غذاهای مفید و مضر برای معده | راههای درمان خانگی معده درد

0

غذاهای مفید و مضر برای معده | راههای درمان خانگی معده درد

معده یکی از ارگان های اصلی و از شگفتی‌‌های بدن انسان می باشد که مراقبت از غذاهای ورودی به آن به سلامت معده درد و دیگر ارگان ها ی بدن شما را تضمین می کند. غذا می‌‌خوریم تا زندگی کنیم. در برخی موارد، زمان مصرف غذا به اندازه‌ی غذایی که می‌‌خورید اهمیت دارد. خوردن غذاهای مناسب در زمان نامناسب مضر و بیهوده است.

معده درد

رفلاکس معده

به برگشت اسید معده به مری، رفلاکس معده به مری گفته می‌شود که حالت مزمن رفلاکس اسیدی معده است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که عضله‌ تنگ‌کننده تحتانی مری ضعیف شده یا آسیب جدی دیده باشد. وظیفه‌ این عضله تحتانی مری جلوگیری از حرکت رو به بالای غذا از معده به مری است. علائم رفلاکس به‌دلیل افزایش یا کاهش غیرطبیعی حجم اسید معده ظاهر می‌شوند و با اصلاح عادات غذایی، تا حدی قابل‌کنترل خواهند بود. و باعث درمان معده درد خواهد شد.

معده درد

در طبیعت غذاهایی وجود دارد که می توانند هضم و گوارش را در بدن ما تسکین دهند و ما هم در اینجا یک راهنما از مواد غذایی خوب و بد را برایتان آورده ایم که با بهره گیری و توجه به آنها به حفظ سلامت سیستم بدنی خود کمک خواهید کرد.

مواد غذایی مفید برای معده

برای کاهش معده درد استفاده از : میوه تازه

میوه‌ها یکی از گروه‌های غذایی بسیار سالمند: آنها پر از ویتامین، مواد مغذی، فیبر و آبند. اگر میوه را در رژیم غذایی‎ تلفیق کنید, از طریق جذب ویتامین و بهبود گوارش، منافع قوی‎تری به سیستم گوارشتان خواهد رسید. اگر روز را با خوردن میوه شروع کنید، از سیستم گوارش سم‌زدایی خواهد شد، انرژی بدنی زیادی به دست خواهید آورد، به کاهش وزنتان کمک خواهید کرد، انرژی لازم را به دست خواهید آورد و می‌توانید بر روی دیگر فعالیت‌های زندگی‌ تمرکز کنید.

برای کاهش معده درد استفاده از : سبزیجات

سبزیجات به‌علت چربی و قند پایین، موجب کاهش اسید معده می‌شوند. لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل‌کلم، سبزیجاتِ دارای برگ‌‌های سبز خوراکی، سیب‌زمینی و خیار از جمله سبزیجات مفید برای رفلاکس معده به‌شمار می‌روند.

معده درد

برای کاهش معده درد استفاده از : ماست

شما باید باکتری های سالم موجود در دستگاه گوارش خود را که به شما در هضم غذا کمک می کنند را افزایش دهید و ماست حاوی برخی از انواع این باکتری های سالم است. ماست دارای باکتری هایی است ، که باعث بازگرداندن مجدد واکنش های طبیعی دستگاه گوارش می شود. اما ماست نباید با معده خالی مصرف شود.

برای کاهش معده درد استفاده از : عسل

عسل به بیداری سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش کمک می کند. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که عسل می تواند به بهبود سندرم روده تنبل و دیگر مشکلات معده کمک می کند. همچنین، عسل به عنوان یک عامل پاک کننده عمل می کند و به بدن در رهایی از شر ویروس ها و باکتری ها کمک می کند.

برای کاهش معده درد استفاده از : نعنا

نعنا بعنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سردل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریك می‌كند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است.

برای کاهش معده درد استفاده از : جو

جو به دلیل سرشار بودن از فیبر به هضم غذا کمک بسیاری می کند؛ فیبر موجود در آن غذا را به راحتی به سمت روده هدایت کرده و از یبوست جلوگیری خواهد کرد . هم چنین این ماده می تواند علائم سوزش معده را که بر اساس رفلاکس معده ایجاد می شود، کاهش دهد. این ماده سرشار از سلنیوم، تیامین، فسفر، مس، زینک و ویتامین E می باشد که برای سلامتی کلی بدن شما لازم است. اگر دچار مشکلات گوارشی هستید، اضافه کردن جو به وعده های غذایی می تواند راه حلی خوبی برای شما باشد.

برای کاهش معده درد استفاده از : چغندر

این میوه برای سلامتی کل سیستم گوارشی مفید می باشد. در چغندر ماده ای به نام بتایین وجود دارد که می تواند باکتری ها و مخمرهای سیستم بدنی را کنترل کرده و نفخ را کاهش دهد. علاوه بر این در چغندر مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم و فیبر می باشد که از درد های شکمی و مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری خواهد کرد.

معده درد

مواد غذایی مضر برای معده

مواد غذایی سرخ شده

مواد غذایی چرب و سرخ شده می توانند منجربه آسیب رساندن به معده و هم چنین رفلکس اسید و سوزش سردل شوندبسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده باید از خوردن غذاها دارای چربی بالا اجتناب کنند .خوردن مواد غذایی از جمله کره و خامه ، می توانند باعث افزایش مشکلات گوارشی شوند.

گوجه

باوجود سرشار بودن گوجه از مواد غذایی و مقدار زیادی ویتامین C، در آن مقدار زیادی اسید تانیک هست؛ این مسئله خاصیت اسیدی را در معده‌تان افزایش می‌‌دهد و می‌تواند به زخم معده منجر شود. از گوجه در سالادی استفاده کنید که هنگام شام مصرف می‌ نمایید.

معده درد

مشروبات الکلی

اگرچه الکل باعث ریلکس شدن بدن می شود، اما متاسفانه ، باعث شل شدن عضله‌ تنگ‌ کننده تحتانی مری هم می شود که این امر می تواند منجر به رفلکس اسید و یا سوزش سردل شود. نوشیدن الکل موجب التهاب آنزیم های خاص و جلوگیری از جذب مواد مغذی در بدن می شود. استفاده زیاد از الکل می تواند باعث اسهال و گرفتگی عضلات شود.

سیر و پیاز

غذاهای تند و پُرادویه و نیز غذاهای پر از سیر و پیاز، در اغلب افراد موجب ترش کردن می‌شوند. البته این مواد غذایی در همه‌ی افراد به تحریک علائم رفلاکس معده نمی‌انجامند، اما چنانچه به مصرف زیادِ سیر و پیاز یا غذاهای پرادویه عادت دارید، حتما دقت کنید که آیا پس از مصرف چنین غذاهایی به علائم رفلاکس معده دچار می‌شوید یا خیر.

معده درد

قهوه, چای و نوشابه

نوشیدن کافئین که در قهوه، چای، نوشابه و دیگر نوشیدنی های گازدار وجود دارد در بعضی افراد باعث بالا رفتن اسید در معده و سوزش سردل میشود. نوشیدنی های گازدار به طور کلی باعث نفخ شکم میشوند، که میتواند به سوزش سر دل نیز منجر شود.

فلفل قرمز

این یکی از اصلی ترین مواد غذایی تند است که می تواند مری را تحریک کرده و منجر به درد سوزش سر دل شود.
خوردن فلفل قرمز می تواند یک مشکل بزرگ را برای افراد مبتلا به سندرم روده و یا کسانی که در حال حاضر از سوزش سر دل حتی به صورت مزمن رنج می برند فراهم سازد .

نظرات