خواص شگفت انگیز روغن کلزا فرابکر

0

اگر جزو کسانی هستید که کیفیت مواد غذایی مصرفی روزانه اهمیت زیادی برایشان دارد، حتما دغدغه انتخاب روغن را دارید. به جرأت می‌توان گفت که روغن کلزا فرابکر یکی از بهترین روغن‌ها برای استفاده است. این روغن نه‌تنها خواص زیادی برای بدن دارد، بلکه از قیمت نسبتا مناسبی هم برخوردار است، بنابراین به‌راحتی می‌توانید آن را وارد سبد غذایی خود کنید، بدون این‌که فشار زیادی از نظر مالی روی شما وارد شود. شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان با نام تجاری ورژن انواع روغن فرابکر را با بهترین کیفیت تولید و عرضه می‌کند. در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که چرا روغن کلزا فرابکر بهترین انتخاب برای خانواده‌ها است و آن را به‌طور کامل با روغن آفتابگردان فرابکر که دومین انتخاب محبوب است، مقایسه می‌کنیم.

  روغن کلزا فرابکر

معرفی روغن فرابکر

روغن فرابکر روغنی است که با روش تولید پرس سرد (Cold Pressed) به دست می‌آید. در این روش، روغن دانه‌ها یا میوه‌های روغنی از طریق فشردن در دمای کم و بدون استفاده از حرارت بالا و مواد شیمیایی مضر گرفته می‌شود، به این ترتیب تمام خواص روغن حفظ می‌شود. این فرآیند، شباهت زیادی به فرآیند سنتی تولید روغن‌های گیاهی دارد، اما در شریط کاملا استریل و با روش‌های استاندارد انجام می‌شود که باعث می‌شود روغن، بهترین کیفیت ممکن را داشته‌باشد.
روغن تولیدشده به روش پرس سرد دارای کیفیت بسیار بالاتری نسبت به محصولات گیاهی دیگر است. این روغن، رنگ و بوی آجیلی بسیار مطلوبی دارد که آن را به یک افزودنی عالی برای انواع سس‌ها، غذاها و غیره تبدیل می‌کند. از آنجا که این روغن بدون افزودن هیچ‌گونه مواد شیمیایی مضر یا حرارت تولید می‌شود، تمام خواص عالی دانه‌های روغنی را در خود حفظ می‌کند.
روغن فرا‌بکر دارای فواید بسیار زیادی است. برخی از این فواید شامل حفظ سلامت قلب و عروق، کنترل سطح قند خون، کاهش التهابات، بهبود سلامتی پوست و مو، کمک به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و غیره می‌شوند. تمام این فواید به لطف مواد معدنی مغذی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد عالی موجود در دانه‌های روغنی حاصل می‌شود. با توجه به این‌که در فرآیند تولید روغن پرس سرد از حرارت بالا استفاده نمی‌شود، این روغن‌ها برخلاف روغن‌های تصفیه‌شده که تقریبا اکثر خواص روغن در اثر حرارت و مواد شیمیایی از دست می‌رود، تمام مواد مغذی موجود در دانه یا میوه روغنی را حفظ می‌کنند.

معرفی انواع روغن فرابکر

روغن‌ فرابکر از دانه‌ها و میوه‌های روغنی متعددی به دست می‌آید، بنابراین انواع گوناگونی دارد. برخی از انواع رایج این روغن شامل موارد زیر هستند:

روغن زیتون فرابکر

این روغن از میوه درخت زیتون به دست می‌آید و به‌دلیل مزه و عطر مطلوب و همچنین فواید بسیار زیاد برای سلامتی، به یکی از محبوب‌ترین روغن‌های گیاهی در سراسر جهان تبدیل شده است.

روغن آفتابگردان فرابکر

روغن آفتابگردان فرابکر از دانه‌های آفتابگردان به دست می‌آید و دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید لینولئیک است، به‌همین دلیل می‌تواند در کاهش التهابات بدن و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.

روغن کلزا فرابکر

روغن کلزا فرابکر یا روغن کانولا یک روغن گیاهی است که از گیاه کلزا به دست می‌آید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید کانادا بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن کلزا در جهان است و نام «کانولا» از ترکیب کلمات «کانادا» و «اولا» به معنی روغن گرفته شده است. این روغن می‌تواند در بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با سن بالا مانند آلزایمر کمک کند.

روغن کنجد فرابکر

روغن کنجد فرابکر از دانه‌های کنجد به دست می‌آید. این روغن دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب بدون اشباع و فسفر است و یک روغن عالی برای استفاده در انواع غذاها، سس‌ها، سالادها و غیره به شمار می‌آید.

روغن ذرت فرابکر

روغن ذرت یک روغن گیاهی طبیعی است که از دانه‌های ذرت استخراج می‌شود. این روغن دارای مقادیر زیادی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. نکته‌ای که در مورد روغن ذرت فرابکر وجود دارد این است که نسبت امگا ۶ به امگا ۳ آن زیاد است، بنابراین همراه با مصرف این روغن از مواد غذایی حاوی امگا ۳ مانند ماهی، دانه چیا و غیره استفاده کنید.

معرفی روغن کلزا فرابکر

روغن کلزا فرابکر

روغن کانولا یکی از روغن‌های گیاهی مفید است که از بذر کلزا استخراج می‌شود. این روغن به‌دلیل سطوح پایین چربی اشباع‌شده، یکی از سالم‌ترین انواع روغن‌های گیاهی است. چربی‌های غیراشباع چندگانه موجود در روغن کلزا عمدتا شامل اسید لینولئیک (که بیشتر به نام اسید چرب امگا ۶ شناخته می‌شود) و آلفا لینولنیک اسید یا ALA که شاخص امگا ۳ گیاهی است. وجود ALA در رژیم غذایی بسیار مهم است، زیرا بدن نمی‌تواند آن را بسازد.

روغن کانولا به‌دلیل طعم سبک، نقطه دود بالا و بافت صاف، یکی از پرکاربردترین روغن‌ها در پخت‌وپز و آشپزی است. برخی دیگر از ویژگی‌های روغن کلزا فرابکر که آن را به یک انتخاب عالی برای پخت‌وپز تبدیل می‌کند، عبارت‌اند از:

نسبت مطلوب امگا ۶ به امگا ۳

نسبت امگا ۶ به امگا ۳ دو برابر است که نسبت مطلوبی برای سلامت بدن محسوب می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که نسبت بالای امگا ۶ به امگا ۳ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها و شرایط خاصی مانند آلزایمر، چاقی و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

مقدار بسیار کم چربی اشباع‌شده

وقتی صحبت از چربی‌های اشباع‌شده به میان می‌آید، روغن فرابکر کلزا در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی کمترین میزان را دارد. این روغن تنها حاوی ۷ درصد چربی اشباع‌شده است، درحالی‌که این مقدار در روغن آفتابگردان فرابکر ۹ درصد، روغن ذرت ۱۳ درصد و روغن زیتون ۱۴ درصد است.

پایداری حرارتی بالا

پایداری حرارتی روغن فاکتور مهمی ‌است که هنگام انتخاب روغن پخت‌وپز سالم باید در نظر بگیرید. به‌طور کلی روغن‌هایی که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه زیادی هستند، در دمای بالا پایداری کمتری دارند و روغن‌هایی که اسیدهای چرب تک غیراشباع یا اشباع بیشتری دارند، در همان محیط پایدارتر هستند. از آنجایی که روغن کلزا تنها ۲۸ درصد اسید چرب غیراشباع چندگانه دارد، نسبتاً پایدار است و بنابراین گزینه خوبی برای تفت‌دادن، سرخ‌کردن و سایر روش‌های پخت با حرارت بالا محسوب می‌شود.

بدون طعم و بو

این روغن دارای طعم بسیار ملایمی ‌است که باعث می‌شود برای انواع کاربردهای آشپزی مناسب باشد. این روغن در سس‌ سالاد، انواع دیپ‌ها و غذاها عملکرد بسیار خوبی دارد و طعم مطلوبی را به غذاها اضافه می‌کند.

مقرون‌به‌صرفه

روغن کلزا فرابکر به‌دلیل کشت گسترده کلزا در سراسر جهان بسیار مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است. روغن‌هایی مانند روغن زیتون فرابکر، به‌دلیل تولید کمتر، تکنیک‌های پردازش ظریف‌تر و ماندگاری کوتاه‌تر، هزینه بیشتر و قیمت بالاتری دارند، بنابراین به‌راحتی می‌توانید این روغن را وارد رژیم غذایی خود کنید.

افزایش سطح انرژی بدن

مقدار کم کلسترول و مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان‌های مهم در روغن پرس سرد می‌تواند به متابولیسم بدن کمک کند تا با سرعت طبیعی حرکت کند. با مصرف این روغن، انرژی بدن صرف گردش خون آهسته و فشار بیش از حد به سیستم قلبی-عروقی نمی‌شود و به این ترتیب بدن شما از سستی و بی‌حالی نجات پیدا می‌کند.

خواص روغن کلزا فرابکر

روغن کلزا فرابکر

روغن کانولا مانند انواع دیگر روغن فرابکر خواص زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حفظ سلامت قلب و عروق

روغن فرابکر کلزا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. همانطور که گفته شد، روغن کلزا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ به نسبت ۲:۱ است که یکی از سالم‌ترین نسبت‌ها در روغن‌های گیاهی حتی سالم‌تر از روغن زیتون محسوب می‌شود. این اسیدهای چرب با کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در بدن مرتبط هستند و از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کنند.

استرول‌ها که دارای خواص قوی کاهش‌دهنده کلسترول هستند، در روغن کلزا یافت می‌شوند. فیتواسترول‌هایی که در این روغن موجود هستند، می‌توانند تولید و جذب کلسترولی را که ممکن است از غذاهای دیگر دریافت کنید، کاهش دهند. بنابراین روغن کانولا نه‌تنها کلسترول ندارد، بلکه می‌تواند سطح کلسترول بد را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

ضد پیری و حافظ سلامت پوست و مو

روغن کلزا مانند دیگر انواع روغن‌های فرا‌بکر حاوی ویتامین E است که به دلایل مختلف یک ویتامین عالی برای پوست و مو به شمار می‌آید. ویتامین E  یک آنتی‌اکسیدان بسیار موثر است و قادر است از پوست در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

ویتامین E می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. این رادیکال‌ها از خطرناک‌ترین ترکیباتی هستند که بر ظاهر پوست تأثیر می‌گذارند، بنابراین اگر می‌خواهید تا سنین پیری جوان و زیبا به نظر برسید، روغن کلزا یک انتخاب منطقی است.

این روغن می‌تواند پوست شما را انعطاف‌پذیر و صاف نگه دارد، سرعت بهبود جراحات را افزایش دهد، لکه‌ها، چین‌وچروک‌ها و علائم آکنه را کاهش دهد و در کل می‌تواند در حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست مفید باشد. روغن کلزا به‌عنوان مرطوب‌کننده مو مشهور است و به جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند، همچنین به موهای شما درخشندگی می‌دهد و باعث رشد مو می‌شود.

روغن کلزا فرابکر حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به‌عنوان یک ماده ضد التهابی طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند التهاب مفاصل، آسم و التهاب روده مفید باشد. این روغن از درد مفاصل و سفت‌شدن استخوان‌ها در اثر کهولت سن و فرسودگی جلوگیری می‌کند.

بهبود عملکرد مغز و حافظه

روغن کلزا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای بهبود عملکرد مغز و حافظه مفید است. عملکرد شناختی با افزایش سن کاهش می‌یابد، از طرف دیگر رادیکال‌های آزاد از جمله عواملی هستند که می‌توانند اتصالات عصبی را قطع کنند و منجر به بیماری آلزایمر و زوال عقل شوند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، مانند ویتامین E، از آسیب به مغز جلوگیری می‌کنند و می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها، همچنین کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است، به این معنی که می‌تواند به محافظت از یکپارچگی غشای سلولی در سراسر بدن کمک کند. غشاهای مخاطی برای محافظت از بدن در برابر مواد خارجی مهم هستند و بخش مهمی ‌از سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می‌دهند. مصرف این روغن به‌عنوان یک منبع خوب ویتامین‌ E و مواد معدنی برای سیستم ایمنی بدن ضروری است و به تقویت آن کمک می‌کند.

مدیریت دیابت

این روغن حاوی مقدار زیادی چربی‌های تک غیر اشباع است. این اسیدهای چرب نه‌تنها به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به حفظ سطح گلوکز در خون هم کمک کنند، بنابراین شانس ابتلا به دیابت کمتر می‌شود. همچنین اگر دیابت دارید، کمتر از افزایش و افت قند خون که برای افراد دیابتی بسیار خطرناک است، رنج می‌برید.

استفاده از روغن کلزا فرابکر در آشپزی

روغن کلزا فرابکر

روغن پرس سرد کلزا یکی از روغن‌های گیاهی با ارزش غذایی بالا است و با جایگزین‌کردن آن با روغن‌های معمولی در رژیم غذایی خود می‌توانید از فواید زیاد آن برخوردار شوید. در ادامه توضیحاتی درباره استفاده از روغن کلزا در آشپزی ارائه می‌کنیم:

سرخ کردن

روغن کلزا از جمله روغن‌هایی است که به‌دلیل دارابودن نقطه دود بالا می‌توان از آن برای سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده کرد. شما می‌توانید از این روغن در درجه حرارت بالا استفاده کنید و نگران سوختن و دودکردن آن نباشید.

استفاده در انواع سس‌ها

روغن کلزا فرابکر می‌تواند به‌عنوان ماده اولیه برای تهیه سس‌های مختلف مانند سس سویا، سس باربیکیو، سس سالاد و غیره استفاده شود. همچنین می‌توان آن را به سس‌های پیتزا و پاستا اضافه کرد.

استفاده در سالاد

روغن کلزا را می‌توانید روی همه سالادها شامل سالاد فصل، سالاد یونانی، سالاد سزار و سالاد آووکادو استفاده کنید و از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

خام‌خوری

روغن کلزا به‌دلیل خواص مغذی و طعم لذت‌بخش آن می‌تواند به‌عنوان یک انتخاب سالم برای خام‌خواران کاربرد داشته باشد.

خمیر انواع نان و شیرینی

روغن کلزا می‌تواند جایگزین روغن‌های دیگر در تهیه خمیر برای نان و شیرینی باشد.

مقایسه روغن کلزا فرابکر و روغن آفتابگردان فرابکر

روغن کلزا فرابکر

روغن آفتابگردان فرابکر و کلزا، هر دو روغن‌های گیاهی بسیار مفید و دارای ارزش غذایی بالا هستند، اما در برخی ویژگی‌ها تفاوت دارند. از آنجا که اکثر مصرف‌کنندگان بین انتخاب این دو نوع روغن مردد هستند، در ادامه به مقایسه آن‌ها از منظرهای گوناگون می‌پردازیم.

محتوای چربی

تفاوت اصلی روغن آفتابگردان فرابکر و کلزا در نوع چربی آن‌ها است. روغن آفتابگردان سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و غیراشباع چندگانه است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، نوعی اسید چرب غیراشباع چندگانه است که می‌تواند به کاهش تری گلیسیرید بالا کمک کند. روغن کانولا فوق‌بکر دارای چربی‌های اشباع کمتری نسبت به روغن آفتابگردان فرابکر است.

پایداری حرارتی

روغن کلزا فرابکر حاوی مقدار زیاد اسید چرب تک غیراشباع است که آن را برای تحمل حرارت بالا مانند سرخ‌کردن بهتر می‌کند. اگرچه روغن آفتابگردان فرابکر نقطه دود بالایی دارد و به نظر می‌رسد برای پخت‌وپز در دمای بالا مناسب‌ باشد، اما یک مطالعه نشان داده است که روغن آفتابگردان فرابکر در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی بیشترین مقدار آکرولئین را در پخت‌وپز با دمای بالا آزاد می‌کند. آکرولئین‌ از مواد بسیار سمی و مضر برای انسان بنابراین بهتر است از روغن آفتابگردان در دماهای متوسط استفاده کنید.

هر چه روغن آفتابگردان مدت زمان طولانی‌تری در معرض گرما باشد، آلدئیدهای بیشتری منتشر می‌کند. بنابراین، روش‌های پخت ملایم و کم‌حرارت مانند تفت‌دادن می‌تواند مطمئن‌تر از روغن آفتابگردان باشد.

مواد مغذی

هر دو نوع روغن دارای مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین E و اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ هستند. در روغن فرابکر کلزا نسبت اسیدهای چرب امگا-۶ به اسیدهای چرب امگا-۳، ۲ به ۱ است که بهترین حالت را در بین دیگر انواع روغن‌های گیاهی دارد. در بسیاری از روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت، این نسبت بسیار زیاد است و باعث عدم تعادل این دو اسید چرب در بدن می‌شود. بنیاد آرتریت، روغن آفتابگردان را در میان روغن‌های پخت‌وپز که حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند، فهرست می‌کند. مصرف بیش از حد این چربی‌ها تولید مواد شیمیایی التهابی را در بدن تحریک می‌کند.

طعم و بو

روغن کلزا فرابکر دارای طعم و بوی خاصی است که ممکن است در برخی غذاها بسیار خوشمزه باشد، در حالی که روغن آفتابگردان فرابکر به‌طورکلی بی‌طعم است و در برخی غذاها ممکن است به‌عنوان یک گزینه خوب برای حفظ طعم اصلی غذا باشد.

قیمت

روغن فرابکر کلزا عموماً به‌دلیل تولید کمتر و نوپا بودن، قیمت بالاتری نسبت به روغن آفتابگردان فرابکر دارد.

روغن کلزا فرابکر یک روغن عالی برای استفاده در آشپزی و پخت‌وپز است. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید است که باعث افزایش سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد سلول‌های مغزی، افزایش سلامت پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی بدن و غیره می‌شوند و می‌توانند به کنترل دیابت کمک کنند. روغن‌های فرابکر، چه روغن فرابکر کلزا و چه روغن آفتابگردان فرابکر، بهترین انواع روغن‌های گیاهی هستند، زیرا روش تولید آن‌ها طوری است که تمام مواد مغذی دانه‌های روغنی را حفظ می‌کنند. شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان با نام تجاری ورژن انواع روغن فرابکر، بکر و خالص را با بهترین کیفیت تولید می‌کند. محصولات ورژن توسط خط تولید پیشرفته و تحت استانداردهای کیفی بالا تولید می‌شوند و خیال شما از هر جهت راحت است. با مصرف روغن ورژن سلامت خود و اعضای خانواده‌تان را تضمین می‌کنید.

نظرات