آخرین وضعیت تغییر ساعت و جلو کشیدن ساعت در فروردین ۱۴۰۳ +‌زمان تغییر ساعت

0

آخرین وضعیت تغییر ساعت و جلو کشیدن ساعت در فروردین ۱۴۰۳ +‌زمان تغییر ساعت رسمی کشور ۱۴۰۳ : طبق توضیحات دولت درباره تغییر ساعت رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۳ فعلا دادن لایحه برای تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار نیست. ادامه زمان جلو کشیدن در فروردین ۱۴۰۳ و تغییر ساعت رسمی در سال ۱۴۰۳ و آیا ساعت ها امسال (۱۴۰۳) جلو کشیده میشود یا نه و آیا تغییر میکند؟ یا خیر

زمان دقیق جلو کشیدن ساعت در فروردین 1403 +‌وضعیت تغییر ساعت رسمی فروردین ۱۴۰۳

تغییر ساعت در فروردین ۱۴۰۳

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تغییر ساعت رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۳ گفت: فعلا دادن لایحه برای تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار نیست دولت این اختیار را دارد که ساعت کاری کارکنان خود را به شیوه‌ای تنظیم کند تا ناترازی حوزه برق کاهش پیدا کند.

به گزارش ایلنا، احسان خاندوزی سخنگوی دولت در خصوص درباره اقدام دولت برای تغییر تغییر ساعات کار اداری گفت: فعلا دادن لایحه برای تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار نیست دولت این اختیار را دارد که ساعت کاری کارکنان خود را به شیوه‌ای تنظیم کند تا ناترازی حوزه برق کاهش پیدا کند و منجر به افزایش مصرف برق و آب در فصول گرم نشود.

آیا ساعت اول فروردین ۱۴۰۳ جلو کشیده میشود یا نه

سال گذشته طبق ابلاغ رئیس جمهور ساعت رسمی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ در ۱ فروردین ۱۴۰۲ تغییر نکرد. بر این اساس عقب و جلو کشیدن ساعت ها لغو شد. امسال نیز مانند سال گذشته ساعت رسمی کشور تغییر نمی کند.

خبر جدید

بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز یکم فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شد و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور به حالت قبلی برگردانده می‌شد.

براساس قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، در نوروز سال ۱۴۰۳ ساعت رسمی کشور به جلو و در شروع پاییز سال آتی به عقب کشیده نخواهد شد.

به گزارش آسیانیوز،بر اساس قانون «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» که در بهار ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای نگهبان رسید و از ۱ فروردین ۱۴۰۲ لازم الاجرا شد، در سال ۱۴۰۳ تغییری در ساعت رسمی کشور ایجاد نمی‌شود.

سابقه تغییر در ساعت رسمی کشور به سال‌ها قبل برمی‌گردد و این موضوع مختص به ایران هم نبوده و بسیاری از کشورها در شروع فصل گرم و سرد تغییراتی در ساعت رسمی کشور خود ایجاد می‌کنند. تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد و در ادامه برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان، و برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند.

سابقه تغییر ساعت در ایران هم به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد و بر اساس سبقه‌ای که وجود دارد، هر سال در روزهای منتهی به نوروز این دغدغه در میان مردم به وجود می‌آید که آیا قرار است ساعت رسمی کشور یک ساعت جلو کشیده شود یا خیر؟

پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۰ خبری از تغییر در ساعت رسمی کشور نبود تا اینکه در سال ۱۳۷۰ قانون تغییر ساعت تابستانی به تصویب رسید و اجرا شد. قانون مذکور تا سال ۱۳۸۴ به طور مداوم اجرا شد اما با ورود محمود احمدی‌نژاد و هیئت دولتش به پاستور، از همان ابتدا ساز مخالفت با این قانون به صدا درآمد و در نهایت دولت احمدی‌نژاد مصوبه سال ۱۳۷۰ را ملغی کرد و قانون تغییر ساعت در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ اجرا نشد.

با این وجود نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای در مرداد سال ۱۳۸۶ بار دیگر دولت را ملزم به اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور کردند و قانون مذکور بار دیگر به مدت ۱۵ سال به طور مداوم اجرا شد.

بر قانون تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز یکم فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شد و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور به حالت قبلی برگردانده می‌شد.
طبق مصوبه مجلس، «قانون تغییر ساعات رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱ نسخ می شود و دولت مجاز به تغییر ساعت رسمی کشور نیست. به هیات وزیران اجازه داده می شود مطابق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسبت به تنظیم ساعات کار ادارات، سازمان ها و مراکز تابعه اقدام کند. تبصره – این قانون از تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱ لازم الاجراست.

طبق گزارش وزارت نیرو، تغییرات ساعت کار در تابستان سال ۱۴۰۲ منجر به صرفه جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق شد که معادل ظرفیت تولید برق ۳ نیروگاه بزرگ است و برای سال آینده هم استفاده از این ظرفیت در برنامه دولت است.

نظرات