لمینت بدون تراش دندان چگونه انجام می شود؟

0

لمینت بدون تراش دندان یکی از ونیرهای بسیار نازک است که ضخامت آن کمتر از سه دهم میلی متر بوده و می توان آن را بدون نیاز به آماده سازی، روی دندان های جلویی نصب نمود. لمینت دندان یکی از بهترین خدمات دندان پزشکی است که می توانید از آن استفاده کنید.

احتمالاً شما نیز در مورد ونیرهای دندانی شنیده اید، یا حتی ممکن است به فکر تهیه آنها باشید. دندانپزشکان گاهی اوقات این نوع ونیر را به عنوان یکی از گزینه‌ های پنهان کردن دندان هایی که دچار تغییر رنگ، ترک خورده یا شکسته به مراجعین توصیه می کنند.

آنها این پوسته های نازک را که اغلب از پرسلن یا یک ماده کامپوزیت ساخته شده اند، روی جلوی دندان های شما قرار می دهد تا ظاهر را بهبود بخشند.

از آنجایی که روکش ها به عنوان یک گزینه دائمی در نظر گرفته می شوند، دندانپزشک معمولاً باید مدتی را صرف آماده سازی دندان شما برای روکش کند. این فرآیند می‌تواند شامل تراش دندان یا برداشتن بخشی از دندان، از جمله مینای دندان، باشد تا آن را برای نگه داشتن روکش آماده کند. سپس روکش به جلوی دندان چسبانده می شود.

فرآیند جایگذاری یا نصب روکش یا لمینت بدون تراش سریع تر بوده و شما می توانید در مدت زمان کمی شاهد دندان هایی یکدست تر باشید. در حقیقت، نصب آنها به زمان و تلاش بسیار کمتری نیاز داشته و می توانند نتایج طولانی مدتی را در صورت مراقبت های صحیح به همراه داشته باشند.

 لمینت بدون تراش دندان

لمینت بدون تراش چیست؟

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، لمینت ها در دو نوع پرسلن یا سرامیکی و کامپوزیتی قرار دارند که برای نصب آنها باید دندان تراش بخورد. خیلی از مردم به این دلیل، این نوع ونیرها را ترجیح نمی دهند، چون بر این باورند که مینای آنها نیز تراشیده شده و به دنبال آن سلامت دندان هایشان به خطر می افتد.

اما امروزه در دنیای تکنولوژی زیبایی دندان، گزینه ای به نام لمینت بدون تراش پا به عرصه نهاده که دیگر نیازی به تراشیدن دندان نبوده و دندانپزشکان روکش را به صورت کامل روی دندان های بیمار قرار می دهند. در این فرآیند، با سرعت زیاد و کار کمتر می توان به دندان هایی زیبا دست پیدا نمود.

لازم به ذکر است که ضخامت لمینت بدون تراش یا No Prep نسبت به لمینت های معمولی کمتر بوده و در نتیجه مقاومت آن پایین تر می باشد. پس با این موضوع، شما برای دریافت لمینت بدون تراش حتما باید به یکی از کلینیک های معتبر مراجعه نمایید تا شاهد بهترین و ماندگارترین نتایج باشید. به جای لمینت بدون تراش می توانید از اسنپ اسمایل استفاده کنید.

لمینت بدون تراش چگونه نصب می شود؟

شما با دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک و کمتر از یک ماه، می توانید از لمینت بدون تراش بهره مند شوید. دندانپزشک در جلسه اول از دندان های شما یک قالب دقیق و کلی تهیه کرده و سپس به لابراتوار ارسال می نماید. از آنجایی که این نوع لمینت ها متفاوت از لمینت های عادی هستند، در ایران ساخته نمی شود، دندانپزشک، قالب را به خارج از کشور می فرستد.

با گذشت ۳ تا ۴ هفته، لمینت های بدون تراش آماده شده و به کلینیک دندانپزشکی ارسال می شوند. شایان ذکر است چون دندان های بیمار برای نصب لمینت تراشی نخورده است، پس او دیگر نیازی به استفاده از ونیر موقت نخواهد داشت.

در نهایت، در دومین جلسه، دندانپزشک ونیرهای بدون تراش را با تکنیک و تجربه بالایی که دارد، روی دندان های فرد نصب کرده و اصلاح طرح لبخند او را به اتمام می رساند.

لمینت بدون تراش دندان

تفاوت بین روکش های معمولی و لمینت No Prep چیست؟

لمینت یا روکش های معمولی معمولاً تراشیدن ساختار دندان را برای نصب لازم دارند. قرار دادن روکش ها به دلیل برداشتن مینای دندان و حتی رفتن پالپ دندان برای اطمینان از پایدار ماندن لمینت به طور مشخص دائمی است. در طول عمل از بی حسی موضعی برای جلوگیری از درد استفاده می شود. با این حال، بسته به وضعیت قبلی دندان، روکش‌های معمولی می‌توانند ظاهر زیبایی به دندان ببخشند.

در مقابل، لمینت بدون تراش نیاز به آماده ‌سازی کمتری داشته و تنها بر روی مینای دندان تمرکز می‌کند تا کمترین آسیب به آن برسد. این نوع روکش، ماهیتی مشابه با لنزهای تماسی زیبایی داشته و در واقع نوعی کانتکت لنز است که دندان های جلوی فرد را پوشش می دهد.

مزایای لمینت بدون تراش

لمینت بدون تراش شامل چندین مزیت متعدد بوده و می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد:

– نتایج قابل توجه

روکش های No Prep یا بدون لمینت، می توانند ظاهر دندان هایی را که دچار تغییر رنگ شده اند، بهبود بخشند، شکاف ها را پر کنند یا ترک ها را بپوشانند.

– نیاز به آماده سازی کمتر

برای نصب روکش‌های معمولی، دندانپزشک ممکن است نیاز داشته باشد که ۱٫۲ میلی‌متر از مینای دندان شما را تراشیده تا برای نصب روکش از آن استفاده کند. اما این کار با روکش های بدون تراش ضروری نیست. در واقع، همانطور که از نام آن بر می آید، نصب لمینت نیازی به آماده سازی خاصی ندارد.

حتی در برخی موارد، دندانپزشک می ‌تواند از دندان‌های شما یک تصویر دیجیتالی گرفته و سپس روکش ‌ها را بسازد و تمامی آنها را در همان روز نصب کند.

– نصب آسان

از آنجایی که دندانپزشک مجبور نیست در این روش، ساختار دندان های شما را تغییر دهد، پس نصب آن، فرآیندی بسیار ساده تر از نصب روکش های معمولی دارد. علاوه بر این، این روش ساختار دندان شما را حفظ می‌کند.

– بدون بیهوشی

مجددا به این دلیل که دندانپزشک هیچ گونه ساختاری از مینای دندان شما را بر نمی دارد، شما نباید به بی حسی موضعی نیاز داشته باشید. پس اگر نگران واکنش یا حساسیت به بیهوشی هستید، این می تواند یک خبر خوب برای شما باشد.

– ماندگاری طولانی

لمینت بدون تراش می تواند ۵ تا ۷ سال یا بیشتر دوام بیاورد، به خصوص اگر به خوبی از آن مراقبت کنید. برخی از تولیدکنندگان آن نیز ادعا می‌کنند که روکش‌های No Prep می ‌توانند سال‌ های بیشتری دوام بیاورند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع روکش انتخاب خوبی برای افرادی است که نمی‌خواهند دندان ‌های سالم آنها در اثر تراش خوردن آسیب ببینند.

معایب لمینت بدون تراش

چند نکته وجود دارند که ممکن است بخواهید قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از روکش های بدون تراش در نظر بگیرید.

اول اینکه اگر دندان ‌های شما به شدت آسیب دیده باشند، لمینت بدون تراش ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد. در واقع برای اینکه دندان هایی با ظاهری یکنواخت داشته باشند، نیاز به درمانی غیر از این خواهید داشت.

همچنین اگر دندان‌ های شما عمیقاً تغییر رنگ داده یا لکه‌دار شده باشند، لمینت بدون تراش نمی تواند گزینه مناسبی باشد. این روکش ها اغلب شفاف‌تر از روکش‌های معمولی هستند و با تغییر رنگ زیاد دندان ها، نمی توانند لکه ها را به خوبی پوشش دهند.

در نهایت، شما باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.. در حقیقت، باید مراقب تمیز کردن دندان های اطراف خط لثه و از بین بردن هر گونه باکتری که ممکن است در جایی که روکش ها به خط لثه شما می رسند، باشید.

قیمت لمینت بدون تراش

لمینت بدون تراش نیز مانند بسیاری از روش های دیگر دندانپزشکی، از جمله درمان های ترمیم و زیبایی، می تواند بسیار متغیر باشد. دلیل آن هم عمدتا متفاوت بودن شرکت های سازنده این نوع روکش ها است. پس نمی توان یک مبلغ یا قیمت خاص برای آن در نظر گرفت.

علاوه بر این، یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت لمینت دندان بدون تراش، تعداد دندان هایی است که برای لمینت انتخاب می شوند. گاهی نیز قبل از این درمان زیبایی، فرد نیازمند ارتودنسی است و این ها همه می تواند قیمت نهایی را افزایش دهد.

آیا لمینت های بدون تراش دندان برگشت پذیر هستند؟

زمانی که به روکش دندان نیاز دارید، دندانپزشک معمولاً باید بخشی از لایه خارجی دندان شما را بتراشد تا بخشی از لایه بیرونی دندان شما را برای استفاده از تاج آماده سازد. این بدان معناست که مینا و دندان های شما دستخوش تغییر خواهند شد.

این فرآیندها برگشت ناپذیر در نظر گرفته می شوند.

در مقایسه، ونیرهای بدون نیاز به آماده سازی به چنین تغییری در ساختار دندان شما نیاز ندارند.

البته این نوع درمان ها نیز، در حالی که برگشت پذیر یا نیمه دائمی در نظر گرفته می شوند، ممکن است دندان های شما را به نحوی تحت تاثیر روش نصب قرار دهند.

لمینت بدون تراش دندان

سخن پایانی

اگر شما نیز به دنبال بهبود ظاهر لبخند خود هستید، می توانید با یک دندانپزشک متبحر در مورد گزینه هایی که برای شما مناسب می باشند، صحبت کنید. دکتر شهاب محمدی یکی از بهترین متخصصین در این زمینه بوده که برای رسیدن به حداکثر نتیجه در زیبایی دندان ها، فاکتورهای متعددی را با توجه به شرایط فردی لحاظ می کنند، از جمله سلامت، وضعیت دندان ‌هایتان، بودجه‌ و در نهایت روش مناسب.

در نهایت به یاد داشته باشید که لمینت بدون تراش ممکن است گزینه بسیار خوبی باشند، اما قبل از تصمیم گیری باید همه احتمالات را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

نظرات