درمان کبد چرب با استفاده از روشهای طب سنتی

0

بیماری کبد چرب غیرالکلی به طیف وسیعی از بیماری‎های کبدی گفته می‎شود که می‎تواند برای افراد الکلی و غیرالکلی رخ دهد. همان‌طور که از نام آن هم پیداست، مشخصه‎ی اصلی آن، چربی بیش از حد ذخیره شده در سلول‎های کبدی است. کبد چرب این روزها به طور فزاینده‎ای در سراسر جهان رایج شده است و آمارها نشان می‎دهد که در ایالات متحده، این شایع‎ترین شکل بیماری مزمن کبدی است که حدود یک چهارم جمعیت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 درمان کبد چرب

خوشبختانه امکان درمان کبد چرب با استفاده از قرص‌ها، روش‎های درمانی پزشکی، گیاهان دارویی و پرهیز غذایی وجود دارد که همه‎ی آن‎ها در کنار هم می‎توانند موثر واقع شوند.

کبد چرب چیست؟

به هرگونه تجمع بیش از حد چربی در کبد، بیماری کبد چرب گفته می‏شود. این مشکل به خاطر مصرف زیاد چربی، داشتن رژیم غذایی نامناسب و اختلال در سیستم گوارش ایجاد می‏شود. این بیماری ۲ نوع است:

  • کبد چرب غیرالکلی (NAFL): در این نوع تجمع چربی، کبد آسیب خاصی نمی‎بیند، اما اگر بیماری پیشرفت کند، می‎تواند باعث بزرگ‎تر شدن کبد و ایجاد درد شود.
  • استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH): در این نوع، کبد دچار آسیب می‌شود و می‎تواند منجر به ایجاد فیبروز کبدی شود.

درمان کبد چرب چگونه است؟

درمان کبد چرب

پیش از هر چیزی باید بگوییم که درمان کبد چرب به هیچ عنوان صرفاً با استفاده از طب سنتی و یا گیاهان دارویی صورت نمی‎گیرد؛ بلکه شما بایستی علاوه بر استفاده از نظرات یک پزشک، پرهیز غذایی داشته باشید و در کنار آن از گیاهان دارویی و طب سنتی هم استفاده کنید .تا درمان بیماری نتیجه‎بخش باشد؛ بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‎کنیم که تنها به دنبال روش‏های سنتی و کلاسیک باشید. با این حال تاثیر تعدادی از گیاهان و ادویه‎جات در درمان این بیماری مشاهده شده است که در ادامه به آن‎ها خواهیم پرداخت.

زردچوبه

زردچوبه به خاطر این‌که حاوی آنتی‎اکسیدان‎های بسیاری است؛ به همین خاطر می‎تواند از انباشته‎شدن چربی در کبد جلوگیری کند و به این دلیل یکی از گزینه‎های خوب برای درمان کبد چرب است. به طور کلی زردچوبه توانایی هضم چربی را تقویت می‎کند که روش‎های مصرف آن هم متفاوت است. شما می‎توانید زردچوبه را در کپسول قرار دهید و بعد از غذا بخورید. همچنین می‎توانید آن را با عسل مخلوط کرده و میل کنید. البته افرادی که طبیعت گرمی دارند ممکن است با این راهکار دچار کهیر یا رفلاکس معده شوند. در چنین شرایطی می‎توان میزان زردچوبه‎ی استفاده شده در غذاها را کاهش داد و یا این که شیوه‎ی مصرف را تعدیل کرد.

نکته‎ی مهم: افرادی که از داروهایی مثل آسپرین استفاده می‎کنند، بایستی زردچوبه را در فاصله‎ی ۲ الی ۳ ساعت میل کنند. همچنین استفاده از این روش برای زنان باردار حتما تحت نظر پزشک باشد.

دمنوش گل داوودی

گل داوودی هم مانند زردچوبه حاوی مقدار زیادی آنتی‎اکسیدان است. همین مسئله سبب می‎شود تا بتواند التهاب موجود در کبد را کم کند. در واقع از آن‌جایی که کبد وظیفه سم‎زدایی بدن را بر عهده دارد؛ همچنین ممکن است که در طول انجام وظیفه‎ی خود سلول‎هایش آسیب ببیند. در چنین حالتی گل داوودی می‎تواند به درمان کبد چرب کمک بسیاری کند.

خاکشیر

درمان کبد چرب

خاکشیر گیاهی است که اصولا در تابستان‎ها میزان مصرف آن بالا می‏رود. اما خاکشیر فقط برای خنک کردن بدن استفاده نمی‏شود؛ بلکه می‎توانید از آن به عنوان درمان کبد چرب هم استفاده کنید. دانه‎های خاکشیر می‎توانند چربی‎های اضافی کبد را از بین ببرید و وضعیت آن را بهبود ببخشید.

شما می‎توانید خاکشیر را با آب ولرم و ترنجبین و به شکل شربت مصرف کنید.

دمنوش مریم گلی

مریم گلی به شکل مستقیم با کبد سروکار ندارد؛ اما به شکل غیرمستقیم تاثیر زیادی در سلامت کبد خواهد داشت. مریم گلی به خاطر خاصیت ادرارآور بودن خود باعث می‏شود تا بخش قابل توجهی از سموم به این طریق دفع و بدن از آن‎ها پاک شود. مریم گلی در سلامت کلیه‌ها و غدد لنفاوی هم موثر است و باعث افزایش میزان تعریق هم خواهد شد.

لیموترش

احتمالا شما بارها درباره خواص فوق‎العاده‎ی لیموترش بر سلامتی انسان شنیده‎اید. خوب است بدانید که این میوه در درمان کبد چرب هم موثر واقع شده است. اگر هر روز صبح یک لیوان آب حاوی عصاره‎ی لیموترش بنوشید، می‎توانید تا حد زیادی جلوی ابتلا به کبد چرب را بگیرید. آنتی‎اکسیدان موجود در این میوه به از بین رفتن چربی‎های موجود در کبد کمک زیادی خواهد کرد و میزان تولید آنزیم گلوتاتیون را هم افزایش می‎دهد. گلوتاتیون برای خنثی کردن سموم مورد استفاده قرار می‎گیرد.

چای سبز

درمان کبد چرب

چای سبز یکی دیگر از گیاهانی است که در طب کلاسیک و سنتی برای درمان کبد چرب استفاده می‏شود. این گیاه با خواص آنتی‎اکسیدانی خود در حفاظت از سلول‎های کبدی بسیار موثر است. در چای سبز عنصری به نام کاتچین وجود دارد که در حفظ سلامت سلول‎های کبدی بسیار موثر ظاهر می‏شود. خوب است بدانید که چای سبز از ابتلا به سرطان کبد هم جلوگیری می‎کند و به صورت کلی برای سوزاندن چربی گزینه‎ی بسیار مناسبی است.

سرکه سیب

یکی دیگر از راه‎های درمان کبد چرب استفاده از سرکه سیب است. سرکه‎ سیب علاوه بر این که چربی‎های موجود در اطراف و داخل کبد را از بین می‎برد؛ بلکه می‎تواند منجر به کاهش وزن هم شود. برای استفاده از آن کافی است که یک قاشق چا‎ی‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان حاوی آب گرم بریزید و در صورت تمایل مقداری عسل هم به آن اضافه کنید. این ترکیب را قبل و بعد از غذا و به مدت چند ماه استفاده کرده تا نتیجه‎ حیرت‎آور آن را ببینید.

عرق خار مریم

خار مریم با برخورداری از ماده‌ای به نام سیلیمارین، یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سیروز کبد است. این گیاه همچنین برای درمان سلول‌های آسیب‌دیده‌ی کبد مورد استفاده قرار می‎گیرد. اگر برای مشکل کبد چرب به متخصصان طب سنتی رجوع کنید، احتمالا اولین گزینه‎ای که پیش روی‎تان قرار می‎دهند، عرق خار مریم است. خوب است بدانید که استفاده‎ی زیاد از عرق خار مریم می‎تواند منجر به ایجاد تهوع و سردرد شود. بنابراین استفاده از آن را محدود کنید.

دمنوش قاصدک

یکی دیگر از کارهایی که می‎توانید برای درمان کبد چرب انجام دهید، استفاده از دمنوش قاصدک است. دمنوش قاصدک علاوه بر سم‎زدایی به سوخت‎وساز چربی‎های موجود در کبد هم کمک خواهد کرد. عصاره‌ی برگ همین گیاه برای پیشگیری از کبد چرب هم مفید واقع می‏شود. برای استفاده از آن می‎توانید ۱ قاشق چای‎خوری از ریشه‎ی قاصدک خشک‎ شده را به یک فنجان آب گرم اضافه و برای ده دقیقه صبر کنید و سپس بنوشید. همچنین می‎توانید برگ‌های قاصدک را به سالاد اضافه و میل کنید.

عرق شاهتره

طب سنتی تایید کرده که شاهتره یکی از گیاهانی است که می‎توانید با آن کبد چرب خود را درمان کنید. این گیاه دارای طبیعت خنکی است و می‎تواند حرارت بدن را تا حد زیادی کاهش دهد؛ ضمن اینکه یکی از بهترین گزینه‎ها برای درمان سریع کبد چرب است. توجه داشته باشید که حتما بایستی در کنار این درمان‎های سنتی، درمان پزشکی و مدرن خود را هم داشته باشید و از قرص پاک‌سازی کبد شیمیایی هم استفاده کنید و در کنار آن‎ها به طب سنتی و پرهیز غذایی هم بپردازید.

زیتون

شاید برای‎تان عجیب باشد که بدانید با این که زیتون میوه‎ای چرب است اما می‎تواند تا حد زیادی در بهبود بیماری‎های کبدی موثر باشد. زیتون اسیدهای چرب امگا ۳ دارد و از بسیاری از روغن‎های گیاهی سالم‎تر است و برای سلامت کبد هم بسیار موثر مناسب واقع شود.

عرق کاسنی

یکی از راه‎های بسیار معروف برای درمان کبد چرب، استفاده از عرق کاسنی  است. کاسنی طبیعت سرد و معتدلی دارد و می‎تواند هم کبد و هم خون را از انواع سموم پاک کند. ویتامین‎های A، C و K که برای درمان این بیماری مورد نیاز است، به مقادیر زیاد در این عرق وجود دارد.

سیر

سیر دارای خواص بسیاری است؛ اما یکی از مهم‎ترین آن‎ها نقش آن در کاهش وزن و سوزاندن چربی‎هاست. در نتیجه سیر را به شکل پودر یا خام در رژیم غذایی خود داشته باشید.

قرص پاکسازی کبد چرب

درمان کبد چرب

قرص خارجی برای  پاکسازی کبد، قرصی بر پایه‎ی عصاره‎ی خارمریم، کنگر فرنگی و هلیله‌ی سیاه و زرد است. این قرص به شکل کاملا طبیعی تهیه می‌شود و برای پاکسازی کبد مورد استفاده قرار می‎گیرد. ضمن این‌که برای دفع سموم و دفع مواد زائد است؛ اما برای مصرف آن می‎توانید با پزشک هم صحبت کنید.

این قرص در کنار سایر روش‎های درمانی، می‎تواند به عنوان بهترین قرص خارجی برای کبد چرب مورد استفاده قرار گیرد. البته نمونه های داخلی با عناوین و برندهای مختلف از شرکت های متعدد در بازار دارویی کشور وجود دارد.و عملکرد قابل قبولی داشته اند.

به عنوان مثال از داروهای پاکسازی کبد چرب داخلی میتوان از لیور کر شرکت و یا لیور کمپلکس شرکت دینه نام برد. و یا نمونه های خارجی قابل عرضه، مانند قرص کبد  اوکسین جی و یا لایور ساپورت پلاس و آواندیا  می باشد.

سخن پایانی

بیماری کبـد چرب را می‎توان یکی از شایع‎ترین بیماری‎های مربوط به این عضو از بدن دانست که به صورت دائمی در حال افزایش است؛ چرا که سبک زندگی و مواد غذایی مصرفی، به شدت روی آن تاثیر می‎گذارد. به همین خاطر در این نوشته سعی کردیم تا شما را با روش‎های درمان کبـد چرب با رویکرد طب سنتی آشنا کنیم. همچنین در پایان نیز یک قرص پاکسازی کبد هم معرفی کردیم که با استفاده از گیاهان دارویی ساخته شده است و در کنار سایر روش‎های درمانی می‎تواند موثر واقع شود. در نهایت لازم است یک‌بار دیگر به این موضوع اشاره کنیم که برای درمان این بیماری، درمان‎های پزشکی، سنتی به همراه پرهیز غذایی بایستی با یک‌دیگر و در کنار هم وجود داشته باشند.

نظرات