پیر چشمی چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

0

یکی از عوارضی که در اثر افزایش سن برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید پیر چشمی است. در حقیقت در اثر بالا رفتن سن، میزان انعطاف پذیری و قابلیت تطابق پذیری عدسی چشم برای فعالیت‌های بینایی، به ویژه در فواصل نزدیک، کاهش پیدا می‌کند. این عامل موجب می‌شود تا فرد دچار این عارضه چشمی، نتواند اجسام نزدیک را به صورت کاملا واضح مشاهده کند. هم‌چنین این فرد، قدرت تمرکز خود را بر روی اشیا از دست می‌دهد. پیر چشمی به طور معمول در سنین بالا و به ویژه در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی برای فرد اتفاق می‌افتد. بنابراین پیر چشمی بخشی از روند کاملا طبیعی افزایش سن فرد تلقی می‌شود که در آن قدرت بینایی، تغییر و تحولاتی را تجربه می‌کند.

پیر چشمی

علائم پیر چشمی

پیر چشمی دارای چندین علامت است. از جمله علائم پیر چشمی این است که فرد دچار این عارضه، در هنگام انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود، از جمله مطالعه کردن، خیاطی کردن و یا کار با کامپیوتر و… نیاز دارد تا از نور مستقیم و روشن استفاده کند. چنین فردی هم‌چنین، خستگی بسیاری را در ناحیه چشمان خود احساس می‌کند. در بسیاری از مواقع نیز فردی که به این بیماری مبتلا است دچار حالت سرگیجه می‌شود. فردی که در حال مبتلا شدن به عارضه پیر چشمی است در حین مطالعه کردن در مدت زمان طولانی احساس خواب آلودگی می‌کند. هم‌چنین میزان دید او در نقاط نزدیک، تار و غیر واضح است.

علل بروز پیر چشمی

علاوه بر افزایش سن، می‌توان دلائل دیگری را برای این عارضه عنوان نمود. از جمله این عارضه ممکن است در بعضی از افراد به دلیل فشار خون بالا ایجاد شود و یا در بعضی از افرادی که به دیابت دچار می‌شوند علائمی از بروز پیر چشمی نیز مشاهده شود. سوء تغذیه نیز از عوامل موثر بر بروز ابتلا به پیر چشمی است. چراکه چشم به اندازه کافی نتوانسته ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را دریافت کند و به مرور، دچار این عارضه شده است. از دیگر دلائل بروز پیر چشمی نیز می‌توان سخت شدن پوسته عدسی چشم به دلیل ایجاد فشار بر آن، خستگی و بی خوابی را نام برد. افرادی که دارای نمره چشم هستند و از عینک به صورت روزمره استفاده نمی کنند، با فشاری که به شبکه چشم خود وارد می کنند، زودتر دچار این عارضه خواهند شد.

روش‌های پیشگیری از پیر چشمی

مجموعه راهکارهایی وجود دارد که با به کار گیری آن‌ها می‌توانیم از ابتلا به پیر چشمی جلوگیری نماییم. بعضی از این عوامل عبارتند از : خواب و استراحت کافی، مصرف میوه و سبزیجات، مصرف مکمل‌های دارویی، استفاده از عینک طبی در صورت نیاز، استفاده از عینک مخصوص کار با کامپیوتر در صورت استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی و …. در ادامه به توضیح مختصر هر یک از موارد گفته شده خواهیم پرداخت.

  1. خواب و استراحت کافی

یکی از روش‌هایی که می‌توانیم با به کار گیری آن، از بروز عارضه پیر چشمی، پیشگیری کنیم این است که به میزان ساعت خواب و استراحت خود توجه کافی داشته باشیم. به طور معمول هر انسانی لازم است در طی شبانه روز ۸ ساعت را استراحت کند. توجه به این عامل نقش بسیار موثری در پیشگیری از بروز عوارضی مانند پیر چشمی دارد.

  1. مصرف میوه و سبزیجات

از دیگر روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن از بروز بیماری پیری چشم جلوگیری به عمل آورد مصرف به میزان کافی انواع میوه و مرکبات و سبزیجات تازه است. این محصولات به دلیل رساندن ویتامین‌های لازم به بدن و به ویژه چشم، می‌توانند از بروز این بیماری جلوگیری کنند. ویتامین A از مهم ترین ویتامین ها برای چشم است. شما می توانید منابع غنی این ویتامین را در انبه، گرمک، هندوانه، زردآلو، نارنگی و شلیل بیابید. همچنین هویج، سیب زمینی، کدو، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای سبز، اسفناج، کاهو، جعفری و گوجه فرنگی نیز از جمله سبزیجات سرشار از ویتامین A هستند.

  1. مصرف مکمل‌های دارویی

این مورد به ویژه برای افرادی است که نتوانسته‌اند از طریق مواد غذایی و تغذیه سالم به اندازه کافی ویتامین مورد نیاز بدن و چشمان خود را تامین کنند. مکمل‌های مختلف دارویی از آنجایی که می‌توانند بسیاری از نیازهای بدن را تامین نمایند می‌توانند بسیاری از مواد مغذی را نیز به چشمان منتقل کنند. بنابراین آنچه بیش از همه می‌تواند از بروز این عارضه در چشم جلوگیری کند داشتن یک رژیم تغذیه مناسب است تا انواع ویتامین‌های مورد نیاز چشم تامین گردد. بنابراین با استفاده از مکمل‌های دارویی حاوی ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین C، A، E و …می‌توان از بروز عارضه پیر چشمی جلوگیری کرد.

  1. استفاده از عینک های طبی و یا کار با کامپیوتر

افرادی که دارای ضعف بینایی هستند، می بایست به صورت روزانه از عینک طبی استفاده کنند. عدم استفاده از عینک های طبی مطابق با نمره چشم، باعث فشار آمدن زیاد به چشم می شود. چراکه چشم به دلیل تاری دید، تلاش می کند تا اجسام را شفاف ببیند. این موضوع باعث می شود چشم خسته شده در دراز مدت دچار پیری چشم شوید. عینک های طبی به دید صحیح شما و در نتیجه آرامش چشم کمک می کنند.

همچنین برخی افراد به دلیل استفاده زیاد از کامپیوتر، تلویزیون و یا موبایل، به صورت مداوم با نور آبی در ارتباط هستند. نور آبی به علت طول موج قدرتمندی که دارد، به شبکه چشم فشار بسیاری وارد کرده و به آن آسیب وارد می کند. شما می توانید با استفاده از عینک های مخصوص کار با کامپیوتر، از این آسیب جلوگیری نمایید. پیشنهاد میکنیم با بررسی بهترین سایت فروش عینک، فریم مناسب خود را انتخاب کنید تا سلامت چشمانتان تضمین شود.

روش درمان

در زمینه روش درمانی برای پیر چشمی دو دیدگاه مختلف وجود دارد. بنابر این عامل، بسیاری از متخصصین معتقدند برای بیماری پیر چشمی، درمان قطعی وجود ندارد. این افراد معتقدند تنها می‌توان از طریق بعضی از روش‌های درمانی، تا حدودی میزان دید فرد بیمار را بهبود بخشید. از جمله راهکارهای پیشنهادی این افراد می‌توان به استفاده از عینک، لنزهای تماسی، جراحی انکساری و… اشاره کرد.

از طرف دیگر بعضی از متخصصین چشم پزشک نیز معتقدند که می‌توان با استفاده از روش جراحی، پیر چشمی را درمان نمود. آن‌ها معتقدند با استفاده از روش جراحی می‌توان ضعف موجود در رشته‌های متصل به عدسی چشم را بر طرف نمود تا از این طریق بتوان قدرت تمرکز و انطباق را به عدسی چشم بیمار بازگرداند. در این روش از لنزهایی استفاده می‌شود که چند کانونی هستند. این لنزها دارای این قابلیت هستند که علاوه بر اصلاح نمودن دید دور بیمار، دید نزدیک و میانی وی را نیز ترمیم و اصلاح کنند. بنابراین می‌توان از این روش درمانی برای پیر چشمی استفاده کرد.

نظرات