنگال یا حوله را با سایر افراد به صورت مشترک استفاده نکنید.
در هنگام سرفه و عطسه صورت خود را بپوشانید. دست های خود را به طور مرتب بشویید.
سطوح مشترک مانند تلفن، دستگیره ی در یا پیش خوان ها را به طور منظم تمیز و ضدعفونی کنید.
اگر تست کووید-۱۹ شما منفی باشد، احتمالا شما در زمان انجام تست ویروس را نداشته اید. ولی ممکن است بعدا بیمار شوید. اصول فاصله گذاری را رعایت کرده و دستان خود را به طور مرتب بشویید.

نظرات