همه چیز درباره آموزش دندانسازی تجربی و عملی

0

امروزه افراد زیادی به حرفه دندانسازی علاقمند شده‌اند. مهارت دندانسازی، مهارت ساخت انواع پروتز دندان به سفارش دندانپزشک در محیط لابراتوار است. رشته دندانسازی زیر شاخه علوم تجربی و مربوط به دندانپزشکی و سلامت دندان است. در واقع دندانپزشکی و پروتزهای دندانی دو رشته مکمل یکدیگر هستند و دندانپزشکان بدون کمک تکنسین پروتزهای دندانی نمی‌توانند بسیاری از بیماران را درمان کنند.

افراد به دو روش آکادمیک و تجربی می‌توانند مهارت دندانسازی را فرا بگیرند:

شرکت در کنکور سراسری تجربی و قبولی در رشته پروتز دندان لازمه تحصیل آکادمیک است.

نکته: اینکه با تحصیل آکادمیک همه مهارت‌های لازم این رشته را نمی‌آموزید و همچنان نیاز به یادگیری آموزش دندانسازی تجربی دارید تا بتوانید از تحصیلات خود بهره ببرید و آن‌ها را به صورت عملی به کار گیرید. اگر فرد به هر دلیلی نتواند از آموزش آکادمیک بهره ببرد، می‌تواند با شرکت در دوره دندانسازی به صورت تجربی این حرفه را بیاموزد و در جایگاه تکنیسین پروتز دندان مشغول به کار شود.

بعلت اینکه این گروه شغلی در هیچ حالتی اجازه کار بر روی بیمار را ندارند و صرفا روی قالب‌هایی که دندانپزشک از بیمار تهیه می‌کند می‌توانند کار کنند و همچنین وظیفه ارتباط با بیمار و تمام مسئولیت درمان برعهده دندانپزشک مربوطه است، افراد بسیاری در این زمینه با شرکت در دوره‌های آموزش دندانسازی و به‌صورت دندانساز تجربی فعالیت می‌کنند و دولت در موضوع لابراتوارهای بدون مجوز ورود نکرده و تا شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، اقدامی نمی‌کند.

همچنین این سال‌ها جامعه دندانسازان ایران درصدد ساماندهی دندانسازان تجربی است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که آموزش دندانسازی زمانی می‌تواند شما را به یک متخصص تراز اول تبدیل کند که از همه نظر کامل و جامع باشد و علاوه بر آن زیر نظر یک استاد خبره و متخصص صورت پذیرد.

 آموزش دندانسازی

چرا باید حرفه دندانسازی را بیاموزیم؟

این شغل مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درآمد بالا

اگر شما تخصص و مهارت لازم را کسب کنید، این رشته بازار کار خوبی دارد و شما می‌توانید درآمد بالایی کسب کنید.

تنوع بالای ارائه خدمات

این حرفه شامل خدمات بسیار متنوعی است که شما می‌توانید در همان ابتدا خدمات موردنظر خود را انتخاب کنید و طبق سلیقخ شخصی خود این حرفه را جلو ببرید.

بالا رفتن جایگاه اجتماعی

رشته‌های علوم پزشکی در جامعه ما از اعتبار بسیار بالایی برخوردارند. دندانسازی نیز یکی از این رشته‌هاست که برای شما شان اجتماعی به ارمغان می‌آورد.

همکاری با متخصصین

از دیگر مزایای آن ارتباط همیشگی و مداوم با دندانپزشکان و متخصصین است که باعث می‌شود به مرور زمان مهارت‌ها را تخصصی‌تر و کاربردی‌تر بیاموزید.

دوره آموزش دندانسازی مناسب چه کسانی است؟

این دوره مناسب دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته پروتز دندان، دانشجویان دندانپزشکی و دندانپزشکان و همچنین افراد علاقمد به این رشته که هیچگونه تجربه‌ای در این زمینه ندارند ولی به شدت علاقمند به یادگیری این حرفه هستند.

آیا امکان اخذ مدرک دندانسازی تجربی از طریق شرکت در آموزشگاه ‌های متفاوت وجو دارد؟

در ایران هیچ آموزشگاه دندانسازی وجود ندارد و چیزی هم تحت عنوان مدرک معتبر دندانسازی آموزشگاهی ارائه نمی‌شود. پس از پایان دوره آموزش دندانسازی تجربی فقط به شما گواهینامه پایان دوره اعطا می‌گردد. تنها مدرک معتبر دندانسازی که می‌توان با آن مجوز تاسیس لابراتوار دریافت کرد و به صورت قانونی لابراتوار دندانسازی راه اندازی کرد، مدرک دانشگاهی این رشته است.

توجه داشته باشید که حتما به مراکز آموزشی مراجعه کنید که در ابتدا صادقانه به شما همه توضیحات مربوط به مدرک دندانسازی را ارائه می‌کند و در عین حال با همکاری اساتید خبره و متخصص، مهارت لازم برای ورود به بازار کار دندانسازی را به شما می‌آموزند.

آشنایی با دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

‎یکی از برگزار کنندگان دوره‌های آموزش دندانسازی، جهاد دانشگاهی است که گواهی پایان دوره نیز به شرکت کنندگان اعطا می‌نماید. همانطور که از نام دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی پیداست، شرکت کنندگان در طی این دوره کلیاتی از دندانسازی را آموزش می‌بینند و به صورت عملی مهارت چندانی کسب نمی‌کنند.

مدرک اخذ شده پس از شرکت در دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی گواهی نامه‌ای است که بیشتر می‌تواند بعنوان یک رزومه برای افراد مفید باشد. برای کار کردن داخل لابراتوارهای داخل ایران هم این گواهینامه مطرح نیست بلکه توانایی شماست که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، که متاسفانه این تخصص در دوره‌های دندانسازی جهاد دانشگاهی اتفاق نمی‌افتد.

آیا مدرکی بعنوان مدرک دندانسازی فنی و حرفه‌ای وجود دارد؟

موضوع مهم این است که مدرک دندانسازی فنی حرفه‌ای دیگر وجود خارجی ندارد. تقریبا ۳۰ سالی است که دیگر مدرکی با این نام به افرادی که خارج از دانشگاه کسب تخصص کردند اعطا نمی‌شود. در حقیقت این مدرک برای دهه‌های قبل بود که به جهت ساماندهی صنف دندانسازی ارائه می‌شد اما سال‌هاست که مرجع صدور مجوز تاسیس لابراتوارهای دندانسازی صرفا مدرک فارغ التحصیلی رشته پروتز دندان را معتبر می‌داند. مسیر بدست آوردن آن هم  قبولی در کنکور این رشته است.

متاسفانه در خصوص مدرک و مجوز دندانسازی به صورت گسترده در بستر اینترنت از افراد ناآگاه کلاهبرداری می شود!

شما با شرکت در دوره آموزش دندانسازی لابراتوار های دنت گواهینامه پایان دوره و یا سرتیفیکت اخذ می‌کنید که کاربردهای خودش را دارد. اما مدرک با گواهینامه متفاوت است! مدرک بار حقوقی دارد و بعد می‌توان از طریق آن برای مجوز تاسیس لابراتوار اقدام کرد. اما گواهینامه پایان دوره و کسب تخصص بصورت آزاد گواه بر دورۀ گذرانده شما است و بار حقوقی ندارد.

آیا اجاره مدرک دندانسازی واقعیت دارد؟!

بسیاری از همکاران تجربی که لابراتوار تاسیس کرده‌اند و دغدغه مجوز برای فعالیت دارند به دنبال اجاره مدرک دندانسازی هستند. خاطر نشان می‌کنیم که اجاره مدرک دندانسازی هیچگونه موضوعیت و ماهیت حقوقی ندارد!

دوره دندانسازی

در دوره آموزش دندانسازی، چه مهارت‌هایی می‌آموزیم؟

اگر به دنبال یادگیری دندانسازی به صورت تجربی هستید ابتدا باید با سرفصل‌های آن به طور کامل آشنا باشید تا بتوانید بهترین دوره آموزشی را انتخاب کنید.

  • آشنایی با انواع مختلف مواد قالب‌ گیری
  • نحوه قالب‌گیری
  • شناخت اشکالات موجود هنگام قالب ‌ریزی
  • شناخت ابزارهای مورد نیاز برای ایمپلنت
  • آشنایی با انواع متفاوت سرامیک‌ها
  • نحوه ساخت روکش‌های چینی فلزی
  • نحوه‌ پرسلن گذاری
  • آشنایی با انواع مختلف روکش‌های تمام سرامیک یا زیرکونیوم
  • آشنایی با انواع مختلف محصولات

این سرفصل‌ها در تمامی دوره‌های مربوطه، آموزش داده می‌شوند.

بهترین دوره دندانسازی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین دوره دندانسازی علاوه بر سرفصل‌های مربوطه باید خصوصیات دیگری نیز داشته باشد که در ادامه آورده‌ شده است.

۱- آموزش دندانسازی تخصصی

تخصص اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتور مورد نظر برای انتخاب دوره است. کارشناسان و مدرسین دوره‌ها باید افراد متخصص و با تجربه باشند تا بتوانند شما را در مسیر یادگیری راهنمایی کنند.

۲- جامع بودن آموزش ها

آموزش‌ها باید جامع و کامل باشند و به تمام سوالات ذهنی هنرجو پاسخ داده شود.

شما علاوه بر اینکه باید قدرت انتخاب بین دوره‌های مختلف را داشته باشید، باید مطمئن شوید که هر چیزی که برای یادگیری مهارت مورد نظر خود بدان نیاز دارید کاملا به شما انتقال داده می‌شود.

۳- پشتیبانی نامحدود

بهترین دوره آموزش دندانسـازی شاما پشتیبانی رایگان و نامحدود است. یعنی هر وقت که سوال و چالش ذهنی برای شما در حیطه کاری پیش آمد، افراد با تجربه‌ای باشند که به شما کمک کنند و در ابتدای کار احساس تنهایی نکنید.

۴- آشنایی با بازار کار

نحوه برخورد با مشتری و دندانپزشک، خرید انواع تجهیزات لابراتواری، تاسیس لابراتوار مجهز، مدیریت لابراتوار، ورود به بازار کاری و … از عواملی است که شما به عنوان یک دندانساز باید بدانید.

علاوه بر آن یادگیری شما باید در یک محیط واقعی صورت بگیرد تا با شرایط کاری کاملا آشنا شوید. یک دوره آموزشی خوب و استاندارد همه عوامل را در نظر گرفته و شما در طول دوره از این مشاوره‌ها می‌توانید بهره ببرید.

لابراتوار دندانسـازی (های دنت) با سال‌ها تجربه در زمینه ساخت انواع پروتز دندان و آموزش دوره‌های دندانسـازی تمام ویژگی‌های گفته شده را دارا است.

علاوه بر یادگیری تخصصی و دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان، با دریافت پشتیبانی نامحدود درصد خطای کار خود را پایین می‌آورید که تاثیر به سزایی در کیفیت خدمات شما خواهد داشت.

آموزش دندانسازی تجربی

جمع‌بندی

رشته دندانسـازی رشته پردرآمد و مناسبی است، اما در برخی موارد قبول شدن در آزمون‌های سراسری و رفتن به دانشگاه و کسب مدرک آکادمیک این رشته ممکن است کمی سخت و زمان‌بر باشد. در این شرایط این امکان برای شما وجود دارد که با شرکت در کلاس‌های آموزشی متفاوت، به آرزوی خودتان برسید و وارد این حرفه شوید. هرچند که مانند سابق مدرک دندانسـازی تجربی وجود ندارد اما راهکارهایی وجود دارد که می توان از آن بهره برد.

علاقه و تلاش مستمر برای یادگیری اولین شرط موفقیت در این حوزه است.

اگر می‌خواهید از این خدمات بهره ببرید و یک مهارت عالی و کارآمد را بیاموزید و کسب درآمد کنید، هیجان زده عمل نکنید و سعی کنید که با تحقیق، بهترین مراکز ارائه دهنده دوره‌های آموزش دندانسازی را پیدا کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا با استرس و فشار روانی کمتری این مهارت را فرابگیرید و بتوانید به راحتی از مهارت خود بهره ببرید.

نظرات