در مورد حلال های صنعت پتروشیمی بیشتر بدانید ؟!

0

برش های سبکی که تعداد اتم های کربنش بین C4 تا C14 باشد، حلال نفتی نامیده می شود. و کاربرد زیادی در صنعت ( کشاورزی، رنگسازی، چسب سازی، لاستیک، پلاستیک سازی)، به عنوان واسطه در برخی از واکنش های شیمیایی و در استخراج مواد مختلف روغنی و آروماتیکی دارد. عموما، نوع موارد استفاده حلال ها وابسته به تمایلشان برای تبخیر است. در نهایت لزوما، برحسب فاصله جوش طبقه بندی و مشخص می شوند.

دسته بندی حلال ها

دسته بندی حلال ها عبارتند از :

  • اسپیریتهای با نقطه جوش ویژه (SBP)
  • اسپیریت های سفید
  • حلال های کروزنی (نفت سفید)
  • حلال های آروماتیک خالص (بنزن، تولوئن، زایلن)

اسپیریتهای با نقطه جوش ویژه (SBP) – اسپیریت های سفید

۳۰ تا ۱۶۰°C، محدوده نقطه جوش این حلال ها است. این گونه حلال ها از زیرگروه های مختلفی تشکیل می شوند.

۱۳۵ و ۲۰۵°C، محدوده جوش، اسپریت های سفید است. این حلال کمی سنگینتر از SBP هستند. (مانند حلال ۴۰۲ و ۴۰۳) دقت داشته باشید که نوع بدون آروماتیک این حلال ها نیز در طبیعت وجود دارد.

حلال های ذکر شده، به طور گسترده به عنوان تینر رنگ مورد استفاده قرار می گیرند.

حلالهای کروزنی (نفت سفید)

۱۶۰ تا ۳۰۰°C، محدوده جوش این حلال ها است. خواص این حلال ها نسبتا سنگین است. این دسته از حلال ها کاربرد زیادی در چراغهای روشنایی، اضطراری و در مرکب چاپ دارند.

 حلال های صنعت پتروشیمی

حلالهای آروماتیک خالص (بنزن، تولوئن، زایلنها)

تولوئن، بنزن و زایلین، به طور گسترده به عنوان حلال و به عنوان واسطه برای صنایع شیمیایی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه به معرفی بیشتر این دسته از حلال ها خواهیم پرداخت.

بنزن

بنزن یک هیدروکربن آروماتیک است، که به صورت مایع شفاف، بی رنگ یا زرد روشن، بسیار قابل اشتعال و فرار با بویی شبیه بنزین در دمای اتاق دیده می شود. بنزن در نفت خام و به عنوان محصول فرعی فرآیندهای پالایش نفت یافت می شود.

بنزن از طریق فرآیندهای طبیعی و مصنوعی تولید می شود. این جزء طبیعی نفت خام است که منبع اصلی بنزن تولیدی امروزی است. سایر منابع طبیعی شامل انتشار گازهای ناشی از آتشفشان ها و آتش سوزی های جنگلی است.

در صنعت بنزن به عنوان یک حلال، به عنوان یک واسطه شیمیایی، و در سنتز مواد شیمیایی متعدد استفاده می شود. قرار گرفتن در معرض این ماده باعث بروز علائم عصبی می شود و بر مغز استخوان تاثیر می گذارد و باعث کم خونی آپلاستیک، خونریزی بیش از حد و آسیب به سیستم ایمنی می شود. بنزن یک سرطان‌زای شناخته شده برای انسان است و با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های لنفاوی و خونساز، لوسمی حاد میلوژن، و همچنین لوسمی لنفوسیتی مزمن در ارتباط است.

حلال های صنعت پتروشیمی

تولوئن

تولوئن مایعی شفاف و بی رنگ است که وقتی در دمای اتاق در معرض هوا قرار می گیرد به بخار تبدیل می شود. بخار تولوئن بوی تند یا شیرینی دارد که نشانه قرار گرفتن در معرض آن است.

تولوئن معمولاً در مخلوط با سایر حلال ها و مواد شیمیایی مانند رنگدانه های رنگ استفاده می شود. محصولاتی که ممکن است حاوی تولوئن باشند. مانند رنگ، پاک کننده های فلزی و چسب ها – در بسیاری از صنایع استفاده می شوند و در بسیاری از محیط های کاری یافت می شوند. بنزین و سایر سوخت ها نیز حاوی تولوئن هستند. کارگرانی که از رنگ‌های حاوی تولوئن، لاک‌ها، شلاک، لاک ناخن، چسب‌ها و چسب‌ها، مواد ضد زنگ یا جوهر چاپ استفاده می‌کنند ممکن است در معرض تولوئن قرار بگیرند.

تولوئن نیز قابل اشتعال است و بخارات آن می تواند توسط شعله، جرقه یا سایر منابع اشتعال مشتعل شود.

خواص و ویژگی های تولوئن در جدول زیر نشان داده شده است.

فرمول شیمیایی C7H8
جرم مولکولی ۹۲٫۱۴ g/mol
دانسیته ۸۶۷ kg/m³
نقطه جوش ۱۱۰٫۶ °C
نقطه ذوب  -۹۵ °C

زایلن

زایلن (C8H10) یک مایع بی رنگ و قابل اشتعال با بوی شیرین است. قرار گرفتن در معرض زایلن می تواند چشم، بینی، پوست و گلو را تحریک کند. همچنین می تواند باعث سردرد، سرگیجه، گیجی، از دست دادن هماهنگی عضلات و در دوزهای بالا، مرگ شود.

زایلن در بسیاری از صنایع مانند نفت و فرآوری چوب استفاده می شود. چند نمونه از کارگرانی که در معرض خطر قرار گرفتن در معرض زایلن هستند عبارتند از:

نقاشان و ماشین‌آلات مبلمان که از رقیق‌ کننده‌های رنگ، حلال‌ها، لاک‌ها و پاک‌ کننده‌های رنگ استفاده می‌کنند.
کارکنان آزمایشگاه های زیست پزشکی که از آن به عنوان حلال برای رفع نمونه های بافت و شستشوی لکه ها استفاده می کنند.

حلال های صنعت پتروشیمی

خرید حلال های صنعت پتروشیمی

در حال حاضر شرکت ایران کم اکس، انواع حـلال ها را با قیمت مناسب به بازار عرضه می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از فروش و قیمت تولوئن و سایر مواد اولیه شیمیایی صنعتی با کارشناسان ما در مجموعه ایران کم اکس (irchemex) با شماره ۰۹۹۱۲۳۱۷۶۶۹ در ارتباط باشید.

حلال های موجود عبارتند از

  • تولوئن
  • زایلن (زایلین)
  • مونومر استایرن
  • متانول
  • ایزوپروپیل الکل
  • استون (استن)
  • حلال (ویژه –  ۴۰۲ – ۴۱۰)
  • مونو اتیلن گلایکول (MEG)
  • اتیل گلیکول (EG)
  • بوتیل استات (BA)

نظرات