در سال ۱۴۰۳ چه مواردی شامل مالیات می‌شود؟ لیست کامل اموال منقول و غیرمنقول

0

در سال ۱۴۰۳ چه مواردی شامل مالیات می‌شود؟ لیست کامل اموال منقول و غیرمنقول

مالیات بر عایدی سرمایه به معنای مالیات بر مابه التفاوت خرید و فروش است و بر اساس مصوبات مجلس در طرح مالیات بر سوداگری مواردی که مصرفی هستند معاف از پرداخت مالیات بوده و مواردی دیگر یعنی ارز و رمز ارز و مسکن و خودروهای گران قیمت و زمین معافیتی از پرداخت مالیات بر سرمایه ندارند.
طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاد شده است خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان مشمول سالانه یک درصد مالیات و زمین‌، ویلا و ملک با ارزش بیش از ۲۵ میلیارد (دو دهم درصد مازاد بر بیست‌وپنج میلیارد) شامل مالیات بر عایدی سرمایه شوند.

مالیات سال 1403
چه اموالی در سال ۱۴۰۳ شامل مالیات می‌شود؟

لیست مواردی که در سال ۱۴۰۳ شامل مالیات می‌شود عبارتند از:

‏✅ حقوق بالای ۱۰ میلیون در ماه

‏✅ ماشین لوکس بالای ۳ میلیارد (یک درصد مازاد بر سه میلیارد)

‏✅ زمین‌، ویلا و ملک با ارزش بیش از ۲۵ میلیارد (دو دهم درصد مازاد بر بیست‌وپنج میلیارد)

‏✅ واحدهای مسکن مهر و نهضت‌ ملی مسکن


مالیات خودروهای لوکس بالای ۳ میلیارد تومان

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ‌پیشنهاد شده است خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان مشمول سالانه یک درصد مالیات شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ‌در بند (س) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است: انواع خودروهای سواری، وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳میلیارد تومان است مشمول سالانه یک درصد مالیات می‌شوند.

مالیات خانه و اپارتمان

مالیات هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی موضوع قانون جهش تولید مسکن برای سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ معادل ۳ میلیون ریال براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور میزان مالیات طرح (پروژه‌های) مسکن مهر بابت هر واحد تعیین شده است.

در تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ با عنوان مسکن و حمل و نقل آمده است:

الف ـ میزان مالیات طرح (پروژه)‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی موضوع قانون جهش تولید مسکن (شامل ساخت، آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ در طرح (پروژه)‌های تفاهم‌نامه سه‌جانبه با سازندگان و تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل ۳ میلیون ریال برای هر واحد تعیین می‌شود و هیچ گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح به این طرح (پروژه)‌ها تعلق نمی‌گیرد. سازمان امور مالیاتی کشور موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

ب ـ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق کنند.

آئین‌نامه اجرایی این بند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

‌زمین‌های بیش از ۲۵ میلیارد تومان

زمین‌های مسکونی، اداری و تجاری فاقد اعیانی و باغ‌ویلاهای مجلل که بیش از ۲۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور مشمول مالیات ۲ در هزار می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در راستای برقراری عدالت مالیاتی و کمک به ساخت و ساز در تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کشور پیش‌بینی کرده است، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک آن بوده است.

واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌شوند و باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز خواهند شد که ۵۰ درصد از جریمه‌های دریافتی بر حسب مورد به شهرداری یا دهیاری محل اختصاص می‌یابد.

مشمولان مالیات بر عایدی سرمایه

یک نماینده مجلس درباره برخی جزییات طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» توضیحاتی را ارئه کرد، طرحی که ابتدا با عنوان طرح «ارتقای حکمرانی در حوزه ریال» اعلام وصول شده بود و از آن با عنوان «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» نیز یاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به معنای مالیات بر مابه التفاوت خرید و فروش است، گفت: بر این اساس در مصوبات مجلس در طرح مالیات بر سوداگری مواردی که مصرفی هستند معاف از پرداخت مالیات بوده و مواردی دیگر یعنی ارز و رمز ارز معافیتی از پرداخت مالیات بر سرمایه ندارند.

مهدی طغیانی در تشریح جزئیات مصوبات مجلس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: سوداگری دو بخش دارد؛ یکی مالیات بر معاملات مکرر و دیگری عایدی معاملات مکرر است یعنی اگر خرید و فروشی در بازه زمانی کوتاه آن هم بیشتر از نیاز مصرفی صورت گیرد فرد باید ما به ازای آن مابه التفاوت حاصل شده از خرید و فروش مالیات پرداخت کند.

وی توضیح داد: بر این اساس اگر در یک خانواده پنج نفری همه اعضای آن خانواده که بالای ۱۸ سال هستند هر کدام یک ماشین داشته باشند خرید و فروش آن پنج خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود. باز هم می‌گویم این در صورتی است که اعضای آن خانواده بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.

وی افزود: حال اگر هر کدام از اعضای آن خانواده بیشتر از یک ماشین داشته باید برای ماشین دوم مابه التفاوت حاصل شده از درآمد خرید و فروش ماشین را مالیات بر عایدی سرمایه بدهند.

آیا خرید و فروش ارز مشمول مالیات می شود؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت خرید و فروش ارز گفت: اگر ارز خریداری شده مصرفی باشد یعنی فرد دلار می‌خرد که به خارج از کشور سفر کند آن وقت مشمول مالیات بر سرمایه نمی‌شود به غیر از ارز مصرفی، هیچ معافیتی وجود ندارد لذا اگر کسی ارز به نیت سرمایه گذاری و غیر مصرفی بخرد باید در زمان فروش مابه التفاوت قیمت خرید و فروش را به عنوان مالیات پرداخت کند. مثلا فردی دلار به نرخ ۴۰ هزار تومان خریده و وقتی دلار ۵۰ هزار تومان می‌شود آن را می‌فروشد باید برای آن ۱۰ هزار تومان مابه التفاوت خرید و فروش مالیات بر سرمایه پرداخت کند؛ این شامل رمز ارز هم می‌شود.

مالیات اموال منقول و غیرمنقول در سال ۱۴۰۳ (خرید و فروش مسکن و خودرو و طلا)

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید مجدد بر اینکه مالیات بر عایدی، مالیات بر مابه‌التفاوت خرید و فروش است، گفت: اگر مسکن و خودرو مصرفی باشد یعنی یک فرد بالای ۱۸ سال یک مسکن و یک خودرو داشته باشد آنگاه خرید و فروش آن شامل مالیات بر عایدی نمی‌شود چون مصرفی است؛ از دومین مسکن و خودرو به بعد باید فرد برای مابه التفاوت درآمد حاصله از خرید و فروش آن مالیات بر عایدی بدهد. البته زمین کشاورزی مستثنی شده است.

وی در جمع‌بندی گفت: باز هم می‌گویم همه این موارد در صورتیکه فردی بعد از خرید قصد فروش داشته باشد، آنگاه باید مالیات بر عایدی بدهد. پس در موارد مصرفی معافیت وجود دارد. درباره طلا تا ۱۵۰ گرم معافیت دیده شده و درباره ارز و رمز ارز معافیتی نیست.

طغیانی درباره وضعیت کسانی که در حال حاضر دارای تعداد بیشتری از مصرفی خانه و ماشین و یا طلا و ارز هستند، گفت: در قانون مهلتی پیش بینی شده که اگر فرد از قبل دارایی داشته، از بازار خارج شود. مثلا فرد پنج ماشین دارد برای خروج آن فرد از بازار مهلت قانونی ۶ ماه تا یک سال پیش بینی شده تا دارایی‌هایش را تعدیل کند. اگر آن فرد در این مهلت از بازار خارج شد مشمول مالیات بر عایدی نمی‌شود اما اگر قصد نگهداری دارایی‌اش بیش از مصرف را دارد آن وقت باید مالیات بر عایدی پرداخت کند؛ چند مورد تدوین آئین‌نامه در طرح دیده شده که این موارد را پوشش می‌دهد.

نظرات