تناسب اندام از طریق ورزش یا جراحی پزشکی

0

روش‌های متنوعی برای لاغر شدن و رسیدن به اندامی زیبا وجود دارد. افراد به‌دنبال راحت‌ترین، سریع‌ترین و کم‌‌عارضه‌ترین روش هستند. امروزه عمل لیپوساکشن (Liposuction) یا پیکرتراشی یکی از روش‌های سریع رسیدن به تناسب اندام است. طی این عمل با استفاده از تکنیک مکش، بخشی از چربی‌های اضافهٔ بدن از قسمت‌های خاص مثل شکم، ران، بازوها یا گردن برداشته می‌شود.

در مطالب پیش‌ِروی، در خصوص عمل جراحی لیپو یا پیکرتراشی، کاربردها مزایا و عوارض آن صحبت می‌کنیم. در پایان مطالب متوجه می‌شوید که آیا با پیکرتراشی برای همیشه از خطر چاقی و اضافه وزن در امان هستید یا خیر؟ درنهایت این‌که در خصوص هزینهٔ عمل جراحی لیپو نیز مطالبی را بیان کرده‌ایم. لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

تناسب اندام

لیپوساکشن چیست و آیا روشی مناسب برای لاغری و تناسب اندام است؟

بدون شک لیپوساکشن روشی مناسب و سریع برای رسیدن به تناسب اندام است. اما این عمل جراحی با سایر جراحی‌های لاغری متفاوت است و البته نمی‌تواند جایگزینی برای ورزش و رژیم‌های غذایی مناسب شود. در ادامه مطالب این عمل جراحی را به‌طور کامل تعریف می‌کنیم و در خصوص مزایا، عوارض و انتظاری که باید از این عمل داشت مطالب مفید و مهمی را بیان کرده‌ایم.

عمل لیپوساکشن، لیپو یا لیپولاستی یک عمل جراحی پلاستیک جهت فرم‌دهی اندام است که توسط جراح پلاستیک و زیبایی انجام میشود. در این عمل یک لولهٔ فلزی توخالی از جنس فولاد ضدزنگ از طریق برش ایجادشده بر روی پوست، وارد ناحیهٔ مورد نظر شده و چربی اضافه را با نیروی مکش خارج می‌کند.

بعد از عمل لیپوپلاستی که به آن کانتورینگ بدن نیز گفته می‌شود، چربی‌های اضافه و زشت از قسمت‌های ران، بازو، شکم و حتی گردن برداشته شده و اندامی زیبا و خوش‌فُرم ایجاد می‌شود. اما برای مقابله با چاقی و اضافه‌وزن شدید، روش‌های دیگر ازجمله جراحی اسیلو معده، رژیم غذایی و ورزش گزینه‌های بهتری هستند، چراکه با کمک این روش‌ها، نسبت‌به عمل لیپو وزن بیشتری کم خواهید کرد.

عمل لیپولاستی معمولاً سریع‌ترین روش برای رسیدن به اندامی متناسب است. درواقع افراد با کمک این روش، ظرف چند ساعت به اندامی دست خواهند یافت که سال‌ها با ورزش و رژیم‌های غذایی به دست نیاورده بودند. اما عمل لیپو پلاستی نه اولین گزینه برای رسیدن به تناسب اندام و نه بهترین روش برای مقابله با چاقی و عوارض آن است. بنابراین بهتر است بدانید که عمل جراحی لیپو در چه مواقعی کاربرد دارد و به چه کسانی پیشنهاد می‌شود.

کاربرد لیپوپلاستی

افراد چاق و دارای اضافه‌وزن می‌توانند با مراجعه به متخصص تغذیه و در پیش گرفتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم به همراه ورزش و تمرینات بدنی مناسب، به ظاهری زیبا و اندامی متناسب دست یابند. ساکشن چربی عملی در جهت زیبایی ظاهری بدن است که به‌عنوان گزینه‌های بعدی پیشنهاد می‌شود، یعنی هنگامی که افراد با روش‌های مذکور نتوانسته‌اند به نتیجهٔ دلخواه برسند.

به عبارتی دیگر افرادی که نتوانسته‌اند دستورالعمل‌های متخصص تغذیه برای لاغری و کاهش وزن را رعایت کنند یا این دستورالعمل‌ها برای آن‌ها کارساز نبوده و چربی‌های اضافه از بین نرفته باشند، می‌توانند عمل لیپوپلاستی را انجام دهند.

تناسب اندام

عمل ساکشن به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

به‌طورکلی اگر ویژگی‌های ذکرشده در لیست زیر را دارید، شما گزینهٔ خوبی برای انجام عمل لیپو هستید:

  • داشتن اندامی بدون پوست اضافه؛ بهتر است بدانید که در صورت داشتن پوست اضافی و انجام عمل لیپوپلاستی به‌ویژه درمورد جراحی شکم، به عمل دیگری برای برداشتن پوست اضافی نیاز خواهید داشت. این عمل را ابدومینوپلاستی می‌گویند.
  • افرادی که پوستشان خاصیت ارتجاعی (کشسانی) داشته باشد.
  • داشتن ماهیچه‌های ورزیده و محکم.
  • ورزش و و رژیم غذایی برای از بین بردن چربی‌های اضافه بدن پاسخگو نبوده است.
  • سلامت کامل جسمی.
  • بیش از حد چاق نباشند (از محاسبه گر BMI استفاده کنید).
  • سیگاری نباشند.

عمل ساکشن به چه کسانی پیشنهاد نمی‌شود؟

  • افراد سیگاری؛
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن؛
  • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف؛
  • افرادی با پوست شل و افتاده؛
  • مبتلایان به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌ صرع و انعقاد خون؛
  • مصرف دارویی‌های رقیق‌کنندهٔ خون و داروهایی با افزایش خطر خونریزی.

عمل لیپوپلاستی برای چه قسمت‌هایی از بدن مناسب است؟

به‌طورکلی چربی‌های نواحی باسن، ساق پا و مچ پا، سینه و پشت، چانه و گردن، بازوهایی بالایی، باسن و ران که با ورزش و رژیم غذایی از بین نرفته باشند را با کمک لیپوساکشن می‌توان از بین برد.

تناسب اندام

سن مناسب برای عمل لیپوپلاستی

سن مناسب برای عمل لیپو ۱۸ سال است. البته بهتر است بدانید که تنها افراد بالای ۱۸ سالی که از نظر بدنی و فیزیکی شرایط خوبی دارند برای این عمل مناسب هستند. به عبارتی دیگر عمل ساکشن برای افراد مبتلا به دیابت، اختلالات سیستم جریان خون و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف توصیه نمی‌شود.

دشواری عمل لیپوپلاستی

عمل لیپوپلاستی مانند هر جراحی حساس دیگری طی بیهوشی کامل فرد انجام می‌شود. بنابراین شما در حین عمل هیچ‌گونه دردی را حس نخواهید کرد. اما پس از اتمام عمل و دورهٔ نقاهت، درد و عوارض جانبی عمل را تجربه خواهید کرد.

مدت زمان بستری شدن برای عمل ساکشن

مدت زمان بستری شدن برای عمل ساکشن، به ناحیه‌ٔ موردنظر برای جراحی بستگی دارد. این عمل در برخی موارد حتی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. مواردی همچون درد، ورم، کوفتگی و خونمردگی، بی‌حسی و سفت شدن از مشکلات شایع پس از عمل ساکشن هستند.

پیش از عمل لیپوپلاستی و به‌منظور کاهش درد، می‌بایست با کمک جراح پلاستیک، خود یک‌سِری اقدامات را انجام دهید یا بهتر است بگوییم پیش‌زمینه‌های عمل را مهیا کنید. برای نمونه می‌توانید از پزشک بخواهید در خصوص دردهای پس از عمل، داروهای بیهوشی حین عمل و داروهای کاهش درد پس از عمل با شما صحبت کند.

آیا عمل لیپوساکشن خطرناک است؟

همان‌طور که قبلاً هم ذکر کردیم، جراحی شکم، بازو، ران و … با کمک لیپوساکشن روشی سریع برای از بین بردن چربی‌های اضافه و ماندگارشده در بدن است. اما این روش هرگز جایگزینی برای ورزش و رژیم‌ غذایی سالم نخواهد بود. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری در خصوص انجام آن، باید تمامی جوانب را بررسی کنید و سپس نسبت‌به جراحی اقدام کنید. یکی از این موارد مهم، بررسی عوارض جانبی آن است. عمل لیپوپلاستی یک عمل جراحی است و از عوارض و خطرات احتمالی عمل‌های جراحی نیز برخوردار است. شما باید پس از تحقیق کامل، بررسی شرایط بدنی و روحی خود و قبول ریسک‌های آن، نسبت‌به عمل اقدام کنید. ریسک‌ها و خطرات زیر در حین انجام عمل لیپوپلاستی وجود دارد:

  • عوارض ناشی از بیهوشی مثل مسمومیت؛
  • سوختگی ناشی از تجهیزات عمل ازجمله پراب‌های التراسوند؛
  • آسیب دیدن اعصاب؛
  • جراحت و زخم اعضای داخلی بدن؛
  • شوک؛
  • و در برخی موارد مرگ.

مرگ لیپوساکشن

در سال‌های اخیر افراد زیادی برای رسیدن به اندامی مناسب به عمل‌های جراحی روی می‌آورند. عمل لیپوپلاستی یا پیکرتراشی نیز یکی از این جراحی‌هاست. اما خبرهایی در خصوص خطرات و عوارض این بیماری وجود دارد که متأسفانه مرگ نیز در آن‌ها مشاهده شده‌است. اما باید این اخبار را به‌خوبی تحلیل کرد تا به نتیجهٔ خوبی رسید. پژوهشگران در سال ۲۰۰۱، مطالعه‌ای را انجام داده و نشان دادند که از هر ۴۶ هزار بیمار لیپوپلاستی یک نفر فوت می‌کند. همچنین پژوهش‌های دیگری در ایالات متحده میزان مرگ و میر ناشی از عمل لیپوپلاستی را با میزان مرگ‌ومیر ناشی از جراحی فتق و برداشتن کیسه صفرا برابر دانسته است.

توجه داشته باشید که مرگ ناشی از عمل جراحی لیپوپلاستی بیشتر در اثر اقدامات حین عمل اتفاق افتاده است. مثلاً شایع‌ترین عارضه منجر به مرگ این بیماران، ترومبوآمبولی ریه بوده است که ۲۳ درصد مرگ‌ومیرها از آن ناشی شده‌است. بررسی دیگر در این زمینه انجام شد و عامل ۱۵ درصد از مرگ عمل لیپو را به سوراخ شدن احشای داخلی نظیر روده ارتباط داده است.

شایان ذکر است که در سالی‌های اخیر، میزان مرگ ناشی از عمل جراحی لیپوپلاستی بسیار کاهش یافته‌است. با توجه به مطالب ذکرشده و بسیاری از اخبار دیگر درزمینهٔ عوارض و پیامدهای کشندهٔ عمل لیپوپلاستی، باید گفت که تجربهٔ جراح پلاستیک و تجهیزات پیشرفته پزشکی در کاهش ریسک مرگ ناشی از این عمل تأثیرگذار هستند. بر این اساس مراجعه به کلینیک‌ معتبر برای عمل لیپو بسیار حائز اهمیت است.

هزینهٔ لیپوساکشن

تا به اینجای مطلب در خصوص مزایا و عوارض عمل لیپوپلاستی صحبت کردیم. همچنین گفتیم که این عمل برای خوش‌فرم کردن و ایجاد اندامی متناسب مناسب است و در صورتی که تنها راه باقی‌مانده برای رسیدن به اندام دلخواهتان این عمل جراحی است، ضمن بررسی و تحقیقات لازم می‌توانید آن را انجام دهید. مسلماً بررسی هزینهٔ جراحی پیکرتراشی و لیپو یکی از مسائل مهم در این باره است.

متأسفانه هزینهٔ لیپوساکشن در سال ۱۴۰۲ روند افزایشی داشته است. این افزایش قیمت ناشی از گران‌شدن مواد مصرفی و هزینهٔ مراکز جراحی و بیمارستان است. البته برای اطلاع از قیمت دقیق جراحی لیپوپلاستی بخش‌های مختلف بدن، می‌توانید از طریق سایت‌هایی همچون سایت پزشک‌یاب و مشاورهٔ آنلاین پزشکی، اطلاعات کامل‌تری در این باره دریافت کنید.

تناسب اندام

سخن پایانی

عمل جراحی لیپوساکشن روشی سریع برای حذف چربی‌های زشت و اضافه بدن است. طی این روش چربی‌‌های اضافه از بخش‌های مختلف بدن مثل ران، بازو، شکم، باسن، گردن و … با تکنیک مکش برداشته می‌شود. اگر هیچ‌گونه روش دیگری برای تناسب و زیبایی اندام خود امتحان نکرده‌اید، فعلاً از انجام این عمل دست نگه دارید.

روش‌های قدیمی کاهش کالری، ورزش و رژیم غذایی هنوز هم بهترین و اصولی‌ترین روش‌ کاهش وزن و زیبایی اندام هستند. در صورتی که آخرین راه باقی‌مانده برای شما جراحی است، پیش از هر اقدامی با بهترین پزشک و جراح پلاستیک مشاوره کنید که میتوانید از وب سایت هایی مانند سایت میهن پزشک برای پیدا کردن جراح پلاستیک استفاده کنید و پس از بررسی‌های کامل و توضیح درمورد وضعیت جسمی خود به پزشکتان، برای انجام این کار اقدام کنید.

نظرات