موارد مصرف و عوارض استرادیول والرات

0

استرادیول والرات چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان  كمبود هورمون ايستروژن در زنان ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه استرادیول والرات پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض استرادیول والرات

 

استرادیول والرات چیست؟

استرادیول والرات یا Estradiol Valerate به شکل قرص و کپسول و همچنین آمپول، پلاستر و ژل مصرف می شود. قرص استراس، حاوی ماده‌ی استرادیول (که نوعی استروژن می‌باشد) است. استرادیول، یک نوع هورمون زنانه است که بسیاری از فرآیندها را در بدن تنظیم می‌نماید.

 

نکات پیش از مصرف استرادیول والرات

اگر نسبت به استرادیول حساسیت دارید و یا موارد زیر را دارید، نباید از دارویاستراسیا استرادیول والرات استفاده کنید:

نحوه مصرف

  • خونریزی واژن غیر معمول، به طوری که هنوز دکتر شما را ویزیت نکرده باشد؛
  • بیماری کبدی؛
  • سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی یا لخته شدن خون؛
  • افزایش خطر لخته شدن خون به دلیل مشکلات قلبی یا اختلالات خونیِ موروثی؛
  • سابقه‌ی سرطان‌های وابسته به هورمون، یا سرطان سینه، رحم یا واژن؛

 

موارد مصرف

استراديول به عنوان جانشين درماني در كمبود هورمون ايستروژن و نيز در حالاتي نظير هيپوگوناديسم، واژينيت آتروفيك، نارسايي اوليه تخمداني، درمان علائم وازوموتور دوران يائسگي و پيشگيري از استئوپروز بعد از يائسگي به كار مي رود. اين دارو همچنين ممكن است در درمان خونريزي رحمي، سرطان پستان يا پروستات مصرف گردد.

 

نجوه مصرف

استرادیولرا دقیقاً طبق دستورالعملی که دکتر برای شما تجویز کرده، مصرف کنید. قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کرده و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. این دارو ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم شود. در دوره مصرف این دارو، اگر هر گونه خونریزی غیر طبیعی واژنی داشتید، بلافاصله به دکترتان اطلاع دهید.

 

عوارض پس از مصرف

عوارض گوارشي نظير تهوع و استفراغ، سفتي و بزرگ شدن پستان، سندرم شبه پيش از قاعدگي، احتباس مايعات، تغيير در اعمال كبدي، يرقان انسدادي، بثورات جلدي و پلاسما يا كلواسماي غير قابل برگشت، افسردگي و سردرد بويژه در هنگام فعاليت شديد، و نيز افزايش تحريك بافتي، قرمزي و خارش ناشي از عدسي هاي تماسي در چشم، افزايش فعاليت فاكتورهاي انعقادي، خطر بروز ترومبوآمبوليسم، افزايش يا تشديد فشار خون با مقادير زياد يا مصرف مكرر دارو از عوارض جانبي دارو هستند.

عوارض مصرف

 

عوارض جانبی

  • CNSسردرد، سرگیجه، افسردگی، تغییر در میل جنسی، لتارژی
  • CVترومبوفلبیت، ترومبوآمبولی، هیپرتانسیون، ادم
  • Dermملاسما، کهیر، آکنه، سبوره، پوست چرب، هیرسوتیسم و ریزش مو
  • EENTتشدید میوپی و آستیگماتیسم، عدم تحمل به لنز تماسی
  • GIتهوع، استفراغ، کرامپهای شکمی، نفخ شکم، اسهال، یبوست، بی اشتهایی، افزایش اشتها
  • GUخونریزی breakthrough، تغییر جریان خونریزی قاعدگی، دیسمنوره، آمنوره، اروزیون سرویکال، تغییر درترشحات سرویکال، بزرگ شدن فیبروم رحمی، کاندیدیازیس واژینال؛ در مردان: ژنیکوماستی، آتروفی بیضه، ایمپوتانس
  • Hepaticیرقان کلستاتیک
  • Metabolicهیپرگلیسمی، هیپرکلسمی، کمبود اسید فولیک
  • Otherتغییرات پستان(درد، بزرگی و ترشح)، کرامپ های پا

 

تداخلات دارویی

ريفامپين، گريزئوفولين، فنوباربيتال، فني توئين و پيريميدون با القاء فعاليت آنزيم هاي كبدي متابوليسم استراديول را تشديد مي نمايند. استراديول از طريق افزايش فعاليت فاكتورهاي انعقادي با اثرداروهاي ضد انعقاد نظير وارفارين مقابله مي نمايد. اثر كاهنده فشار خون داروهاي مسدود كننده گيرنده بتاآدرنرژيك و مهاركننده هاي آنزيم تبديل كننده آنژيوتانسين و احتمالاً ساير داروهاي ضدفشار خون به وسيله استراديول كاهش مي يابد. غلظت پلاسماي سيكلوسپورين توسط استراديول افزايش مي يابد.

 

نظرات