ذخیره آب باران در بحرانی ترین سالهای خشکسالی

0

با توجه به اینکه الگوی آب و هوایی غیرقابل پیش بینی در حال افزایش است و در هر سال ما با چالش هایی مانند میزان بارندگی کم، خشکسالی، سیل و… مواجه هستیم، نیاز است تا ایده ای برای جمع آوری آب باران داشته باشیم. این موضوع برای کشاورزان و باغداران از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که زراعت و پیشرفت کاری آن ها در گرو داشتن آب مورد نیاز برای آبیاری زمین ها و باغ های آن ها است. علاوه بر این با ذخیره آب باران کمک بسیار بزرگی به تامین آب آشامیدنی جهان و کاهش مصرف و صرفه جویی در آب می کنیم. در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایا ذخیره آب باران و روش های ذخیره آب باران بپردازیم؛ بنابراین پیشنهاد می شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

  ذخیره آب باران

مزایای ذخیره کردن آب باران

  1. از مزایای ذخیره کردن آب باران می توان به کاهش هزینه های صورتحساب آب کمک می کند.
  2. ذخیره آب باران در مخزن های مختلف برای زراعت و کشاورزی بسیار پرسود است.
  3. کمک به تامین آب آشامیدنی از دیگر مزایای ذخیره کردن آب باران است.
  4. علاوه بر این با ذخیره آب باران می توان هزینه آبیاری فضای سبز را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهید.
  5. با ذخیره کردن آب باران و استفاده از آن برای فضای سبز و کشاورزی کمک بسیاری به محیط زیست می کند؛ چرا که فرآیند تصفیه آب باعث صرف انرژی زیاد و آلودگی محیط زیست می شود.
  6. علاوه بر این با ذخیره کردن آب باران به وسیله مخزن به حفظ آب های زیر زمینی کمک می کنیم که این امر موجب کاهش سیل و فرسایش زمین می شود.

ذخیره آب باران

با چه روش هایی می توان آب باران را ذخیره کرد؟

برای ذخیره آب باران و استفاده از آن نیاز به یک منبع جهت ذخیره آب دارید. امروزه مخازن ذخیره سازی زیادی برای آب باران وجود دارد که توسط آن ها می توانید به ذخیره کردن آب باران بپردازید و از هدر رفت آن جلوگیری کنید. در بسیاری از موارد آب باران در پشت بام ها جمع آوری می شود و توسط ناودان ها به بیرون هدایت می شود. شما می توانید با تهیه یک منبع ذخیره آب این آب را جمع آوری کرده و برای مصارفی مانند آب دادن به فضای سبز، زراعت و کشاورزی، شستن ماشین و حیاط خانه از آن استفاده کنید. در ادامه به معرفی انواع مخازن ذخیره سازی آب می پردازیم.

معرفی و بررسی انواع مخازن ذخیره سازی آب باران

مخازن ذخیره سازی آب باران دارای انواع مختلفی هستند که شما می بایست با توجه به نیاز خود و همچنین میزان حجم بارندگی در منطقه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. این مخازن در ابعاد و با متریال مختلفی تولید و عرضه می شوند. از جمله معروف ترین مخازن ذخیره آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مخازن یا بشکه های فولادی
  2. مخازن گالوانیزه
  3. مخازن یا بشکه های بتنی
  4. مخازن یا بشکه های چوبی
  5. بشکه های پلاستیکی

بررسی ویژگی های بشکه فولادی

یکی از کاربردی ترین مخازنی که برای ذخیره سازی آب باران استفاده می شود بشکه های فولادی است. این بشکه ها معمولا دارای ابعاد بزرگ و ظاهری زیبا هستند به طوری که اگر در یک محیط قرار بگیرد اشکالی در زیبایی محیط به وجود نمی آورد. این مخازن بیشتر مناسب مناطقی هستند که سالانه در آنجا میزان بارندگی زیادی رخ می دهد. علاوه بر این کیفیت متریال این نوع بشکه ها تا حدی بالا است که در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردارند و ماندگاری و طول عمر زیادی دارد. به طور خلاصه ویژگی های بشکه فولادی شامل موارد زیر است:

  1. ابعاد بزرگ
  2. طراحی زیبا
  3. مقاوم در برابر رطوبت
  4. استحکام و دوام عمر بالا
  5. مناسب برای مناطقی با آب و هوای مرطوب

بررسی ویژگی های مخازن گالوانیزه

یکی دیگر از بهترین منابع برای ذخیره سازی آب باران مخزن های گالوانیزه هستند. این بشکه ها در ابعاد بزرگ ساخته می شوند و گزینه بسیار مناسبی برای ذخیره کردن آب باران در مدت زمان طولانی هستند؛ چراکه ورق های گالوانیزه در برابر تمامی عوامل مخرب بیرونی دارای دوام بالایی هستند. علاوه بر این این نوع منابع ذخیره سازی آب دارای دوام و طول عمر بالایی هستند. به طور مختصر ویژگی های بشکه های گالوانیزه شامل موارد زیر است.

  1. ساخته شده از ورق هایی از جنس گالوانیزه
  2. دارای دوام و استحکام بالا
  3. دارای قابلیت ذخیره سازی آب برای مدت زمان طولانی
  4. ضد زنگ
  5. دارای ابعاد بزرگ
  6. دارای طول عمر بالا

بررسی ویژگی های بشکه های بتنی

یکی دیگر از مخازن ذخیره سازی آب باران مخازن بتنی هستند. شما می توانید این مخازن را در ابعاد متفاوت و با شکل های دلخواه طراحی کنید. علاوه بر این از دیگر مزایای بشکه های بتنی می توان به متعادل سازی  PH آب باران اشاره کرد؛ چرا که این نوع مخزن ها قابلیت از بین بردن اثر باران اسیدی را دارند. به طورخلاصه ویژگی های بشکه های گالوانیزه شامل موارد زیر است:

  1. این مخازن با بتن ساخته می شوند و امکان طراحی آن به شکل دلخواه شما وجود دارد.
  2. از دیگر ویژگی های این مخازن می توان به متعادل سازی PH آب باران اشاره کرد.

ذخیره آب باران

بررسی ویژگی های بشکه های چوبی

بشکه های چوبی همان طور که از نامشان پیدا است از چوب های خاصی ساخته می شوند. این نوع منبع های ذخیره آب دارای دوام و ماندگاری پایینی هستند؛ به همین علت پیشنهاد می شود که در مناطقی با آب و هوای خشک از این نوع منابع آب استفاده نشود؛ زیرا به دلیل تاثیرات دمایی ممکن است دچار ترک خوردگی و نشتی شود. به طور کلی ویژگی های مخازن ذخیره سازی چوبی شامل موارد زیر است:

  1. دارای مقاومت و طول عمر پایین
  2. دارای استحکام کم
  3. دارای قیمت پایین
  4. بهتر است از این نوع بشکه در آب و هوای خشک استفاده نشود.

بررسی ویژگی های بشکه های پلاستیکی

از دیگر منبع های ذخـیره سازی آب باران می توان به مخازن پلاستیکی اشاره کرد. این نوع از بشکه ها دارای وزن سبک و کیفیت بالایی هستند. این محصولات در ابعاد و رنگ های متنوعی تولید و عرضه می شوند. اگر شما قصد دارید از آب باران تنها برای شستشوی ماشین و حیاط و آبیاری باغچه یا فضای سبز خانه استفاده کنید، پیشنهاد می شود از مخازن پلاستیکی استفاده کنید. از ویژگی های این مخزن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وزن کم
  2. قابل جابجایی راحت
  3. کیفیت بالا
  4. دارای ابعاد مختلف:
    مخازن پلی اتیلن در ابعاد مختلفی تولید می شوند که کاربردهای متنوعی دارند. شما در این نوع مخزن ها می توانید از مخزن های کوچک ۱۵۰ لیتری یا ۳۵۰ لیتری و مخزن ۱۰۰۰ لیتری تا مخزن های بزرگ ۱۰۰۰۰ لیتری و ۲۰۰۰۰ لیتری را تهیه کنید.  مخزن آب ۲۰۰۰۰ لیتری بهترین گزینه برای ذخیره آب در لیتراژ بالا می باشد که می توانید جهت مشاهده قیمت و خرید این مخزن به این صفحه مراجعه کنید.

ذخیره آب باران

جمع بندی

در این مطلب در مورد ذخیـره آب باران و مزایای آن صحبت کردیم و روش های ذخـیره سازی آب باران را توضیح دادیم. در نهایت به معرفی برخی از مخازن ذخیره سازی و ویژگی های آن پرداختیم.

نظرات