نحوه گرفتن کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه از سامانه amlak.mrud.ir + آموزش

0

نحوه گرفتن کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه از سامانه amlak.mrud.ir + آموزش

به منظور کاهش هزینه‌ها در قرارداد مستاجران خانه و آپارتمان امکان گرفتن کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه توسط وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه amlak.mrud.ir فراهم شد. آموزش کامل نحوه گرفتن کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه را در زیر بخوانید.

نحوه گرفتن کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه از سامانه amlak.mrud.ir + آموزش

مجله حرف تازه‌؛ به منظور کاهش هزینه‌ها در قرارداد مستاجران خانه و آپارتمان امکان گرفتن کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه توسط وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه amlak.mrud.ir فراهم شد.

🔹متقاضیان باید به سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن (نسخه آزمایشی)» مراجعه کنند.

🔹از طریق این سامانه، مالکان و مستاجران می‌توانند به صورت قانونی و بدون مراجعه به دفتر مشاور املاک با درج اطلاعات، قرارداد خود را ثبت و کد رهگیری را به صورت رایگان دریافت کنند.

کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه‌ی چهارم مبایعه نامه است. کد رهگیری شامل کد رهگیری املاک قولنامه‌ای و کد رهگیری املاک اجاره‌ای یا کد رهگیری اجاره‌نامه می باشد. ملاک صحت معاملات پیش از اخذ کد رهگیری، دریافت تاییدیه کد پستی توسط خریدار است. وی افزود: «ملاک دریافت کد رهگیری و صحت معاملات داشتن تاییدیه کد پستی است؛ به گونه‌ای که افراد پیش از انجام هر معامله باید به شرکت پست مراجعه کنند و تاییدیه‌ای برای واحد مسکونی و کد پستی خود دریافت کنند

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد رهگیری املاک

  • اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده (کارت ملی هوشمند و شناسنامه، کارت اقامت برای اتباع و…)
  • اصل مدارک مالکیت (سند، قولنامه، بنچاق، وکالت نامه و گواهی انحصار و…)
  •  تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر (از اداره پست منطقه)
  • الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همراه مدارک شناسایی)
  • برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
  • پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک و مهر مشاور املاک

آموزش دریافت کد رهگیری با گوشی موبایل

آموزش دریافت کد رهگیری در خانه

اگر قصد گرفتن کد رهگیری دارید، ابتدا باید در سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نام کنید.

سپس با ورود به سامانه و وارد کردن اطلاعات، این کار میسر می‌شود.

افراد جهت استعلام کد رهگیری می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک کشور و وارد نمودن کد ملی و کد‌پیگیری ملک ۱۳ رقمی صحت قرارداد قولنامه ای خود را بررسی نمایند. آنان برای استعلام از طریق سامانه کد رهگیری املاک، مراحل زیر را دنبال نمایند.

کاربران می بایست پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک در بالای صفحه قسمت خدمات، گزینه استعلام کد‌پیگیری را انتخاب نمایند.

در صفحه جدید می بایست کد ملی شخصی که از طرفین قرارداد می باشد و کد‌پیگیری را به ‌همراه کد امنیتی وارد نموده و بر روی دکمه جستجو کلیک نمایند.

در صورت صحت اطلاعات، قرارداد مورد نظر در صفحه نمایش داده خواهد شد و می‌توانند یک نسخه از آن را چاپ نمایند.

نحوه گرفتن کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه از سامانه amlak.mrud.ir + آموزش

شماره پیامک دریافت کد رهگیری

برای دریافت کد رهگیری از طریق پیام کوتاه، تنها کافی است کد ملی یکی از طرفین قرارداد و کد‌پیگیری قرارداد خود را با فرمِ «کدملی#کدرهگیری» به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۱ بفرستید.

اهمیت وجود کد‌رهگیری ملک در معاملات املاک بسیار زیاد است و اعتبار حاصل از کد‌رهگیری برای معاملات خرید و فروش املاک و مستغلات بیش از ارزش کد رهگیری برای قراردادهای اجاره است.

در صورتی که معاملات انجام شده دارای کد‌رهگیری نباشند، وزارت اقتصاد برای آن‌ها حساب مالیاتی صادر نمی‌کند. با استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، رسیدگی به شکایات نیاز به نامه نگاری ندارد. به صورتی که اگر بنگاه‌داری شاکی داشته باشد، توسط اتحادیه مشاوران املاک حق انتفاع از او گرفته می‌شود.

کد املاک ۱۳ رقمی است و از طریق پیام کوتاه به فروشنده و خریدار فرستاده می‌شود. در صورت فراموشی یا گم کردن می‌توانید با مراجعه به همان دفتر املاک یا دادن اطلاعات قرارداد به اتحادیه مشاورین بازیابی کنید.
شما می‌توانید با ارائۀ مدارک لازم برای کد‌رهگیری به مشاور املاکتان، در سامانۀ ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت کنید. در سمت چپ برگۀ چهارم مبایعه‌نامه‌های پرینتی، کد‌رهگیری قرارداد (املاک) درج شده است.

رایگان شدن قرارداد مستاجران

ایسنا نوشت؛ وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان، امکان دریافت کد‌رهگیری قراردادهای اجاره را برای موجران و مستاجران فراهم کرد.

به منظور کاهش هزینه‌ها امکان ثبت و استعلام قراردادهای اجاره برای موجران و مستاجران توسط وزارت راه و شهرسازی فراهم شد. در این خصوص نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن راه‌اندازی شده که متقاضیان باید به سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن (نسخه آزمایشی)» مراجعه کنند.

از طریق این سامانه، مالکان و مستاجران می‌توانند به صورت قانونی و بدون مراجعه به دفتر مشاور املاک با درج اطلاعات، قرارداد خود را ثبت و کد‌پیگیری را به صورت رایگان دریافت کنند. این خدمت در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه می‌شود.

راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات

از سال ۱۳۸۷ با راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات دریافت کد رهگیری برای معاملات مسکن از قبیل خرید و فروش و اجاره الزامی شده است که باید به صورت رایگان توسط مشاوران املاک به متعاملین ارایه شود. با این حال در بسیاری موارد مشاوران املاک به بهانه‌ی هزینه‌بر بودن کد‌رهگیری از ارایه آن خودداری و به ارایه قولنامه سه‌رنگ بسنده می‌کنند.

اقدام دولت در ارایه کد‌رهگیری به متعاملین در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌تواند طرفین معامله در بازار مسکن را از برخی مشاوران املاک متخلف بی‌نیاز کند.

گفتنی است: کد‌پیگیری جهت امنیت بخشیدن به معاملات ملکی قولنامه ای است زیرا طی بررسی های دولت به دلیل نداشتن اعتبار کافی قرارداد های دست نویس در معاملات ملکی بخشنامه ای از سوی دولت در سال ۱۳۸۷ برای اصناف و بازرگانان صادر شد.

در بخشنامه دولت ذکر شد که تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه ای خود اعم از ثبت قرار داد های خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را می بایست در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده و استعلام مبایعه نامه و کد‌پیگیری مربوط به ملک را دریافت نمایند. افراد نیز با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد‌پیگیری به راحتی می توانند استعلام بدهی به شهرداری و یا بانک ها برای ملک مورد نظر را دریافت نمایند. مشاورین املاک در تصویر زیر می توانند این بخشنامه را ملاحظه نمایند.

نظرات