عدم تمکین زن و مرد به چه معناست؟

0

به محض اینکه زن و مرد به عقد یکدیگر درآمدند و عقد نکاح بین زوجین انعقاد شد، آن‌ها از نظر قانون و شرع، مکلف به انجام وظایفی در قبال یکدیگر هستند که به آن تمکین می‌گویند.
هرچند انجام وظایف بیش از هر چیزی به میزان علاقه زن و مرد و تفاهم بین دو طرف بستگی دارد، اما گاهی لازم است تا قانون، بر انجام این وظایف نظارت داشته و مورد حمایت قرار دهد. قانون، در صورت عدم انجام آن‌ها، ضمانت‌های اجرایی و مجازات عدم تمکین را برای زوجین تعیین می‌کند. عدم تمکین آثار و پیامدهایی به دنبال دارد. از جمله این پیامدها می‌توان به محروم شدن زن از نفقه اشاره کرد و یا در صورت عدم تمکین یا نشوز مرد، زن می‌تواند با احراز شرایط عسر و حرج، نسبت به دریافت حکم طلاق اقدام نماید.

 عدم تمکین زن و مرد

قانون مدنی وظایفی که زن و مرد در زندگی مشترک دارند، بیان کرده و آن را به انواعی تقسیم نموده است. اگر هر کدام از زوجین وظایف خود را به درستی انجام ندهند، حقی بر دیگری به وجود خواهد آمد که با توجه به آن، می‌توانند به صورت قانونی آن را مطالبه کنند. در این مقاله به مواردی از جمله حق تمکین، شرایط عدم تمکین زن یا مرد و مجازات عدم تمکین در زندگی مشترک زناشویی می‌پردازیم.

حق تمکین شامل چه مواردی می‌شود؟

به طور خلاصه تمکین به معنای انجام وظایف متقابل زن و مرد است. در اصطلاح حقوقی تمکین شامل دو قسمت بوده که شامل تمکین عام و تمکین خاص است.

تمکین عام:

در اصطلاح حقوقی تمکین عام به معنای این است که ریاست مرد و لوازم آن بر خانواده پذیرفته شده است. یعنی زن باید بپذیرد که مدیریت خانواده، به عهده مرد است. ریاست مرد بر خانواده از قواعدی است که به نظم عمومی مربوط بوده و توافق بر خلاف آن، معتبر نیست. ریاست به معنای تعیین و تصمیم گرفتن در مسائل کلی خانواده است که از جمله آن می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:

–        نحوه تربیت فرزندان

–        تعیین محل سکونت

–        منع زن از اشتغال منافی مصالح خانوادگی

–        تعیین مسائل اخلاقی

–        تعیین مسائل مالی در خانواده و…

زن مکلف است که با مرد معاشرت کند. از این رو اگر زنی بر خلاف این موارد عمل کند و مثلا بدون دلیل موجه، محل سکونتی مجزا اختیار کند، نسبت به شوهر تمکین نکند، در اصطلاح زن ناشزه محسوب می‌شود. البته متقابلا تکالیفی هم بر عهده مرد وجود دارد که این تکالیف، بیشتر مالی است و در صورت عدم تمکین از طرف مرد، ناشز محسوب شده و زن می‌تواند به صورت قانونی، آن را مطالبه کند. یعنی مرد موظف به پرداخت نفقه زن و فرزندان خود بوده و همچنین وظیفه دارد که زندگی مناسب در شأن زن برایش فراهم نماید.

تمکین خاص

تمکین به معنای خاص یعنی زن وظیفه دارد که نیازهای جنسی معقول و متعارف همسر خود را تامین کند و نمی‌تواند بدون عذر موجه، از این امر دوری کند. در صورت عدم تمکین از طرف زن، او ناشزه محسوب می‌شود. البته تمکین خاص به معنای این نیست که هرگونه عمل جنسی را انجام دهد و این امر به شرایط زمان، مکان و عرف محدود می‌شود. برای مثال اگر شوهر، دارای بیماری مقاربتی مسری باشد، زن وظیفه برقراری رابطه جنسی با مرد را نخواهد داشت و می‌تواند از این امر اجتناب کند.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره در این زمینه، لازم است تا از یک مشاوره با وکیل طلاق کمک بگیرید تا روند کارتان، سریع‌تر پیش رود. در کارمنتو، وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر(آنلاین و آفلاین) را نمایش می‌دهد و امکان مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه وجود دارد.

عدم تمکین زن و مرد

عدم تمکین زن یا مرد در چه شرایطی اتفاق می‌افتد؟

طبق قانون و شرع، زن پس از ازدواج، وظیفه تمکین در برابر شوهر خود و مرد نیز وظیفه پرداخت نفقه به همسر خود را دارد. اگر زن از شوهر خود تمکین نکند، نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. زن وظیفه دارد تا در قبال همسر خود، زندگی زناشویی و رابطه جنسی معقول را انجام دهد. همچنین باید مواردی که در تمکین عام نام برده شد را رعایت نماید.

عدم تمکین فقط مختص زن نیست، بلکه مرد نیز موظف به انجام تکالیف واجب خود است. از جمله مصادیقی که مرد موظف به انجام آن‌ها است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

– ندادن نفقه به زن

– عدم همبستری مرد با همسرش

– عدم رعایت هم قابلی یعنی اگر مردی دو زن داشته باشد، باید به طور مساوی عدالت بین آن‌ها را برقرار کند.

– وفادار نبودن مرد به زن

– خودداری مرد از پذیرفتن زن در محل سکونت

– عدم همکاری در تربیت فرزندان و…

در صورت عدم تمکین از طرف زن و همچنین عدم تمکین از طرف مرد، هر یک می‌توانند از طریق قانون، این وظایف را مطالبه نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط عدم تمکین زن یا مرد و مراحل آن، از کارمنتو، که خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد و با بیش از ۳۵۰ مشاور همکاری دارد، استفاده کنید.

مجازات عدم تمکین در زندگی مشترک زناشویی چیست؟

مجازات قانونی برای عدم تمکین زن تنها در صورتی است که در قانون برای آن عمل جرم تعیین شده باشد. اما تمکین نکردن زن جرم نیست که بتوان مجازات کرد. اما این امر، آثاری به دنبال خواهد داشت که عبارتند از:

–        محروم شدن از دریافت حق نفقه

–        محروم شدن زن از برخی حقوق مالی بعد از طلاق مثل تصنیف اموال و دارایی‌های مرد

–        دریافت حکم ازدواج مرد مجدد از دادگاه

مرد نیز اگر به وظایف خود انجام ندهد، برای مثال وظایف زناشویی‌اش را به خوبی انجام ندهد، به طوری که ادامه زندگی برای او سخت و مشقت بار باشد، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و شرایط را اثبات کند. در این صورت دادگاه و قاضی، حکم طلاق را صادر می‌کند.

از وظایف دیگر مرد، پرداخت نفقه است. اگر مرد از پرداخت نفقه سر باز زند، پیامدهایی را برای او به دنبال خواهد داشت. در این صورت زن می‌تواند از همسر خود شکایت کند و دادگاه می‌تواند او را به ۶ ماه الی ۲ سال حبس محکوم می‌کند. این کار به راهنمایی و مشاوره نیاز دارد که شما می‌توانید برای مشاوره آنلاین طلاق، به صورت آنلاین تلفنی و از طریق VOIP ، با مشاوران ما در ارتباط باشید. مشاوران کارمنتو، به صورت ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت در دسترس هستند و در حوزه‌های مختلف راهنمایی و پشتیبانی می‌کنند.

عدم تمکین زن و مرد

سخن پایانی

تعهدات در ازدواج دو طرفه است و هر یک از زوجین موظف هستند تا وظایفی که در طول زندگی مشترک بر عهده آن‌ها است را انجام دهند. در صورت عدم تمکین زوجین و انجام درست وظایف هر یک از آن‌ها، هر کدام از آن‌ها می‌توانند با شکایت به دادگاه و اثبات آن، مجازات و حکم عدم تمکین را از طریق قانون مطالبه نمایند.

برای انجام این مدل از کارهای حقوقی، باید حتما از مشاور کمک گرفت. شما همراهان گرامی می‌توانید با مشاوره طلاق تلفنی در این زمینه، از خدمات مشاوره وکلای مجرب و باتجربه کارمنتو کمک بگیرید. کارمنتو، یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما است که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، خدماتی با معقول‌ترین قیمت بازار را ارائه می‌دهد./۲۵۵۸۰۸

نظرات