روشهای پیدا کردن گوشی گم شده یا به سرقت رفته

5

روشهای پیدا کردن گوشی گم شده یا به سرقت رفته

ردیابی گوشی سرقت شده : شاید برای شما و اطرافیانتان پیش آمده باشد که هنگام صحبت کردن با گوشی همراه آن را از دست شما بربایند و یا کیف شما را که در آن گوشی همراهتان قرار دارد مورد سرقت قرار بگیرد. ردیابی گوشی سرقت شده با استفاده از اینترنت و GPS میسر است که در این مطلب بطور کامل توضیح خواهیم داد.

روشهای جلوگیری از سرقت گوشی و اطلاعات :

گوشی خود را با استفاده از پین‌کد، پسورد یا الگو رمزگذاری کنید؛ به‌خصوص حالتی را فعال کنید که هنگام روشن شدن گوشی، برای دسترسی به حافظه داخلی به وارد کردن پین کد نیاز باشد؛ در این صورت اگر گوشی‌تان گم شد کسی نمی‌تواند اطلاعات موجود در حافظه آن را مشاهده کند.

از اکانت گوگل استفاده کنید تا اگر گوشی توسط سارق ریست شد، بدون دانستن اطلاعات اکانت شما قادر به فعال کردن آن نباشد؛ با این کار گوشی سرقتی بلااستفاده می‌شود. بر اساس یک گزارش، فعال کردن اکانت گوگل تاثیر زیادی در کاهش سرقت‌ها داشته است. می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن Cerberus کلید پاور را غیر فعال کنید تا دزد گوشی نتواند آن را خاموش کند و فرصت بیشتری برای ردیابی داشته باشید.

ردیابی گوشی سرقت شده

ردیابی گوشی سرقت شده از طریق همراه اول و ایرانسل

مشترکین همراه اول

مشترکین همراه اول برای ردیابی گوشی سرقت شده یا مفقود شده خود می توانند شماره سریال گوشی مفقود شده یا دزدیده شده را (مندرج بر روی جعبه گوشی) از طریق خطوط دائمی همراه اول، به یکی از طرق ذیل ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال نمایند:

۱- از طریق شماره گیری کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
۲- ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰ ( سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول)

سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس ازدریافت شماره سریال، به جستجوی گوشی مفقود شده می پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذیربط پیگیری نماید.درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال نماید.

ردیابی گوشی سرقت شده

مشترکین ایرانسل

مشترکین سیمکارت های ایرانسل می توانند مطابق روش زیر نسبت به ردیابی گوشی سرقت شده خویش اقدام کنند:

۱-با مرکز تماس ایرانسل از طریق شماره ۷۰ ۰یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط امکان پذیر ارتباط برقرار کنندو نسبت به مسدود شدن سیمکارت خود اقدام کنند.

نکته قابل ذکر این است که ظرف مدت۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته اید ارسال خواهد شد.

توجه کنید؛ در صورت مثبت بودن نتیجه ردیابی، پیامکی حاوی تاریخ ردیابی وکد پیگیری برای شما ارسال می شودو شما می توانید با در دست داشتن کد پیگیری و تاریخ ردیابی به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه قضایی دریافت کنید.
شایان ذکر است بدانید که باید اصل نامه را به شرکت ایرانسل تحویل داده و با مراجعه مجدد به مراجع قضایی پیگیر دریافت نتیجه ارسالی از ایرانسل باشید.

توصیه می شود اگر پاسخ منفی بود می توانید پس از گذشت۵ روز مجددا نسبت به درخواست ردیابی گوشی خود اقدام کنید .

ردیابی گوشی سرقت شده

می‌توانید شماره IMEI و سریال گوشی را با وارد کردن # ۰۶#* در صفحه شماره‌گیری گوشی پیدا کنید.

برنامه های ردیابی گوشی سرقت شده

اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما ردیابی گوشی گم شده یا دزدیده شده شما کمک کنند. البته این راه‌ها در صورتی برای شما قابل استفاده خواهد بود که پیش از از دست دادن گوشی خود، تنظیمات را انجام داده باشید و یا اپلیکیشن را نصب کرده باشید. همچنین تنها در صورتی می‌توان با این اپلیکیشن‌ها گوشی را مکان‌یابی کرد، که Location گوشی روشن، و گوشی به اینترنت وصل باشد. بنابراین، ردیابی گوشی خاموش از طریق اپلیکیشن‌های زیر امکان پذیر نخواهد بود.

۱- استفاده از اپلیکیشن فمیلی لوکیتور Family Locator

با فمیلی لوکیتور می توانید یک مجموعه از اعضای خانواده خود بسازید و گوشی آنها را ردیابی کنید. یعنی اگر یکی از آنها گوشی خود را گم کند، شما می توانید بفهمید دقیقاً کجاست. نکته قوت این اپلیکیشن این است که می توانید بفهمید چه کسی گوشی را پیدا کرده یا دزیده است. اما نقطه ضعف بزرگی هم دارد، آن هم این که Family Locator در واقع ردیاب دارنده گوشی است!

۲- استفاده از اپلیکیشن سربروس Cerberus

با سربروس می توانید از کسی که گوشی شما را دزدیده عکس بگیرید، صدای او را ضبط کنید، و حتی برای او پیام بفرستید!

بعد از خرید گوشی اکانت گوگل و یا اپل آی دی خود را روی آن فعال کنید تا در صورت مفقود شدن یا گم شدن بتوانید از طریق سایت های مرتبط آن را قفل کنید و یا اطلاعاتتان را پاک کنید.

۳- استفاده از GPS

پیش نیاز: نصب نرم افزار GPS SMS Phone Finder

روش دیگر استفاده از نرم افزار فوق است. حال بعد از اینکه نرم افزار را بر روی گوشی خود نصب کردید در صورتی که گوشی خود را گم کردید از خط دیگری عبارت locateme YOUR_KEY را به خط خود ارسال کنید. YOUR_KEY در واقع رمز شماست که با اجرای اپلیکیشن باید آن را تعیین کنید مثلا اگر رمز شما Cat92 باشد باید عبارت locateme Cat92 را پیامک کنید. در این صورت اطلاعات مکان فعلی گوشی شما به صورت لینک برایتان ارسال خواهد شد. با وارد کردن این لینک در مرورگر می توانید مکان گوشی خود را بر روی نقشه مشاهده فرمایید.

نکته: توجه داشته باشید باید حتما GPS گوشی شما روشن باشد تا بتوانید از این نرم افزار استفاده کنید. به این منظور می‌توانید همواره GPS خود را روشن نگه دارید و برای اینکه بعد از سرقت GPS شما خاموش نشود از اپلیکیشن‌های قفل گذاری استفاده کرده و بر روی تنظیمات خود پسورد بگذارید.

۴- استفاده از تاریخچه نقشه گوگل

اگر بر روی گوشی یا تبلت شما اپ Google Maps نصب است و قابلیت Location History آن را از قبل فعال نموده باشید میتوانید با مراجعه به بخش تایم لاین تاریخچه نقشه گوگل مسیر و مکان هایی که گوشی شما در آنجا بوده است را مشاهد و بررسی کنید.

از سمت چپ میتوانید تاریخ گم شدن گوشی را تعیین نمایید یا آن را بر روی Today (امروز) تنظیم کنید و سپس مسیر و موقعیت هایی که گوشی شما بعد از تاریخ مورد نظر در آنجا حضور داشته است را ردیابی کنید.

ردیابی گوشی سرقت شده

۵- استفاده از Android Device Manager

اندروید دیوایس منجر بهترین و ابتدایی ترین گزینه برای ردیابی یک گوشی اندرویدی گم شده است.  البته قبل از استفاده از اپلیکیشن، باید از فعال بودن تنظیمات مربوط به آن در گوشی خود مطمئن شوید تا بتوانید آن را ردیابی کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

اپلیکشن google settings را باز کنید. (می توانید به جای این کار، اپلیکشن settings را باز کنید و در لیست، گزینه google را پیدا کنید)
از بخش Services گزینه Security را انتخاب کنید.
حالا چک کنید که Locate This Device فعال باشد.
در صورتی که گوشی خود را از دست بدهید، بهتر است بتوانید از راه دور داده‌های آن را پاک کنید و یا آن را قفل کنید. پس گزینه Allow remote lock and erase را هم فعال کنید.

به همین سادگی! حالا در صورتی که گوشی خود را گم کنید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن Android Device Manager که روی دیگر دستگاه‌های متصل به حساب گوگل شما نصب است و یا از طریق نسخه تحت وب این اپلیکیشن در وب سایت اندروید دیوایس منیجر گوشی گم شده یا دزدیده شده خود را ردیابی کنید. با اپلیکیشن می توانید گوشی خود را قفل کنید، اطلاعات داخل گوشی را پاک کنید، زنگ آن را به صدا دربیاورید و از همه مهم‌تر موقعیت مکانی آن را پیدا کنید. توجه کنید که برای یافتن موقعیت مکانی گوشی، باید GPS گوشی روشن باشد و این سرویس موقعیت مکانی گوشی را در آخرین باری که به اینترنت وصل شده را نمایش خواهد داد.

ردیابی و پیدا کردن آیفون ، آیپد ، مک بوک و.. گم شده

برای دستگاه های اپل میتوانید با مراجعه به سرویس icloud و اپل آیدی خود وارد داشبورد اکانت اپل خود شوید و از بخش Find My iPhone اقدام به ردیابی گوشی گم شده خود کنید این بخش بسیار شبیه به Android Device Manager گوگل است.توجه داشته باشید برای استفاده از این سرویس دستگاه شما باید به اینترنت متصل یاشد و قابلیت location services نیز بر روی دستگاه اپل شما از قبل فعال باشد.

سپس منو بالا صفحه را از روی All Devices بر روی نام دستگاه خود تنظیم کنید تا ردیابی آن شروع و در نهایت موقعیت آن بر روی نقشه نمایش داده شود،در نهایت همانند گوگل گزینه هایی نظیر Play Sound برای به صدا در آوردن دستگاه ، Lock برای قفل کردن و Erase برای پاک کردن اطلاعات از راه دورد نمایش داده میشود.

پیگیری و یافتن گوشی و لپ تاپ گم شده ویندوز و ویندوز فون

برای دستگاه های با سیستم عامل ویندوز یا ویندوز فون نیز میتوانید به بخش Devices مایکروسافت مراجعه و وارد اکانت مایکروسافت خود شوید سپس با کلیک بر روی گزینه Find my phone دستگاه مورد نظر خود شروع به ردیابی آن بر روی نقشه نمایید.

ردیابی گوشی سرقت شده

اپلیکیشنهای دیگر ردیابی گوشی سرقت شده

تولیدکنندگان تلفن همراه و نرم‌افزارهای سوم شخص هم روش‌های مشابهی برای ردیابی گوشی سرقت شده دارند؛ مثلا سامسونگ سرویس Find my Mobile را دارد؛ موتورولا از Find my Mobile و سونی از myXperia استفاده می‌کند. در صورتی که اکانت گوگل ندارید یا نمی‌خواهید به هر دلیلی از آن استفاده کنید، روش‌های گفته شده می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند.

ردیابی گوشی سرقت شده

فروشگاه گوگل‌پلی اپلیکیشن‌های سوم شخص زیادی برای این کار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان Avast ،Lost Android ،Where’s My Droid و Cerberus را نام برد که برخی از آن‌ها مانند Cerberus، امکان فرستادن پیام متنی به گوشی گم شده را فراهم می‌سازند و نیاز به اینترنت ندارند. در این صورت تا زمان روشن بودن گوشی شما می‌توانید ارتباط خود را با آن حفظ کنید و دستوراتی را ارسال نمایید؛ مگر این که دستگاه خاموش شده یا سیم‌کارت خارج شده باشد. علاوه بر این، نرم افزار مانع از خاموش شدن گوشی سرقتی می‌شود و این موضوع می‌تواند به ردیابی بهتر آن کمک کند.

 

5 دیدگاه در “روشهای پیدا کردن گوشی گم شده یا به سرقت رفته

  1. خلف گفت:

    من ۲ روز گوشیم دزدیدن اول زنگ زدم بوق میزنه بعد ۴ ساعت خاموش شد خواستم ردیاب کنم اما نشد چه کارکنم کمکم کنید

  2. امیرحسین گفت:

    سلام من گوشیم و دزدیدن خطامو سوزاندم اگه به مشکل بخودم از چه راهی استفاده کنم

  3. سمیرا گفت:

    ردیابی از طریق همیاب ۲۴ انجام دادم بیامک نتیجه منفی دریافت کردم کسی اطالاعی داره راهنماییم کنه؟

  4. الهام گفت:

    دو ماه بیش تلفن همراه من دزدیده شد تو اینترنت سرچ کردم سامانه همیاب ۲۴ را بیدا کردم.سیمکارتم رو سوزوندم و از طریق شماره سریال گوشی ردیابی رو برام انجام دادن یک هفته بیش نتیجه مثبت ردیابی اومد برام و الان در حال انجام مراحل قضایی هستم.

    1. مهرشاد گفت:

      به گوشیتونرسیدین؟؟؟

نظرات