علائم بیماری لوپوس در زنان + روش درمان

0

علائم بیماری لوپوس در زنان بسیار متفاوت است و اغلب حالت رفت و برگشتی دارد. این بیماری زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد زنان در سال‌های باروری بیشتر در خطر ابتلا به آن قرار دارند. در این مقاله مهمترین نشانه‌های لوپوس در زنان را مطالعه می‌‌کنید و با راه‌های درمان آن بیشتر آشنا می‌شوید.

 بیماری لوپوس

شایع‌ترین علائم بیماری لوپوس در زنان چیست؟

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک بیماری خود ایمنی است. در بیماری‌های خودایمنی سیستم ایمنی که برای محافظت از بدن در برابر مهاجمان طراحی شده است، به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های سالم خود حمله می‌کند. این اختلال در عملکرد سیستم ایمنی منجر به التهاب و آسیب در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. لوپوس یک بیماری پیچیده با طیف گسترده‌ای از علائم است که شدت و نوع علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از مهم‌ترین علائم بیماری لوپوس در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس خستگی شدید و مداوم

کم خونی (آنمی، Anemia) در این بیماری شایع است. در این حالت بیمار با کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین مواجه می‌شود. هموگلوبین پروتئینی است که در انتقال اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن نقش اساسی را ایفا می‌کند. زمانی که سطح آن کاهش می‌یابد اکسیژن کافی در اختیار اندام‌های بدن قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل این بیماران از خستگی مفرط رنج می‌برند. از سویی دیگر این بیماران برای کنترل بیماری از داروهای کورتیکواستروئیدی استفاده می‌کنند. خستگی، ضعف عضلانی و تغییرات خلق و خو می‌توانند از عوارض جانبی این داروها باشند.

زنان به دلیل سیکل ماهانه و کاهش آهن خون معمولا با خستگی مواجه هستند. اگر احساس می‌کنید در این زمینه مشکل جدی دارید، لازم است با دکتر زنان مشورت داشته باشید. برای دریافت نوبت آنلاین از بهترین دکتر زنان در تهران می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این مجموعه با پزشکان متخصص و متعهد در سراسر استان تهران همکاری دارد.

بیماری لوپوس

درد و تورم مفاصل بدن

این بیماری به بافت‌های مختلف بدن مانند سینوویوم (Synovium) حمله می‌کند. سینوویوم بافت ضخیمی است که داخل مفصل‌ها و مناطق اطراف آنها قرار دارد. این بافت مایعی به نام سینوویال یا مایع مفصلی (synovial) را تولید می‌کند. یکی از وظایف اصلی این مایع جلوگیری از اصطکاک مفصل‌های بدن است. زمانی که مایع سینوویال از بین می‌رود، استخوان‌های مفصل روی یکدیگر قرار می‌گیرند و حرکت می‌‌کنند. به همین دلیل پزشکان روماتولوژی درد و تورم مفاصل بدن را از علائم لوپوس در زنان می‌دانند.

اگر به دلیل این بیماری دردهای مفصلی شدیدی را تجربه می‌کنید، می‌توانید از طریق درمانکده از بهترین فوق تخصص روماتولوژی در تهران مشاوره آنلاین پزشکی دریافت کنید. مشاوره پزشکی اینترنتی در درمانکده به درخواست شما صوتی، تصویری و یا متنی خواهد بود. در صورت نیاز امکان رزرو نوبت آنلاین از پزشک متخصص را نیز دارید.

ریزش مو

پزشکان دقیقا نمی‌دانند که چرا ریزش مو از علائم لوپوس در زنان است. این طور به نظر می‌رسد که به دلیل این بیماری، سیستم ایمنی بدن می‌تواند فولیکول‌های مو را هدف قرار دهد و آنها را ضعیف کند. به همین دلیل این بیماران ریزش مو را تجربه می‌کنند. البته این بیماری در زنان زمینه را برای تغییرات هورمونی نیز فراهم می‌کند که در ریزش مو موثر هستند. استرس، مصرف داروها و کاهش اشتها به شدت این عارضه کمک می‌کنند.

بیماری لوپوس

مشکلات گوارشی

التهاب مزمن از علائم لوپوس در زنان است. پاسخ التهابی می‌تواند اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. التهاب در دستگاه گوارش به آسیب بافتی، تحریک و تغییر در فرایندهای آن کمک می‌کند. به همین دلیل بروز مشکلاتی مانند دردهای شکمی و اختلالات گوارشی در بیماران مبتلا به لوپوس دور از انتظار نیست. گاهی اوقات در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به طور مستقیم بافت‌های دستگاه گوارش را هدف قرار می‌دهد و باعث التهاب و آسیب آن می‌شود. همچنین مشکلات گوارشی می‌توانند از عوارض جانبی مصرف داروهای لوپوس نیز باشند. از آنجا که ناراحتی‌های گوارشی مانند دل درد و دل پیچه در بسیاری از بیماری‌های گوارشی دیده می‌شوند، پزشکان با بررسی عوامل زمینه‌ای روش درمان دل پیچه و سایر مشکلات گوارشی را تعیین خواهند کرد.

درد قفسه سینه و تنگی نفس

التهاب پوشش اطراف ریه (پلوریت، pleurisy) یکی دیگر از علائم لوپوس در زنان است. التهاب منجر به درد شدید قفسه سینه می‌شود که با تنفس عمیق، سرفه یا حرکت بدتر می‌شود. ممکن است درد را در یک یا هر ۲ طرف قفسه سینه احساس کنید.

سایر علائم لوپوس در زنان می‌تواند شامل بثورات پوستی پروانه‌ای شکل روی گونه‌ها و پل بینی، حساسیت به نور، تب، زخم‌های دهان و بینی، مشکلات کلیوی، سردرد، گیجی و مشکلات حافظه باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که علائم لوپوس با علائم سایر بیماری‌ها همپوشانی دارد و تشخیص را چالش بر‌انگیز می‌کند. همچنین، افراد مبتلا به لوپوس همه علائم را تجربه نمی‌کنند.

روش‌های درمان لوپوس در زنان چگونه است؟

هدف درمان لوپوس در زنان مدیریت علائم، کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب اندام‌ها و بهبود کیفیت کلی زندگی بیمار است. پزشک برنامه‌های درمانی برای هر فرد را براساس شدت علائم و اندام‌های آسیب‌دیده تجویز می‌کند. تکنیک‌های درمان اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • پزشکان با توجه به وضعیت بیمار از داروهای زیر استفاده می‌کنند:
  • داروهای ضد ا‌لتهابی غیر‌استروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد، التهاب و تب
  • داروهای ضد مالاریا برای کنترل علائم و کاهش خطر عود بیماری
  • کورتیکواستروئیدها برای کنترل کوتاه مدت علائم بیماری
  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای کاهش فعالیت بیماری
  • تغییر سبک زندگی که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • محافظت در برابر نور خورشید
  • رژیم غذایی مناسب
  • ورزش منظم
  • مدیریت استرس
  • خواب کافی
  • مراقبت‌های پزشکی که می‌توان آنها را در موارد زیر خلاصه کرد:
  • چکاپ‌های منظم
  • انجام آزمایش‌های معمول
  • مدیریت درگیری اندام‌ها

پیوستن به گروه‌های حمایتی یا مشاوره با پزشکان متخصص در کنترل این بیماری نکته کلیدی است. اگر در این زمینه به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از خدمات پزشکان متخصص درمانکده استفاده کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه امکان دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و رزرو آنلاین مطب پزشکی برای شما وجود دارد./۲۰۶۴۷۴

نظرات