آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

0

همه افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، در وهله اول نگران درد آن هستند. از آنجایی که در جراحی ایمپلنت، برش لثه، کشیدن دندان، سوراخ کردن استخوان و کارهایی از این قبیل انجام می‌شود، وجود درد کاملا طبیعی است. دندانپزشکان حرفه‌ای همه این کارها را با برنامه‌ریزی انجام می‌دهند تا بیمار دچار مشکل یا درد غیر معمول نشود. در صورتی که برای ایمپلنت دندان به مجهزترین کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه کنید، دیگر نگران درد پس از جراحی نخواهید بود. در ادامه به سوالاتی مانند آیا ایمپلنت دندان درد دارد و چه عواملی باعث افزایش درد خواهند شد می‌پردازیم.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

اکثر افرادی که قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارند، نگران درد جراحی هستند و فکر می‌کنند که این درد برای مدت زیادی باقی خواهد ماند. اگرچه احساس درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت کاملا عادی است، اما با رعایت دستورات پزشک و مراقبت‌های لازم می‌توان درد را تا حد زیادی کاهش داد. پس از جراحی ایمپلنت با از بین رفتن بی‌حسی موضعی، احساس ناراحتی و درد ناشی از آن شروع می‌شود. میزان درد به تعداد ایمپلنت‌ها و نحوه انجام جراحی بستگی دارد. با مصرف آنتی بیوتیک و داروهای مسکن تجویز شده پس از جراحی ایمپلنت، ناراحتی و درد بیمار کاهش خواهد یافت. در صورتی که چند روز پس از کاشت ایمپلنت، در ناحیه جراحی شده تورم احساس کردید نگران نشوید؛ چرا که این عارضه پس از ایمپلنت کاملا طبیعی است. برای اینکه عوارض جانبی آن را کاهش دهید بهتر است تا چند روز غذای نرم مصرف کنید تا به محل جراحی شده فشار وارد نشود.

همانطور که گفته شد، عمل ایمپلنت دندان درد اندکی دارد و بسیاری از بیماران بلافاصله پس از جراحی می‌توانند مجددا کارهای روزمره خود را انجام دهند و نیازی به استراحت نخواهند داشت. البته در صورتی که پیش از جراحی ایمپلنت، لیفت سینوس و پیوند استخوان انجام داده باشید بهتر است به مدت ۲۴ ساعت از رانندگی کردن اجتناب کنید و برای پیشگیری از درد، مسکن مناسب مصرف نمایید. واکنش بدن افراد مختلف نسبت به درد متفاوت خواهد بود؛ به همین دلیل میزان درد ناشی از جراحی ایمپلنت نیز در همه افراد یکسان نیست. البته تجربه نشان داده است که درد ناشی از این جراحی شدید و غیرقابل تحمل نخواهد بود؛ به طوری که اکثر افرادی که کاشت ایمپلنت انجام داده‌اند معتقدند درد کشیدن دندان بیشتر از این عمل است.

درد ایمپلنت دندان

چه عواملی باعث افزایش درد ایمپلنت دندان می‌شوند؟

برخی از عوامل می‌توانند درد ناشی از جراحی ایمپلنت را افزایش دهند. در ادامه به این عوامل می‌پردازیم:

لق شدن پایه ایمپلنت

اگر استخوان فک شما از تراکم مناسبی برخوردار نباشد، ممکن است ایمپلنت به خوبی داخل آن قرار نگیرد و پس از مدتی لق شود. در این صورت شما احساس ناراحتی و درد خواهید داشت و باید مجددا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک ایمپلنت را بر‌می‌دارد و پس از درمان استخوان فک و برطرف کردن مشکلات برای مثال از طریق پیوند استخوان، دوباره برای کاشت ایمپلنت اقدام می‌کند.

افتادن هیلینگ کپ

در برخی موارد پیچی که در بالای ایمپلنت قرار می‌گیرد با گذشت زمان شل می‌شود‌ یا می‌افتد و باعث ایجاد درد خواهد شد. در صورت بروز این مشکل، دندانپزشک موظف است هیلینگ کپ را بردارد و پس از تمیز کردن، آن را مجددا درون ایمپلنت قرار دهد.

عفونت

در صورتی که پس از عمل ایمپلنت لثه دچار عفونت شود، درد در ناحیه جراحی شده احساس می‌شود. اگر دندانپزشک بتواند عفونت را در مراحل اولیه تشخیص دهد، درمان آن راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

پس زدن ایمپلنت

در مواردی دیده شده است که پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش نمی‌خورد و کاشت با شکست مواجه خواهد شد؛ به عبارت دیگر بدن بیمار ایمپلنت را پس می‌زند. در این صورت در ناحیه ایمپلنت شده درد احساس می‌شود.

آسیب دیدن عصب دندان

آسیب دیدن رشته‌های عصبی در زمان ایمپلنت به ندرت اتفاق می‌افتد. اما در صورتی که دندانپزشک کاشت ایمپلنت را در نزدیکی رشته‌های عصبی یا با دریل کردن غلط انجام دهد، عصب دندان آسیب می‌بیند و بیمار درد شدیدی را در ناحیه جراحی شده احساس خواهد کرد. در این شرایط باید ایمپلنت مجددا نصب شود.

احساس سوزش در استخوان

معمولا پس از کاشت ایمپلنت دندان، داشتن احساس سوزش در ناحیه استخوان رایج نیست. اما در برخی مواقع حرارت دریل کردن استخوان می‌تواند به نواحی اطراف نیز آسیب برساند و احساس سوزش و درد شدیدی برای بیمار ایجاد نماید. در صورت بروز این مشکل باید ابتدا ایمپلنت خارج شود و سپس استخوان فک تحت درمان قرار گیرد.

درد ایمپلنت دندان

نکات مربوط به کاهش درد ایمپلنت دندان

نکات و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید درد ناشی از کاشت ایمپلنت را به حداقل برسانید. برخی از این نکات عبارتند از:

انتخاب بهترین دندانپزشک

برای اینکه از کاشت ایمپلنت خود راضی باشید، در وهله اول باید در شناخت متخصص ایمپلنت دندان دقت نمایید. بهتر است برای این جراحی حساس هزینه را الویت قرار ندهید؛ چرا که برخی مطب‌ها با دریافت هزینه پایین، از مواد بی کیفیت استفاده می‌کنند. کیفیت کار دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت باید اولویت بیمار باشد تا درد و ناراحتی پس از آن به حداقل برسد.

رعایت دستورالعمل‌ها

تمامی نکات و دستورالعمل‌هایی که دندانپزشک پس از کاشت دندان به شما توصیه می‌کند را باید با نهایت دقت انجام دهید. این دستورالعمل‌ها برای سلامت دهان و دندان و حتی کل بدن الزامی هستند. برای اینکه توصیه های دندانپزشک در رابطه با ایمپلنت را فراموش نکنید، بهتر است آن‌ها را یادداشت نمایید.

مصرف دارو

جراحان پس از کاشت ایمپلنت مسکن‌هایی تجویز می‌کنند تا درد ناشی از آن را تسکین بخشند. معمولا مسکن‌های تجویز شده ایبوپروفن هستند. اگر دوز تجویز شده درد شما را کاهش نداد، سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در صورت لزوم دوز داروها را افزایش دهد یا داروهای دیگری جایگزین آن‌ها کند.

استفاده از کمپرس یخ

در صورتی که در چند روز اول پس از ایمپلنت از کمپرس یخ استفاده کنید، درد و تورم آن را کاهش خواهید داد. برای نتیجه‌گیری بیشتر، بهتر است کمپرس یخ را بر روی گونه و در نزدیکی قسمت ایمپلنت شده قرار دهید.

قرقره آب نمک

پس از انجام ایمپلنت پیشنهاد می‌شود تا چند روز آب نمک قرقره کنید. با این کار از رشد باکتری و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کنید و درد را کاهش خواهید داد. اگر با قرقره کردن آب نمک احساس سوزش در دهان خود داشتید، نگران نشوید و این کار را ادامه دهید تا سریع‌تر بهبود یابید.

جمع بندی

ایمپلنت روشی برای بازیابی دندان‌های از دست رفته است. همانند اکثر خدمات و درمان‌های مربوط به دندان، ایمپلنت نیز ممکن است با درد همراه باشد. معمولا افرادی که قصد انجام ایمپلنت را دارند از درد ناشی از آن می‌ترسند؛ در حالیکه این درد بسیار کم است و با رعایت برخی دستورالعمل‌ها می‌توان آن را کاهش داد. در این مقاله به نکات و دستورالعمل‌ها که می‌توانند درد جراحی ایمپلنت دندان را کاهش دهند و نگرانی بیماران را برطرف کنند، اشاره کردیم. با رعایت آن‌ها عفونت‌ و درد پس از کاشت را برطرف‌ کنید تا در کمترین زمان ممکن سلامت خود را بازیابید.

نظرات