آموزش پخت عدسی با کینوا

0

آموزش پخت عدسی با کینوا

آموزش پخت عدسی : گیاه کینوا (Quinoa)، برنج اینکا یا خاویار گیاهی نام نوعی دانه خوراکی کم کالری، حجیم و بسیار مغذی است که بومی جنوب آمریکاست. این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته و مصرف می‌شود اما جزو غلات به حساب نمی‌آید.

عدسی

 

مواد لازم عدسی برای ۲ تا ۴ نفر :

عدس ۱ پیمانه
کینوا ۱/۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
رب ۱ ق چ
نمک / فلفل / زردچوبه / دارچین / زنجبیل / روغن / آب / آبلیمو

 

طرز تهیه عدسی :

عدس را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آنرا عوض کنید.
پیاز را نگینی ریز خرد کنید و در کمی روغن (کنجد ، زیتون یا مایع) تفت دهید تا سبک و شفاف شود. سپس زردچوبه و رب را خیلی کوتاه تفت دهید و عدس آبکش شده را اضافه کنید و بعد از یک تفت کوتاه چند لیوان آب ولرم به همراه نمک اضافه کنید، یکی از سیب زمینی ها را درسته و دیگری را نگینی درشت خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید و اجاره دهید عدس و سیب زمینی بپزند.
زمانیکه کاملا پخت، سیب زمینی درسته را خارج کنید و با گوشتکوب له کنید و به قابلمه اضافه کنید تا لعاب و غلظت مناسبی به عدسی بدهد. کینوا را نیز به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مواد با هم بپزند و عدسی جا افتاده شود. زمانیکه حلقه های سفید رنگ در اطراف دانه های کینوا ایجاد شود و کمی حجیم شوند پخت آنها انجام شده است. در نهایت عدسی نباید خیلی شل یا سفت باشد و باید غلظت مناسبی داشته باشد.
در آخر فلفل یا ادویه دلخواه و کمی آبلیمو اضافه کنید و به صورت گرم همراه با نان سرو کنید.

پ.ن: اگر این غذا را برای بیمار یا کودکان میپزید میتوانید پیاز را تفت ندهید و به صورت خام همراه با عدس و آب و سیب زمینی بپزید.
پ.ن: کینوا نیازی به شستشو ندارد و اگر این مورد روی بسته قید نشده بود آنرا داخل آبکش بشویید. و مقدار کینوا را میتوانید بر حسب ذائقه خود تغییر دهید.
پ.ن: در صورت تمایل میتوانید از آب قلم و مقداری بلغور گندم یا جو پرک داخل این غذا استفاده کنید.
پ.ن: میتوانید رب گوجه را حذف کنید ولی رنگ مطلوبی به عدسی میدهد.
پ.ن: هم از کینوای سفید هم کینوای چند رنگ میتوانید استفاده کنید.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات