قیمت آهن آلات

0

قیمت پروفیل یا دیگر مقاطع فولادی تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی مردم می‌گذارد. دلیل این موضوع نیز وابستگی بسیاری از صنایع به مقاطع تولیدشده از فولاد است. ازاین‌رو بررسی نوسانات قیمت انواع آهن آلات اهمیت زیادی دارد.

قیمت آهن آلات

با نگاهی به صنایع مختلف یا حتی اطراف خود می‌بینیم که بسیاری از لوازم و تجهیزات از فولاد تولیدشده‌اند یا بخش مهمی از آنها فولادی است. به همین دلیل نیز درصورت بروز نوسان در قیمت آهن‌آلات، شاهد رشد یا کاهش قیمت در بخش‌های مختلف صنایع خواهیم بود.

در ادامه به‌بررسی کلی دلیل نوسانات بازار آهن‌آلات می‌پردازیم. همچنین ۳ مقطع را که نسبت به دیگر محصولات از کاربرد بیشتری برخوردار هستند و کاهش یا افزایش در قیمت آنها می‌تواند روی بخش‌های مختلف تاثیر بگذارد معرفی می‌کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

قیمت پروفیل و دیگر مقاطع فولادی تحت تاثیر چه عواملی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند؟ با توجه به اینکه آهن‌آلات و مقاطع تولیدشده از فولاد در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و سیستم حمل‌ونقل کاربرد دارند بررسی عواملی که روی قیمت آنها تاثیر دارد بسیار مهم است. در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

تاثیر میزان عرضه و تقاضا بر قیمت آهن‌‌آلات

قیمت پروفیل، ورق سیاه و دیگر مقاطع صنعت فولاد وابستگی بسیار زیادی به میزان عرضه و تقاضا دارد. زمانی که بنا به هر دلیلی کارخانه‌ها نتوانند نیاز بازار را تامین کنند و تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد، رشد قیمت بسیار زیادی را شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر با افزایش قیمت، افراد بسیاری از خرید مقاطع مورد نیاز خود پشیمان می‌شوند و این می‌تواند ناشی از بی‌اعتمادی به بازار یا عدم داشتن بودجه کافی باشد. در نتیجه نواسانات قیمتی در این بازه زمانی زیاد می‌شوند.

نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت آهن آلات

قیمت ارز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم روی بازارهای داخلی تاثیر می‌گذارد. این اثرگذاری را می‌توان به‌راحتی در بازار آهن‌ آلات دید. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر نرخ ارز همواره با نوسان و رشد همراه بوده، قیمت مقاطع فولادی نیز افزایش چشم‌گیری داشته‌اند.

میزان یا انتظار تورم

میزان تورم از یک‌سو و انتظار تورمی از سوی دیگر زمینه را برای افزایش قیمت مقاطع فولادی فراهم می‌کنند. رشد تورم در چند سال اخیر باعث شده افراد همواره به‌دنبال بالارفتن نرخ محصولات مختلف ازجمله مقاطع بازار آهن‌ باشند.

از سوی دیگر زمانی که نرخ دلار در یک بازه زمانی کوتاه با افزایش قیمت زیادی همراه ‌شود، افراد انتظار بالارفتن قیمت محصول مورد نظر خود را دارند. در نتیجه خیلی زود برای خرید آن اقدام می‌کنند. این شرایط همان انتظار تورمی است که باعث افزایش تقاضا و در نهایت نوسانات نرخ مقاطع می‌شود.

اتفاقات سیاسی

صنعت فولاد نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا اهمیت دارد و به صنعتی شدن یک کشور تا حد زیادی کمک می‌کند. به همین دلیل نیز توافقات بین کشورها می‌تواند باعث افزایش یا کاهش صادارت مقاطع و محصولات مختلف شود.

همچنین درصورت ایجاد توافق‌های بین‌المللی ممکن است نرخ ارز در کشور کاهش پیدا کند که در نتیجه آن بسیاری از بازارها و از همه مهم‌تر بازار آهن آلات، با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شوند.

قیمت جهانی مقاطع فولادی

مورد مهم دیگری که روی قیمت پروفیل، لوله داربست یا دیگر مقاطع فولادی تاثیر می‌گذارد، نرخ جهانی آنها است. اگر قیمت این مقاطع به‌صورت جهانی رشد کند، تولیدکننده ترجیح می‌دهد محصولات خود را صادر کند.

در این شرایط سودآوری برای کارخانه‌ها بیشتر خواهد شد اما احتمال اینکه نیاز بازار تامین نشود زیاد است. در نتیجه آن نیز تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد و احتمال اینکه بازار آهن آلات با رشد قیمت همراه شود افزایش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر کاهش نرخ جهانی مقاطع مختلف نیز می‌تواند افزایش واردات آنها را به‌دنبال داشته باشد. پس خریدار در این زمان با مشکل و کمبود مواجه نمی‌شود و احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

معرفی مهم‌ترین مقاطع فولادی بازار

کدام مقاطع در بازار کاربرد بیشتری دارند؟ با توجه به اینکه برخی ورق‌ها و مقاطع تولید‌شده از آنها در صنایع مختلف یا مهم کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند متوجه اهمیت زیاد آنها می‌شویم. این ۳ مقطع عبا‌رت‌اند از:

  • ورق سیاه
  • پروفیل
  • لوله‌های داربستی

ورق سیاه را می‌توان جزء مقاطع پایه در صنعت فولاد دانست که ماده اولیه برای تولید دیگر محصولات به‌شمار می‌آید. در ادامه با کاربردها و قیمت این مقاطع بیشتر آشنا می‌شویم.

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه نیز مانند بسیاری از مقاطع تحت تاثیر بالارفتن نرخ ارز، تورم، میزان تولید و در نهایت عرضه و تقاضا افزایش یا کاهش می‌یابد. در ساخت این ورق از روش نورد گرم استفاده می‌شود و با توجه به عدم استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، نسبت به دیگر مقاطع تولیدشده در صنعت فولاد قیمت کم‌تری دارد.

ورق سیاه در بخش‌های مختلف مانند صنعت ساختمان‌سازی، ساخت چرخ و رینگ، تولید قطعات خودرو، ساخت آب‌گرم‌کن‌ها، صنعت کشتی‌سازی، ساخت پروفیل، ساخت گاردریل و تولید بسیاری از مقاطع فولادی کاربرد دارد.

قیمت پروفیل

پروفیل از کاربردی‌ترین مقاطع موجود در بازار به‌حساب می‌آید که به‌صورت مقاطعی توخالی در اشکال مختلف تولید می‌شود و در صنایع مختلف مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی ساخت درب و پنجره، ساخت نرده و ستون کاربرد دارد.

با توجه به اینکه ماده پایه و اولیه این مقطع ورق سیاه است، قیمت پروفیل نیز ارتباط مستقیمی با آن داشته و هرچه ورق سیاه تحت تاثیر عوامل مختلف با رشد قیمت همراه باشد، تاثیر مستقیمی بر نرخ پروفیل می‌گذارد.

قیمت آهن آلات

قیمت لوله‌ داربستی

لوله‌های داربستی نقشی در تولید تجهیزات مختلف ندارند و دلیل استفاده از آنها ساخت سازه‌های بلند و دسترسی آسان به بخش‌های مختلف آن است. همچنین در این نوع لوله هیچ‌گونه سیالاتی عبور داده نمی‌شود.

ازآنجایی‌که لوله‌های داربستی را با استفاده از ورق سیاه تولید می‌کنند باید گفت در کنار تاثیرگذاری عوامل مختلف، نرخ این مقاطع نیز باعث کاهش یا افزایش قیمت لوله داربستی خواهد شد.

جمع‌بندی

قیمت پروفیل و مقاطع فولادی دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوسانات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا، میزان تورم، انتظار تورمی، قیمت جهانی مقاطع و اتفاقات سیاسی می‌تواند افزایش یا کاهش قابل توجهی را تجربه کند.

از مهم‌ترین مقاطع بازار فولاد که در اثر این عوامل ممکن است شاهد رشد یا کاهش قیمت باشند می‌توان به ورق سیاه، پروفیل و لوله داربستی اشاره کرد. هر کدام از این مقاطع کاربردهای خاص و مهمی در صنایع مختلف دارند./۲۱۵۲۴۸

نظرات