موارد مصرف و عوارض قرص پراسوگرل

0

پراسوگرل چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان و جلوگيري از لخته شدن خون در رگ‌ها ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه پراسوگرل پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص پراسوگرل

 

پراسوگرل چیست؟

پراسوگرل یا Prasugrel یکی از داروهای ضد پلاکتی  می باشد. پراسوگرل یک مشتق تینوپیریدین بوده که از لحاظ ساختاری و فارماکولوژیکی به کلوپیدوگرل شبیه بوده و در مقایسه با آن مهار تجمع پلاکتی وابسته به ADP را سریع تر و بیشتر انجام میدهد.

 

نکات پیش از مصرف پراسوگرل

قبل از مصرف داروی پراسوگرل، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • اگر تاکنون دچار سکته شده‌اید و یا یک حمله قلبی گذرا داشته‌اید (همچنین TIA و یا سکته خفیف نیز نامیده می‌شود).
  • اگر مشکلی نظیر جراحت و یا زخم معده دارید که منجر به خونریزی می‌شود .
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید. به خصوص اگر به هر نوع داروی ضد پلاکتی حساس بوده‌اید.

 

موارد مصرف

این دارو برای  برای جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌های خونی پس از مداخلات عروق کرونر از راه پوست (PCI) یا آنژیوپلاستی (برای باز کردن یک شریان مسدود شده در قلب یا برای استنت گذاری) کاربرد دارد.

 

نحوه مصرف

پراسوگرل را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

نحوه مصرف

قرص پراسوگرل معمولاً به همراه آسپیرین تجویز می‌شود. در مورد میزان مصرف و زمان مصرف آسپیرین، از دستورالعمل پزشک خود تبعیت کنید. پراسوگرل را می‌توانید به همراه غذا یا بدون آن استفاده کنید.

 

عوارض پس از مصرف

خونریزی که شامل موارد تهدید کننده ی حیات و کشنده نیز می شود. البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

 

عوارض جانبی

  • احساس سبکی در سر، احساس اینکه هر لحظه ممکن است بیفتید؛
  • هر گونه خونریزی که بند نیاید؛
  • ادرار به رنگ قهوه‌ای یا صورتی؛
  • علائمی از مشکلات انعقادی حاد – مثلاً: رنگ‌پریدگی، لکه‌های ارغوانی رنگ در زیر پوست یا روی زبان، تب، ضربان قلب تند، ضعف، دل‌درد، به سختی نفس کشیدن، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • نشانه‌های خونریزی معده – شامل: مدفوع خونی یا مدفوع قیری‌رنگ، خون بالا آوردن به همراه سرفه، استفراغی که شبیه دانه‌ها قهوه باشد؛
  • علائم سکته‌ی مغزی – شامل: ضعف یا کرختی ناگهانی (مخصوصاً در یک سمت بدن)، سردرد شدید و ناگهانی، لکنت زبان، مشکلات دیداری یا مشکلات تعادلی؛

تداخلات دارویی

 

تداخلات دارویی

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. برخی از داروهایی که ممکن است با پراسوگرل تداخل کنند عبارتند از: تیپراناویر (Tipranavir).

نظرات