بیماری‌هایی که در کمین قلب دوم شما هستند

0

پا یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که از آن به عنوان قلب دوم یاد می‌شود. محافظت از پاها اهمیت زیادی دارد، زیرا بسیاری از بیماری‌های داخلی بدن می‌توانند قلب دوم ما را نیز هدف قرار دهند. بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند به پاها صدمه جدی وارد کنند. شناخت این بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها سلامت پاها را تضمین می‌کند. در ادامه این مطلب در رابطه با بیماری‌هایی که در کمین قلب دوم ما هستند، صحبت می‌کنیم.

 بیماری‌هایی که در کمین قلب دوم شما هستند

بیماری آرتروز

آرتروز یکی از بیماری‌های شناخته‌شده‌ای است که تقریبا همه راجع به آن اطلاع دارند. در بیماری آرتروز، غضروف‌ها و مفاصل پاها، دچار التهاب و تورم می‌شوند. این التهاب و تورم باعث دردناک شدن و در نتیجه ناتوانی در راه رفتن می‌شود. مایع بین مفصلی در آرتروز پا، افزایش پیدا می‌کند و مفصل زانو بسیار دردناک می‌شود. در موارد بسیار شدید آرتروز می‌تواند منجر به فلجی موقتی یا دائمی فرد شود. برخی فکر می‌کنند آرتروز تنها مختص افراد مسن است، اما واقعیت چیز دیگری است! تقریبا تمام افراد در معرض خطر آرتروز هستند. بعضی از افراد هم به طور ژنتیکی درگیر آرتروز پا می‌شوند. علائم آرتروز پا عبارتند از:

  • نفخ
  • ناتوانی در راه رفتن
  • متورم و ملتهب شدن مفصل زانو
  • درد شدید زانو در هنگام تحرک
  • محدودیت در حرکت
  • قرمزی پوست در ناحیه زانو

اگر این علائم را دارید، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. ورم پا به دلایل زیادی ایجاد می‌شود در اکثر مواقع تورم با استراحت برطرف خواهد شد در غیر اینصورت باید با مداخله پزشکی برای درمان سریع ورم پا اقدام کنید.

بیماری نقرس

بیماری نقرس یکی دیگر از بیماری‌های خطرناک مربوط به پاها است. نقرس به عنوان آرتریت نقرسی هم شناخته می‌شود. در این بیماری، اسید اوریک فرد بسیار بالا بوده و در مفاصل رسوب می‌کند. مفصل شست پا بیشتر از بقیه مفاصل تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرد. این به این خاطر است که مفصل شست نسبت به سایر مفاصل پا در هنگام راه رفتن فشار بیشتری را تحمل می‌کند. درد نقرس در ابتدا خفیف بوده و در صورت درمان نشدن، تشدید می‌شود. بسیاری از زنان و مردان در معرض ابتلا به نقرس هستند. این بیماری به خصوص در افرادی مشاهده می‌شود که مصرف گوشت بالایی دارند. خوشبختانه می‌توان با اصلاح رژیم غذایی تا حدودی این بیماری را کنترل کرد.

بیماری‌هایی که در کمین قلب دوم شما هستند

بیماری زانو درد

زانو درد شایع‌ترین بیماری است که سلامت قلب دوم ما را به خطر می‌اندازد. تعداد زیادی از افراد به خصوص خانم‌ها زانو درد را تجربه می‌کنند. زانو درد یک بیماری ناگهانی نیست و با گذشت زمان خود را نشان می‌دهد. ممکن است خانمی در سن ۳۰ سالگی کمی درد را در زانویش حس کند، اما در ۴۰ سالگی دچار زانو درد شود. زانو درد را می‌توان نوعی آرتروز در نظر گرفت، با این تفاوت که در زانو درد، مایع بین مفصلی کم شده و مفصل زانو تحلیل می‌رود. این بیماری به شدت خطرناک بوده و اگر درمان نشود، عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه خواهد داشت. زانو درد به دلایل مختلفی از جمله حمل بارهای سنگین، تحمل فشار زیاد، وزن بالا، سن بالا، پوکی استخوان و .. ایجاد می‌شود. اگر در معرض خطر این بیماری هستید، حتما پیش از تشدید آن برای درمان اقدام کنید.

بیماری واریس

بسیاری از افراد با افزایش سن، واریس را تجربه می‌کنند. واریس یک بیماری مربوط به رگ‌ها و مویرگ‌ها است. همان‌طور که می‌دانید سیاهرگ‌های درون پاها، دارای یک سری دریچه‌های یک طرفه هستند. این دریچه‌ها از بازگشت خون سیاهرگی به سمت پایین جلوگیری می‌کنند. در بیماری واریس، این دریچه‌ها دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه، کل سیستم خونرسانی بدن دچار اختلال می‌شود. روی پاها، مویرگ‌هایی وجود دارد که در حالت طبیعی زیاد قابل دیدن نیستند.

بیماری واریس، باعث متورم و بزرگ شدن این مویرگ‌ها می‌شود. عوامل مختلفی از جمله ایستادن‌های طولانی مدت، عوامل ژنتیکی یا نشستن طولانی مدت باعث بروز واریس می‌شوند. این عوامل با افزایش جریان خون سیاهرگی در پاها منجر به ایجاد واریس می‌شوند. امروزه خوشبختانه می‌توان واریس را به طور کامل درمان کرد. اکنون درمان واریس با روش‌های لیزر طنابی، فلبکتومی، اسکلروتراپی و یا دارودرمانی در دسترس است. برخی از کلینیک‌ها به طور تخصصی به درمان واریس می‌پردازند و می‌توانید برای درمان به آن‌ها مراجعه کنید. درمان واریس با لیزر به عنوان معجره درمان در وایس بین افراد شناخته می‌شود. ویژگی‌هایی که باعث شده است لیزر واریس به بهترین و مهم‌ترین روش‌های درمان تبدیل شود، عبارت است از عوارض بسیار کم، درمان سریع واریس و بدون نیاز به بستری است.

بیماری‌هایی که در کمین قلب دوم شما هستند

بیماری پای دیابتی

دیابت یا همان قند خون بالا یکی از بیماری‌های بسیار مزمن و خطرناکی است که می‌تواند سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. دیابت شامل ۳ نوع مختلف دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و دیابت نوع ۳ است. در تمامی انواع دیابت، بدن نمی‌تواند از قند موجود در خون استفاده کند و به همین دلیل برای کسب انرژی چربی‌ها را تجزیه می‌کند. دیابت در صورتی که درمان نشود، باعث مشکلات عصبی و بی‌حسی دست و پاها می‌شود. پای دیابتی یکی از عوارض خطرناک و جدی دیابت است که در نهایت منجر به قطع عضو می‌شود. برای جلوگیری از این بیماری، به طور منظم سطح قند خون خود را پایش کنید. یک آزمایش قند خون ساده می‌تواند بیماری دیابت شما را تشخیص دهد. پزشک برای کنترل دیابت با توجه به نوع آن، داروهای مختلفی را برای شما تجویز می‌کند.

بیماری سیاتیک

بیماری سیاتیک یکی دیگر از بیماری‌هایی است که سلامت پاها را به خطر می‌اندازد. سیاتیک یک بیماری مربوط به اعصاب است. عوامل مختلف محیطی و ژنتیکی عصب سیاتیک را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز سیاتیک در بخش‌های مختلف پا می‌شوند. بیماری سیاتیک بیشتر در ساق و ران پا مشاهده می‌شود. بیشتر موارد سیاتیک درد بسیار خفیفی دارند، اما برخی ممکن است درد بسیار شدیدی را تجربه کنند. عصب سیاتیک طولانی‌ترین عصب بدن است و باید حتما درمان شود. در صورتی که عصب سیاتیک آسیب دیده درمان نشود، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در دیگر قسمت‌های ستون مهره‌ها ایجاد کند.

سخن پایانی

پا عضوی بسیار حیاتی است و باید از آن به خوبی مراقبت کنید. در این مطلب راجع به برخی از  بیماری‌هایی که می‌توانند سلامت پاها را تهدید کنند، صحبت کردیم. واریس یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که به طور مستقیم روی زیبایی و سلامت پاها تاثیر می‌گذارد. تشخیص و درمان واریس اهمیت زیادی دارد و باید در کلینیک‌های معتبر انجام شود. یکی از کلینیک‌های معتبر و تخصصی برای درمان قطعی واریس پا، کلینیک دکتر مهرداد اقدسی است. این کلینیک یکی از مجهزترین کلینیک‌ها برای درمان تخصصی واریس در شمال تهران است. پرفسور مهرداد اقدسی در سابقه درخشان خود تجربه‌ موفق ۱۸ ساله در فیلد بیماری‌های ورید واریس را دارد. کلینیک دکتر مهرداد اقدسی با استفاده از کادری مجرب و دستگاه‌های به‌روز و فوق پیشرفته بهترین گزینه برای درمان واریس شما است.

نظرات