واکسن آنفلوانزا ؛ چه کسانی واکسن بزنند؟ چه کسانی نزنند؟

0

واکسن آنفلوانزا ؛ چه کسانی واکسن بزنند؟ چه کسانی نزنند؟

واکسن آنفلوانزا برای همه سنین بسیار مفید و تاثیرگذار است اما لازم به ذکر است برای افردی که دچار آلرژی نسبت به پروتئین موجود درتخم مرغ هستند توصیه نمی شود؛چون موجب ایجاد حساسیت در آنان خواهد شد!

وقتی برای تزریق واکسن آنفلوانزا نمانده است پیشنهاد می کنیم هرچه سریعتر اقدام به تزریق این واکسن مهم کنید کودکان و سالمندان جزو گروه پرخطری هستند که بیشتر در معرض عوارض سرماخوردگی و انفلوآنزا قرار دارند توصیه های معاون وزیر بهداشت را در این زمینه برایتان آورده ایم می توانید به اطلاعاتتان در مورد تزریق این واکسن مهم اضافه کنید.

معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز موجی از بیماری آنفلوآنزا در کشور نداریم، بایدها و نبایدهای تزریق واکسن برای گروه‌های حساس و پرخطر را تشریح کرد.

 

واکسن آنفلوانزا

دکتر محمود نبوی ، ضمن تاکید بر اینکه هنوز موجی از آنفلوآنزا در کشور ایجاد نشده است، اظهار کرد:

بیماری آنفلوآنزا هر سال در همه جای دنیا و در فصل سرد شایع می‌شود. در ایران نیز معمولا از نیمه دوم آبان تا اول آذر موج اول آنفلوآنزا آغاز می‌شود.

موج‌های دوم و سوم نیز تا اسفند و فروردین ممکن است ادامه پیدا کند.

وی افزود: واکسن آنفلوانزا از نیمه دوم شهریور و تا اواخر مهر ماه باید تزریق شود. چون تاثیرگذاری آن دو هفته زمان می‌برد، بیمار می‌تواند نسبت به آنفلوآنزایی که اواخر آبان شروع می‌شود ایمن باشد.

اما اگر کسی که ضعف ایمنی دارد و تا این زمان واکسن تزریق نکرده است، بعد از آن هم می‌تواند از آن استفاده کند؛ چرا که سه موج آنفلوآنزا در کشور داریم و ممکن است در موج‌های بعدی به این بیماری مبتلا شود. اما تزریق واکسن به افراد سالم و عادی ضرورتی ندارد.

معاون اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تزریق واکسن را به کسانی که دچار بیماری‌های‌ ضعف ایمنی مانند برونشیت مزمن، آسم و دیابت شدید هستند و همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، زنان باردار و همچنین سالمندان توصیه کرد.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

نبوی در ادامه تصریح کرد: ۵۰ درصد بیماری آنفلوآنزا، مربوط به ویروس آن و نیمی دیگر به ویروس سرماخوردگی مرتبط است.

وقتی این واکسن تزریق می‌شود، احتمال ابتلا همچنان وجود دارد، اما در صورت مبتلا شده به بیماری از میزان سرماخوردگی و شدت بیماری کاسته می‌شود.

کسانی که قرار است این واکسن را تزریق کنند، نباید به تخم مرغ حساسیت داشته باشند.

در عین حال عوارض بسیار نادر عصبی مانند ابتلا به بیماری گیلن‌باره نیز وجود دارد، اما از سال ۶۸ تا ۹۵، تنها یک مورد ابتلای کادر پزشکی به این بیماری دیده شده است.

وی به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و همچنین کسانی که قصد مراقبت از آنها را دارند نیز توصیه کرد:

بیماران در موقع عطسه و سرفه حتما دستمال به همراه داشته باشند یا با آرنج جلوی دهان خود را بگیرند.

همچنین باید دو تا سه روز اول را استراحت و در صورت بهبود نیافتن به پزشک مراجعه کنند.

در مدت بیماری نیز از فعالیت سنگین و سرد و گرم شدن بپرهیزند.

به طور کلی در بیماری‌های عفونی اگر کسی علایم بالینی سرماخوردگی را داشت، باید از دست دادن با او پرهیز کرد.

اگر کسی نیز می‌خواهد از یک بیمار مبتلا پرستاری کند، باید از ماسک جراحی یک بار مصرف، استفاده کند و حتما بعد از مراقبت از بیمار، دست‌ های خود را بشوید.

سایر افراد نیز فاصله یک متری خود را از بیماران رعایت کنند. کودکان نیز به آنفلوآنزا زیاد مبتلا می‌شوند ولی عارضه کمتری برای آنها به دنبال دارد.

نبوی به شیوع این بیماری در سال گذشته و در کرمان نیز اشاره کرد و گفت:

سال گذشته آگاهی رسانی در این استان به درستی انجام نشد و نگرانی مردم را در پی داشت، در حالی که هرسال اپیدمی آنفلوآنزا از شمال غرب کشور آغاز می‌شد و بعد به جنوب شرق می‌رسید.

اما در سال ۹۴ این موج شروع شد و استان‌های کرمان و زاهدان را گرفت.

در کرمان شیوع بیماری نسبت به نقاط دیگر کشور شدید نبود، در استان‌های شمال غرب، مردم دو سه برابر این استان به بیماری مبتلا شدند.

در صورتی که هر سال این موج در کشور وجود دارد و باید گفت که آنفلوآنزا در بیشتر مردم کشنده نیست.

 

واکسن آنفلوانزا

 

واکسن آنفلوانزا برای این افراد مضر است!

واکسیناسیون از طریق تزریق به قسمت بالایی بازو انجام می‌گیرد.

بزرگسالان تنها سالی یک بار به واکسیناسیون نیاز دارند که از زمان تزریق دو هفته طول می کشد تا شخص را در مقابل آنفولانزا حفاظت می‌کند.

وی با بیان اینکه فصل ابتلا به آنفولانزا بیشتر در اواخر پاییز است و پزشکان واکسیناسیون را در اوایل پاییز توصیه می کنند.

افزود: کودکان زیر ۱۲ سال که برای اولین بار واکسینه می شوند نیاز به دو بار تزریق،‌ در فواصل ۴ تا ۶ هفته دارند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد اینکه چه افرادی باید مقابل آنفولانزا واکسینه شوند، افزود: این واکسن برای تمام افراد‌ به ویژه سالخوردگان توصیه می شود.

واکسیناسیون چنین افرادی که در آسایشگاه سالمندان و در مکان‌هایی به مدت طولانی اقامت دارند نیز توصیه می‌شود.

سلطان زاده با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا از یک نوع ویروس زنده ضعیف شده که در تخم مرغ رشد می کند، تهیه می‌شود.

ادامه داد: واکسن آنفلوانزا کاملا بی خطر است. اما در افرادی که حساسیت به پروتئین‌های تخم مرغ دارند می تواند حساسیت ایجاد کند.

فردی که می داند به تخم مرغ آلرژی دارد،‌ نباید این واکسن را تزریق کند.

وی در ادامه گفت: گاهی اوقات محل تزریق دردناک می‌شود و گاهی عارضه شبیه انفلوانزا خفیف ،‌۱۲ ساعت پس از تزریق شروع شده و تا ۴۸ ساعت به طول می انجامد.

واکسن ابتلا به بیماری انفولانزا را تا حدود ۶۰ درصد کاهش می‌دهد

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اگر شخصی از سلامتی مناسبی برخوردار باشد واکسیناسیون ، امکان ابتلا به بیماری انفولانزا را تا حدود ۶۰ درصد کاهش می دهد.

در افراد ضعیف تر درجه حفاظت واکسن کمتر است ولی اگر تزریق صورت گیرد،‌ شدت انفولانزا کمتر می شود.

سلطان زاده اظهارداشت: با توجه به اینکه ویروس آنفولانزا هر سال شکل ژنتیکی خود را تغییر می دهد،‌ گفت: اثرات مثبت واکسیناسیون تنها برای یک فصل (‌زمستان)‌باقی می ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی سعی دارد تا خصایص ژنتیکی ویروس را که هر ساله تغییر می کند تشخیص دهد تا واکسن جدید، بر پایه همین پیش بینی ها تهیه شود.

چه زمانی برای تزریق واکسـن آنفلوانزا مناسب است؟

کم کم با نزدیک شدن به فصل سرما باید بدانیم چه زمانی از واکسن های آنفلوآنزا استفاده کنیم تا بتوانیم از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنیم.

در این مقاله بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا را آماده کرده ایم تا بتوانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

توصیه ما این است که حتما این بخش را مطالعه کنید و از دست ندهید.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به نزدیکی فصل توزیع و تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت:

موارد ‏آنفلوانزای گزارش شده همان آنفلوانزای فصلی شامل سویه‌های ‏H1N1,H2N3,B‏ می‌باشد که در این میان سویه ‏H1N1‎‏ از قدرت ‏بیماری زایی بیشتری برخوردار است

دکتر علی واشقانی فراهانی با تاکید بر اینکه ایمنی زایی این واکسن صرفاً بر علیه سویه‌های ذکر ‏شده بیماری آنفلوآنزا بوده و هیچ کارایی بر علیه بیماری سرماخوردگی و همچنین سایر سویه‌های بیماری آنفلوآنزا ندارد تصریح ‏کرد: واکسن‌های آنفلوانزای ثبت شده در کشور که از طریق مراجع قانونی توزیع می‌گردند، سویه‌های سه گانه ویروس آنفلوانزای ‏شایع را پوشش می‌دهند و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.‏

وی اضافه کرد: واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد وکماکان فقط برای افراد با ریسک بالا مثل بیماران با نقص ایمنی یا ‏بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، آسم با تجویز پزشک توصیه می‌گردد.‏

 

واکسن آنفلوانزا

 

‏ این مقام مسئول در اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر با هشدار نسبت به مجاز بودن مصرف این واکسن در زنان باردار ‏صرفاً با تجویز و نظارت متخصصین مربوطه به افرادی که قبلاً با واکسن سال جاری واکسینه شده‌اند یادآوری کرد که آنها از ‏کودکانی که برای اولین با تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند مستثنی بوده و نیازی به تکرار وتزریق مجدد این واکسن ندارند.‏

دکتر واشقانی فراهانی بهترین شرایط برای ایجاد ایمنی مناسب در فرد را از زمان تزریق ۲ تا ۳ هفته دانست و بهترین زمان ‏تزریق این را واکسن برای بهترین کارایی و زمان ایمنی زایی، اواسط شهریور و اوایل مهرماه برشمرد و اکیداً توصیه نمود که ‏واکسن مذکور در زمان گفته شده تهیه و در مراکز مجاز تزریق شود.‏

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در خصوص شرایط نگهداری و حمل و نقل این واکسن هم گفت: دمای ۲ تا ۸ درجه ‏سانتیگراد یعنی دمای نگهداری در یخچال به شرط محافظت از یخ زدگی واکسن مطلوبترین حالت نگهداری می‌باشد لذا باید دمای ‏یخچال به نحوی تنظیم گردد که از یخ زدگی ممانعت بعمل آید.‏

‏ وی در پایان ضمن پیشنهاد به رعایت اصول بهداشتی فردی وپرهیز از تماس با افرادآلوده اینکار را در حال حاضر بهترین راه ‏پیشگیری از ابتلا به این بیماری برای عموم جامعه عنوان کرد و گفت: در صورتی که پس از تهیه واکسن از مرکز توزیع مجاز، ‏بلافاصله تزریق آن انجام شود جای نگرانی وجود ندارد زیرا در صورت نیاز به زمان بیشتر جهت نگهداری و یا حمل و نقل ‏می‌توان واکسن را همراه یخ خشک دریافت و در اولین زمان ممکن به یخچال انتقال داد.‏

واکسن آنفلوانـزا برای کودکان زیر دو سال مضر است

با توجه به اینکه چند سالی است واکسن آنفلوانزا به بازار آمده بررسی ها نشان می دهد این واکسن در کودکان موثر تر بوده و لزومی ندارد تمام گروههای سنی از آن استفاده کنند.

به نقل از گاردین، گروهی از محققان بر روی کودکان دبستانی بررسی کرده و نتیجه گرفته اند که این گروه سنی بهتر از دیگران آنتی بادی می سازند.

چند تحقیق نیز نشان داده نتیجه استفاده از واکسن بر کودکان شهری بهتر از روستایی است.

این در حالی است که برخی از والدین تمایل دارند کودکان زیر یکی دو سال را واکسن بزنند.

در صورتی که این کودکان در صورت زدن واکسن ممکن است به این بیماری به طور ضعیف دچار شوند.

در صورتی که در حالت عادی در این سن ممکن است هرگزمبتلا نشوند.

در ضمن برخی از متخصصان معتقدند در مورد کودکان زیر ۲ سال ممکن است عوارضی هم داشته باشد و در این گروه سنی مناسب نیست.

بسیاری از کودکان بالای دو سال نیز بهتر است در سال دو نوبت واکسن بزنند تا ایمنی کامل پیدا کنند.

لازم به ذکر است که واکسن آنفلوانزا در بسیاری از افراد سالخورده تاثیر چندانی ندارد و یا می توان گفت بی فایده است.

نظرات