مزایا و معایب طلاق توافقی، آگاهی قبل از تصمیم

0

آشنایی زوجین با مزایا و معایب طلاق توافقی را می توان نوعی آگاهی قبل از تصمیم تفسیر نمود. به این معنا که زوجین قبل از اتخاذ تصمیم نهایی برای انجام چنین کاری می توانند آگاهی لازم را نسبت به معایب و محاسن آن به دست آورده و با پیش زمینه ذهنی برای انجام اینکار اقدام کنند. هرچند انجام طلاق به صورت توافقی باعث تسهیل در روند کار و سرعت گرفتن این پرسه می شود. با این وجود طلاق به صورت توافقی معایبی مثل تصمیم گیری از روی احساس، بالا رفتن آمار طلاق در جامعه و در پاره ای از موارد پشیمانی زوجین را از عمل انجام شده هم ممکن است به همراه داشته باشد که در جای خود قابل تامل بوده و باید پیش از اتخاذ هر گونه تصمیمی به وسیله آنها مورد توجه قرار گیرد.

طلاق توافقی

تعریف طلاق توافقی

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که در آن زوجین برای انجام طلاق و جدایی از یکدیگر با هم گفتگو کرده و پس از توافق در مسائلی مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل و غیره برای انجام مراحل اداری و آغاز روند کار اقدام می کنند.

به عبارت دیگر وقتی زن و مرد بر سر جدایی از یکدیگر و مسائل پیرامونی آن به توافق رسیدند فقط کافی است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، درخواست طلاق و جدایی را با ذکر مشخصات هویتی در سامانه ثنا ثبت نمایند تا روند انجام طلاق شکل گیرد و پس از طی شدن مراحل اداری و قانونی در صورت تکمیل بودن مدارک برای آن ها حکم طلاق توافقی از سوی دادگاه خانواده صادر شود.

مزایای طلاق توافقی

مزایای طلاق توافقی به دلیل دوستانه بودن طلاق و توافق طرفین برای انجام این کار قابل توجه است به شکلی که زوجین درگیر پروسه طلاق و اطاله دادرسی نمی شوند و در کوتاه ترین زمان ممکن در صورت کامل بودن مدارک برای آنها حکم طلاق صادر می شود.

در شرایط معمولی زن یا زوجه برای آنکه بتواند از همسر خود جدا شود باید دلایل محکمه پسندی را برای انجام این کار به دادگاه خانواده ارائه دهد و بتواند این دلایل را در دادگاه خانواده با ارائه مدارک لازم به اثبات برساند و اگر دلایل موجهی برای انجام طلاق نداشته باشد نمی تواند از همسر خود جدا شود.

اما در طلاق به صورت توافقی این مزیت برای زن فراهم است که در صورت چشم پوشی از برخی از حقوق خود مثل دریافت مهریه یا نفقه بتواند از همسر خود به راحتی جدا شده و رضایت او را برای طلاق به دست بیاورد. به عبارت ساده طلاق توافقی سریع ترین راه طلاق از طرف زن است.

از دیگر مزایای طلاق توافقی می توان به مواردی مانند کاهش چالش های حقوقی، کمتر شدن درگیری و دعوای خانواده ها، ایجاد شرایط چانه زنی متقابل، کاهش درگیری زوجین برای به دست آوردن منافع بیشتر یا اذیت کردن طرف مقابل، فراهم شدن امکان رجوع زوجین پس از طلاق، روشن شدن وضعیت کودکان و کاهش استرس و اضطراب آنها اشاره کرد.

معایب طاق توافقی

معایب طلاق توافقی مثل مزایای آن قابل توجه است به عبارت دیگر طلاق توافقی هم مثل دیگر مسائل اجتماعی و حقوقی می تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد و هر کس با توجه به مزایا و منفعت بیشتری که از انجام این کار به دست می آورد از معایب آن چشم پوشی کرده و آنها را بپذیرد.

معمولا در طلاق توافقی به دلیل گفتگو و توافق طرفین تعارضات و چالش های پیش رو کاهش پیدا می کند که این امر باعث جلوگیری از اطاله دادرسی و تسریع در روند کار می شود.

اما انجام اینکار معایبی نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به مواردی مانند اتخاذ تصمیمات احساسی، افزایش میزان طلاق در جامعه، پشیمانی زوجین از عمل انجام شده اشاره کرد که در جای خود می تواند قابل تامل و بررسی باشد.

مراحل طـلاق توافقی

مراحل طلاق توافقـی از توافـق زن و شوهر برای انجام طلاق به صورت مسالمت آمیز و دوستانه آغاز می شود. به بیان دیگر در طلاق توافقـی زوجین برای انجام طلاق با یکدیگر به توافـق رسیده و پس از انجام توافـق بر سر چگونگی طلاق و مسائل پیرامونی آن مثل نفقه، مهریه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و غیره روند اداری و قانونی کار را آغاز می کنند.

روال اداری طلاق توافقـی به این شکل است که زوجین باید ابتدا برای ثبت طلاق توافقـی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک هویتی نسبت به ثبت طلاق توافقـی در سامانه ثنا اقدام نمایند.

سپس در ادامه زوجین به مراکز مشاوره قبل از طلاق معرفی می شوند تا در جلسات مشاوره شرکت کنند. پس از اتمام جلسات مشاوره قبل از طلاق اگر برای زوجین گواهی عدم توافق صادر شود آن ها می توانند با در دست داشتن گواهی عدم توافق به دادگاه خانواده برای صدور حکم طلاق مراجعه نمایند.

در ادامه پس از شرکت زوجین در جلسات دادگاه و طی شدن روال اداری برای آنها حکم طلاق صادر می شود به این معنا که آن ها پس از صدور حکم طلاق باید در پروسه زمانی مشخص شده برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کنند.

برای طلاق توافقی کجا باید رفت

همانطور که گفته شد برای انجام طلاق توافقـی طرفین پس از توافق با یکدیگر می بایست با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت درخواست خود در سامانه ثنا مراجعه کنند.

پس از ثبت درخواست طلاق توافقـی در سامانه ثنا، شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق برای زوجین در نظر گرفته می شود تا روال اداری و قانونی طلاق توافقـی آغاز گردد.

نقش وکیل در طلاق توافقی

نقش وکیل طلاق توافقی تهران قابل توجه و پررنگ است به این معنا که وکیل می تواند حضور طرفین در مراحل مختلف طلاق توافقـی را به حداقل ممکن کاهش داده و حتی در پاره ای از موارد حضور آنها در جلسات مشاوره قبل از طلاق را نیز منتفی نماید.

در طلاق توافقـی پس از آنکه طرفین برای انجام این کار با وکیل مورد نظر خود به توافـق رسیدند. وکیل مورد نظر با در دست داشتن وکالت نامه می تواند اقدام به تنظیم دادخواست طلاق توافقـی کرده و مراحل اداری و قانونی طلاق توافقـی را تا زمان صدور حکم طلاق از سوی دادگاه خانواده بدون حضور طرفین پیگیری نماید و فقط در زمان جاری شدن صیغه طلاق، نیاز به حضور طرفین در دفاتر طلاق باشد.

به عبارت ساده نقش وکیل در طلاق توافقـی یک نقش مهم و کلیدی است به شکلی که علاوه بر تسریع در روند کار حضور زوجین و موکلین را نیز در روند اداری و قضایی طلاق به حداقل ممکن کاهش می دهد.

سخن پایانی

آشنایی با مزایا و معایب طلاق توافقـی به عنوان آگاهی قبل از تصمیم می تواند در اتخاذ یک تصمیم عاقلانه و هدفمند از سوی زوجین بسیار موثر باشد. به عبارت ساده دانستن مزایا و معایب طلاق توافقـی این مزیت را برای طرفین طلاق به همراه دارد که آگاهانه و با پیش زمینه قبلی برای انجام این کار اقدام نمایند و هزینه های مادی و معنوی خود را به حداقل ممکن کاهش دهند.

در طلاق توافقـی طرفین پس از انجام توافـق برای طلاق فقط کافی است با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند تا درخواست طلاق توافقـی آنها در سامانه ثنا ثبت شود.

سپس در ادامه پس از ثبت درخواست طلاق توافقی برای آنها جلسات شرکت در مشاوره قبل از طلاق در نظر گرفته می شود و در صورتی که پس از شرکت در جلسات مشاوره، برای آنها گواهی عدم توافق صادر شود می توانند با در دست داشتن این گواهی برای صدور حکم طلاق به شعب مختلف دادگاه خانواده مراجعه نمایند./۲۷۴۳۸۴

نظرات