ژل دیفرین یک رتینوئید ملایم برای درمان آکنه

0

برای ده ها سال افراد مبتلا به آکنه برای پاکسازی پوست خود به رتینوئیدهای تجویزی تکیه میکردند. اما امروزه ژل دیفرین (Differin Gel)، اولین رتینوئید بدون نیاز به نسخه تایید شده برای درمان آکنه است که در دسترسی عموم مردم جهان قرار دارد. ما در اینجا بنا داریم از زبان دکتر شبنم فریدفر داروساز کازمتیک از دانشگاه تهران یک معرفی و راهنمای کاربردی از ژل ضد جوش دیفرین برای کسانی که قصد استفاده از این درمان موضعی را دارند، ارائه دهیم.

ژل دیفرین

برای ده ها سال افراد مبتلا به آکنه برای پاکسازی پوست خود به رتینوئیدهای تجویزی تکیه میکردند. اما امروزه ژل دیفرین (Differin Gel)، اولین رتینوئید بدون نیاز به نسخه تایید شده برای درمان آکنه است که در دسترسی عموم مردم جهان قرار دارد. ما در اینجا بنا داریم از زبان دکتر شبنم فریدفر داروساز کازمتیک از دانشگاه تهران یک معرفی و راهنمای کاربردی از ژل ضد جوش دیفرین برای کسانی که قصد استفاده از این درمان موضعی را دارند، ارائه دهیم.

Differin یک نام تجاری متعلق به لابراتوارهای گالدرما است و ژل دیفرین شاخص ترین محصول این نام تجاری است که ماده اصلی آن آداپالن است که جزو خط اول درمان آکنه محسوب میشود. آداپالن یک رتینوئید است که میتواند آکنه و پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را درمان کند.

ژل دیفرین در سال ۲۰۱۶ رسما توسط سازمان غذا و دارو امریکا با دوز ۰٫۱% آداپالن برای استفاده بدون نیاز به نسخه (OTC) برای افراد ۱۲ سال و بالاتر جهت درمان آکنه تاییده گرفت. دیفرین قبل از این نیز دارای سابقه تاریخی خوبی بود اما پس از دریافت تاییده از  FDAبه صورت گسترده ای در جهان محبوبیت پیدا کرد.

بسیاری از کسانی که از ژل دیفرین استفاده کرده اند آن را باور نکردنی میدانند و مهر تاییدی برای داشتن پوستی صاف و بدون جوش و لک بر روی این محصول میزنند. آداپالن اثرات مشابه با ترتینوئین که قویترین رتینوئید نیازمند نسخه است ارائه میدهد البته بسیار پایدار تر و ملایم از کرم های ترتینوئین مانند کرم افیدرم است.

ژل دیفرین چیست؟

ژل دیفرین یک محصول موضعی بدون نیاز به نسخه برای درمان آکنه است که ماده اصلی آن آداپالن است که نوعی رتینوئید و از مشتقات ویتامین A است. رتینوئید ها همه مشتقات ویتامین A هستند و میتوانند با سرعت بخشیدن به گردش سلولی و کاهش التهاب جوری عمل کنند که منافذ پوست مسدود نشود و از بروز آکنه جلوگیری نمایند. از نظر بالینی ثابت شده است که این محصول در درمان انواع آکنه از جمله خفیف، متوسط و شدید موثر است. همچنین ثابت شده است که حتی برای افرادی که پوست حساس دارند ایمن و قابل تحمل است.

استفاده از این محصول در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمیشود و انجمن آکادمی درماتوژی امریکا نیز استفاده از آن برای دوران بارداری غیر مجاز می داند. همچنین اگر پوست فوق العاده حساسی دارید و یا شرایط پوستی خاص دارید باید دیفرین را از روتین مراقبت از پوست خود کنار بگذارید. شرایطی مانند آفتاب سوختگی ، پوست ترک خوره یا اگزما اگر دارید باید تا زمان بهبودی پوست از استفاده از این ژل خودداری کنید.

ژل دیفرین چگونه کار میکند؟

ژل Differin  تمام عوامل اصلی بروز آکنه را هدف قرار میدهد بنابراین از همان مراحل اولیه و ریشه ای از بروز آکنه جلوگیری میکند. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • منافذ پوست را باز میکند و اجازه انسداد مجدد آنها را نمی دهد.
  • التهاب که عامل اصلی تشکیل آکنه است را کاهش می دهد.
  • باکتریهای مولد آکنه که میتوانند در منافذ مسدود به دام افتاده و ایجاد آکنه کنند از بین میبرد.
  • تولید کرایتن را در سلول های کراتین ساز پوست تنظیم می کند تا منافذ پوست مسدود نشود.

مزایای رقابتی دیفرین نسبت به سایر درمان ها

  • بر خلاف اغلب درمان ها، دیفرین روی انواع آکنه موثر است.
  • این محصول بی خطر است و به خوبی تحمل میشود.
  • دیفرین برای پوست حساس نیز مناسب است.
  • بافت این محصول خود منجر به انسداد منافذ نمیشود.
  • این ژل بدون عطر و مواد شیمیایی آلرژی زا است.
  • دیفرین را بدون نسخه در دسترس است.
  • دیفرین نسبت به کرم کترل در مقابل نور پایدار تر است.

نحوه استفاده از ژل دیفرین

برای استفاده از ژل Differin کافی است که شما راهنمای ژل دیفرین را مطالعه کنید. روش ذکر شده در راهنما به این صورت است که شما در نوبت روتین عصر گاهی خود باید ابتدا صورت خود را شستشو دهید و اجازه دهید تا حدودی نم پوست خشک شود سپس یک لایه نازک از دیفرین را روی کل صورت خود بزنید، و بعد از یک الی دو دقیقه روی آن یک مرطوب کننده مناسب پوست آکنه ای بزنید و دقت کنید که دور چشم، لب و سوراخ های بینی خطوط قرمز است و نباید به این نواحی دیفرین بزنید.

لازم است بدانید که این ژل را شما باید به کل صورت بزنید و زدن آن تنها روی جوش ها به صورت نقطه ای میتواند کلا یک اقدام بیهوده باشد و حتی باعث التهاب بیشتر در آن نقطه شود. سعی کنید مقدار زیادی ژل را در هر بار استفاده نزنید چون زدن حجم زیادی از آن لزوما نتیجه بهتری ندارد.

هنگامی که شما برای بار اول از دیفرین استفاده میکنید حتی علی رغم اینکه مرطوب کننده هم زده اید ممکن است کمی خارش و سوزش را تجربه کنید. اگر این خارش و سوزش خفیف و قابل تحمل است که مشکلی نیست و نشانه خوبی است پس تحمل کنید چون در شب های آینده پوست شما تحمل پذیری بهتری پیدا میکند و دیگر این احساس های ناخوشایند را نخواهید داشت.

اگر سوزش و خارش شدید بود و نتوانستید تحمل کنید لازم است که سریعا نسبت به شستشو اقدام کنید. این یک اصل در مراقبت از پوست است که باید انجام دهید و بعد از آن توصیه میشود با داروساز کازمتیک و یا درماتولوژیست خود مشورت کنید. در بسیاری از مواقع ممکن است شما نیاز به راهنمایی تخصصی داشته باشید تا بتوانید برای ادامه درمان طی یک پلان منحصر به فرد که برای نوع پوست و شرایط شما طراحی میشود، روند درمان را ادامه دهید. این موضوع میتواند برای افراد زیر ۱۸ سال بسیار دارای اهمیت بیشتری نسبت به یک بزرگسال باشد.

نتایج ژل دیفرین چگونه است؟

هنگام استفاده از دیفرین تقریبا با گذشت هر هفته ممکن است شما شاهد تغییراتی در پوست خود باشید که میتواند خوب باشد و حتی میتواند اوایل بدتر از انتظار باشد که در این حالت شما دچار پرجینگ شده اید یعنی بیرون ریزی اولیه آکنه ها که معمولا طی یک تا سه هفته بر طرف میشود و جای نگرانی نیست.

اکثر افراد در عرض ۴ تا ۸ هفته نتایج مثبتی حاصل از استفاده از ژل Differin را مشاهده خواهند کرد. با این حال ممکن است تا ۱۲ هفته طول بکشد تا اثرات کامل مشاهده شود. پس از ۱۲ هفته نیز فرد باید برای درمان نگهدارنده با پزشک و یا داروساز کازمتیک خود مشورت کند تا با انتخاب یک روتین مراقبت از پوست صحیح، بتواند جوش نزدن پوست خود را در آینده تضمین کند.

در مطالعات بالینی روی بیماران مبتلا به آکنه دیده شده است که به طور میانگین تعداد ضایعات آکنه اعم از لک جای جوش و اسکار ها با استفاده منظم و صحیح از این ژل حدود ۶۷ درصد کاهش می یابند. همچنین نشان داده شده که به خوبی روی جلوگیری از بروز آکنه های جدید کاملا موثر است.

ژل دیفرین برای آکنه بزرگسالان

آکنه بزرگسال یک مشکل رایج است که میلیون ها نفر از افراد بالای ۱۸ سال را تحت تاثیر قرار میدهد. این آکنه ها توسط تعدادی از عوامل از جمله هورمون ها، استرس و ژنتیک ایجاد میشوند. ژل Differin در درمان آکنه بزرگسالان موثر و به خوبی اثر بخش است. دیفرین به خوبی می تواند آکنه بزرگسال را بهبود دهد و از بروز آکنه های جدید جلوگیری کند و همچنین میتواند به بهبود ظاهر اسکارهای آکنه ای کمک کند. این ژل بافت غیر کومدون زا دارد و منافذ فرد بزرگسال را مسدود نمیکند و از این نظر نباید نگرانی بابت بدتر شدن آکنه داشت.

نتیجه گیری

ژل Differin برای میلیون ها نفر در جهان نجات دهنده بوده است. این افراد که اغلب کسانی هستند که تمام درمان های موضعی در قفسه های داروخانه را تجربه کرده اند و برایشان نتیجه ای حاصل نشده است، به خوبی میدانند که دیفرین میتواند برای همه مبتلایان به آکنه چیزی باشد که آکنه را درمان کند و پوستی صاف، بی نقص و بازسازی شده را ارائه دهد. این دقیقا می تواند خط اول درمان آکنه باشد که اعتماد به نفس بیرون رفتن از منزل را به شما بازگرداند و مجدد لبخند را روی لب شما بنشاند.

ژل دیفرین یک رتینوئید ملایم برای درمان آکنه است که بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس است. این ژل از نظر اقتصادی نسبت به بسیاری از درمان های آکنه به صرفه است و از نظر بالینی ثابت شده که روی تمام انواع آکنه از خفیف تا شدید حتی به اندازه ترتینوئین موثر است. اگر شما هم با آکنه دست و پنجه نرم میکنید توصیه میکنیم با راهنمایی یک داروساز کازمتیک، ژل دیفرین را امتحان کنید چون این میتواند همان تغییر دهنده زندگی باشد که شما منتظرش بودید.

نظرات