چه زمانی از پی ال سی استفاده می کنند؟

0

با پیشرفت روزانه تکنولوژی، صاحبین صنایع به دنبال راه هایی برای خودکارسازی فرآیندهای خود برای بهبود بهره وری، کاهش خطای انسانی و افزایش کارایی کلی بودند. در این میان، کمپانی های تولید کننده قطعات الکتریکی و الکترونیکی، دستگاه الکتریکی هوشمندی به نام پی ال سی را ارائه کردند که می توانست به راحتی اجزای یک اتوماسیون را کنترل کرده، توسط انسان برنامه ریزی شده و حتی در صورت نیاز، از نو برنامه نویسی شود.

 چه زمانی از پی ال سی استفاده می کنند؟

پی ال سی های نسبت به کنترلرهای قدیمی به سیم کشی کمتری نیاز دارند، هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهند و امکان عیب یابی و اصلاحات را آسان تر می کنند. بنابراین طبیعی است که هر صاحب صنعتی به خرید یک پی ال سی قدرتمند و با کیفیت برای کاربری خود مشتاق باشد. قرار است علاوه بر اینکه درباره چه زمانی از پی ال سی استفاده می کنند صحبت کنیم؟ پی ال سی زیمنس را نیز به عنوان یکی از برترین PLCهای بازار معرفی کنیم.

ما در ادامه به چگونگی عملکرد یک پی ال سی خوب مثل پی ال سی زیمنس خواهیم پرداخت؛ سپس مهمترین مزایای پی ال سی را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد و مهم ترین موقعیت های استفاده از پی ال سی مثل را برایتان شرح می دهیم. در نهایت فروشگاهی معتبر برای خرید پی ال سی به شما معرفی خواهیم نمود.

پی ال سی مخفف چیست؟

پی ال سی مخفف چیست؟

PLC مخفف Programmable Logic Controller (کنترلر منطقی قابل برنامه ریزی) است. این دستگاه یک سیستم کنترل دیجیتال مبتنی بر کامپیوتر است که برای خودکارسازی فرآیندهای مختلف صنعتی و ماشین آلات استفاده می شود.

 پی ال سی چگونه عمل می کند؟

هدف اصلی یک PLC نظارت بر ورودی‌ها، تصمیم‌گیری بر اساس منطق از پیش برنامه‌ریزی‌شده و کنترل خروجی‌ها است. پی ال سی به عنوان مغز یک سیستم خودکار عمل می کند و تضمین می کند که عملیات مورد نظر به طور دقیق و درست انجام می شود.

واحد پردازش مرکزی (CPU) هسته ی یک پی ال سی است که وظیفه اجرا و هماهنگی تمام عملیات ها را بر عهده دارد. سیگنال های ورودی را از سنسورها یا دستگاه های مختلف دریافت می کند، آنها را بر اساس دستورالعمل های برنامه پردازش می کند و سیگنال های خروجی را برای کنترل محرک ها یا دستگاه ها تولید می کند.

علاوه بر واحد پردازش مرکزی، ماژول های ورودی/خروجی (I/O) نیز عضوی از پی ال سی هستند که به عنوان رابط بین دنیای خارجی و CPU عمل می کنند.

اما بدون شک مهمترین عضو هر پی ال سی، واحد برنامه نویسی آن است. PLC ها با استفاده از ابزارهای نرم افزاری تخصصی برنامه ریزی می شوند که این برنامه ها نحوه پردازش ورودی ها و نحوه کنترل خروجی ها را بر اساس شرایط یا رویدادهای خاص برای این دستگاه تعریف می کنند تا ما بهترین عملکرد را از پی ال سی خود شاهد باشیم.

مهمترین مزایای پی ال سی کدامند؟

مهمترین مزایای پی ال سی کدامند؟

  1. انعطاف پذیری

شما با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف بدون هیچگونه تغییرات فیزیکی در سیم کشی می توانید بالاترین بهره را از پی ال سی خود ببرید. با وجود چنین قابلیتی، تا حدود خیلی زیادی در زمان و هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد.

  1. قابلیت اطمینان و سرسختی

همانطور که می دانید PLC ها برای کار در محیط های صنعتی خشن با سطوح بالای نویز، لرزش و تغییرات دما طراحی شده اند.

  1. ۳٫ مقیاس پذیری

جالب است بدانید PLC را می توان به راحتی با افزودن ماژول های ورودی/خروجی بیشتر برای کنترل فرآیندهای پیچیده، ارتقا و گسترش داد.

  1. عیب یابی

پی ال سی ها به شناسایی عیوب یا خطاهای سیستم کمک می کنند و تعمیر و نگهداری و عیب یابی را برای شما بسیار آسان تر می کنند.

چه زمانی از پی ال سی استفاده می کنند؟

حال می خواهیم بدانیم که معمولا برای انجام چه کارهایی از پی ال سی استفاده می شود؟

  1. کنترل فرآیند

PLC ها به طور گسترده برای کنترل و تنظیم فرآیندهای صنعتی پیچیده مانند پالایش نفت، تصفیه آب و تولید برق استفاده می شوند. آنها می توانند متغیرهایی مانند دما، فشار، سرعت جریان و سطح را به خوبی نظارت کنند.

  1. کنترل ماشین

پی ال سی ها می توانند وظایفی مانند راه اندازی/توقف موتورها، کنترل تسمه نقاله، هماهنگی بازوهای روباتیک، مدیریت سیستم های جابجایی مواد و غیره را مدیریت کنند.

  1. کنترل متوالی

پی ال سی ها در اجرای عملیات متوالی و به ترتیب نیز عملکرد بی رقیبی دارند. به عنوان مثال، در یک خط مونتاژ، یک PLC می تواند حرکت محصولات را در ایستگاه های مختلف مدیریت کند و در عین حال به شما اطمینان بدهد که هر عملیات به درستی انجام می شود.

  1. سیستم های ایمنی

PLC ها نقش مهمی در تضمین ایمنی کارگران و تجهیزات در محیط های صنعتی دارند. آنها می توانند دکمه های توقف اضطراری، حسگرهای ایمنی، اعلام حریق و نشت گاز را کنترل کنند و اقدامات مناسب را برای جلوگیری از حوادث یا فرآیندهای خاموش کردن ایمن را در صورت لزوم انجام دهند.

  1. جمع آوری و نظارت بر داده ها

پی ال سی ها می توانند داده ها را از حسگرها و دستگاه های مختلف متصل به سیستم جمع آوری کنند تا برای بهینه سازی عملکرد یا عیب یابی سیستم از آنها بهره ببرند.

  1. نظارت و کنترل از راه دور

با پیشرفت فناوری های ارتباطی، پی ال سی ها اکنون می توانند به شبکه ها یا اینترنت برای اهداف نظارت و کنترل از راه دور متصل شوند. این قابلیت، به مهندسان اجازه می دهد تا به داده های آنلاین از هر نقطه از دنیا دسترسی داشته باشند و تنظیمات لازم را انجام دهند یا مشکلات را از راه دور عیب یابی کنند.

سخن پایانی

با وجود توانایی ها و کاربردهایی که برای پی ال سی ذکر کردیم، می توانیم بگوییم که کاملا طبیعی است اگر پی ا ل سی زیمنس را در هر محیط و هر شرایطی پرطرفدار و بی رقیب بدانیم.  پی ال سی زیمنس با قابلیت های خاص و منحصر به فرد خود امروزه درصد بسیار بالایی از فروش را به خود اختصاص داده استو هرروز مشتریان جدیدی را به سمت خود جذب می نماید. اگر شما هم قصد خرید یک پی ال سی زیمنس با کیفیت و قدرتمند را دارید، پیشنهاد ما به شما مجموعه برق شهر خواهد بود. این مجموعه بهترین قیمت و بالاترین کیفیت را به شما ارائه نموده است./۴۷۹۶۶۸

نظرات