بلیچینگ در خانه:  جدیدترین روش سفید کردن دندان

0

سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ چه در خانه انجام شود چه در مطب دندانپزشکی، با عامل بلیچینگ بر پایه پروکسید صورت می‌گیرد. در سیستم بلیچینگ دندان در خانه از پروکسید با غلظت ۳ تا ۲۰ درصد استفاده می‌شود (پروکسید هیدروژن یا کاربامید) اما در مطب دندانپزشکی از پروکسید غلظت ۱۵ تا ۴۳ درصد استفاده می‌شود. عامل سفید کننده هر چه مدت طولانی تری در تماس با دندان‌ها قرار بگیرد دندانها سفیدتر می‌شوند و هر چه غلظت پروکسید آن بیشتر باشد تاثیر لکه بری آن نیز بیشتر است. اما غلظت بالاتر و مدت زمان بیشتر تماس با این مواد باعث حساسیت دندان و از بین رفتن مینا نیز می‌شوند بنابراین محصولات سفید کننده دندان را طبق دستور دکتر یا بروشور داخل جعبه محصول استفاده کنید.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان فرآیندی است که برای روشن کردن رنگ دندان‌ها استفاده می‌شود. رایج ترین نوع بلیچینگ با استفاده از پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید انجام می‌شود که به اشکال مختلف مانند ژل، نوار یا سینی روی دندان اعمال می‌شود. ماده موثر موجود در این محصولات با سطح دندان واکنش نشان می‌دهد و لکه ها و تغییر رنگ ها را از بین می‌برد و در نتیجه ظاهری درخشان و سفیدتر ایجاد می‌کند. دو نوع اصلی بلیچینگ دندان وجود دارد: در مطب و در خانه.

بلیچینگ در مطب توسط دندانپزشک انجام می‌شود و معمولاً شامل استفاده از یک ماده سفید کننده قوی تر و نور یا لیزر تخصصی برای فعال کردن آن می‌شود. این روش می‌تواند نتایج چشمگیرتری را در مدت زمان کوتاه تری ارائه دهد. از طرف دیگر، بلیچینگ در خانه شامل استفاده از یک ماده سفید کننده با غلظت کمتر است و می‌تواند با استفاده از محصولاتی مانند خمیر دندان سفید کننده، نوارها، ژل‌ها یا سینی‌ها انجام شود.

“توجه به این نکته ضروری است که سفید کردن دندان‌ها رنگ طبیعی دندان شما را تغییر نمی‌دهد و اثربخشی آن به علت تغییر رنگ دندان‌ها نیز بستگی دارد. همیشه بهتر است قبل از شروع درمان با دندانپزشک خود مشورت کنید.”

انواع روش‌های سفید کردن دندان

این روش‌ها عبارت اند از:

  • روش بلیچینگ: یکی از پرکاربردترین روشهای سفید کردن دندان، روش بلیچینگ است که در آن دندانپزشک با استفاده از یک ژل مخصوص که دارای پراکسید در ترکیب خود است برای سفید کردن دندان ها استفاده می‌کند. برای اینکه میزان تاثیرگذاری و همچنین سرعت فرآیند عملکردی ژل بیشتر شود، از پرتوهای لیزری نیز در این روش استفاده می‌شود.
  • روش ونیر لمینت: در روش لمینت دندان با کمک لایه‌های نازک سرامیکی که به صورت تخصصی برای امور دندانپزشکی استفاده می‌شود، سطح جلوی دندان را می‌پوشانند. در واقع لایه‌های سرامیکی به سطح روبرویی دندان چسبانده می‌شوند و عیوب موجود بر روی دندان مانند تغییر رنگ، تیرگی، ترک خوردگی، لب پریدگی و … را می‌پوشانند.
  • روش باندینگ دندان: در روش باندینگ کامپوزیت به جای لایه سرامیکی از رزین کامپوزیتی که دارای رنگی مشابه دندان است استفاده می‌شود. این رزین باعث می‌شود که همه دندان‌ها به صورت همرنگ و سفید در بیایند. برای تغییر رنگ داخلی، خارجی و تغییر رنگ بر اثر افزایش سن استفاده از روش باندینگ مناسب است و می‌توانید با کمک آن دندان‌های خود را سفید کنید.
  • روش روکش دندان: این روش یکی از مناسب ترین روش‌های پوششی برای دندان به حساب می‌آید که در آن با استفاده از یک محافظ و روکش سرامیکی ساخته شده به رنگ دندان، سطح دندان‌ها را می‌پوشانند. از طرفی این سرامیک‌ها آسیب پذیر هستند و باید مراقبت زیادی از آنها صورت بگیرد. از خوردن غذاها و میوه‌های سفت نیز باید خودداری کنید.

در مجموع می‌توان گفت روش‌های متفاوتی برای سفید کردن دندان در زمان کم وجود دارد که باید با توجه به نوع دندان، حساسیت آن و مواردی که دندانپزشک در معاینه تشخیص می‌دهد، از روشی مناسب و مشخص استفاده کرد.

اگر به دنبال مرتب کردن دندان خود هستید میتوانید از روش ارتودنسی شفاف استفاده کنید. برای اطاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://shine-align.com/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%A6%DB%8C/

سفید کردن دندان

روش‌های خانگی سفید کردن دندان

چندین روش خانگی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد که عبارتند از:

  • مسواک زدن با جوش شیرین: مخلوط کردن جوش شیرین با آب می‌تواند خمیری ایجاد کند که می‌تواند برای مسواک زدن دندان‌ها استفاده شود. جوش شیرین ساینده ملایمی است و می‌تواند به از بین بردن لکه‌های سطحی کمک کند.
  • استفاده از پراکسید هیدروژن: پراکسید هیدروژن را می‌توان به عنوان دهانشویه استفاده کرد یا مستقیماً با سواب پنبه‌ای روی دندان‌ها اعمال کرد. خاصیت سفید کنندگی آن می‌تواند به از بین بردن لکه‌ها کمک کند.
  • استفاده از زغال فعال: زغال فعال یک پودر ریز و سیاه رنگ است که می‌تواند برای مسواک زدن دندان‌ها استفاده شود. اعتقاد بر این است که ناخالصی‌ها و لکه‌ها را جذب می‌کند و دندان‌ها را سفیدتر می‌کند.
  • استفاده از محصولات بدون نسخه: بسیاری از محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه مانند ژل، نوار و خمیر دندان وجود دارد که می‌تواند به از بین بردن لکه‌های سطحی کمک کند.

به خاطر داشته باشید که این روش‌ها ممکن است به اندازه درمان‌های حرفه‌ای سفید کننده دندان کارایی نداشته باشند و در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است باعث حساسیت دندان یا سایر عوارض جانبی شوند. همیشه بهتر است قبل از امتحان هر یک از این روش‌های خانگی با دندانپزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

همان‌طور که دیدید روش‌های زیادی برای سفید کردن دندن وجود دارد. تا زمانی که از روش‌های تأییدشده توسط دندانپزشک استفاده کنید، سفیدکردن دندان درمانی بی‌خطر محسوب می‌شود. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. شاین الاین با استفاده از جدید ترین روش‌ها به شما کمک می‌کند تا به یک لبخند زیبا برسید. در شاین الاین شما می‌توانید در مورد انواع روش‌ها و محصولات سفیدکننده‌ی دندان مشورت کنید و در صورت نیاز برای درایفت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نظرات