برای درمان اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

0

آیا میزان و کیفیت خواب شما کاهش یافته است و در طول روز، خواب‌آلود و خسته هستید؟ ممکن است دچار یکی از انواع اختلالات خواب شده باشید. اختلالات خواب می‌توانند روی سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارند. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این متن را از دست ندهید زیرا متداول‌ترین انواع اختلالات خواب و روش‌های درمان آن‌ها در بزرگسالان و کودکان را معرفی کرده‌ایم و به شما گفته‌ایم برای درمان آن‌ها به کدام متخصص اختلال خواب مراجعه کنید. پس حتما تا انتها همراه ما باشید.

 درمان اختلال خواب

آشنایی با انواع اختلال خواب و روش‌های درمان آن ها

بیش از ۸۰ نوع اختلال خواب شناخته شده است که می‌توانند روی موارد زیر تأثیر بگذارند:

  • کیفیت خواب؛

  • زمانی که به خواب می‌روید؛

  • زمانی که از خواب بیدار می‌شوید؛

  • تعداد ساعاتی که در خواب هستید؛

  • انجام فعالیت‌های روزمره؛

متداول‌ترین انواع اختلالات خواب عبارت‌اند از:

  • بی‌خوابی مزمن: اگر حداقل به مدت سه ماه، در به خواب رفتن یا در خواب ماندن با مشکلاتی روبه‌رو هستید، ممکن است دچار بی‌خوابی مزمن شده باشید. احساس خستگی یا تحریک‌پذیری از دیگر علائم این اختلال خواب به شمار می‌روند.

  • آپنه انسدادی خواب: آیا خروپف می‌کنید یا تنفس شما برای لحظاتی کوتاه در خواب قطع می‌شود؟ اگر این موارد خواب شما را مختل می‌کنند، ممکن است دچار این نوع اختلال شده باشید.

  • سندروم پاهای بی‌قرار: اگر هنگام استراحت یا خواب میل شدیدی برای حرکت دادن پاهای خود دارید، دچار این بیماری شده‌اید.

  • نارکولپسی: اگر به این بیماری مبتلا شده باشید، نمی‌توانید زمان به خواب رفتن یا مدت زمان بیدار ماندن خود را کنترل کنید.

  • اختلال خواب شیفت کاری: اگر به علت شیفت کاری خود در به خواب رفتن و در خواب ماندن با مشکلاتی روبه‌رو هستید و در زمان‌های نامناسب احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، ممکن است دچار این اختلال خواب شده باشید.

  • سندروم تأخیر در فاز خواب: اگر دو ساعت بعد از رفتن به تخت‌خواب می‌خوابید و نمی‌توانید به‌موقع برای رفتن به مدرسه یا محل کار بیدار شوید، به این سندروم دچار شده‌اید.

  • اختلال رفتاری حرکت سریع چشم در خواب یا REM: اگر رویاهای خود را اجرا می‌کنید و سرعت حرکت چشمانتان بالاست، دچار این اختلال شده‌اید؛ منظور از اجرا کردن رویا این است که اگر در رویای خود در حال مشت زدن یا کار دیگری هستید، این کار را در تخت‌خواب خود نیز انجام می‌دهید و به خود یا افراد نزدیکتان آسیب می‌زنید.

اگر به کلینیک روانپزشکی مراجعه کنید، متخصص اختلال خواب بهترین درمان را با توجه به شرایط شما تجویز خواهد کرد و درباره عوارض جانبی احتمالی آن نیز پیش از شروع درمان با شما صحبت خواهد کرد. روش‌های درمانی مختلفی برای انواع اختلالات خواب وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • تکنیک‌های آرام‌سازی: تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تجسم هدایت‌شده، تنفس عمیق و آرام‌سازی تدریجی به شما کمک می‌کنند ذهن و بدن خود را آرام کنید، استرس را کاهش دهید و بهتر بخوابید.

  • روان‌درمانی: روان‌درمانی می‌تواند به افراد مبتلا به بی‌خوابی و دیگر اختلالات خواب به‌صورت قابل توجهی کمک کند. با کمک رفتاردرمانی شناختی و تکنیک‌های آرام‌سازی، می‌توانید ارتباط بین افکار، رفتارها و الگوهای خواب خود را کشف کنید، یاد بگیرید چگونه افکار و رفتارهای مختل‌کننده خواب را اصلاح کنید و باورها و رفتارهای جدیدی را برای افزایش کیفیت خواب خود انتخاب کنید.

  • بیوفیدبک: گاهی اختلالات خواب ناشی از واکنش‌های فیزیولوژیکی به استرس مانند افزایش فشار خون یا ضربان قلب هستند. پزشک با کمک بیوفیدبک، می‌تواند به شما آموزش دهد چگونه این واکنش‌ها را کنترل کنید تا استرس کاهش یابد و بتوانید بهتر بخوانید.

  • دستگاه سی‌پی یا CPAP: تحقیقات نشان می‌دهند که این روش غیرتهاجمی می‌تواند به درمان آپنه خواب کمک کند. در طول درمان با دستگاه CPAP، پزشک از شما می‌خواهد ماسکی را روی بینی خود قرار دهید و بخوابید. این ماسک از طریق هدایت کردن هوا به سمت راه‌های هوایی شما از قطع تنفس هنگام خواب جلوگیری می‌کند.

  • دارو: داروها می‌توانند نقش مهمی را در مدیریت اختلالات خواب ایفا کنند. برای مثال، اگر به علت آلرژی‌ها نمی‌توانید بخوابید، داروی مناسب می‌تواند تنفس را بهبود ببخشد و به شما کمک کند بهتر بخوابید. داروها می‌توانند در به خواب رفتن و در خواب ماندن نیز به شما کمک کنند.

  • جراحی: بسیاری از اختلالات خواب با روش‌های غیرجراحی درمان می‌شوند و نیازی به جراحی ندارند. جراحی ممکن است برای اصلاح انحراف بینی، برداشتن لوزه‌ها، برداشتن آدنوئیدها و قرار دادن دستگاهی برای درمان آپنه خواب تجویز شود. در جراحی، بافت اضافی برای گشادتر کردن راه هوایی و آسان‌تر کردن تنفس برداشته می‌شود؛ در نتیجه، خوابیدن آسان‌تر خواهد شد.

درمان اختلال خواب

اختلال خواب در کودکان چگونه درمان می شود؟

داشتن خوابی باکیفیت برای سلامت کودکان ضروری است. اگر خواب مختل شود، کودکان ممکن است دچار مشکلات سلامتی، رفتاری و رشدی شوند. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای کمک به کودکان در به خواب رفتن و در خواب ماندن در تخت‌خواب خودشان وجود دارند. برای درمان اختلالات خواب کودکان، ابتدا روش‌های زیر را در خانه امتحان کنید تا محیطی مناسب برای خوابیدن کودکان فراهم شود:

  • تخت‌خوابی گرم و آرامش‌بخش را فراهم کنید: تخت‌خواب گرم می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد و به تبع آن، باعث خواب‌آلودگی شود.

  • مدیتیشن و تکنیک‌های آرام‌سازی را امتحان کنید: اپلیکیشن‌های مدیتیشن بسیاری برای سنین مختلف وجود دارد. این اپلیکیشن‌ها با صدایی آرامش‎بخش به کودک کمک می‌کنند بخش‌های مختلف بدن خود از انگشتان تا تنفس و تجسم را آرام کند و به خواب برود.

  • هدفونی برای حذف صداهای اطراف تخت‌خواب کودک خریداری کنید.

  • از ماسک خواب و پرده‌هایی که می‌توانند اتاق را به‌خوبی تاریک کنند، استفاده کنید.

  • پتویی وزن‌دار یا سنگین را تهیه کنید: این نوع پتو به کودکان کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشند. مطمئن شوید پتو بیش‌ازاندازه سنگین یا گرم نیست.

  • کودک نباید پیش از خواب ورزش کند: ورزش باعث افزایش دمای بدن، افزایش ضربان قلب و تحریک سیستم ایمنی می‌شود که هیچ‌کدام به خوابیدن کودک کمکی نمی‌کنند.

اگر روش‌های ذکرشده نمی‌توانند به خواب رفتن کودک شما کمک کنند، به متخصص اختلال خواب در کلینیک روانپزشکی معتبری مانند کلینیک پزشک اول مراجعه کنید تا دلایل زمینه‌ای بی‌خوابی کودک مشخص شود. استرس ناشی از شبکه‌های اجتماعی، فوبیاها و اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی، اختلال طیف اوتیسم و اختلال وسواس فکری-عملی می‌توانند خواب را مختل کنند. فوق تخصص روانپزشک کودک ممکن است روش‌های درمانی زیر را تجویز کند:

  • رفتاردرمانی شناختی برای بی‌خوابی یا CBT-I: اگر کودک همیشه در به خواب رفتن با مشکلاتی روبه‌رو است، رفتاردرمانی شناختی برای بی‌خوابی ممکن است برای او تجویز شود. در این روش که بیشتر از دارو به کودکان مبتلا به بی‌خوابی کمک می‌کند، به کودکان آموزش داده می‌شود چگونه اضطراب خود را مدیریت کنند.

  • داروها: داروها آخرین راه برای درمان بی‌خوابی کودکان محسوب می‌شوند. برخی از پزشکان داروهایی مانند ملاتونین را برای به خواب رفتن کودکان تجویز می‌کنند؛ ولی، این دارو ممکن است کودکان را پس از ۴ ساعت بیدار کند. همچنین پزشک ممکن است داروهای محرک را برای درمان نارکولپسی و مکمل آهن را برای درمان سندروم پای بی‌قرار در کودکان تجویز کند. هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک به فرزند خود ندهید؛ زیرا، ممکن است فرزند شما را دچار عوارض جانبی مختلفی کند.

  • CPAP یا BiPAP: اگر کودک شما به آپنه انسدادی خواب مبتلا شده باشد، فوق تخصص روانپزشک کودک ممکن است این دو روش را تجویز کند. این دستگاه‌ها به‌آرامی هوا را در سطوح مختلف فشار از طریق ماسکی به راه‌های هوایی کودک هدایت می‌کنند و به او کمک می‌کنند تنفس بهتری در طول خواب داشته باشد.

  • جراحی: اگر کودک دچار آپنه انسدادی خواب شده باشد، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن یا کاهش انسداد راه‌های هوایی توصیه کند. در این جراحی، لوزه‌ها و آدنوئیدهای بزرگ‌شده برداشته می‌شود.

معرفی کلینیک روانپزشکی پزشک مغز

کودکان مبتلا به اختلالات خواب، اغلب دچار بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند؛ بنابراین، درمان اختلالات خواب آن‌ها باید در کلینیک‌های روانپزشکی معتبری مانند کلینیک پزشک اول انجام شود. پزشکان اختلالات خواب و پزشکان مغز و اعصاب کلینیک روانپزشکی پزشک مغز با تکیه بر سال‌ها تجربه در درمان نوزادان، کودکان، جوانان و بزرگسالان مبتلا به این مشکلات، می‌توانند اختلالات خواب فرزندتان یا خود شما را ارزیابی و درمان‌هایی بدون نیاز به مصرف دارو مانند بیوفیدبک را تجویز کنند.

متخصصان کلینیک پزشک اول به‌خوبی می‌دانند روش‌های تشخیص و درمان، ممکن است برای کودکان ترسناک و استرس‌زا باشند؛ بنابراین، آن‌ها تلاش می‌کنند محیطی مثبت و خوشایند برای کودکان و خانواده آن‌ها فراهم کنند. متخصصان روش‌های تشخیص و درمان را به ساده‌ترین شکل ممکن برای کودکان توضیح می‌دهند، از نظر عاطفی از آن‌ها حمایت می‌کنند و آن‌ها را با فعالیت‌های سرگرم‌کننده آرام می‌سازند.

کلینیک پزشک اول؛ بهترین کلینیک‌ درمان اختلالات خواب شما

خوابیدن به‌اندازه کافی و در کیفیتی مناسب برای داشتن یک زندگی سالم و شاد؛ ضروری است. اگر دچار مشکلات خواب شده‌اید و این مشکلات روی کیفیت زندگی شما تأثیر گذاشته‌اند، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر برای درمان این مشکلات به کلینیک‌ روانپزشکی معتبر پزشک اول مراجعه کنید. متخصصان باتجربه این کلینیک می‌توانند دلایل زمینه‌ای مشکلات خواب را به‌درستی تشخیص دهند و مناسب‌ترین درمان را برای شما تجویز کنند تا دوباره بتوانید به‌خوبی گذشته بخوابید.

همین الان می‌توانید از طریق لینک (https://www.pezeshke-maghz.com) نوبتی برای ملاقات با متخصص اختلال خواب کلینیک پزشک اول رزرو کنید.

نظرات