موارد مصرف و عوارض قرص اریترومایسین

0

اریترومایسین چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان عفونت‌های باکتریایی ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه اریترومایسین پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص اریترومایسین

 

اریترومایسین چیست؟

اریترومایسین یا Erythromycin نوعی آنتی‌بیوتیک ماکرولید است که در درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت برخی از باکتری‌ها مصرف شود. این دارو بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اثری ندارد.

 

نکات پیش از مصرف اریترومایسین

  • در صورت بارداری، تصمیم به بارداری یا شیردهی حتماً پزشک خود را مطلع نمایید .
  • در صورتی که سابقه ی هرگونه ناراحتی کبدی یا کلیوی دارید به پزشک اطلاع دهید .
  • در صورت سابقه ی ضربان قلب نامنظم، نوعی اختلال عضلانی به نام میاستنی گراویس ، بیماری خونی پورفیری و حساسیت دارویی پزشک را در جریان قرار دهید.
  • پیش از شروع مصرف این دارو لیست کامل داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل دارویی، اقدامات لازم را انجام دهند.

 

موارد مصرف

اریترومایسین به عنوان جایگزین پنی سیلین ها در بیمارانی که به این دارو حساسیت مفرط دارند، مصرف می شود. همچنین، اریترومایسین در درمان انتریت ناشی از کامپلیوباکتر، پنومونی، بیماری لژیونر، سیفیلیس، التهاب مزمن پروستات، آکنه ولگاریس و برای پیشگیری از دیفتری و سیا سرفه مصرف می شود.

 

نحوه مصرف

دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و راهنمایی های موجود داخل بسته دارو را به دقت مطالعه کنید. جهت حصول نتایج بهتر در درمان بیماری ممکن است پزشک گاها میزان دوز دارو را تغییر دهد. دوز دارو را بطور خودسرانه تغییر ندهید و از مصرف آن بیشتر از دوره ی توصیه شده اجتناب کنید.

نحوه مصزف

اگر کودک شما از اریترومایسین استفاده میکند و در طول مصرف این دارو تغییراتی در وزن کودک پدید آمد به پزشک معالج اطلاع دهید. میزان دوز تجویز شده برای کودکان بر اساس وزن کودک می باشد. از خرد کردن ، شکستن و جویدن قرص یا کپسول اریترومایسین خودداری کنید و دارو را بصورت کامل ببلعید.

 

عوارض پس از مصرف

تهوع، استفراغ، احساس ناراحتی در شکم، اسهال، کهیر، بثورات جلدی و سایر واکنش های آلرژیک کاهش بر گشت پذیر قدرت شنوایی در صورت مصرف مقادیر زیاد دارو، یرقان انسدادی و عوارض قلبی با مصرف این دارو گزارش شده اند.

 

عوارض جانبی

اگر علایم زیر برای شما اتفاق افتاد به پزشک اطلاع دهید:

  • اسهال خون آلود یا آبکی
  • سردرد همراه با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید ، طپش قلب تند و شدید
  • مشکلات شنوایی (به ندرت اتفاق می افتد)
  • مشکلات کبدی — حالت تهوع ، احساس درد در ناحیه فوقانی معده ، خارش ، احساس خستگی ، کاهش اشتها ، ادرار تیره ، مدفوع به رنگ خاک رس ، زردی چشم ها و پوست.
  • واکنش شدید پوستی — تب ، گلو درد، تورم صورت و زبان ، سوزش چشم ها ، احساس درد در پوست همراه با دانه های قرمز یا بنفش رنگ که بیشتنر در بالا تنه و صورت گسترش می یابند و موجب پوسته پوسته شدن و تاول زدن پوست میشوند.

 

تداخلات دارویی

غلظت سرمی دیسوپیرامید در صورت مصرف همزمان با اریترومایسین افزایش می یابد و ممکن است موجب بروز مسمومیت و آریتمی شود. اثر وارفارین در صورت مصرف همزمان با اریترومایسین ممکن است افزایش یابد. اریترومایسین متابولیسم کاربامازپین، بروموکریپتین، تئوفیلین و سیکلوسپورین را مهار می کند و ممکن است موجب افزایش غلظت سرمی این داروها گردد.

تداخلات دارویی

اریترومایسین متابولیسم ترفنادین را نیز مهار می کند و خطر بروز اریتمی در بیمار را افزایش می دهد( از مصرف همزمان این دو دارو باید خودداری کرد). اثر دیگوکسین بر قلب در صورت مصرف همزمان با اریترومایسین ممکن است افزایش یابد. غلظت سرمی اریترومایسین توسط سایمتیدین افزایش می یابد و این موضوع احتمال بروز عوارض جانبی و مسمومیت، به ویژه ناشنوایی ناشی از اریترومایسین را افزایش می دهد.

نظرات