اگر از درد زانو خسته شده‌اید می‌‌توانید با مراجعه به کلینیک ارتوپدی دکتر احمد، ضمن ریشه یابی علت درد آن را درمان کنید

0

ایستادن یا نشستن زیاد می‌تواند به زانوهای شما آسیب برساند و همین امر می‌تواند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن باشد. در این وضعیت علاوه بر درد زانو ممکن است درد گردن یا کمر را هم تجربه کنید. در صورت مواجه شدن با چنین دردهایی باید حتما به پزشک ارتوپدی مراجعه شود. از این رو ما به شما یکی از معتبرترین کلینیک‌های تهران، یعنی کلینیک ارتوپدی دکتر احمد را توصیه می‌کنیم.
درد ابزاری است که بدن ما برای جلب کردن توجه ما از آن استفاده می‌کند. بدن از طریق درد به ما هشدار داده و می‌گوید که چه چیز غیر نرمالی وجود دارد تا بتوانیم اقدامی در مورد آن انجام دهیم. بنابراین هر دردی را که احساس می‌کنیم باید جدی گرفته و برای ما مورد توجه قرار گیرد و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنیم.
همانطور که می‌دانید، حتی یک استراحت ۳۰ ثانیه‌ای در میان فعالیت‌های روزانه می‌تواند برای کاهش درد و ناراحتی بسیار موثر باشد.
همچنین انجام استراحت‌های ۵ دقیقه‌ای به ازای هر ۲۰ تا ۴۰ دقیقه کار، می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند، بدون آنکه به بهره‌ وری شما آسیب برساند.
همچنین می‌توانید بعد از هر ۳۰ الی ۶۰ دقیقه نشستن یا رانندگی کردن، ۵ تا ۱۰ دقیقه بایستید یا قدم بزنید، پاهای خود را دراز کنید یا بر روی صندلی حرکات کششی ساده انجام دهید. این امر باعث کاهش درد زانو در هنگام نشستن و رانندگی کردن می‌شود.

وقتی در حالت اشتباه بدنی نشسته باشید

یک حالت بدنی بد و نامناسب برای شما ممکن است وضعیت مناسبی برای شخص دیگری به حساب بیاید، اینکه وضعیت بدنی درست و مناسب برای هر فرد چه می‌باشد به موارد و عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد و عوامل شامل آناتومی بدن، سن، احساسات و سبک زندگی و غیره می‌باشند.

ویژگی‌های یک صندلی استاندارد و مناسب برای نشستن

صندلی‌های اداری نامناسب ممکن است باعث درد زانو شوند. حتی اگر در حال استراحت هستید، باید از خود بپرسید “که ویژگی یک صندلی خوب برای نشستن طولانی مدت چیست؟”، در جواب باید گفت که:
به زبان ساده، یک صندلی خوب باید به شما اجازه دهد بتوانید ارتفاع و زاویه آن را تنظیم کنید. اگر صندلی فعلی شما به شما اجازه انجام این کارها را نمی‌دهد، می‌توانید به جای خریدن یک صندلی جدید از پشتی‌ها و نشیمنگاه‌های استاندارد طبی استفاده کنید.

داشتن یک تکیه گاه یا بالشتک طبی و انعطاف پذیر نیز به شما کمک می‌کند تا ارتفاع و زاویه صندلی خود را تنظیم کنید. اگر قادر به تهیه یک صندلی استاندارد و مناسب، جدید و گران قیمت نمی‌باشید، می‌توانید از این تکیه گاه‌ها و بالشتک‌های طبی کمک بگیرید.

درد زانو

نحوه تشخیص صندلی ارگونومیک یا کمک به ارگونومیک کردن آن:

  • می‌توانید به راحتی با کمر صاف بر روی آن بنشینید (مجبور به قوز کردن نیستید)
  • بخش تکیه گاه آن باید بالا و پایین کمر شما را به خوبی پوشانده باشد (فرم اس شکل کمر)
  • پاها باید به صورت صاف بر روی زمین قرار گیرند (کف پا به راحتی بر روی زمین سوار شود)
  • زانوهای خود را تا حدود ۹۰ درجه خم کنید (نباید مانع از خم شدن صحیح زانو‌ها شوند)
  • اگر تنظیمات فعلی به شما اجازه ایجاد این وضعیت را نمی‌دهد، باید بتوانید ارتفاع و زاویه صندلی را تغییر دهید.
  • با قرار دادن یک کوسن یا بالش روی صندلی می‌توانید استفاده از آن را راحت‌تر کنید.
  • پوزیشن‌ها و حالت‌های مختلف نشستن را امتحان کنید تا راحت ترین حالت برای مفاصل زانو شما پیدا شود.

درد زانو

فعالیت بدنی بیشتر

سبک زندگی کم تحرک باعث بروز مشکلات مختلفی برای سلامتی می‌شود، از سفتی عضلات گرفته تا افزایش خطر حمله قلبی. بنابراین با انجام فعالیت بدنی بیشتر می‌توانید از این عوارض جلوگیری کنید. پیاده روی گزینه خوبی برای ورزش کردن می‌باشد، به عنوان مثال انجام ۱۰ دقیقه پیاده روی سریع در روز می‌تواند سلامت کلی بدن شما را بسیار بهبود ببخشد.

چگونه در محل کار ورزش کنیم؟

هر از گاهی از جای خود بلند شده و چند دقیقه قدم بزنید، این کار باعث افزایش جریان خون در پاها و زانوها می‌شود. به هیچ عنوان زانوهای خود را در یک وضعیت ثابت نگه ندارید، به صورت مرتب هر چند دقیقه آن‌ها را باز یا بسته (خم و راست) کنید.

پشت صندلی به مانیتور خیره نشوید، هر چند وقت یکبار گردن خود را به اطراف بچرخانید. در صورتی به هنگام نشستن و برخاستن دچار درد در قسمت زانو شدید حتما به پزشک ارتوپد خوب مراجعه کنید که پیشنهاد ما به شما کلینیک ارتوپدی دکتر احمد می باشد.

نظرات